Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 541 42 43 44 45122 123 124 125 126
efunkelist
16.09.2010 10:19:24

Raimo Kuiva: Käynnistä clippi etusivulta mikäli haluat arvuutella, kuvauksessa kerrotaan mikä soi. Arvuuttelu voi olla kiinnostavampaa, korvat ja aivot linkittyvät niin moninaisin tavoin...

asteikolla "aito vai mallinne" arvausosumani oli 100% tässä tapauksessa. jostain syystä ne aidot oli vaan eläväisemmän kuuloisia selvästi, minusta. Tosin oon aiemmin menny monta kertaa vipuun podin kohdalla isoilla säröillä, luullut että kyseessä on joku aito 4x12"-kasa studio-olosuhteissa mutta sitten on ollutkin joku line6-tuote opiskelijakotikamoilla.

mutta ei kai sen niin väliä onko aito vai mallinne, kunhan on "hyvä" ja minusta nuo oli kaikki kyllä hyviä soundeja. erilaisia vain.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Terry Pantheras
16.09.2010 10:26:34
Raimo Kuiva: Olen ollut ikäni vintagemäen miehiä, mutta eräs bändi jota aloittelimme viime syksynä sai minut perehtymään mallintaviin. Lavavolume oli tarpeen saada tosi alas ja kamat kevyiksi.
Kävin läpi eri laitteita ja päädyin Axeen, joka oli selvästi paras kokeilemistani. Tutustuessani laitteeseen tein joitakin clippejä tyyleissä jotka mielessäni vaikeimmin assosioituivat mallintaviin - AC/DC ja blues. Soitin osan clipeistä Axella ja osan oikeilla vahvistimilla, suurpiirteisillä twiikkauksilla esikuviensa suuntaan. Niitä on muutama osoitteessa http://maihinnousu.net/a/1761 , toivottavasti niistä on hyötyä tai ainakin hupia.
Axen efektejä tai muita pedaaleja tai etuasteita ei ole käytetty. Bluesklippeihin on Toolsissa(rautana 002) jälkikäteen lisätty aavistus kaikua. Axen firmware on vanhempi, 9.0. Käynnistä clippi etusivulta mikäli haluat arvuutella, kuvauksessa kerrotaan mikä soi. Arvuuttelu voi olla kiinnostavampaa, korvat ja aivot linkittyvät niin moninaisin tavoin...
Käytän yhä pääsääntöisesti "oikeita" putkivahvistimia muualla paitsi tuossa yhdessä bändissä, AXE:n efektipuolta olen käyttänyt muuallakin. Äänitteille Axea kaikkine simulaatioineen on päätynyt sinne tänne, etenkin säröisemmät soundit ovat mieiestäni oikein hyviä.

Nää on kyl tosi hyviä - soitto myös. Eka Hells Bells tuli melkeinpä kuin Back In Blackiltä napatulta...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
jniska
16.09.2010 13:12:58
Arvausosuma täälläkin oli 100%.
JOtenkin noissa aidoissa vahvareissa oli enemmän tilavuutta, headroomia, saundi oli pyöreämpi ja rupisempi. Mutta erittäin hyviä saundeja oli myös nuo AXE-mallinnokset.
Ne vaan oli kliinisempiä, puhtaampia tavallaan. Rosoisuutta puuttui, mikä on putkivahvarille niin ominaista. Ehkä säätämällä pääsee lähemmäs. Plexi-kopio Axessa oli kyllä aika honottava.
Laiha Lissu oli paras.
Raimo Kuiva
16.09.2010 13:51:10
Mun mielestä tommoiset mediumsärösoundit toimivat parhaiten siten, että vahvistin on soitettaessa sopivan lujalla siten, että kitara ja vahvistin toimivat yhteistyössä hallitusti lähes kierron rajamailla, säröäkään ei niin paljoa tarvita. Tää ei tietenkään voi toimia esim. monitoroidessa pelkkien kuulokkeiden avulla. Ja tämä on ongelmana kaikkien mallintavien ym. kanssa, ei pelkästään Axe:n kanssa. Ei mourua eikä meinaa oikein räjähtää, vaan jää aika laimeaksi.
Samaa mieltä. Just noi jutut jäävät myös Axessa hiukka laimeiksi, tai ainakaan mä en saa väännettyä. Muutenkin kaiutinmallinnus vaikuttaa yleisesti ottaen vaikeimmalta - Axessa kyykkäämistä on simuloitu, toimii tiettyyn pisteeseen asti ok mutta ei ihan tappiin. Pitäisi varmaan kokeilla niitä RedWirezejä joista täällä aiemmin puhuttiin.
jostain syystä ne aidot oli vaan eläväisemmän kuuloisia selvästi
Sama fiilis. Kaiutinmallinnoksen lisäksi preesens on Axessa hiukka hankala, just tässä haastavassa rokkisärömaastossa. Putkivahvistimen luontevasti aukeavaa preesensaluetta on vaikea lyödä. Sitä korjattiin uudessa firmwaressa ja uskon että korjataan seuraavassakin.
Nää on kyl tosi hyviä - soitto myös. Eka Hells Bells tuli melkeinpä kuin Back In Blackiltä napatulta...
Kiitos. Axella saa kyllä sävyt aika hyvin haltuun. Honoa tuli Plexiin jostain, mikä lie. Pienellä EQ:lla ja pyöräytyksellä esim. asiallisen putkikompuran läpi(joka muuten on myös huomattavaa - lähtökohtaisesti Axe kompressoi hiukan vähemmän kuin esikuvansa, ainakin noi vintagekamat joita mulla on) soundin saisi varmaan oikeinkin hyväksi, mutta se olisi sitten eri juttu. Samoin jos informaatiota on enemmän esimerkiksi efektien tai muiden soittimien muodossa, päästään nopeasti tilanteeseen jossa pikkuasiat menettävät merkitystään. Tässä kuitenkin tilanne raa'istettuna, ilman efektejä ja EQ:ta. Silloin nämä tietyt asiat kyllä kuuluvat - ainakin näillä vääntötaidoilla/haluilla.:) Säröisemmät ja "modernit" jutut toimivat mielestäni parhaiten.
Mikko L
16.09.2010 22:15:59

Emt. meikän mielestä Redwirez-kaapit tuo just tuon mediumsärön oikean eloisuuden esille. On sitä lämpöä vaikka muille jakaa siellä 250hz paikkeella. Näin studiomiksaajan mielestä se kylläkin on huono asia ja se ei sovi juuri mihinkään genreen. Itse ainakin leikkaisin sen kuitenkin pois. Esim. oikeat Marshall-stackit mitä oon mikittänyt ja miksannu tuntu olevan sellaset joissa on todellakin hieno soundi mutta paljon työstettävää että sen alapään sai kuriin. Niinjoo ja nää just pitää pistää aika isolle "sitä" soundia varten. Jälleen soundit on makuasioita tietenkin.

Sit ku puhutaan että Axessa ei oo tarpeeksi pörinää, ei yhtä paljon dynamiikkaa, ei yhtä paljon biasia yms. niin nää on kaikki sellasia joita voi kontrolloida Axesta. Ja tieten osa pitää analogista pärinää hienona asiana ja osa riesana. Jälleen makuasioita. Ehkä mä heitän tuon saman argumentin jonka pistin 20 sivua sitten että jos katsoo vähän nuita pro-tyyppejä jotka käyttää näitä studiossa ja vannoo niiden nimeen niin Suomen musiikkipiirien taso on MELKO paljon alhaisempi kuin näiden jätkien taso. Tällä meinaan että eiköhän se oo suht. kovaa kamaa varsinkin nuin halvalla hinnalla. Halvemmalla saa vaan hyvin vahvistintekijöiden karvalakkicomboja.

Vahvistimen kierto on nyt sellainen mitä ei ehkä ihan kotisoitossa saa (ei sitä kyllä oikeellakaan vahvistimella kotona saa) mutta jos ja kun sulla aina on joku laite monitorointia varten niin sen kanssa se toimii ihan normaalisti. (inear ei tieten)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Raimo Kuiva
17.09.2010 01:50:31 (muokattu 17.09.2010 01:56:46)
Täytyypä kokeilla niitä Redwirezejä, kiitos vinkistä Mikko! En kyllä 250Hz-aluetta itse tarkoittanut - umpikaapin pöminöitä tms. en kaipaa(Olen lähes 100% avokaappimiehiä, mutta ilman muuta takalevyllekin on paikkansa...:)). Yleensä noi suljetut kaapit/Marshall-sävyt kuulostavat musta AXEssa oikein hyviltä, se thump:kin toimii hyvin, jos sitä haluaa.

AlNiCo-elementtejä voisin tutkia sieltä RedWirezistä, niihin kaipaisin parannusta, preesensalue lähinnä on mietityttänyt. Se preesenssäädön päivitys uudessa firmwaressa oli hyvä juttu, uskon että se kehittyy vieläkin.

Laitehan on mainio, sen tietävät laitetta käyttävät mainitut ulkomaan tähdet kuin varmaan suuri osa täällä forumillakin. Ajattelin tuoda keskusteluun laitetta käyttävän usein rootssoundien parissa toimivan muusikon näkökulman - niitä tuntuu olevan varsin vähän niin Axen käyttäjissä kuin Axea edustavissa tähdissäkin. Kuten on myös vähän Axen käyttäjiä Suomessa, erittäin hauska tutustua muuten!

Uskon että tietyt juuriasiat, kuten nauha- ja jousikaiu't, ovat jääneet Axen kehitystyössä hiukka vähemmälle huomiolle. Axen forumeillakin näistä puhutaan tosi vähän. Puhtaassa rootsmaastossa käytän mieluummin aitoja asioita, mutta jos sessiossa Paramorea tai vaikkapa metallia haetaan niin kyllä mielelläni Axea tarjoan. Vaikka vähän röpöisempääkin vallia rakennellaan niin Axe on oiva ryhdittäjä. Lisäksi kokeellisessa käytössä Axen mahdollisuudet ovat hillittömät.

Sit ku puhutaan että Axessa ei oo tarpeeksi pörinää, ei yhtä paljon dynamiikkaa, ei yhtä paljon biasia yms. niin nää on kaikki sellasia joita voi kontrolloida Axesta. Ja tieten osa pitää analogista pärinää hienona asiana ja osa riesana. Jälleen makuasioita.
Makuasioita, näinpä. Axe toimii mainiosti, mutta nimet viittaavat niin suoraan esikuviinsa että voi puhua asioista jotka erottavat "aidosta". Esim. kaiutinsärö ei mielestäni lisäänny samoin eikä mene yhtä pitkälle, kompressio on lähtökohtaisesti samoilla särömäärillä vähäisempää... Jotkut tutut soundit ovat näistä syistä hiukka hankalia tavoittaa. Toisaalta manuaalikin kertoo että Axeen ei ole mallinnettu vanhojen vahvistimien "huonoja puolia". Ja taas toisaalta Axella pääsee niin lähelle että pienellä jälkituotannolla päästään monesti maaliin. Ja onhan se totta että se Marsukin helposti kuulostaa aika kuralta ilman EQ:ta..:) Toi biassäätö on muuten mahtava Axessakin - kylllä "pielessä" oleva bias on poikaa!!

Vahvistimen kierto on nyt sellainen mitä ei ehkä ihan kotisoitossa saa (ei sitä kyllä oikeellakaan vahvistimella kotona saa) mutta jos ja kun sulla aina on joku laite monitorointia varten niin sen kanssa se toimii ihan normaalisti.
Tää on tietenkin totta, ja toimii studiossa Genelecien juurella mainiosti Axen feedback. Mut kaiutinmallinnuksen eloisuus, sen se Cliff vääntää vielä juhlavammaksi lähivuosina...

Tärkeimpänä - ihan sama millä vetää kunhan välittyy!
efunkelist
17.09.2010 07:17:52

Axeen taitaa pystyä lataamaan impulsseja itsekin, esim noita redwirezeja. Jotain tämänsuuntaista osui silmiin niitä sivuja selatessa.

Mulla on vielä impulsseihin tutustuminen kesken mutta mieleen on jo syntynyt ajatus yhden studiopäivän ostamisesta ja omien kaiuttimien äänittämisestä eri mikeillä jotta saisi tehtyä omia kaappi-impulsseja. Jos projekti onnistuu niin sekin voisi puoltaa oman axefxin hommaamista... :)
Ei tarttis mörköjä roudata. Vahvistus putkikoneella mutta mikityksen ja efektit hoitaisi axefx, voisihan sen niinkin tehdä.
efunkelist
17.09.2010 07:19:41

Raimo Kuiva:
Tärkeimpänä - ihan sama millä vetää kunhan välittyy!

Näin on. Ite oon jo ajautunu sille linjalle että erikseen kamat keikalle ja äänityksiin. Äänittäessä voi käyttää kuinka monimutkaisia ja painavia systeemejä hyvänsä mutta keikalle haluaisin mahdollisimman helppoa kalustoa. Axefx voisi hoitaa tietysti molemmat mutta en mä samoja soundeja molempiin kenttiin haluaisikaan. Minusta studiohommiin kuuluu tietty tuhaaminen ja tsägällä syntyvä magicmojo :D
Mikko L
17.09.2010 14:38:03

Eihän sun tarvi koko studio varata yhden kaapin mikittämiseen. Varmasti tunnet ihmisiä joilla on mikkejä: SM57 on varmaan se mitä sun kannattaa ainakin aluksi käyttää... impulssit voit tehdä vaikka treeniksellä.
lagroup
19.09.2010 15:58:18

Moi,

haluaisiko/olisiko jollain aikaa perustaa suomenkielinen foorumi Axe-Fx:n käyttäjille?

terv.Lasse
Mikko L
21.09.2010 15:01:24

Okei! Luulin ettet oo vielä testannut. Ihan aluksi riittäisi varmasti se 57-spedeily ja itse esim. oon kokeillut monia mikkejä ja sitten päätynyt aina takaisin 57:n. Se on niin kitara standardi mikki. Huonemikeissä tarvitaan jo hyvää huonettakin, mutta impulsseihinhan ei tuu mitään huoneen kaikuja yms. Nämä on siis niin lyhyitä impulsseja.

Eksperimenttaa! Se on hauskaa! :)
PJS
21.09.2010 15:42:25

Mikko L: Okei! Luulin ettet oo vielä testannut. Ihan aluksi riittäisi varmasti se 57-spedeily ja itse esim. oon kokeillut monia mikkejä ja sitten päätynyt aina takaisin 57:n. Se on niin kitara standardi mikki. Huonemikeissä tarvitaan jo hyvää huonettakin, mutta impulsseihinhan ei tuu mitään huoneen kaikuja yms. Nämä on siis niin lyhyitä impulsseja.

Eksperimenttaa! Se on hauskaa! :)

Munsta viisseiska ei loppupeleissä oo mikään maailman ihanin mikki skebulaattorinäänitykseen. Ainakaan kaikille vahvistimille. itse suosin mielummin sitä toista standardia elikäs sennheiser e606:sta.
Peace!
Mikko L
22.09.2010 22:25:21

Jep... jotku tykkää salmiakkikarkeista ja jotku vaahtokarkeista. Jotku jopa BonBoneista. :) Itse suosin 57:aa sen takia että osaan miksata 57 signaalia ku oon siihen tottunut. Ja useimmiten sitä ei edes tarvi miksata jos mikitys/lähtösoundi on kohillaan. :)
Metalrock
24.09.2010 16:50:16
Ziggy Bubba
24.09.2010 17:47:27

Veijo Budda: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=454067

Mitä, joku kauppaa Axea - eikö nämä olekaan be-all-end-all -vehkeitä? ;) Vai ootko lopettamassa soittohommat?
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Metalrock
24.09.2010 18:32:39
sikki-six: Mitä, joku kauppaa Axea - eikö nämä olekaan be-all-end-all -vehkeitä? ;) Vai ootko lopettamassa soittohommat?

Ajattelin laitta tänne se ilmoitus jos vaikka joku haluais osta!
En ole lopettamassa soittohommia :)
Ziggy Bubba
24.09.2010 19:01:42 (muokattu 24.09.2010 19:02:35)

Veijo Budda: Ajattelin laitta tänne se ilmoitus jos vaikka joku haluais osta!
En ole lopettamassa soittohommia :)

Ihan mielenkiinnosta, miks myyt laitteen pois? Onko kenties erilaiset käyttötarpeet vai...?

E: Vai veikös Diisseili voiton? :)
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Estranged
24.09.2010 19:03:07
sikki-six: Ihan mielenkiinnosta, miks myyt laitteen pois? Onko kenties erilaiset käyttötarpeet vai...?

E: Vai veikös Diisseili voiton? :)

Wat? Eihän toi oo Veijolla myynnissä?
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
Metalrock
24.09.2010 19:04:21
Estranged: Wat? Eihän toi oo Veijolla myynnissä?

Ei ole mun ilmoitus,,laitoin vain se linkki tänne!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)