Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Niksinurkka
1
author
06.09.2010 22:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko hyvä tämmöinen palsta yleisille nauvoille ihan mihin tahansa laulutyylin apuun? Enemmänkin siis nikseille eikä kysymyksille.
 
Aloitan itseäni hyvin paljon auttaneesta konstista. Kaveri joskus neuvoi minua laulamaan vähentämällä itse "laulamista" ja laulamaan enemmänkin puhumalla. Vasta eilen uskoin ymmärtäneeni mitä hän tällä tarkoitti. Kyse on siis lihasten turhan jännittämisen lopettamisesta, jotta laululihakset olisivat mahdollisimman rennot ja jaksaisivat pidempään laulua. Tällöin happea riittää enemmän äänen tuottamiseen ja nuotitkin osuvat huomattavasti helpommin kohdalleen.
 
Ensiarvoisen tärkeää on muistaa riittävä hengittäminen ja sen oikea ajoittaminen. Laulamiseen käytettävä voima tulee ainoastaan uloshengittämisen aiheuttamasta paineesta. Tätä voi kokeilla esim hymisemällä ensin ja sitten alkaa hiljalleen käyttämään oikeita sanoja.
 
Noh, tää oli aika peruskauraa varmaan monille ja niin pitääkin, mutta itseni kaltaisille kolmisen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti laulua treenaavalle erittäin valaiseva asia.
 
jannu79
07.09.2010 18:52:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No laitetaampa muutama vähemmän tai enemmän tärkeä niksi jotka on mua auttanu laulamisessa....
 
- Varsinkin ulkomaankielisiä biisejä laulaessa kannattaa joskus artikuloida voimakkaammin. Itsellä ainakin tulee enkku biiseisä muuten puuroa.
 
- Krapula. Tuntuu että kun edellisenä iltana on vetänyt pikku känät ja varsinkin jos lauleskellu niin seuraavana aamuna ääni on auki ja toimiva.
 
- Mielikuvaharjoittelu. Kun kuvittelee stagella että on Jim morrison niin saa uskomattoman boostin ja laulu on mahtavaa!
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
author
07.09.2010 20:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu79: Krapula. Tuntuu että kun edellisenä iltana on vetänyt pikku känät ja varsinkin jos lauleskellu niin seuraavana aamuna ääni on auki ja toimiva.
 
Allekirjoitan!
 
Fisher
14.09.2010 14:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kännit!:
Vedä kännit niin omakin laulu alkaa kuulostamaan hyvältä vaikka olisit kuinka paska.
 
-Late
 
Ihminen?
22.09.2010 16:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään keinoja vauhdittaa äänen paranemista nuhan jälkeen? Oli tossa viikonloppuna ja yskin edelleen, ääni ei kulje eikä musiikissa käytetty örinätekniikkakaan onnistu.
 
freeze
22.09.2010 18:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-lip rollit (prrrrrr) ovat kovin auttaneet
-hyvä kunto
-hyvä ruokavalio.. (roska ruoka pois ja hedelmät tilalle)
-oikea hengitys laulaessa
-oikeat esikuvat
-laulaessa ei kannata pelätä esim tulevaa korkeaa nuottia, riffiä tai runia tai muuta korua
-on tärkeää pitää itseään hyvänä lauajana pitääkseen motivaation, vaikka totuus toisenlainen olisikin
-laula miten laulat, älä ajattele mitä muut ajattelee.
-omaa laulua kannattaa äänittää jatkuvasti ja kuunnella itserakkaasti omaa lauluaan looppina 10tuntia :)
 
siinä muutama hyvä vinkki :)
 
tanjuli
22.09.2010 23:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kirkkaiden sijaan echinaforce, jos lenssuttaa ja on pakko laulaa. helpottaa oloa mut ei mee holtittomaks ja hallitsemattomaks.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Kalmo
08.10.2010 17:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu79:
 
- Krapula. Tuntuu että kun edellisenä iltana on vetänyt pikku känät ja varsinkin jos lauleskellu niin seuraavana aamuna ääni on auki ja toimiva.

 
Kannattaa pitää mielessä, että äänihuulten jouduttua pahaan ylirasituskuntoo,niin muutamia päiviä ennen kuin ääni menee lopullisesti tuntuu juuri tuolta. Ääni tuntuu tulevan terävänä ja tarkkana ja jotenkin jäpäkkänä.
 
Aikoinani nautin tuosta tunteesta pari viikkoa. Sitten meni 15 vuotta, ennenkuin ääneni saatiin taas toimimaan. Entiselleen se ei koskaan tullut asiantuntija-avusta huolimatta. Tuosta on nyt 35 vuotta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «