Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuplaspeduun uusi niveltanko?
1 2
Maranello
17.03.2004 21:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rok!
 
Onko millään valmistajalla mallistossaan niveltankoa, joka olisi varustettu jonkinlaisella laakeroinnilla? Nyt alkaa oman DW:n tanko olla aika huonossa hapessa, vaikka olen rasvaillut ja puhdistellut sitä säännöllisesti.
 
Axiksen osia kattelin äsken netistä ja ainakin ne kävisi kiinnityksen puolesta suoraan omiin speduihin. Miten axis on nivelöinnin hoitanut?
 
Kokemattomuuksia asian tiimoilta?
 
U-rip
18.03.2004 15:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeileppa hommata Axiksen niveltanko, on helvetin hyvä eikä kulu, ja on universaalin kokoinen eli käy lähes kaikkiin tuplapedaaleihin.
 
Mitä saadaan kun risteytetään neekeri ja mustekala? No, ei se kummonen ole mutta aivan helvetin kova keräämään puuvillaa!
WyW
18.03.2004 15:56:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeileppa hommata Axiksen niveltanko, on helvetin hyvä eikä kulu, ja on universaalin kokoinen eli käy lähes kaikkiin tuplapedaaleihin.
 
Meneekö IC:n?
 
Pööp.
U-rip
18.03.2004 21:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika varmaan menee. Meneppä www.axispercussion.com ja avaa sieltä accessories osio.
 
NEW! · AXIS UNIVERSAL DRIVE SHAFT (UDS)
The AXIS UNIVERSAL DRIVE SHAFT or UDS will let you replace those old worn out factory drive shafts from other manufacturers double pedals with the same high quality, smooth feeling drive shaft that is used on all AXIS double pedals. The U-joint adapters are made to work with most popular pedals. (Call for details).
 
Mitä saadaan kun risteytetään neekeri ja mustekala? No, ei se kummonen ole mutta aivan helvetin kova keräämään puuvillaa!
Paas
19.03.2004 06:58:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kenelläkään tietoa noiden eri valmistajien välitankojen hinnoista?
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Baroquean
19.03.2004 08:16:52 (muokattu 19.03.2004 08:22:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko millään valmistajalla mallistossaan niveltankoa, joka olisi varustettu jonkinlaisella laakeroinnilla? Nyt alkaa oman DW:n tanko olla aika huonossa hapessa, vaikka olen rasvaillut ja puhdistellut sitä säännöllisesti.
 
Tuplaspedujen laakerointi on yleensä merkistä riippumatta suht samanlainen (laakerikoot tietysti vaihtelevat). Laakerit ovat kiinni polkimien rungon "pystytolpissa", eli ei kiinteästi niveltangossa.
 
Mikset katso DW:n malleja, kun sulla on DW:n pedaali (ainakin sen käsityksen saa kirjotuksesta)? Osien hintoihin en osaa ottaa kantaa, mutta luulisi ettei noi DW:n vermeet ainakaan kalliimpia ole kuin esim. Axiksen.
 
Arbeit macht frei.
Maranello
19.03.2004 13:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuplaspedujen laakerointi on yleensä merkistä riippumatta suht samanlainen (laakerikoot tietysti vaihtelevat). Laakerit ovat kiinni polkimien rungon "pystytolpissa", eli ei kiinteästi niveltangossa.
 
Juuri tätähän minä lähdin kysymäänkin koko viestiketjussa, eli onko millään valmistajalla niveltankoa laakereilla. Tiesin toki, että pedaalien rungoissa on luonnollisestikin laakerit. Toivottavasti joku valmistaja panostaisi myös kunnolliseen niveltankoon, sillä väittäisin, että suurin osa orjapedaalin kitkasta tulee nimenomaan tuon niveltangon huonosta laakeroinnista. Jokainenhan pystyy toteamaan niveltangon aiheuttaman kitkan yksinkertaisella kokeella. Vertaa orjapedaalin herkkyyttä normaalissa soittoasennossa (eli molemmat nivelet ovat vähän taittuneena) tilanteeseen jossa orjapedaali on asennossa, jossa niveltanko on täysin suora. Tällöinhän niveliin ei tule minkäänlaista kiertoliikettä, eli niillä ei ole vaikutusta herkkyyteen. Omassa spedussa ero on merkittävä. Orjapuoli on tuntumaltaan suorallatangolla lähes identtinen isäntäpuolen kanssa.

 
Mikset katso DW:n malleja, kun sulla on DW:n pedaali (ainakin sen käsityksen saa kirjotuksesta)? Osien hintoihin en osaa ottaa kantaa, mutta luulisi ettei noi DW:n vermeet ainakaan kalliimpia ole kuin esim. Axiksen.
 
DW:n tangot on nyt nähty ja koettu, eli vähän parempaa tekee mieli. Pitää jostain yrittää tuo axiksen tanko kalastella. Nähtävästi msi-music tuo axista maahan, eli jotain toivoa on ehkä suomestakin saada.
 
Ongelmallistahan tuossa laadukkaan (lue: kunnollisesti laakeroidun) niveltangon tekemisessä on painon pitäminen kurissa. Helppohan olisi tehdä nivelistä isot ja raskaat kunnon laakerien kera, mutta painoa vaan tulee yksinkertaisesti liikaa.
 
Baroquean
19.03.2004 16:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tätähän minä lähdin kysymäänkin koko viestiketjussa, eli onko millään valmistajalla niveltankoa laakereilla.
 
En osaa edes kuvitella tuon kaltaista niveltankoa, koska minä ainakin käsitän niveltangolla tangon, jonka kummissakin päissä on ainoastaan nivelet. :)
 
Toivottavasti joku valmistaja panostaisi myös kunnolliseen niveltankoon, sillä väittäisin, että suurin osa orjapedaalin kitkasta tulee nimenomaan tuon niveltangon huonosta laakeroinnista.
 
Laakerit ovat monilla merkeillä varmasti huippuluokkaa (eli laakerien liukuominaisuudet ovat kyllä hyvät), mutta kuten mainitsit, nivelien ja laakerien koko on rajoitettu. Ja nivelistähän sitä kitkaa tosiaan tulee, kun joutuvat vinossa asennossa liikkumaan (harvemmin soitellaan polkimet toisiinsa nähden suorassa).

DW:n tangot on nyt nähty ja koettu, eli vähän parempaa tekee mieli.
 
Sulla on vaatimustaso aika korkeella, kun mulla on ollut se käsitys, että DW on yksi parhaimmista. :)
 
Arbeit macht frei.
Maranello
19.03.2004 18:02:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep!
 
Kirjoittelin ehkä "hiukan" epäselvästi tuon viimeisen vastauseni, mutta lienee selvä mistä ollaan puhumassa...
 
En minä DW:n pedaaleita rupea huonoksi haukkumaan. Omani ostin vuonna -99, eikä ole aikomustakaan pois vaihtaa. Viisi vuotta soittoa ilman ongelmia, mutta nyt sitten alkaa heikoin lenkki pettää. Mielestäni DW:n tangot on tusinatavaraa verrattuna polkimien muuhun tasoon! Onhan se tietysti selvä, että viiden vuoden soittelut alkaa syömään liikkuvia osia, missä ei ole asiallista laakerointia.
 
Mielenkiinnolla odotan, että pääsen soittelemaan axiksen tangolla. Axiksella käsittääkseni on maine erittäin herkistä pedaaleistaan.
 
Paas
19.03.2004 19:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep!
 
Kirjoittelin ehkä "hiukan" epäselvästi tuon viimeisen vastauseni, mutta lienee selvä mistä ollaan puhumassa...
 
En minä DW:n pedaaleita rupea huonoksi haukkumaan. Omani ostin vuonna -99, eikä ole aikomustakaan pois vaihtaa. Viisi vuotta soittoa ilman ongelmia, mutta nyt sitten alkaa heikoin lenkki pettää. Mielestäni DW:n tangot on tusinatavaraa verrattuna polkimien muuhun tasoon!

 
Viisi vuotta on välitangolle pirun pitkä ikä. Mitä järkeä kalastella muiden merkkien osia jos välitanko kestää ruhtinaalliset 5 vuotta. Välitanko on kaikkien tuplisten heikoin lenkki. En osannut edes kuvitella että kestäisi 5 vuotta(riippuu tietenkin siitä paljonko käyttää). No, minulla ei varmaankaan kestä viittä vuotta, sen verran kovassa käytössä ovat. Iron cobran välitangossa esiintyy klappia jo vuoden tai puolentoista vuoden käytön jälkeen.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
turjake
20.03.2004 02:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka joikeliin Cobran välitangon olette saaneet? Multa meni aivan soosiksi, kun pidin sitä jotenkin "väärässä" asennossa, nivelet veltostuivat vallan pirusti. Tarkoitan siis oman akselinsa ympäri väärässä kulmassa. No, siitä oppineena sitten uutta ruotoa peliin ja "järkevämpään" asentoon.
 
Baroquean
20.03.2004 03:17:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisi vuotta on välitangolle pirun pitkä ikä. Mitä järkeä kalastella muiden merkkien osia jos välitanko kestää ruhtinaalliset 5 vuotta. Välitanko on kaikkien tuplisten heikoin lenkki. En osannut edes kuvitella että kestäisi 5 vuotta(riippuu tietenkin siitä paljonko käyttää)
 
No aika kumma, kun mulla on jotkut Taman vanhat tuplikset (varmaan jo 10 vuotta vanhat) ja ne ei ole mennyt käytössä oikeastaan miksikään. Siis ei edes välitanko ole kärsinyt (ja on alkuperäinen). Mulla ne on ollut n. neljä vuotta suht kovassa käytössä ja uudesta asti niillä on pistelty menemään kaikenlaista heavymatskua. Edellinen omistaja on jouset varmaan joskus vaihtanut, mutta mulla on ollu koko ajan noi samat.
 
Viisi vuotta on kyllä varmasti pitkä kestoaika rajussa käytössä. Mutta täytyy vaan ihmetellä meikäläisen tuplaspedun kestoa, jos kerran nykyiset huippumalleina pidetyt pedaalit rupeaa kulahtamaan parissa vuodessa. Ja näin siitäkin huolimatta, että materiaalitietous ja tuotekehitys ovat varmasti parantuneet kymmenessä vuodessa.
 
Arbeit macht frei.
Paas
20.03.2004 08:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisi vuotta on kyllä varmasti pitkä kestoaika rajussa käytössä. Mutta täytyy vaan ihmetellä meikäläisen tuplaspedun kestoa, jos kerran nykyiset huippumalleina pidetyt pedaalit rupeaa kulahtamaan parissa vuodessa. Ja näin siitäkin huolimatta, että materiaalitietous ja tuotekehitys ovat varmasti parantuneet kymmenessä vuodessa.
 
Johtuu kenties siitä että valmistajat varmasti nykyään kilpailevat siitä kenen pedaaleissa on paras tuntuma, säädöt jne. Ehkä kestävyys on sitten jäänyt vähemmälle huomiolle kun yritetään kehitellä hienosäädettyjä vermeitä.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Paas
20.03.2004 09:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka joikeliin Cobran välitangon olette saaneet? Multa meni aivan soosiksi, kun pidin sitä jotenkin "väärässä" asennossa, nivelet veltostuivat vallan pirusti. Tarkoitan siis oman akselinsa ympäri väärässä kulmassa. No, siitä oppineena sitten uutta ruotoa peliin ja "järkevämpään" asentoon.
 
Vaikuttaahan tuo kulma(miten ne asetellaan suhteessa toisiinsa) aika paljonkin välivarren nivelien kulumiseen.
1½ vuotta poljin ahkerasti ensimmäisiä iron cobriani ja sen jälkeen alkoi nivelissä olla väljyyttä jo sen verran että alkoi häiritsemään. Sen jälkeen myin pois ne yhdelle rumpali tutulle. On minulla myös uudemmat cobrat jotka ostin muistaakseni kesällä 2003 mutta nyt en ole niitä vähään aikaan käyttänyt kun ostin ne dw:n 9000(9002) tuplat(niistä tykkään ihan pirusti). Noissa dw:issä ei myöskään ole oikeastaan minkäänlaista vääntöä tai momenttia orjapedaalin kohdalla joten tuntuma on kummassakin pedaalissa sama.
Iron cobrilla tuo taas oli ongelmana.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Maranello
20.03.2004 15:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisi vuotta on välitangolle pirun pitkä ikä. Mitä järkeä kalastella muiden merkkien osia jos välitanko kestää ruhtinaalliset 5 vuotta. Välitanko on kaikkien tuplisten heikoin lenkki. En osannut edes kuvitella että kestäisi 5 vuotta(riippuu tietenkin siitä paljonko käyttää). No, minulla ei varmaankaan kestä viittä vuotta, sen verran kovassa käytössä ovat. Iron cobran välitangossa esiintyy klappia jo vuoden tai puolentoista vuoden käytön jälkeen.
 
Tuo klappi ei oikeastaan haittaa omaa soittoani ollenkaan, sillä omien havaintojen perusteella niveliin kohdistuva voima on aina saman suuntainen. Käsillä kun niveliä liikuttelee, niin klappia on varsin ruhtinaallisesti. Oletteko muut huomanneet klappia soittaessa? Se mikä tässä on nyt ongelmaksi muodostunut on, että kulumisen myötä nivelten mahdolliset liukupinnat tjsp. ovat kuluneet loppuun. Nyt sitten metalli hankaa metallia, eli kitkaa on enemmän kuin alussa. Nyt tuo kitka alkaa olla sitä luokkaa, että vasen spedu tahmaa huomattavan paljon. Ei ole hirveästi auttanut vaikka minkälaista teflon-rasvaa olen niveliin tunkenut. Itse pedaalin laakeroinneissa ei ole havaittavaa kitkaa.
 
Kyllä viisi vuotta on minunkin mielestä ihan kohtuullinen ikä välitangolla. Tangoissa on mielestäni silti paljon parantamisen varaa. Pitää nyt verrata axiksen ominaisuuksia DW:n tankoon, niin on sitten jatkossa viisaampi asian suhteen.
 
Antti1997
20.03.2004 15:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako muuten pedaalia rasvailla sillon tällön ja jos kannattaa niin mitä kohtia? Ite en oo tehny omalleni mitään.
 
Tää on niin tätä.
Alpha
20.03.2004 15:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako muuten pedaalia rasvailla sillon tällön ja jos kannattaa niin mitä kohtia? Ite en oo tehny omalleni mitään.
 
Itte oon laittanu sillon tällön ompelukoneöljyä laakereihin...muutama tippa myös ketjun ja sen hammastuksen väliin...
 
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
Paas
20.03.2004 18:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako muuten pedaalia rasvailla sillon tällön ja jos kannattaa niin mitä kohtia? Ite en oo tehny omalleni mitään.
 
No niitä NIVELIÄ kannattaa aina välillä rasvata. Nehän on niitä pahimmin kuluvia osia. Ompelukoneöljy tosiaan toimii. Jos haluaa jotakin virallista rasvaa niin esim. Tama tuotemerkillä on omaa rasvaa. Mutta luulisin että pullottavat ompelukoneöljyä ja kirjoittavat pulloon isoilla kirjaimilla "Tama".
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
Buusteri
20.03.2004 19:16:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku kertoilla yhtään noiden väliosien hintoja? Oma pedaali on DW 5000-sarjaa ja se puikko on nyt juuri 5 vuotta vanha. Klappaa jo aika kivasti :/
 
laiturilla haitari soi, haita se harmitti, haita risoi..
Paas
20.03.2004 19:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku kertoilla yhtään noiden väliosien hintoja? Oma pedaali on DW 5000-sarjaa ja se puikko on nyt juuri 5 vuotta vanha. Klappaa jo aika kivasti :/
 
Samaa minäkin kyselin aiemmin mutta kenelläkään ei taida olla asiasta hajuakaan. Minulla on jotenki sellainen muistikuva että iron cobran välitanko maksaisi noin 100e mutta saatan muistaa väärinkin.
 
The Mullet: Hairstyle of the Gods
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «