Aihe: Basso mikserin linjatason liitäntään. | |
---|
JäsenP 15.09.2010 14:29:30 (muokattu 15.09.2010 14:32:21) | |
|
Onnistuuko tuo aktiivisella DI-boxilla, vai pitääkö olla jonkin sortin etuaste? Kyseessä treenikämppänauhoittelu ja mikkikanavat ovat kortilla. Tarkoitus on jakaa signaali bassovahvistimeen ja mixeriin. |
|
Jos en nyt ihan täysin omiani horise, niin mun käsittääkseni siihen ei tartte yhtään mitään väliin. DI-boksi muuntaa tavaran mikkitasoiseksi, mikä taas ei oo se, mitä sää nyt haluat. Yks vaihtoehto tietty on laittaa passo tavalliseen nuppiin kiinni ja ottaa sen line-outista pihalle. Saa vähän nupin makua mukaan. Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. |
|
hjunnila: Jos en nyt ihan täysin omiani horise, niin mun käsittääkseni siihen ei tartte yhtään mitään väliin. Kyllä siihen tarvii. Jos syöttää instrumentti- tai mikrofonitasoista signaalia line inputtiin niin sieltä ei välttämättä kuulu yhtään mitään ja jos jotain kuuluu niin se on todella hiljaista pihinää ja aika jännällä soundilla. DI-boksi muuntaa tavaran mikkitasoiseksi, mikä taas ei oo se, mitä sää nyt haluat. Tämä on totta. Kannattaa ruveta tosiaan tuijottelemaan sitä bassovahvistinta että onko siellä jotain ulostuloja. Jos siinä bassovahvistimessa on efektilenkki niin sekin käy ulostulosta. Toinen vaihtoehto on tosiaan se etunen, siinä tapauksessa jää vaan vielä mietittäväksi että mistä sille bassovahvistimelle saadaan syötettyä signaali. samitorvinen.blogspot.com |
aimotuska 15.09.2010 22:04:05 (muokattu 15.09.2010 22:04:24) | |
|
Sami_T: Kyllä siihen tarvii. Jos syöttää instrumentti- tai mikrofonitasoista signaalia line inputtiin niin sieltä ei välttämättä kuulu yhtään mitään ja jos jotain kuuluu niin se on todella hiljaista pihinää ja aika jännällä soundilla. Joo, näin se taitaa olla. En oo varsinaisesti perehtynyt noitten kiälisoittimien tekniikkaan, mut High-Z ja Low-Z kilisyttää jotain kelloja takaraivon perukoilla. Toisaalta, DI-boksithan syö linjasignaalia, eikä olis ensimmäinen kerta, kun soitin X kytketään suoraan boksiin, josta link menee taiteilijan vahvariin ja output normaalisti etupään kioskilla notkuvalle puliukolle. Pointtina siis, että tiskille menevässä signaalissa ei olekaan sitä instrumentti->linja-muunnosta mukana. Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. |
|
hjunnila: Jos en nyt ihan täysin omiani horise, niin mun käsittääkseni siihen ei tartte yhtään mitään väliin. DI-boksi muuntaa tavaran mikkitasoiseksi Eikös mikrofoni juurikin anna mikkitasoista signaalia. Toki keppimikeissä on käämintä kierroksia enemmän ku jossain shuressa mutta ei se sano että signaali olisi linjatasoista. Mun käsityksen mukaan DI boksin perimmäinen tarkoitus on huijata pulpettia luulemaan johdon toisessa päässä olevaa laitetta matala impedanssiseksi. Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!! |
|
hjunnila: Joo, näin se taitaa olla. En oo varsinaisesti perehtynyt noitten kiälisoittimien tekniikkaan, mut High-Z ja Low-Z kilisyttää jotain kelloja takaraivon perukoilla. Tossa vähän kättä pidempää: http://www.crownaudio.com/kb/entry/304/ Toisaalta, DI-boksithan syö linjasignaalia No siis on neljä eri asiaa: - instrumenttitasoinen signaali - mikrofonitasoinen signaali - linjatasoinen signaali - vahvistettu ts. kaiutintasoinen signaali Hyvä di-boksi pureskelee noista mitä vaan. Se mitä bassosta tulee ulos on instrumenttitasoista signaalia. eikä olis ensimmäinen kerta, kun soitin X kytketään suoraan boksiin, josta link menee taiteilijan vahvariin ja output normaalisti etupään kioskilla notkuvalle puliukolle. Pointtina siis, että tiskille menevässä signaalissa ei olekaan sitä instrumentti->linja-muunnosta mukana. Juu eikä siinä kuulukaan olla. Tossa kuvaamassasi tilanteessa bassosta lähtee instrumenttitasoista balansoimatonta signaalia DI-boksiin. DI-boksin link/through-ulostulosta se signaali ajetaan muuttumattomana taiteilijan omaan vahvariin. Sen sijaan DI-boksin outputissa bassosta tullut instrumenttitasoinen balansoimaton signaali on muuttunut mikrofonitasoiseksi balansoiduksi signaaliksi. Se kuskataan etupäähän ja lyödään siellä kiinni mikkikanavaan. samitorvinen.blogspot.com |
|
DI boksin perimmäinen tarkoitus on huijata pulpettia luulemaan johdon toisessa päässä olevaa laitetta matala impedanssiseksi. Eikä ainoastaan huijata vaan kyllä siinä se impedanssi ihan oikeasti muuttuu matalammaksi. Ton lisäksi DI-boksi balansoi sen signaalin että sitä pystytään kuskaamaan pidempiä matkoja. samitorvinen.blogspot.com |
|
Rallattelija: Eikös mikrofoni juurikin anna mikkitasoista signaalia. SM58 tai vastaava juu, kitaramikki ei. samitorvinen.blogspot.com |
|
Sami_T: Eikä ainoastaan huijata vaan kyllä siinä se impedanssi ihan oikeasti muuttuu matalammaksi. Kyllä.. Tätäpä juuri tarkoitin. sana valinta oli ehkä väärä. Ton lisäksi DI-boksi balansoi sen signaalin että sitä pystytään kuskaamaan pidempiä matkoja. Tässäkin on paljon tuttua =) SM58 tai vastaava juu, kitaramikki ei. Tässä kyl mokasin huolella. Mitä enemmän käämissä on kierroksia (kitaramikeissä tunnetusti enemmän ku dynaamisessa mikissä) sitä voimakkaampi signaali jos magneettikentän voimakkuus ei vaihtele, mutta ei siis kuitenkaan päästä vielä linja tasoiseen sinkkuun asti ja jossain vaiheessa kierrosten määrä alkaa vaikuttamaan soundiin negatiivisesti. Mun mielestä kepittäjä voi huoletta kytkee tikkunsa pöydän mikkikanavaan tai linja inputtiin mutta ilman sitä DI boksii voi olla hieman hassu soundi ja line in:in pre-amppaus tuskin jaksaa nostaa skebaa kovin pintaan.. Jos mikkikanavat meinaa loppuu kesken ni passiivinan boxi ei ainakaan asiaa helpota ilman erillistä pre-amppii. Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!! |
|
Tuli tällainen eteen. Tämän laitteen yhteydessä ei välttämättä kannata keskustella soundin hyvyydestä. Mutta eiköhän signaalit mene niin kuin pitääkin? http://s3.amazonaws.com/samsontech/ … lated_docs/BassAttack_ownman_v6.pdf |
|
Sami_T: Sen sijaan DI-boksin outputissa bassosta tullut instrumenttitasoinen balansoimaton signaali on muuttunut mikrofonitasoiseksi balansoiduksi signaaliksi. Se kuskataan etupäähän ja lyödään siellä kiinni mikkikanavaan. Kyllä kyllä kyllä, mietin vaan tota, kuinka DI-boksi tajuaa, minkätasoista signaalia sille ollaan syöttämässä. Kai se sitten vaan tajuaa. Toki niissä on padeja, mutta pädithän ei vaikuta sisääntulon impedanssiin minkään vertaa...? Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. |
|
Minäkään en ihan ymmärrä, että mikä se ongelma voisi olla suoraan mikserin linjaliitäntään. Signaaliahan voi tulla hiljaa tai kovaa sinne riippuen vähän lähteestä mutta ei kai siellä mikään säry. Äkkiseltään kun lukee tuon aiheen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=148470 voisi kuvitella, että jotain taajuuspoikkeamia vahvistimeen verrattuna saattaa tulla, nimenomaan impedanssisovituksen eroista mutta sinällään mitään ei pitäisi kummastakaan särkyä ja ääntä pitäisi kuulua. Humpasta rautalankaan... |
|
hjunnila: Kyllä kyllä kyllä, mietin vaan tota, kuinka DI-boksi tajuaa, minkätasoista signaalia sille ollaan syöttämässä. Kai se sitten vaan tajuaa. Juu näin minäkin tämän asian olen sisäistäny. Se että mitä siellä boksin sisällä tapahtuu ja kuinka se toimii menee multa yli hilseen. Toki niissä on padeja, mutta pädithän ei vaikuta sisääntulon impedanssiin minkään vertaa...? Riippuu boksista. Olen ymmärtänyt että esim. AR-133:ssa impedanssi muuttuu kun laittaa padin päälle ja vaikka J48:ssa sitten taas ei. samitorvinen.blogspot.com |
Sax-pappa 16.09.2010 10:07:43 (muokattu 16.09.2010 12:56:36) | |
|
hjunnila: Kyllä kyllä kyllä, mietin vaan tota, kuinka DI-boksi tajuaa, minkätasoista signaalia sille ollaan syöttämässä. Kai se sitten vaan tajuaa. Toki niissä on padeja, mutta pädithän ei vaikuta sisääntulon impedanssiin minkään vertaa...? Eihän sillä mitään älykkyyttä ole. Yksinkertaisimmillan se on muuntaja, jossa ensiössä on paljon kierroksia = suuri impedanssi ja toisiossa vähemmän kierroksia = pienempi impedanssi. Samalla tapahtuu sitten jännitteen pieneneminen, kuten missä tahansa muuntajassa muuntosuhteen määräämänä. Toisiokäämissä kumpikaan pää ei ole maassa, joten lähtö on balansoitu. |
|
Sami_T: Riippuu boksista. Olen ymmärtänyt että esim. AR-133:ssa impedanssi muuttuu kun laittaa padin päälle ja vaikka J48:ssa sitten taas ei. http://www.bssaudio.com/product_dow … loads/Technical_Specs/ts_ar-133.doc Speksien mukaan input impedance: 1M Ohm (pad at 0dB) 47k Ohm (pad at -20dB) 47k Ohm (pad at -40dB) Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com |
|
Sami_T: Hyvä di-boksi pureskelee noista mitä vaan. Se mitä bassosta tulee ulos on instrumenttitasoista signaalia. Oletkos koskaan törmännyt siihen, että joko aktiivisessa di-boksissa tai tiskin etarissa joutuu kytkee padin päälle, kun meinaa signaali mennä muroiksi? Olet takuulla... Kyseessähän on aktiivielektroniikalla varustettu basso, joka syöttää linjatasoista kamaa ulos. turkulainen |
|
miffe: Kyseessähän on aktiivielektroniikalla varustettu basso, joka syöttää linjatasoista kamaa ulos. Se että se signaali tulee "lujaa" ei vielä tarkoita sitä että sen voisi kuskata line inputtiin niin että siitä seuraa jotain järkevää. Tai että sitä signaalia voisi kutsua linjatasoiseksi. Nyt voi olla että seuraavassa kahdessa kappaleessa puhun aivan omiani (paremmin tietävät korjatkaa) mutta olen vakaasti siinä uskossa että jos on aktiivibasso (tai aktiiviakkari, tai mikä hyvänsä) ja vieläpä sellainen minkä mikit on sen pyydyksen valmistajan mielestä "low impedance" niin vieläkin sen vehkeen impedanssi tyypillisesti on aivan liian korkea kytkettäväksi line inputtiin. Tai siis kyllähän sen _voi_ kytkeä siihen mutta se vehje ei kuulosta siltä miltä pitäis. Luultavasti saa vielä kääntää gainia oikein tosissaan ja muuallakin kuin kaislikossa suhisee. Tossa miffen käsitteessä "linjatasoista kamaa syöttävä basso" piilee sellanen miina että jos olis tollanen vehje (ja siis onhan niitäkin varmaan jossain olemassa, ehkä) niin se olis sellanen vekotin mitä ei pysty enää kytkemään kiinni kuin osaan bassokamoista. Ne loput kun ei kykene käsittelemään sitä linjatasoista signaalia ja osa voi jopa tykätä siitä vähän kyttyrää. ----- Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni aktiivisella DI-boksilla voi päästä jonkinlaisiin lopputuloksiin mutta hyvä siitä ei tule. JäsenP oli jo löytänyt Hartken bassoetusen missä on line out niin tuo toimii varmasti. Tuli tämä threadi puheeksi yhden tutun kanssa niin se kertoi saaneensa kotistudiopuuhissa mielestään kohtuullista bassosoundia nauhoittamalla Tech 21 Bass Driver D.I.:n läpi jonkun FireWire-etusen line iniin. Niin sanoisin että tuo toimisi kysyjän tapauksessa myös. samitorvinen.blogspot.com |
|
Sami_T: Se että se signaali tulee "lujaa" ei vielä tarkoita sitä että sen voisi kuskata line inputtiin niin että siitä seuraa jotain järkevää. Tai että sitä signaalia voisi kutsua linjatasoiseksi. Noniin, hohhoi ja moro. Lues uudelleen mun kirjoittama. Aktiivielektroniikalla varustetuissa vehkeissä on sisällä 9V paristo, josta saadaan käyttösähköt sille kapineen sisällä olevalle etuvahvistimelle, mistä seuraa tasan tarkkaan linjatasoinen signaali. Joidenkin Warvickien kohdalla ollut luokkaa 3V peak-to-peak. Normikiipparit antaa vähemmän. turkulainen |
Sami_T 17.09.2010 08:20:27 (muokattu 17.09.2010 08:24:28) | |
|
miffe: Noniin, hohhoi ja moro. Lues uudelleen mun kirjoittama. Aktiivielektroniikalla varustetuissa vehkeissä on sisällä 9V paristo, josta saadaan käyttösähköt sille kapineen sisällä olevalle etuvahvistimelle, mistä seuraa tasan tarkkaan linjatasoinen signaali. Joidenkin Warvickien kohdalla ollut luokkaa 3V peak-to-peak. Normikiipparit antaa vähemmän. Joo ja tätä mä yritin kirjoittaa että tässä on nyt vähän muutakin kuin ne voltit. Täyttääkseen edes jotenkin "linjatasoisen" signaalin määritelmän (tai ollakseen sellainen että sen voi suoraan line inputiin kytkeä) sen signaalin impedanssin siinä basson ulostulon kohdalla pitäisi olla jotain luokkaa alle 600 ohmia. Se mitä aktiivibassosta (tai akkarista jne.) tyypillisesti tulee ulos ei ole sinne päinkään. Jos sä olisit oikeassa niin sä olisit juuri tehny työttömäks satoja ihmisiä jotka päivätöikseen valmistaa etareita. Ja tätä threadia lukis nyt kymmeniä (ehkä jopa satoja) vittuuntuneita kotistudiotyyppejä jotka on turhaan ostanu erilaisia purkkeja saadakseen aktiivibassonsa tai aktiivimikeillä varustetun kitaransa kiinni tietokoneeseen nauhoitusta varten. Kun sun näkemyksen mukaan sen olis voinu vaan tempaista kiinni äänikortin line iniin ja antaa mennä. samitorvinen.blogspot.com |
Rocklady 17.09.2010 08:47:23 (muokattu 17.09.2010 08:50:14) | |
|
No johan nyt... Onhan maailman sivu passoja vedetty suoraan pöytään jos ei järkkypitkiä piuhoja käytetä. (yleisemmin studiossa, ei niinkään livenä, kun häiriöympäristö hiukan eri maailmasta) Bassomikki yleensä antaa hiukkasen enemmän tökyä ja on reilusti matala-impedanssisempi kuin kitara- ja piezohärpäkkeet (yleensä). Tietysti poikkeuksiakin on ja tulee aina olemaan. Toimivuus riippuu kaikkinensa siitä millainen on antaja ja mikä ottaa vastaan. Jaksaako mikki tuupata signaaliaan ottavan värkin vastustavaan kuormaan ja onko ottava vekotin riittävän herkkä tulevalle signaalille. Jos soittimesta tulee popparia mileeyttävä soundi eikä häiriöitä (hurinaa, ymsv) ole, niin mikä ettei, kokeilemallahan se selviää. Useat aktiivibassot antavat reilusti yli 1Vp-p jännitteitä ja jaksavat työntää sen aika matalaimpedanssiseen sisäänmenoon. Ja tätä threadia lukis nyt kymmeniä (ehkä jopa satoja) vittuuntuneita kotistudiotyyppejä jotka on turhaan ostanu erilaisia purkkeja saadakseen aktiivibassonsa tai aktiivimikeillä varustetun kitaransa kiinni tietokoneeseen nauhoitusta varten. Kun sun näkemyksen mukaan sen olis voinu vaan tempaista kiinni äänikortin line iniin ja antaa mennä. No juuri näinhän voi toimia ja esim. bassopalstalla olleista soittonäytteistä suurin osa on äänitetty tuolla metodilla. Markkinamiehet pitävät kyllä huolen omasta osuudestaan laitemyynnistä tästäkin huolimatta. Piuha kiinni ja menoksi, jos toimii, niin mikä ettei. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|