Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nord Electro 3:n samplet kelvollisia?
1
smpteioo2
19.09.2010 12:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on suunnitteilla hankkia Nord Electro 3. Urkusoundit, clavit ja rhodesit ym. vintage-soundithan laitteessa on tunnetusti laadukkaita. Kysymykseni koskeekin laitteen sampleja. Ovatko asiallisia ja käyttökelpoisia? Tiedän että Clavian nettisivuilta saa ladattua vielä paljon lisää, jos eivät laitteen omat samplet kelpaa.
 
Tarkoitukseni olisi käyttää laitteen sampleista jousia, brasseja ym. "akustisia" soundeja. Eli laite olisi mahdollisimman all-around-syna. Varsinaisesti piano- ja analogisynasoundeja en Electrosta tarvitse, koska mulla eri laitteet niitä varten.
 
Käyttökokemuksia? Toimisiko vehje ns. all-around-syntikkana verrattuna esim. Korgin M-50:een tai Yamahan Motif-sarjaan? Vai pitäisikö vielä harkita jotakin "työasemasynaa"?
 
Exhausted
20.09.2010 11:57:37 (muokattu 20.09.2010 11:58:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole kokemuksia muiden syntikoiden all-around-sampleista, mutta itse en ainakaan tehnyt mitään noilla Electron puhallin- ja viulusampleilla, mitä koneessa oli valmiina. Kirjastoista en ole niitä ladannut, mutta olen sen sijaan täyttänyt Electron hyödyllisillä kosketinsoitinsampleilla. Mellotronit, viulukoneet, FM-piano ja kirkkourut toimii. Ai niin, on mulla yhdessä sampleslotissa kellopeli, joka ei ole kosketinsoitin :) Niin, ja hääkeikalla soitin hanurisamplella valssit, tangot ja humpat. Kai se menetteli.
SilvenZ
20.09.2010 13:47:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smpteioo2: Kysymykseni koskeekin laitteen sampleja. Ovatko asiallisia ja käyttökelpoisia? Tiedän että Clavian nettisivuilta saa ladattua vielä paljon lisää, jos eivät laitteen omat samplet kelpaa.
 
all-around-syna.
 
"työasemasynaa"?

 
Itselläni lähti vaihtoon melkein kaikki tehtaalla esiasennetut samplet, mutta olen sittemmin löytänyt Clavian nettisivuilta monia toimivia saundeja. Ongelma on siinä, että sampleja on tarjolla aivan posketon määrä nettisivuilla, mutta mitään järkevää esikuuntelua ei ole saatavilla, mitä nyt muutamasta samplesta on olemassa ja kuultavissa "teaseri". Eli tässä olisi yhtiöllä parantamisen varaa.
 
On tuhoton homma käydä läpi kaikki nettisvulla olevat samplet lataamalla erikseen jokainen kiippariin. Kokeilemalla selviää, heh. Mutta vastaukseni kysymykseen on:
 
Kyllä.
 
Tämä on all-around laite. Samplet ovat hyviä. On siellä huonojakin joukossa, mutta pääosin ovat hyviä. Keyboardissahan voi sitten vielä lisäksi muokata samplen syttymisaikaa, release-aikaa (suppeahkoilla esiohjelmilla), kosketusherkkyttä. Lisäksi ekvalisaattorilla ja efekteillä voi (ja kannattaa) vielä parannella sampleja. Ja muista tallentaa ja yritä vielä muistaa muistipaikka ulkoa!
 
Pohdiskeluissa on otettava huomioon vielä mahdollisuus tehdä aivan oma samplepankki "Nord Sample Editorilla", jos on aikaa ja mahdollisuuksia siihen. Harkinnassani itse asiassa on äänittää ihmiskehosta kantautuvia ääniä ja tehdä niistä oma samplepankki "Organic" ;).
 
"Alkometri on sielun viritysmittari"
smpteioo2
21.09.2010 14:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista! Juuri tätä halusinkin tietää. Clavian sivuilla tosiaan näyttää olevan melkoinen läjä valmiita sampleja tarjolla. :)
 
Onko muuten täysin omien tai jostakin muualta hankittujen sampleiden muokkaaminen Nordin ymmärtämäksi presetiksi kuinka vaikeaa ja työlästä? Jos tekee itse presetin, niin montako eri ääninäytettä tarvitaan yhden presetin muodostamiseksi? Ei ole hirveästi kokemusta noista aiemmin. Teoriassa tuo samplemahdollisuus ainakin kuulostaa melko hyvältä ja mahdollisuudet lienevä rajattomat (Tietty muistin sallimissa rajoissa).
 
SilvenZ
21.09.2010 16:03:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smpteioo2:
 
Onko muuten täysin omien tai jostakin muualta hankittujen sampleiden muokkaaminen Nordin ymmärtämäksi presetiksi kuinka vaikeaa ja työlästä? Jos tekee itse presetin, niin montako eri ääninäytettä tarvitaan yhden presetin muodostamiseksi?

 
No, itse olen lataillut ääniä esim. freesound.orgista tai sitten äänittänyt itse erilaisia ääniä samplemateriaaliksi. Työn vaativuus riippuu monista eri asioista ja siitä mitä haluaa tehdä. Lähdemateriaalilla luonnollisesti on suuri merkitys lopputuloksen kannalta. Laitteessahan toimii 24-bittiset samplet. Sampleraten maksimia en nyt muista.
 
Jos haluaa tehdä kokonaisen 73 koskettimen pankin, niin tarvitaan 73 samplea (Sample editorilla voi tehdä maksimissaan 92 koskettimen pankin, ellen ihan väärin muista. Octave shfit -namiskoilla pääsee "ylimääräisiin" koskettimiin käsiksi.). Eli mitään "Pitch shifteriä" tms. taikakaulua ei ole. En ole ainakaan löytänyt sellaista.
 
Sample editorissa voi säätää äänitiedostojen äänenvoimakkuutta, jos haluaa, että kaikki soivat yhtä kovaa tai jokin sample kovempaa kuin toiset. Sitten voi loopata samplen, eli kosketinta pohjassa pitämällä esim. neljän tahdin rumpuluuppi soi uudestaan ja uudestaan. Voi säätää myös samplen alkamis- ja loppumisajan, dynamiikkasäätöä yms. pientä. Ihan kelpo softa se on, ei liian monimutkainen.
 
Sanotaan, että jos sulla on valmiina nimetyt samplet (esim. c1, d1 ... c2, d2 ... c3, d3 jne.), vireessä olevat, yhtä kovaa soivat laadukkaat äänitiedostot, niin homma sujuu ihan parilla hiirenkorvan klikkauksella. Muuten on kyllä melko kova homma saada saundipankki "harmoniseksi" ja soitettavaksi presetiksi.
 
Mutta kun kerran sen tekee, niin pääsee hyödyntämään vehkeessä olevia todella laadukkaita efektejä omiin sampleihin, joten homma on vaivan väärti!
 
"Alkometri on sielun viritysmittari"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «