Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulokevahvistin bassolle
1
teino
19.09.2010 22:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Oon tässä selaillut nuita kaikenmaailman linkkejä, mutta en ihan hakemaani ole löytänyt, joten DIY-hommiksi mennee.
 
Eli, suunnitelmissa on pikkuvahvistin bassolle, jonka sais klipsillä kiinni olkahihnaan ja ulostulo olis 3,5mm jakilla nappikuulokkeita varten. Äänen laatu ei niinkään ole pääkohtana, vaan että ylipäänsä kuulis mitä soittaa. Tällanen olis omiaan kun treenailee ja jammailee television ääressä omaksi ilokseen
 
Mulla on aktiivibasso Ibanez SR505 (ihan originaali-varustuksella), josta ei vahvistamattomana kuulu kyllä pihaustakaan ulkomaailmaan.
 
Ajatuksia:
-Bassoon menevä piuha juotettu kiinteästi vahvistimen piirilevylle
-Vahvistimeen vain On-Off kytkin, volumen säätö suoraan bassosta
-Vahvistimen ulostulo pikkupluginen kuulokelähtö
 
Selviääkö tällaisesta ihan transistori-asteilla? Mitä tässä nyt pitäis lisäksi huomioida suunnittelussa? Impedanssitasot?
 
Jos jollain on suoraa linkkiä vastaaviin tuotteisiin tms. niin esiin vaan :)
 
Kiitos jo etukäteen!
 
Akku irti!
Pitkavirta
19.09.2010 23:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teino: Moro
 
Oon tässä selaillut nuita kaikenmaailman linkkejä, mutta en ihan hakemaani ole löytänyt, joten DIY-hommiksi mennee.
 
Eli, suunnitelmissa on pikkuvahvistin bassolle, jonka sais klipsillä kiinni olkahihnaan ja ulostulo olis 3,5mm jakilla nappikuulokkeita varten. Äänen laatu ei niinkään ole pääkohtana, vaan että ylipäänsä kuulis mitä soittaa. Tällanen olis omiaan kun treenailee ja jammailee television ääressä omaksi ilokseen
 
Mulla on aktiivibasso Ibanez SR505 (ihan originaali-varustuksella), josta ei vahvistamattomana kuulu kyllä pihaustakaan ulkomaailmaan.
 
Ajatuksia:
-Bassoon menevä piuha juotettu kiinteästi vahvistimen piirilevylle
-Vahvistimeen vain On-Off kytkin, volumen säätö suoraan bassosta
-Vahvistimen ulostulo pikkupluginen kuulokelähtö
 
Selviääkö tällaisesta ihan transistori-asteilla? Mitä tässä nyt pitäis lisäksi huomioida suunnittelussa? Impedanssitasot?
 
Jos jollain on suoraa linkkiä vastaaviin tuotteisiin tms. niin esiin vaan :)
 
Kiitos jo etukäteen!

 
Mä oon tehny joitain pieniä vahvistinsovelluksia (kuulokevahvistinta ym.) vanhoista tietokoneen kaiuttimista. Tai niiden vahvistinpiireistä. Eikä maksa juuri mitään, kunhan noita jostain löytää.
 
Ei tommosessa pikku vahvistinpiirissä hirveesti oo itekään tehtynä hommaa, mut kierrätys kannattaa jne!
okabass
20.09.2010 02:48:55 (muokattu 20.09.2010 17:51:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/guitar_prj.htm
 
Tollasia oon muutaman tehnyt, osan ihan prokäyttöön nappimonitoreja ajamaan. Ok tuohon tarkoitukseen.
 
Ps. Vieläkin simppelimpi toteutus.
http://www.google.fi/imgres?imgurl= … XTIe1GObV4waK2uSnBA&ved=0CDAQ9QEwAw
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Kämis
20.09.2010 11:04:28 (muokattu 20.09.2010 11:12:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TDA1308
 
Esivahvistimen tarvitsee tämän lisäksi - oparin, Jfet jne. mutta
Noita TDA1308:ja on ainakin käytetty (pääte)kuulokevahvistimena - toimii jo 5 voltilla.
 
IC:tä saa elfalta (www.elfa.se) ja hinta alle euron. Data sheetin ja siinä olevan esimerkkikytkennän löydät googlella.
 
Kuulokevahvistimeen voi tehdä 3V - 5V jännitenostajan, jos haluu saada sen toimimaan esim. kahdella 1.5V paristolla.
 
Kämis
20.09.2010 15:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, onhan kuulokevahvistimia valmiinakin jopa bassolle. Amplug toimii kahdella 1.5V AAA paristolla.
 
http://www.thomann.de/fi/vox_amplug_bass.htm
 
okabass
20.09.2010 16:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämis: Niin, onhan kuulokevahvistimia valmiinakin jopa bassolle. Amplug toimii kahdella 1.5V AAA paristolla.
 
http://www.thomann.de/fi/vox_amplug_bass.htm

 
Joo. Mulla on tuo peli. Se on ihan asiallinen harjoitteluun.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
teino
20.09.2010 20:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näkojään toi Vox Amplug olis just sitä mitä oon etsinytkin!
 
Mutta enemmän (tällä hetkellä) kyllä kiehtoo ajatus itse tehdystä kapineesta. Täytyy tuossa loppuviikosta paremmalla ajalla perehtyä nuihin kaavioihin.
 
Akku irti!
tonicaster
20.09.2010 21:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ratkes ongelma silä että ostin IPod Touch:in ja siihen IRig sovittimen, sain itelleni puuttuvan mp3 soittimen ja samalla "kuulokevahvistimen", tais olla siinä bassollekin joku vahvarimallinnus.
 
Ei tää toki rakenteluviettiä vie..=)
 
leksi-B
21.09.2010 18:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teino: Näkojään toi Vox Amplug olis just sitä mitä oon etsinytkin!
 
Mutta enemmän (tällä hetkellä) kyllä kiehtoo ajatus itse tehdystä kapineesta. Täytyy tuossa loppuviikosta paremmalla ajalla perehtyä nuihin kaavioihin.

 
Vox Amplug ei mahdu suoraan SR505:sen inputtiin kiinni, pitää laittaa esmes. jonkun pedaalin läpi piuhalla. Ottaa reuna vastaan muuten, sen verran syvällä Ibanezissa toi inputti.
 
"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
okabass
21.09.2010 20:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leksi-B: Vox Amplug ei mahdu suoraan SR505:sen inputtiin kiinni...Ottaa reuna vastaan muuten, sen verran syvällä Ibanezissa toi inputti.
 
Sama homma WAL-bassossa. Askartelin sellaisen "jatkopalan". Eli ulkonema, mistä plugi lähtee sahalla poikki, ja kuumaliimasta lisäpituutta plugiin n.10 mm.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «