Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pleksin värkkäystä
1
Tuomoo
21.09.2010 22:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys taas.
 
Tässä innolla suunnittelen remppaavani vähän tuota rakasta stratoani. Mietin että pitäis saada pari mini toggle-switchia siihen, enkä viitsisi millään alkaa tuota nykyistä pleksiä röytämään hajalle. Eihän uusi pleksi taloutta kauheasti horjuttaisi, ei ne kuitenkaan paljoa maksa, mutta mulla nyt on iskenyt jonkin sortin DIY-vimma päälle, ja tuumailin että jos tekisin itse pleksin tuohon jostakin sopivasta aihiosta. Jotenka: onko pleksin työstäminen miten vaikeaa? Ja minkälaisilla työkaluilla tuota kannattaisi ajatella tekevänsä?
 
Vieläpä sellainen kysymys löytyy, että onko tuo pleksimateriaali maalattavissa/pinnoitettavissa kuvalla miten helposti/vaikeasti? Kun kuva olis kiva, eikä oikeen mistään taida saada helposti haluamansa laisia kuvallisia pleksejä.
 
>< (((((*>
Kämis
22.09.2010 10:12:01 (muokattu 22.09.2010 12:47:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mielstäni ole vaikeaa.
 
Hienon jälkeä saa (ylä/ala)jyrsimellä, sapluunalla (esim. vanha plexi / itse sahattu vanerilevy), kopioterällä ja 45 asteen kulmajyrsin/kopioterällä ( http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=134177285 ).
 
Piirrä pleksiin reunaviivat ja reikien paikat saploonalla ja sahaa pleksi hieman reunaviivojen ulkopuolelta.
Kiinnitä saploona pleksiin kaksipuoleisella teipillä ja kiinnitä jyrsin alajyrsimeksi pöytään, alustaan tms. .
Jyrsi pleksiin suorat reunat kopioterällä (terän kuulalaakeri seuraa saploonan reunaa) myös mikkiaukkojen jne. reunaan.
Lopuksi jyrsi 45 asteen kulmajyrsimellä viisteet ulkoreunoihin (kuulalaakeri seuraa saploonan reunaa) - Älä tee viisteitä mikkikoloihin tai kaulataskuun.
 
Pleksin pinnan voi suojata kontaktimuovilla, jottei jyrsimen pinta naarmuta sitä.
 
Ainoan hankaluuden ole huomannut siitä, että jyrsimen tekemä muovisilppu tulee sen varran sähköiseksi että se tartuu joka paikkaa ja siivoominen on hieman työläämpää kuin puupurun.
 
mikkojen
22.09.2010 12:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos erikoisemman haluaa niin esim. vanerista saa varsin hienoja "plexejä". Bonuksena toki sitten myös se, että vaneri on helppo vaikkapa petseillä väritellä jolloin lopputulos on aina aika uniikki.
 
Ja voihan pleksin korviketta toki tehdä vaikkapa vanhoista lp-levyistäkin! Mielikuvitus on rajana..
 
carpe diem - memento mori
Kämis
22.09.2010 12:49:47 (muokattu 22.09.2010 14:07:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuossa on pari kuvaakin:
 
http://www.stewmac.com/freeinfo/Pickguards/i-5243.html
 
Yläpuolelta pöydänpäällä jyrsiessä tuon saploonan kannattakin olla paksumpi - tekstin mukaan väh. 12mm - ei osu terä pöytään tms.
Alajyrsimen kanssa olen käyttänyt 6mm vanerisapluunoja.
 
Tuomoo
22.09.2010 22:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juolahtipa vielä sellainen mieleeni, että jos teen valkoisesta pleksistä, niin saisiko tällä kuvan pintaan kiinni?
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=eqaq638d1g4itip865pc4v7rv5
 
Kun suunnitelmissa olisi jos jonkinlaista kuviota pleksiin, eri asia vain että miten saisi pysyvän ja hyvän näköisen ja ennenkaikkea kestävän kuvion kiinni siihen.
 
Vanerikin kävi kyllä mielessä, mutta mieluiten pitäydyn aluksi ainakin pleksissä.
 
>< (((((*>
Tuomoo
24.09.2010 20:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä en teekään tavanomaisesta pleksistä, vaan teen koululla levytyökeskuksen laserleikkurilla itselleni metallisen "pleksin". Voisi olla tyylikäs jos sen hioisi peilikirkkaaksi. Ja ainakin saisi jotakin hyödyllistäkin tehtyä pitkästä aikaa koulussa.
 
>< (((((*>
gasser
24.09.2010 22:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämis:Ainoan hankaluuden ole huomannut siitä, että jyrsimen tekemä muovisilppu tulee sen varran sähköiseksi että se tartuu joka paikkaa ja siivoominen on hieman työläämpää kuin puupurun.
 
Mä olen dremelillä leikellessä kastellut sormella vähän leikkuulinjaa ja pitänyt märkiä paperirättejä aivan sahauskohdan tuntumassa. Ei se ihan maailmaa pelasta, mutta jeesaa vähän loppusiivouksessa. Pitäis olla semmonen pieni hammaslekurin kuolaimuri koko ajan hollilla, olis kätevä.
 
-?-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «