Aihe: Kysymyksiä kielten keittämisestä
1
meldrew
18.03.2004 21:11:04
Nyt on tilanne semmoinen, että nauhoituksia varten täytyisi saada edes jotenkin soivat kielet, eikä uuteen settiin olisi juuri nyt varaa. Eli teille jotka olette kieliä keitelleet muutama kysymys.

Kuinka kauan kieliä tulisi keitellä? Ja sopiiko keittokäsittely yleensäkään nikkelikielille? Etteivät vaan ruostu tai muuta ikävää? Entäpä kuinka kauan kestää kielten kuivuminen ja muu palautuminen keittämisestä, siis kuinka äkkiä voi kielet asentaa takaisin bassoon? Kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Cornflake
18.03.2004 21:16:32
Keittelet vaan ihan reippaasti. Annat kuivua vaikka yön yli.

Mitään syväluotaavampaa tutkimusta en ole aiheesta tehnyt, pari kertaa olen vuosi pari sitten varakieliksi vanhat keitellyt. Keittelystä tuntuu olevan niin hetkellinen hyöty etten katso että maksaa enää vaivaa.

Eli ei siinä mitään sen ihmeempää ole. Tuhannen taalan vinkkinä sanoisin että kannattaa aloittaa säästäminen niin on varaa jokupäivä niihin uusiin jos vanhat kärsivät keitellessä.
Lick my lovepump!
Ylläri
18.03.2004 21:18:54
Itse olen hoitanut homman lyhyen kaavan mukaan: kielet kiehuvaan veteen n. viideksi minuutiksi, pyyhkäistään kuivaksi puhtaalla tiskirätillä ja kiinni bassoon. Hyvin on toiminut, tosin soundi ei säily tuoreena yhtä pitkään kuin uusilla kielillä. Ehkäpä jollakulla on lisäjippoja tiedossa?
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
hemmo
18.03.2004 22:12:38

Joo, määki takavuosina keittelin ja tiijättekö, et siitä keitinliemestä saa hirmu hyvvää soppaa, ko lisää:
- perunoja
- porkkanaa
- sipulia
- makkaraa
- valkosipulia
- suolaa ja pipulia

8-=
Terve.
meldrew
18.03.2004 22:21:17
Tuhannen taalan vinkkinä sanoisin että kannattaa aloittaa säästäminen niin on varaa jokupäivä niihin uusiin jos vanhat kärsivät keitellessä.

Juu, ongelma on se, että liksapäivä on viikon kuluttua ja nauhoitella pitäisi huomenna. Taidanpa keitellä kielisopat aamulla, niin ehtivät kuivua jotenkin illan nauhoituksiin mennessä. Kuivumistahan voinee nopeuttaa esim. hiustenkuivaajalla. Ja keittämisen vaikutuksen kestoksi riittääkin tällä erää se, että soundi säilyisi siedettävänä edes huomisillan ajan.

Kiitos vastauksista!
hemmo
18.03.2004 22:27:24

Kiitos vastauksista!

Voisinpa tähän lisätä eräänkin sbasistin neuvon, että sbasson saundi paranee lian lisääntyessä. " Funk is in the dirt."
Terve.
chief
19.03.2004 02:36:45
Tossa lueskelin Willisin Kärin kikkakirjaa ja siinä ol seuraavat neuvot:

1. Keitä n. 15 min puhtaassa vedessä
2. Paa uuni kuumenemaan alimpaan mahdolliseen lämpötilaan.
3. Kuivaa kielet puhtaalla pyyhkeellä. Elä polta näppejäs!
4. Kiäri kielet rei'itettyyn volioon.
5. Kuivaa uunisa n. 15 min.
6. Jäähdyttele kieliä.
7. Kielitä spasso ja nauti kolinasta!
What demands an answer, but newer Ask`s a question?
Keny
19.03.2004 08:55:12
Ite oon laittanu veden kiehuu ja pari minuuttii keitelly ja sen jälkeen föönillä kuivannu.Kyllä mulla se soundi säilyy muutaman viikon suht kirkkaana.
Ei ruostu eikä hapetu kielet siitä,oon pari settii keittäny pariinkin otteeseen ja ei oo ollu mitään ongelmia.
Tietty jos soundin pitää olla tumppu niin älä keitä.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Mr.oskari
19.03.2004 12:57:57
Miun mielest hyvä käyttöikä kielille on se ku pääsee unohtumaan millo ne on kiinni pistäny.

Tuosson meininkia ja allekirjotan saman!
Jonte
19.03.2004 14:50:55
Siehä oot iha kuru!

Miun mielest hyvä käyttöikä kielille on se ku pääsee unohtumaan millo ne on kiinni pistäny.

Mun presarissa on kielet jo vuositolkulla roikkuneet. Välillä moralla voi vetästä pahimmat sittu paakut pois, mutta muuten oivat. En kyllä uusiin vaihtais. Ni!

Samat kielet silloin tällöin puhdistettuna 4/2001 alkaen. Vielä ei ole pahoja pykimiä. Soitettua tulee alle 10 tuntia viikossa.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
meldrew
19.03.2004 16:05:15
Voisinpa tähän lisätä eräänkin sbasistin neuvon, että sbasson saundi paranee lian lisääntyessä. " Funk is in the dirt."

Niin, oma soundi-ihanteeni on kutakuinkin päinvastainen, eli kirkkautta pitää löytyä.

Nyt on kielet keitelty ja isketty takaisin kiinni bassoon. Ja kyllähän sen eron huomaa. Soundi kirkastui huomattavasti. Saa nähdä, kauanko se sitten sellaisena pysyy. Meikäläisen ongelma on se, että kädet tuppaavat soittaessa ajoittain hikoamaan, mikä tappaa kielet aika nopeasti. Pitäisi varmaan joskus investoida niihin päällystettyihin Elixir-kieliin. Onkos kellään muuten kokemuksia niistä?

Ja vielä kerran kiitos hyvistä neuvoista.
Karlsson
19.03.2004 16:06:47
eli kirkkautta pitää löytyä.

Siis soitakkonä bassoa vai ukuleleä?

(hymiö)
"basso on vekkuli soitin. se on vähän kuin ikkunat talossa, niiden olemassaoloa ei huomaa ennenkuin ne puuttuu" -Vasara
meldrew
19.03.2004 16:36:09
Siis soitakkonä bassoa vai ukuleleä?

Ookkonä kuullu Chris Squiresta...?

(hymiö)

Siis kohtuus tietysti kaikessa, kyllähän basson pitää bassolta kuulostaa. Mutta omaan korvaan vain istuu paremmin kirkas ja selkeä soundi kuin yltiötumppu.
magic
19.03.2004 22:00:25

Pitäisi varmaan joskus investoida niihin päällystettyihin Elixir-kieliin. Onkos kellään muuten kokemuksia niistä

Elixirit on käytössä 5-kielisessä Ergodynessä, ja ainoastaan hyvää sanottavaa (paitsi hinnasta). Vuoden verran kohta soitettu, joka päivä ainakin jonkun verran ja treenit ja keikat vielä päälle eikä soundi muutu miksikään.

Juuri laitoin samanlaiset Stingray5:een (65 EUR) ja kyllä soundaa hyvältä.

PS. TraceElliot nuppi ja kaappi minkä ostin sinulta pelittävät hyvin, pikkasen piti toista pääteastetta huoltaa mutta nyt on BiAmp-moodi taas käytössä.
khuuki
19.03.2004 22:16:59
Itse oon saanu hyviä tuloksia keittämällä kielet astianpesukoneaineen puolikkaalla varustetussa padassa kohtalaisessa vesimäärässä. Astianpesukoneaine on tiukkaa myrkkyä joten vältä iho kosketusta. huuhtle kielet hyvin keittämisen jälkeen haaleassa vedessä ja kuivaa. Tosi juttuhan on se, että sillä selviää seuraavat kaksi tai kolme viikkoa eteenpäin ja sitte se sama tumppu saundi yllättää taas nurkan takaa. Suosittelen Rotosoundin Swing Bass sarjan kieliä. Kalliit, mutta pitää kutinsa ja heleän soundinsa ainakin mulla rasvanäpillä.
" tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu
Dilemma
21.03.2004 17:32:33
Mitäs kaula tykkää kun kaikki kielet irrottaa keittelyn ja kuivauksen ajaksi?
Joku joskus varotteli, että saattaa vetää kaulan "solmuun". Kielissä kumminkin on pienoinen vetovoima, että luulis jotain tapahtuvan kun se paine häviää.

Ilmaisinko itseni epäselvästi?
"When I inhale to breath, I feel no strength in body, I feel numb and weak, I've lost again" -Refused
hemmo
21.03.2004 17:35:54

Et. Jos saman päivän aikana viitsit laittaa kielet takaisin, ongelmaa ei ole.

Testasin kerran asiaa vahingossa Ibanez- ritsan kaulalla, joka viikon ilman kieliä oltuaan alkoi jo osoittaa merkkejä kuperuudesta.
Terve.
käki
21.03.2004 17:42:48
Mitäs kaula tykkää kun kaikki kielet irrottaa keittelyn ja kuivauksen ajaksi?
Joku joskus varotteli, että saattaa vetää kaulan "solmuun". Kielissä kumminkin on pienoinen vetovoima, että luulis jotain tapahtuvan kun se paine häviää.

Silti on parempi, jos on 2 settiä, mistä toisen voi keittää ja toisen pitää kiinni. Ei lähde kaula elämään turhan takia.

Tämä oli vain mutu-mielipide, mutten monta kertaa omille bassoille noin tekisi.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
meldrew
22.03.2004 12:02:57
Kyllä minä ainakin pelasin varman päälle ja panin toisen setin kiinni keittämisen ajaksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)