Aihe: Oikea kielten korkeus | |
---|
Warheart 19.09.2010 19:53:36 (muokattu 19.09.2010 19:56:08) | |
|
Pahoittelen, jos tästä on jo olemassa keskustelu (en löytänyt sellaista). Onko olemassa mitään objektiivista kriteeriä sille, että miten korkealla kielten tulisi olla otelautaan nähden (eli mikä olisi paras mahdollinen korkeus) vai onko kielten korkeus puhtaasti makuasia? Kannattaako tällaista mennä kysymään soitinliikkeestä? Osaisivatko myyjät säätää kieliin "oikean" korkeuden paremmin kuin minä? :) Mulla on Ltd:n Flying V -kitara. Hevi on hyvää musiikkia, ja paskimmillaankin hevi on parasta. | Tommittaja 19.09.2010 20:07:53 (muokattu 19.09.2010 20:08:52) | |
|
Ei ole mitään "standardia". kielten korkeus on tosiaan täysin makuasia. tietenkin jos haluat vain komppia heittää niin voit nostaa kieliä hieman selvempää soundia varten ja nopeutta saa matalemmalle laitettaessa. Säädöt tietenkin saa tehtyä itsekin, kunhan uskaltaa väännellä kaularautaakin itse välillä :D joskus pelkkä kielten laskeminenkin riittää, jos ei räminää tule. Dudetorium | |
5-6 mm 12. nauhan ja kielten välissä on hyvä. | |
Kunhan nuotit soivat puhtaasti eivätkä särise häiritsevästi, korkeutta on tarpeeksi. Siitä ylöspäin säätäminen on sitten makuasia ja kielten oikea korkeus onkin kitaristien parissa ikuisuuskysymys :) Minä tykkään paksuista kielistä ja kohtuullisen korkeasta actionista, ja aina mun kitaraa lainatessa yksi kaveri valittaa, että sillä on mahdotonta soittaa... ~ Love broke out and I forgot it's war. | |
Tietysti niin matalalla kuin mahdollista ilman särinää. Nopeuttaa kielen painamista otelautaan ja sitä kautta soittamista! | hallu 20.09.2010 16:52:58 (muokattu 20.09.2010 16:53:42) | |
|
Warheart: Pahoittelen, jos tästä on jo olemassa keskustelu (en löytänyt sellaista). Onko olemassa mitään objektiivista kriteeriä sille, että miten korkealla kielten tulisi olla otelautaan nähden (eli mikä olisi paras mahdollinen korkeus) vai onko kielten korkeus puhtaasti makuasia? Kannattaako tällaista mennä kysymään soitinliikkeestä? Osaisivatko myyjät säätää kieliin "oikean" korkeuden paremmin kuin minä? :) Mulla on Ltd:n Flying V -kitara. No "Krice" tuossa jo sanoikin, että niin alas kun sielu sietää. Eihän siihen mitään yksiselitteistä sääntöä ole, vaan se oma soittotapakin vaikuttaa paljon. Mutta kai sitä voisi sääntönä pitää, että niin alas kun ne rämisemättä tai kohtuullisella räminällä saa. Eli mitä kevyemmin pikkaat niin sen matalammalla niitä pystyy pitämään. Sitten tietysti se toleranssi, että minkä verran sitä nauhasurinaa sietää ja missä päin otelautaa sitä esiintyy. Akustisessa nauhojen sirittäminen pomppaa helpommin esille joten niissä kieliä pidetään monesti vähän korkeammalla (paitsi gybsyswing kitaroissa joita soitetaan viiskertaa heavytiluttajan nopeudella ja tätsin pitää olla tosi matala ja nauhasiritys kuuluu vähän niinkö asiaan). Eli silleen se on soittajakohtainen juttu ja mieltymysjuttukin. ----/edit---- typo korjattu ----edit/---- | |
Ohuet kielet ja mahdollisimman alas, niin ettei kuitenkaan särise. Onpahan kaksi tekosyytä vähemmän, miksi Guthrie-tilut ei irtoa. Kyllä se komppi kuulostaa silti hyvältä, jos soittaa hyvin. | |
Tai sitten niin paksut narut ja niin korkealle kuin sormet vain kestävät. | |
antnis: Tai sitten niin paksut narut ja niin korkealle kuin sormet vain kestävät. Mieluummin nimenomaan näin. Soundi on tällöin parempi, soittaminen ei ole aina mukavaa mutta se on toissijainen seikka. | aalataur 21.09.2010 15:00:48 (muokattu 21.09.2010 15:46:45) | |
|
Tai sitten niin. Mutta ei se higain-soitossa se soundiero ole kovin suuri, kenties jopa kokoluokkaa itikan vittu. Mun sormet ainakaan kestä yhtään paksumpia naruja. Tietty jos ei ole wannabe-tilupertti, niin samapa se mitkä kielet. Ja juu munkin naapurin veljen kummin kaima soittaa tiluja 14-setillä mutta mä antaisin ohjeeksi että ohuet kielet ja alas, jos haluaa tilumeininkiin kiinni mahdollisimman vähällä vaivalla/vammoilla. Tosin ei mullakaan ihan niin alhaalla nuo kielet ole, mitä voisi olla, vielä olis varaa ilman äänten kuoleentumista. Jotkut on vaan multa kysynyt, että miten hitossa sä opit 1.5 vuodessa tiluttamaan. Ohjeeksi näille antaisin (paitsi että pitää treenata monta tuntia joka päivä) että älä nyt tee muutenkin tuskallista ja vaikeata urakkaa itsellesi vaikeammaksi niillä paksuilla kielillä. Sakmongkol: Mieluummin nimenomaan näin. Soundi on tällöin parempi, soittaminen ei ole aina mukavaa mutta se on toissijainen seikka. Jos ei oo vaikeeta, nopeutta lisää, eikä paksuutta kieliin :D Kyllä muuten alkaa sormet huutaa hoosiannaa sillä ysisetilläkin. Neljä ääntä per kieli (tai 5 jos täpätään), nopeita ja pitkiä legatoja. Noh joo... tiluhenkisen ihmisen kapea näkökulma. Mä pyrin poistamaan kaikki esteet mitkä estää mua tulemasta nopeammaksi, esim. käsien ja sormien tarpeettoman suuret liikeradat. Hack away the unessential... Ohuet kielet on mulle yksi osa tätä kokonaisuutta, missä pyritään eliminoimaan hidastavat tekijät. | jussi1976 21.09.2010 15:40:20 (muokattu 21.09.2010 15:41:47) | |
|
Mulla aina vakiosäätö näin: Kaula luotisuoraksi, 0.1-0.2mm metallinpala kielilukkojen alle jos tarvis (yleensä on) kaulan tyveen pieni korotuspala kanssa, että kaulan ja bodyn suhteesaan saadan hieman isompi kulma - antaa lisää säätövaraa etenkin floikassa, jota käytän kaikissa. Sitten kielet kiinni ja niin matalalle kuin ikinä, mutta niin, että bendaaminen sujuu joka kaulan kohdassa soinnin sammumatta ja kielten rämisemättä, sekä niin, että kun kammen (joka on siis kelluva, molempiin suuntiin toimiva) painaa ihan taka-asentoon, kielet eivät osu takana oleviin nauhoihin. Mikit niin lähelle kieliä kuin saa, mutta niin, että kielet eivät osu takamikin kanteen kun floikkari painetaan tappiin taaksepäin, vaan mikki on tässä tilassa n. 2mm alempana. Etumikki pitää olla 13-19 KOhm tallamikki, koska siinä on niin paljon tehoa, että sen voi surutta pudottaa alemmas, jolloin plektra ei osu siihen soitettaessa, ja muutenkin potkua on enemmän. Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt. | |
Noh, tilutus on tilutusta. Ei tilutuksessakaan ole haitaksi hyvä soundi, ja vaikkei suuremmilla särömäärillä kielten korkeus vaikutakaan soundiin juuri mitenkään, on se silti osa soittotuntumaa kokonaisuudessaan. Minusta soundin tulee olla aina ensisijainen kaikenlaisia säätöjä mietittäessä, eikä soiton helppous/nopeus. Kaikenlaisilla säädöillä kuitenkin tottuu soittamaan, mutta hyvää soundia ei saa millä tahansa säädöillä. Tärkeää on tietää mitä haluaa kuulla ja sitten treenata halutulle soundille sopivilla säädöillä niin kauan että soitto kuulostaa siltä kuin pitää. Melko varmasti joutuu treenaamaan pitkään ja hartaasti, mutta toisaalta ei ole kiire minnekään, tai ei pitäisi olla. Lopuksi tyhjentävä argumentti: Ynkällä on korkea action. On myös ohuet kielet mutta sivuutan kyseisen seikan toteamalla että paksummilla kielillä Ynkän soundi voisi olla vielä parempi. =) | |
Aalataurilta hyvää settiä. Itsekkään en ymmärrä että miksi helvetissä jotkut vatipäät vaikeuttavat omaa soittoaan jonkun kielten korkeuden takia. Ai soundikysymys? Joopajoo, ainakaan vähänkään särötetymmässä menossa ero on luokkaa tähtien asennot ja perunamuusi. Tietty slideputkien kanssa tekemisissä olevat kaverit vannovat korkean actionin nimeen mutta se on ihan ymmärrettävää. Ai kielten "hiplaamisessa" ei ole fiilistä? Itselle irtoaa enemmän kiksejä vaivattomasta ja hyvänkuuloisesta soitosta kuin helvetin isoista liikeradoista ja sormet punaisena painamisesta. Muutama tuttu aina minun kitaran käteen ottaessaan ihmettelee että miten vaivatonta sillä onkaan soittaa verrattuna omaan keppiin. Sittenkun sitä kitaraa katsellaan porukalla niin huomataan että E kielen alle 12. nauhalle mahtuu sormi jos toinenkin. Hieman kärjistetysti siis. Mieluummin sopeuttaa omaa tekniikkaa kevyempään soittamiseen kuin louhii sormet vereslihalla menemään jännetuppitulehdusta kohti. Huh, tulipahan vuodatus. www.mikseri.net/osqvalitut | elsewhere 21.09.2010 17:10:12 (muokattu 21.09.2010 17:16:08) | |
|
Aloittaja ei tainnut mainita sanaakaan tiluttamisesta tai käyttämästään reippaasta säröstä. Edit: tosin nyt kun katsoo jäsenkuvausta niin onhan se tuonne tilumeininkiin kallellaan tietysti. Sanoisin omalta puoleltani vielä sen verran, että soitan enimmäkseen cleaneja, pikkurosoja tai hitaita melodiapätkiä fuzzilla ja nopeudella ei useinkaan ole kovin paljon väliä, koska pysyttelen enimmäkseen perinteisemmissä sointuotteissa ja jätän tilut niille, jotka niitä kaipaavat. Minulle korkeampi action tuo jotenkin "tarkemman" ja "ilmavamman" tuntuman ja yksikään soittamani tilukeppi ei tunnu samalla tavalla pehmeältä kuin omani. Samoiten paksuissa kielissä on sellaista jämäkkyyttä ja vastusta, jotka tekevät esim. pitkistä ja hitaista bendeistä nautinnollisia soittaa. Oikeastaan se hieman tiukempi soundi, jonka niillä saa aikaan, ei ole itselleni edes pääasia, vaikka onkin tietysti ihan mukava bonus. Makuasioita, siis. ~ Love broke out and I forgot it's war. | |
Joo kaikki tietysti kirjoittaa omasta viitekehyksestään ja jos tiluttaja, niin tottakai pitää olla matalalla ohuet kielet. Itse taas soitan paljon akustista (jossa käytän 11 settiä) ja puoliakustista (jossa käytän 12 settiä punottu G). En paljoa vaivaa päätäni saundikysymyksillä, mutta vaihdoin justiinsa lespaan 11 setin koska 10-52 alkoi tuntumaan niin veltolta. Kandee muistaa (niin vakavsti kun jotkut meistä omat mieltymyksensä ottaakin ja niitä miellään yleistää), että jos olisi olemassa vain yksi oikea kielten paksuus ja yksi oikea kitaran säätö, niin ei niitä kieliä muissa paksuuksissa saisikaan ja kitaratkin tulisi tehtaalta valmiiksi säädettynä. | |
hallu: Kandee muistaa (niin vakavsti kun jotkut meistä omat mieltymyksensä ottaakin ja niitä miellään yleistää), että jos olisi olemassa vain yksi oikea kielten paksuus ja yksi oikea kitaran säätö, niin ei niitä kieliä muissa paksuuksissa saisikaan ja kitaratkin tulisi tehtaalta valmiiksi säädettynä. Ilman muuta. Oma tyyli, sen vaatimukset, soittotapa ja mieltymykset ratkaisee. Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt. | |
Kysympä nyt tässä itsekkin samalla, kun löysin korjattavaa noissa kielten korkeuksissa yms. Eli ongelma on se, että kun nostan kielten virettä kammella, niin ainakin paksuin kieli osuu tallamikkiin. Taitaa tuo toiseksi paksuinkin osua. Kannattaako siis noistaa tallaa vai laskea mikkiä? Kielten korkeus on nyt juuri sopiva, joten laskisin mikkiä mieluumin. Jos tässä tapauksessa kannattaa laskea mikkiä, niin kuinka se tapahtuu? | |
selkäsaunametalli: Kysympä nyt tässä itsekkin samalla, kun löysin korjattavaa noissa kielten korkeuksissa yms. Eli ongelma on se, että kun nostan kielten virettä kammella, niin ainakin paksuin kieli osuu tallamikkiin. Taitaa tuo toiseksi paksuinkin osua. Kannattaako siis noistaa tallaa vai laskea mikkiä? Kielten korkeus on nyt juuri sopiva, joten laskisin mikkiä mieluumin. Jos tässä tapauksessa kannattaa laskea mikkiä, niin kuinka se tapahtuu? Tarkoitat varmaankin kun lasket virettä kammella, tällöin kielet löystyvät ja voivat näin ollen laskeutua matalammalle. Mikin korkeutta säädetään useimmiten niistä kahdesta ruuvista mitä mikin ylä ja alapuolella löytyy. Kiristäminen nostaa mikkiä, löystäminen laskee. | |
Borlag: Tarkoitat varmaankin kun lasket virettä kammella, tällöin kielet löystyvät ja voivat näin ollen laskeutua matalammalle. Mikin korkeutta säädetään useimmiten niistä kahdesta ruuvista mitä mikin ylä ja alapuolella löytyy. Kiristäminen nostaa mikkiä, löystäminen laskee. Kyllä ne vaan osuu siihen mikkiin, kun vetää kammesta taaksepäin, jolloin kielet kiristyvät. Talla laskeutuu tällöin sitä varten runkoon koverrettua koloa kohti. Kiitos tuosta mikki infosta. Vielä tuli mieleen, että vaikuttaako tuo mikin laskeminen miten soundiin? Olen käsittänyt, että tällöin häviää tehoja(en osaa nyt paremminkaan muotoilla). | aalataur 21.09.2010 19:25:05 (muokattu 21.09.2010 19:38:41) | |
|
ooidort: Ai kielten "hiplaamisessa" ei ole fiilistä? Itselle irtoaa enemmän kiksejä vaivattomasta ja hyvänkuuloisesta soitosta kuin helvetin isoista liikeradoista ja sormet punaisena painamisesta. Komp... Sävelistä ja nuoteista, vibratosta, rytmistä ja sellaisesta ne hyvät fibat muodostuu. On kivempaa soittaa kun ei tarvitsee tosiaan puristaa jokaista nuottia ulos hartiavoimin. Luovuudelle on vähemmän rajoitteita. Kyllä mä juuri tuossa harjoittelin soittamista n. 6 tuntia ja tuntee sormissa soittaneensa. Hikikin tuli, fyysisestä vänkäämisestä eli otelautapainista. 9-42 ja E-vire. Se on nimenomaan tatsikysymys. Mä en tiedä kaikkien ketjun kirjoittajien soittotaidoista/musamieltymyksestä... mutta klassisin tapaus on se kaveri jolla on niin paksut kielet, että niillä ei pysty tiluttamaan edes Paul Gilbert. Tämä aiheuttaa sen ettei tarvitse harjoitellakaan. Haukutaan tiluttamista "pelleilyksi" eikä ole aavistustakaan miten saatanan vaikeata se on. Tai ehkä on, mutta haukutaan silti kun ei itse osata ja ärsyttää. Ohuempiin kieliin ei voi missään tapauksessa vaihtaa, koska The Soundi olisi mennyttä. Ja joutuisi huomaamaan, että eipä siihen tiluamiseen vielä ne ohuet kielet ihan riitä. Lenkkareilla on parempi lenkkeillä, kun kumppareilla, mutta pelkät lenkkarit eivät vielä Usain Boltia tee. Cleanhommat ja komppailu/slidesoitto on erikseen varmasti. Pienet särinät ei edes kuulu vahvistetussa äänessä, varsinkaan kun säröä. Ne kuuluvat vaan otelaudan lähellä akustisesti, eivät kantaudu ilmeisesti mikkeihin asti. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|