Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kielien vaihto
1 2
Thefish
02.09.2010 21:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samumaster: Sain juuri ekan bassoni, ja haluaisin vaihtaa sen kielet koska ne tuntuu vähän liian paksuilta mulle.
Soitan paljon släppiä ja paksuilla kielillä se on vähän vaivalloista. Tykkään myös kirkkaasta soundista, en tumpusta. Onko mitään kieliä jotka sopis tohon? En tiedä nykyisistä kielistä mitään, onko roundit vai flatit tai minkä merkkiset on. Ne on vaan liian paksut. Uudestaan siis, sopiiko mitkään kielet släppäilyyn ja kirkaaseen soundiin?

 
Kaikki Stainless steelit, mitä näitä nyt on. Soundi kirkas, "pianonkielimäinen".
 
Itse olen suosinut tota Ebs:n Northern lights sarjaa, ammattikäytössä kestäväksi ja kirkkaan soundin pitkään pitäväksi havaittu.
 
Niin siis jos ennen soittopuuhiin ryhtymistä muistaa pestä kätensä.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
samumaster
02.09.2010 21:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb2834.htm
 
http://www.lordofthestrings.com/lot … S-HB4S-Northern-Light/09030612.html
 
Tossa kaksi kielisettiä mitkä löysin. Kummat siis kannattais ostaa? Kuten sanoin tykkään slap bassoilusta paljon, soittelen myös sormilla. Kestäis mahdollisimman pitkään, ettei joka kuukausi tarvitse vaihtaa kieliä. Pitää olla kirkas soundi.
En pääse kokeilemaan kumpaakaan, joten sanokaa te kummat o paremmat.
 
Thefish
02.09.2010 21:40:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samumaster: http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb2834.htm
 
http://www.lordofthestrings.com/lot … S-HB4S-Northern-Light/09030612.html
 
Tossa kaksi kielisettiä mitkä löysin. Kummat siis kannattais ostaa? Kuten sanoin tykkään slap bassoilusta paljon, soittelen myös sormilla. Kestäis mahdollisimman pitkään, ettei joka kuukausi tarvitse vaihtaa kieliä. Pitää olla kirkas soundi.
En pääse kokeilemaan kumpaakaan, joten sanokaa te kummat o paremmat.

 
Slinkyjä mulla on joskus ollut, en muista niistä mitään erityisen hyvää tai huonoa, Ebsit on olleet ilmestymisestään saakka ykkösvaihtoehto.
 
Släpätessä sattuu ja tapahtuu..kyllä nuo molemmat siihen tarkoitukseen soveltuu. Kestävyysasia on taas ihan soittajasta ja kepin säädöistä riippuvainen juttu.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
SnowCrow
02.09.2010 21:57:23 (muokattu 02.09.2010 21:59:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mahollisimman pitkään haluaa kielten säilyvän, ykkösvaihtoehto sillon on Elixirit. Tosin hintaa sitten onkin helvetisti enemmän, mutta kyllä ne munsta joka pennin arvoset on. Ite nykyään käyttelen noita Ernie Ballin slinkyjä, erittäin hyvin toimii släpissä ja ihan kaikessa. Ihan hyvänä säilyny soundikin kun kesän alussa ostin ne.
 
//Thomannilla näyttää 43€ olevan Elixirit.
 
anapena
02.09.2010 23:16:40 (muokattu 02.09.2010 23:16:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kestäisköhän nämä EXPt vähän pitempään? Ainakin niin lupaavat.
 
http://www.strings.fi/PublishedServ … ge&pageID=3&action=view&groupID=362
 
Thefish
02.09.2010 23:24:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kestäisköhän nämä EXPt vähän pitempään? Ainakin niin lupaavat.
 
http://www.strings.fi/PublishedServ … ge&pageID=3&action=view&groupID=362

 
Lupaa mitä lupaa, mutta nuo on nikkelikielet. Kysyjä halusi kirkasta släppisoundia.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
pekezu
02.09.2010 23:38:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Lupaa mitä lupaa, mutta nuo on nikkelikielet. Kysyjä halusi kirkasta släppisoundia.
 
Mä oon saanu ihan hyvät släpit irti nikkelikikkeleistäkin. Mutta makuasia. Yleensä stainlesseissa on enemmän yläpäätä, mutta mun mielestä monissa niistä on ollut sellanen vähän härski yläpää. Ettei sellanen kuulas, jos hiffaatte.
 
Släppisoundia haettaessa itse keskittyisin enemmän basson ominaisuuksiin kuin kielien, koska se vaikuttaa huomattavasti enemmän. Jokatapauksessa ainakin mun soitolla saisi olla vaihtamassa kieliä vähintään 2-3kk välein jos aktiivisemmin läpsyttelee ja haluaa sen soundin pysyvän pitkään kirkkaana.
 
Loppukaneetti: Osta jotkin stainlessit, ebseistä olen kuullut hyvää, DR:n LoRiderit on läpsyttelyyn kans erinomaiset, vieläpä ehkä parhaat mun kokeilemat kielet tatsin puolesta. Ne vaan maksaa aika suolaisen hinnan ja loppujen lopuksi ne meni vaihtoon juuri niiden ominaissoundin vuoksi.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
samumaster
22.09.2010 17:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä olette GHS M3050 flateista? Maksavat alle kaksikymppiä.
 
dewfall
22.09.2010 18:15:19 (muokattu 22.09.2010 18:34:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samumaster: Mitä mieltä olette GHS M3050 flateista? Maksavat alle kaksikymppiä.
 
Kokeile. Ei tule pahasti takkiin, jos ei maistu.
 
E: Ja niinpä näyt kokeilevankin, hyvähyvä. Kerro sitten viboja.
 
absqua
24.09.2010 01:53:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samumaster: Mitä mieltä olette GHS M3050 flateista? Maksavat alle kaksikymppiä.
 
Hyvät flatwoundit mun mielestäni, ihan parhaasta päästä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
kalakukko
08.03.2014 15:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen vaihdoin ekaa kertaa elämässäni basson kielet.
 
Kitaran kieliäkin oon suht laiska vaihtamaan, mutta suht aktiivisella soitolla vaihtoväli viime aikoina on ollut puolisen vuotta.
 
Ostin bassoni alkuvuodesta 2008 eli 6 vuotta tuli soiteltua alkuperäisillä kielillä. Havahduin musiikkiliikkeessä jotain bassoa soittaessani kirkkaaseen ja selkeään soundiin ja aattelin että hemmetti, nyt uudet kielet tulille omaankin bassoon.
Perusteellinen puhdistus ja jynssäys pölyistä ja otelaudan skeidoista ja uudet kielet kehiin niin basso tuntuu ja kuulostaa aivan eri vehkeeltä nyt. Todellakin kannatti :)
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Rämppy
08.03.2014 20:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan yhdellä roundwound-setillä noin vuoden. Flättejä en vaihtele kuin ehkä joka neljäs vuosi, jos silloinkaan...
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Dropped C
10.03.2014 17:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän on kaksi koulukuntaa näin kärjistäen. Mahdollisimman paljon uusien kielien kolinaa tai sitten mahdollisimman tumput. Moni metallin, yms. alalajien harrastaja kuulunee ensimmäiseen kategoriaan. Itsekkin myös. Tosin basson kielet on sen verran kalliita, että huvikseen niitä ei vaihtele...
 
hemmo
10.03.2014 17:45:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tässähän on kaksi koulukuntaa näin kärjistäen. Mahdollisimman paljon uusien kielien kolinaa tai sitten mahdollisimman tumput. Moni metallin, yms. alalajien harrastaja kuulunee ensimmäiseen kategoriaan. Itsekkin myös. Tosin basson kielet on sen verran kalliita, että huvikseen niitä ei vaihtele...
 
kielethän voi keittää, kirkkaus palaa hetkeksi
 
ja siitä keitinliemestä saa hyvän lihakeittopohjan
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Dropped C
10.03.2014 18:20:48 (muokattu 10.03.2014 18:36:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: kielethän voi keittää, kirkkaus palaa hetkeksi
 
ja siitä keitinliemestä saa hyvän lihakeittopohjan

 
En oo koskaan jaksanut keitellä. Mulla menee tatsin vuoksi jopa poikkikin kieliä joskus, edelliset setit on siis mulla varakielinä. Vaihdan uuden tilalle jos menee poikki. Jossain vaiheessa sitten kaikki, kun alkaa tuntumaan liian tumpulta.
 
Itse arvostan kyllä uusien bassonkielien saundia todella paljon. Paljon korostuneempi efekti vielä, kuin esim. kitaralla. Harmi vain, että tumppuuntuminen alkaa todella nopeasti. Nykyään vielä teräskielet käytössä.
 
Tiedän, että moni doom, stoner soittaja arvostaa myös tumppua pörinää, mutta omaan korvaan se ei oikein ole sopinut enää pitkään aikaan.
 
Rämppy
10.03.2014 20:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: kielethän voi keittää, kirkkaus palaa hetkeksi
 
ja siitä keitinliemestä saa hyvän lihakeittopohjan

 
On terveellistä. Saa rautaa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Walderr
10.03.2014 22:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: kielethän voi keittää, kirkkaus palaa hetkeksi
 
Kielten keittäminen toimii kyllä yllättävän hyvin halpoihinkin kieliin, kannattaa kokeilla!
 
ja siitä keitinliemestä saa hyvän lihakeittopohjan
 
Toimiikohan kalakeitolla kans?
 
Basisti käveli baarin ohi
pekezu
11.03.2014 00:20:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vaihdan kielet 3kk välein noin karkeesti. Mun soittomäärillä teräskielet alkaa tossa ajassa menettää soundiaan mun korvissa niin paljon et mieluummin vaihdan ne kuin soittelen tuhnuilla. Nikkeleitä en käytä, ne menee aika äkkiä sellaiseen kuntoon, et en ite diggaile.
 
Flätit sit voi olla niin kauan kuin vaan kestävät ehjänä.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
nykäne
11.03.2014 09:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walderr: Toimiikohan kalakeitolla kans?
 
Hyvin, jos vaan on muistanut sormitella eukkoa aina ennen soittoa.
 
Se tekee siitä sen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «