Aihe: Monitorit hintaluokassa 500-800 e/kpl?
1 2 3 4
simiha
14.09.2010 14:54:57
Roadari: Jotenki silti olis kiva et vaik ovhoot olis jossai näkyvillä.

Samaa mieltä, ja edellisetkin perustelut silti ymmärrän! Kaikki muuthan nuo löytyi suht helposti hakemalla, mutta d&b ei. Joka löytää hinnan hakukoneella, kertokoon heti millä hakusanoilla...!

Onkos AA:n monitoreita arvostelevien mielestä nimenomaan monitorit huonoja vai AA:n pöntöt yleisesti? Meillä käytössä PA-kaappeina ja ollaan oltu varsin tyytyväisiä.
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
stnprkl
14.09.2010 15:12:45
simiha: Samaa mieltä, ja edellisetkin perustelut silti ymmärrän! Kaikki muuthan nuo löytyi suht helposti hakemalla, mutta d&b ei. Joka löytää hinnan hakukoneella, kertokoon heti millä hakusanoilla...!

Onkos AA:n monitoreita arvostelevien mielestä nimenomaan monitorit huonoja vai AA:n pöntöt yleisesti? Meillä käytössä PA-kaappeina ja ollaan oltu varsin tyytyväisiä.

Ykskään kyseisen lafkan tuotoksista ei pärjää kisassa minkään ns. oikean merkin kanssa vertailtaessa, toki tällasta vertailua ei tulis kenenkään täysjärkisen edes suorittaa. Harrastekäyttöön ihan ok, mut sit kun lähetään oikeita juhlia toteuttaan niin esmes valmistajan tuki linearrayn suunnittelussa yms. on täysin olematonta. Tai okei on niillä se joku exceliin pohjaava juttu, mikä on ymmärtääkseni melko hanurista. Pari vuotta takaperin oli kyseisiä purkkeja mukana yhdellä konserttisalirundilla ja Janne (etupään kaveri) feidas sen "suunnittelusoftan" ekan yrityksen jälkeen. Pääs kuulemma lähemmäs maalia ilman.

Ja sit päästään noihin monitoreihin. Nehän ne vasta huonoja onkin. Muutaman kerran joutunu valitettavasti niillä vetään ja kertaakaan ei oo tullu hymy naamalle ennen ku purun jälkeen. Joka kerta on kuullu kaikenmaailman selityksiä et ei ollu oikeet säädöt tai päätteet yms. yms. Miksei niitten kans voi lähtee eikalle oikeiden päätteiden ja asetusten ans jos ne kerta sillon on hyviä.
Viltsu audiokantaja
miffe
14.09.2010 16:39:17
stnprkl: Ykskään kyseisen lafkan tuotoksista ei pärjää kisassa minkään ns. oikean merkin kanssa vertailtaessa, toki tällasta vertailua ei tulis kenenkään täysjärkisen edes suorittaa.

Olet siis kaikkia malliston nykyisiä ja entisiä pömpeleitä käyttänyt, vai?

Itse olen avautunut siitä, että A2 on totaalisen lopetettu. Ymmärtäähän sen toki, että A8 maksaa alle puolet valmistuskulujen osalta ja ihmiset on saatu hypen valtaan ostamaan linjasäteilijöitä.

Ja sit päästään noihin monitoreihin. Nehän ne vasta huonoja onkin. Muutaman kerran joutunu valitettavasti niillä vetään ja kertaakaan ei oo tullu hymy naamalle ennen ku purun jälkeen. Joka kerta on kuullu kaikenmaailman selityksiä et ei ollu oikeet säädöt tai päätteet yms. yms.

Joopa. Tiedän ainakin yhden kerran, jolloin sulle lähetettiin kuusi lootaa protoja, joissa oli eri suuntakuvioita ja elementtejä. Tekniikan toimittaja oli tarjonnu sulle kahteen ryhmään Maxeja, mutta halusit kaikkiin samanlaiset (ois siinä kohtaa kantsinu panna rumpalille jotain muuta). No sitten oli vuokrattu toisesta firmasta, jossa ei (taas vaihteeksi) tiedetty, mitä matkaan lähetettiin.

Sama lafka on osallisena myös siihen, että duane nyt haukkuu bokseja, jotka on ollu puolivalmiita protoja, ja joiden piti mennä vain hetkeks vuokralle. Sitten niitä ei haluttu enää palauttaa vaan ostaa, koska olivat muka niin hyviä.

Mut tästä päästäänkin asiasta kukkaruukkuun. Jos Tallink/Silja ei löydä niille monitoreille enää käyttöä, niin minä voin tulla joku päivä tuubin päähän niiden boksien kuljetuslootien kans, niin eivät ihan tyhjinä enää varastolla tilaa veisi ja te saisitte työkalut, jotka juuri sinä päivänä teitä miellyttäisi.
turkulainen
stnprkl
14.09.2010 17:04:14
miffe: Olet siis kaikkia malliston nykyisiä ja entisiä pömpeleitä käyttänyt, vai?

En oo onneks kaikkiin vielä törmänny, mut ykskään vastaantullu ei saa multa varauksettomia hurraa huutoja.

Itse olen avautunut siitä, että A2 on totaalisen lopetettu. Ymmärtäähän sen toki, että A8 maksaa alle puolet valmistuskulujen osalta ja ihmiset on saatu hypen valtaan ostamaan linjasäteilijöitä.

Mun puolesta vois lopettaa kokonaan kaikkien tyyppisten kaiuttimien tekemisen. Tulis ittellekkin sillon harvemmin vastaan :)

Joopa. Tiedän ainakin yhden kerran, jolloin sulle lähetettiin kuusi lootaa protoja, joissa oli eri suuntakuvioita ja elementtejä.

Tällasta ei pitäs päästä ikinä tapahtumaan missään olosuhteissa.

Tekniikan toimittaja oli tarjonnu sulle kahteen ryhmään Maxeja, mutta halusit kaikkiin samanlaiset (ois siinä kohtaa kantsinu panna rumpalille jotain muuta). No sitten oli vuokrattu toisesta firmasta, jossa ei (taas vaihteeksi) tiedetty, mitä matkaan lähetettiin.

Ja tässä lkyseisessä tapauksessa rumpali veteli ineareilla ilman yhtään kulmaa ja mä halusin kahdelle eturivin jäbälle samanlaiset ja luonnollisesti mun oma cue tuli olla samanlainen lavalla olevien kanssa eli mä oon tehny virheen. Niinkö.

Sama lafka on osallisena myös siihen, että duane nyt haukkuu bokseja, jotka on ollu puolivalmiita protoja, ja joiden piti mennä vain hetkeks vuokralle. Sitten niitä ei haluttu enää palauttaa vaan ostaa, koska olivat muka niin hyviä.

Eli myös toveri Duane on väärässä mielipiteensä kanssa?

Mut tästä päästäänkin asiasta kukkaruukkuun. Jos Tallink/Silja ei löydä niille monitoreille enää käyttöä, niin minä voin tulla joku päivä tuubin päähän niiden boksien kuljetuslootien kans, niin eivät ihan tyhjinä enää varastolla tilaa veisi ja te saisitte työkalut, jotka juuri sinä päivänä teitä miellyttäisi.

Kunhan niit ei mun eteen tuoda niin kaik ok.
Viltsu audiokantaja
stnprkl
14.09.2010 17:09:28
Ai niin joo ja sit kun puhutaan noista protoista ni mä oon kertaalleen tehny yhden rundin M4:sten protoilla, mut silti ne oli keskenään samanlaisia ja kun kyseessä oli protot niin tehdas laitto mulle matkaan tuplamäärän komootteja ja päätteitä ihan siltä varalta et jos niis tulis jotain ongelmia vastaan. Yhtään ongelmaa mul ei ollu missään vaiheessa vaikka kaikkee oli tuplat kaiken varalta. Ja joo kyseessä on d&b.
Viltsu audiokantaja
Sami_T
14.09.2010 17:22:55 (muokattu 14.09.2010 17:23:54)

Omat kokemukseni niistä monitoreista jo kerroinkin.

Auran jollain perinteisellä PA:lla oon tehny joitakin pieniä keikkoja ja ei mulla oo siitä mitään pahaa sanottavaa. Jokseenkin en mä nyt oo riemustakaan kiljunu. Siinä samassa sillä vetää kuin jollain EV:n/JBL:n tms. pinkka per puoli-ratkaisulla.

Sen sijaan Aura Audion line arrayn kun näkee niin tietää heti että nyt tulee vaikeeta. Jonkin verran keikkoja oon tehnyt tolla vehkeellä ulkoilmassa ja aina on ollut todella paska vetää. Siihen en tosin pysty ottamaan kantaa että onko se tuote itsessään huono vai eikö toimittajat oo osannu tarjoilla sitä oikein (vai molemmat). Mutta sen sanon että kaikilla muilla merkeillä se osumaprosentti on ollut tuntuvasti parempi.
samitorvinen.blogspot.com
NeliX4
14.09.2010 17:53:53
miffe: Itse olen avautunut siitä, että A2 on totaalisen lopetettu. Ymmärtäähän sen toki, että A8 maksaa alle puolet valmistuskulujen osalta ja ihmiset on saatu hypen valtaan ostamaan linjasäteilijöitä.

Hämmentävää tosiaan, kun noita kuitenkin on ihmisillä aktiivikäytössä laajemmalti.
miffe
14.09.2010 23:23:50
stnprkl: En oo onneks kaikkiin vielä törmänny, mut ykskään vastaantullu ei saa multa varauksettomia hurraa huutoja.

Toi loota, josta Samikin mainitsi on juuri A2, joka on kyllä tuotteena (mun mielestä) varsin hyvä. Niitä on 8 tarjolla, mutta ainakin tällä hetkellä menossa tauotta.

Tällasta ei pitäs päästä ikinä tapahtumaan missään olosuhteissa.

No ei pitäs. Kaapit olivat sattumoisin tuon vuokrafirman tiloissa ja sieltä ne matkaan lähti. En ole tietoinen, kuka ne tuon firman puolesti asiakkaalle luovutti ja yleensäkään keikalle lupasi.

Kyseessä oli vielä sekaläjä eri hintaluokkaan tarkoitettujen kaappien protoja. Olishan siitä pitänyt jo ihan erilaisten painojen perusteella tajuta, etteivät ihan yhtenäistä settiä ole...

Ja tässä lkyseisessä tapauksessa rumpali veteli ineareilla ilman yhtään kulmaa ja mä halusin kahdelle eturivin jäbälle samanlaiset ja luonnollisesti mun oma cue tuli olla samanlainen lavalla olevien kanssa eli mä oon tehny virheen. Niinkö.

En sanonut niin, kirjoitetun tekstin auki lukemisessa on omat kommervenkkinsä.

Eli myös toveri Duane on väärässä mielipiteensä kanssa?

En mä niin ole sanonut. Ja olen myöskin sitä mieltä, ettei tuote ollut valmis ja nuokin olivat protolaatikoita. Tiedän henkilön, joka ne sinne paatille vuokrasi ja myös möi, vaikka soraäänet ilmoittivat, että boksit tarvis saada takas. Kuulemma oli jo myöhäistä.

Onneks ne kuljetuslaatikot sentään saatiin takas, vaikka olivatkin kiertäneet puoli pohjolaa mm. liikkuvien lamppujen huoltoon kuskaamisen takia.

Hyväksyn täysin kritiikin kyseisiä laatikoita kohtaan. Kyseessä on erittäin kapealle suuntaava laatikko, joka vuottaa alamiddleä - tosin ei yhtään sen enempää kuin mikään muu vastaavan kokoisella kartiolla ja oikealle suuntaimella varustettu laatikko. Tämän käytöksen sanelee ihan täysin lootan fyysinen koko.

Esimerkiksi sekä Max, että Max12, eivät sisällä oikeaa torvea, jonka puutteen huomaa selkeästi siitä, että ylimmillä taajuuksilla on suorassa vasteessa piikitystä ja suuntakuvio törkeän kapea.

Olen esimerkiksi ollut paikalla klubikeikalla, jolla Ismo Alanko totesi kaikkien hänelle eteen tuotujen kulmien olleen nähtävästi suunniteltu käytettäväksi isoilla lavoilla, kun alle kolmen metrin päässä ei voi liikkua sivusuunnassa yhtään ilman soundin selkeää muuttumista. Silloin edessä oli Maxit.

Helvetin hyvähän tuo on esimerkiksi silloin, kun halutaan sille soittajalle se hotspot, johon tulee kunnolla, mutta ei häiritä muita. Siihen myös C15 toimii erittäin hyvin ja niistä purkeista on tullut myös positiivistakin palautetta.

Ympäriinsä juoksentelevalle laulajalle suosittelen jotain muuta.

Kunhan niit ei mun eteen tuoda niin kaik ok.

Alkaa oleen aika tiukassa ne kamat, jotka sulle kelpaa.

Saa sit nähdä, mitä sanot tosta Nexon uudesta tekeleestä, jonka suunnittelufilosofia on ainakin mun mielestä terveempi kuin joidenkin toisten kotelokikkailujen kohdalla. Tokihan se ei ainakaan Dualle kelpaa yksittäisinä kappaleina, koska on nähtävästi puolet kapeemmalla yläpään kiilalla varustettu mihinkään muuhun kulmaan verrattaessa.

Nyt, kun tässä on vauhtiin päästy, niin jatketaan aiheesta.

Ensinnäkin, en tykkää yhdestäkään kulmamonitorista, jossa diskantti ja kartio ovat vierekkäin. Vielä ei ole sitä mallia vastaan tullut, joissa niiden keskinäinen sovitus mahdollistaisi järkevät ja edes lähes symmetriset suuntakuviot sekä tasaisen suuntaavuuden jakotaajuuden tienoilla. Hyvin monessa tapauksessa (mm. Nexo PS15) kaapista saa peruttaa useamman metrin ennenkuin kahtena erillisenä äänilähteenä kuuleminen loppuu. Poikkeuksena tästä Kling & Freitag CA1215M, Turbosound TFM-230 sekä Martin LE12J. Niillä tykkään vetää. Yhteisenä tekijänä siis 12" kartio eli akustiset keskipisteetkin lähempänä toisiaan.

Noista tuo K&F on passiivi, joita saattaa käytettynä löytää. EAW LA212 voisi kanssa olla mahdollisuus. Ei lukeudu ihan suosikkeihin, mutta pienempää klubimeininkiin ihan ok.

Toisekseen, suurin osa mun käytöstä on sitä, että lavalla on ahdasta ja ilman korkeaa suuntaavuutta naapurin kulma häiritsee. Toistaiseksi AA C15, d&b Max ja L'acoustics 115XT HQ ovat tarjonneet parhaat työkalut tähän (Lakusta kokemusta muutaman keikan verran, Maxista ja Auralaisista ihan perkeleesti). Maxin hyvänä, ja toisaalta samaan aikaan huonona, puolena on pieni nasaalius ominaissoundissa ja diskantin taipumus "kääkättää" lujempaa vedettäessä. Tämä saa aikaan sen, että se laulu tulee paremmin esille ilman, että tarvii vetää niin lujaa (tääkin tuli esiin Torvisen toimesta, tosin eri sanoin). Lakulla tarvii vetää pykälän verran lujempaa, mutta kuunteluväsymys ei iske niin nopeesti.

Käytettynä Max voisi sopia alkuperäisen kysyjän budjettiin. Tosin ovat yleensä kusenpolttamia ja loppuunajettuja. Asiaa edesauttaa se, että suurinta osaa on ajeltu surutta liian tehokkailla päätteillä.

Jos poppari haluu liikkua enemmän rajoittuu vaihtoehdot aika tehokkaasti. Toistaiseksi koksuista on vastaan tullut ainoastaan d&b M4, jota voin tuollaiseen vilpittömästi suositella. Nuo tuolla aiemmin mainitut ovat liian kapealle ampuvia. Nexon uusi kikkare saattaa olla uudenlainen avaus tällä saralla.

Tästäkään ei varmaan hirveästi ollut apua kysyjälle.

Microwedgeistä en hirveästi voi sanoa, kun itse olen käyttänyt vain sitä alkuperäistä 15" versiota passiivina ja se ei kyllä ainakaan silloin toiminut ollenkaan. Basisti oli positiivisesti yllättynyt edellisillan jälkeen, kun kulmasta irtosi alapäätäkin. Tosin riemu loppui siihen, kun erottelevuus kärsi erittäin tunkkaisen ja suttuisen yläpään takia.

Noiden perinteisten, ei-koaksiaalisten, monitorien joukosta mieleen ovat jääneet ainakin EAW SM500 ja SM200V sekä EV Deltamax 1152M (joo, DL15x ja DH1A). Ei suurempaa valittamista ole ollut noiden kans.

Noita löytyy takuulla käytettynä. Kunnosta ei voi sen koommin sanoa.

Näissä kommenteissä tietty näkyy sitten se, että ihan kaikkia maailman tuotteita en ole eteeni saanut ja massiivisia tekeleitä kuten EAW SM400 ja d&b M2 tuskin tässä ketjussa on tarkoitus käsitelläkään.
turkulainen
miffe
14.09.2010 23:35:46
NeliX4: Hämmentävää tosiaan, kun noita kuitenkin on ihmisillä aktiivikäytössä laajemmalti.

Öh, kaksi vuokrafirmaa (niitä oli useemmalla, ostin ne pois...), kaksi kiinteää asennusta (toinen niistäkin vähän häilyvä käsite) ja yksi bändi eivät nyt vielä kovin laajaksi tee. 22 boksia kokonaisuudessaan, joista yhteensä 10 Tuulissuolla.

Laatikoista 16 on ulkoisesti samanlaisia (Kouvolan Rytmikatin boksit, 4 kpl, ovat trapetsoideja) ja sitten tammikuussa 2009 rakennetut (1 pari) ovat vähän matalammat ulkoisesti.

Liekö tämä tarpeeksi tyhjentävä tieto..?
turkulainen
stnprkl
14.09.2010 23:46:03
..
No ei pitäs. Kaapit olivat sattumoisin tuon vuokrafirman tiloissa ja sieltä ne matkaan lähti. En ole tietoinen, kuka ne tuon firman puolesti asiakkaalle luovutti ja yleensäkään keikalle lupasi. Kyseessä oli vielä sekaläjä eri hintaluokkaan tarkoitettujen kaappien protoja. Olishan siitä pitänyt jo ihan erilaisten painojen perusteella tajuta, etteivät ihan yhtenäistä settiä ole...

Saman tyyppinen tilanne on nyt käyny ainakin kahdelle tän ketjun osallistujista eli firmassa on selkeesti vikaa jos tällasta pääsee tapahtumaan ja se ei todellakaan auta AA:ta jos ne antaa vielä protoja tällasille kavereille käyttöön. Pitäs valmistajalla olla jotain tolkkua tän tyyppisissä tilanteissa. Kuinka moni muu kaiutinvalmistaja työntää puolvalmiita ja keskenään erilaisia protoja hanuille joilta puuttuu selkeästikin taju siitä kuinka asiat tulisi järkevästi hoitaa.

En sanonut niin, kirjoitetun tekstin auki lukemisessa on omat kommervenkkinsä.

Puhuit vaan siitä kuinka mun olis pitäny oma tonttini hoitaa tietämättä, mitä mä siellä oikeesti tein. Mulle siis tarjottiin kahta ryhmää MAXeja ja kun tarve on 5 (kahdelle eturivin kaverille itselle CUE) niin mun olis pitäny olla tyytyväinen niihin kahteen MAXiin ja laittaa muualle jotain noita protoja. Tätäkö sä sitten tarkotit.

...
Hyväksyn täysin kritiikin kyseisiä laatikoita kohtaan. Kyseessä on erittäin kapealle suuntaava laatikko, joka vuottaa alamiddleä - tosin ei yhtään sen enempää kuin mikään muu vastaavan kokoisella kartiolla ja oikealle suuntaimella varustettu laatikko. Tämän käytöksen sanelee ihan täysin lootan fyysinen koko....

Noi alamiddlevuodot ja suuntaavuudet on mun kitinöissä ollu täysin toissijasia asioita.

Esimerkiksi sekä Max, että Max12, eivät sisällä oikeaa torvea, jonka puutteen huomaa selkeästi siitä, että ylimmillä taajuuksilla on suorassa vasteessa piikitystä ja suuntakuvio törkeän kapea.

Esimerkiks MAXilla mulla ei IKINÄ oo ollu edes yhteenlaskettuna niin paljon ongelmia kuin noiden AA:n tekeleiden kanssa vaikka käyttötunnin mulla eroaa huomattavasti.

...
Alkaa oleen aika tiukassa ne kamat, jotka sulle kelpaa.
...

Kuin?

Lakustikilla on paljon hyviä purkkeja (malleja en muista ulkoo). Meyerillä on hyviä tuotteita (näidenkään malleja en muista). Microwedgeistä ainakin 12" futaa helvetin hyvin. EAW:ltä SM400 ja SM84 on aivan mahtavia purkkeja. d&b:ltä MAX, M4, M2 ja jopa E8 on kaikki loistavia. Turbolla oli se joku suht kookas (15" + kääkkä) suht asiallinen laitos mitä Oulun pojilla ainakin Suomessa on. Ja on niitä muitakin millä mielellään vetää, nyt näin äkkiseltään vaan ei tuu mieleen kaikkia (ykskään vaan ei oikeen osu tohon otsikon mukaseen hintaraamiin, mut mä haluunkin tehä duunini oikeilla laitteilla. Mun asiakkaatkaan kun ei enää uransa alkutaipaleella yleensä oon). Niin ja toki käyttötarkotuskin myös sanelee aika paljon valintaa, kaikki kun ei toimi kaikkeen.
Viltsu audiokantaja
Katti
15.09.2010 08:11:07
Sami_T: Sen sijaan Aura Audion line arrayn kun näkee niin tietää heti että nyt tulee vaikeeta. Jonkin verran keikkoja oon tehnyt tolla vehkeellä ulkoilmassa ja aina on ollut todella paska vetää. Siihen en tosin pysty ottamaan kantaa että onko se tuote itsessään huono vai eikö toimittajat oo osannu tarjoilla sitä oikein (vai molemmat). Mutta sen sanon että kaikilla muilla merkeillä se osumaprosentti on ollut tuntuvasti parempi.

Nyt mennään kyllä off-topikkiin että heilahtaa, mut so not...

En tiedä kenenkä tarjoilemana olet A8:lla vedellyt, mutta eroja on totisesti noissa tarjoajissa paljon... Itse olen vetänyt neljän eri firman tarjoamalla A8-läjällä, joista 2:lla oli kiva vetää ja 2 oli ihan perseestä...

Mä en ihan varauksetta allekirjoita sitä että toi A8 olis huono, enemmänkin väitän että se on vaan sen verran hankala viritellä jos ei oo aikaa ja valmiita setuppeja ja ymmärrystä sekä taitoa (eli siis toisaalta huono, ehkä siinä suhteessa).

Itsekin olen freelancerina noita tarjoillut ja ainakin niillä setupeilla millä me on menty ei kukaan ole koskaan kitissyt (aika nimekkäitä yhtyeitä ja jopa ulkomaalaisia seppiä on vastaan tullut) ja kaikki on ihan tyytyväisinä lähteneet. Itselläkin on ollut ihan kivaa, niin housejätkänä kuin myös silloin kun oon itse jotain lämppäreitä joutunut tekemään... sen kanssa vaan pitää systeemisepän tietää mitä tekee ja kun sen saa kohdalleen on paras tallettaa se presetti...

Tottakai minä mieluummin sen Meyerin ottaisin, mutta on tuo hintalappukin hieman erilainen ja kyllä noilla A8:seilla on tällainen pääasiallinen monitorijamppa aina pärjännyt...

Se "softahan" noissa on kyllä aika hanurista kuten toi Viltsukin tuumasi, mutta toisaalta tekemällä fiilis- ja persetuntumalla on aina maaliin päästy kuitenkin ilman riman hipomista...

Noi C15 ei kyllä multakaan mitään hurraa-huutoja saa. En tykkää vaan jotenkin niistä kun niillä on hirmuisen hankala saada sellainen selkeä monitorointi ilman hirmuista keskiäänihonotusta ja -kääkkää aikaiseksi...
miffe
15.09.2010 11:35:49
stnprkl: Saman tyyppinen tilanne on nyt käyny ainakin kahdelle tän ketjun osallistujista eli firmassa on selkeesti vikaa jos tällasta pääsee tapahtumaan ja se ei todellakaan auta AA:ta jos ne antaa vielä protoja tällasille kavereille käyttöön. Pitäs valmistajalla olla jotain tolkkua tän tyyppisissä tilanteissa. Kuinka moni muu kaiutinvalmistaja työntää puolvalmiita ja keskenään erilaisia protoja hanuille joilta puuttuu selkeästikin taju siitä kuinka asiat tulisi järkevästi hoitaa.

Tapaukset eroaa hieman toisistaan. Sulle tulleessa läjässä oli 4kpl C15-protoa (ovat muuten Tampereella Jack The Roosterin PA nykyisin) ja 2kpl tuon vuokralafkan tarpeisiin pikapikaa kyhättyä purkkia (joita tehtiin yhteensä kuusi). Vainion Jari taisi koeponnistaa noi keikalla...

Duane taas sai 6 täysin identtistä purnukkaa, jotka tän vuokralafkan edustaja vuokrasi ja vasta sen jälkeen kysyi, jotta saako ne sinne botskille lähettää.

Saman firman puolesta on suoritettu aika paljon AA:n käytännön testaamista, mutta vähenemään päin näyttäisi olevan.

Ne alamiddle- sekä suuntaavuuskommentit olivat vastauksena Duanelle.

Kyseistä 12" koaksiaalielementtiä ei muuten enää valmisteta, eli hyvin lyhyeksi jäi tuotteen elinkaari. Ja kyllä, siinä tiedettiin olevan todella merkittäviä heikkouksia, joiden poistamiseen olisi tarvittu isoja modifikaatioita. Ehkä komponenttivalmistajakin tajusi tämän.
turkulainen
duane
15.09.2010 11:42:14
miffe:

Ei ne siinäkään kohtaa ollu hyviä, ne oli ainoat mihin oli varaa siinä kohtaa.. Edelleen ne on käytössä, valitettavasti. Ja eiköhän ne johonkin varaston nurkkaan päädy sitten ku jotain käyttökelpoista saadaan hankittua.
katellaan...
miffe
15.09.2010 13:31:59
duane: Ei ne siinäkään kohtaa ollu hyviä, ne oli ainoat mihin oli varaa siinä kohtaa.. Edelleen ne on käytössä, valitettavasti. Ja eiköhän ne johonkin varaston nurkkaan päädy sitten ku jotain käyttökelpoista saadaan hankittua.

Kannattaa kysyä työnantajalta, jahka ne luovuttais lootat pois kierrosta, eikä jättäis minnekään pölyttymään. Suht. helposti mä sinne tuubin päähän laatikoiden kans sujahdan.

Jopa rahallista korvausta olisi tarjolla.
turkulainen
pfl
18.09.2010 13:46:36
Keväällä YK-klubille koekuuntelujen jälkeen hommattiin tämmöiset ja kovasti ovat kai olleet tyytyväissiä (itse en siis ole ollut paikalla enkä osallisena kun en talossa tai monitorikaupassa töissä ole). Täyttää myös Miffen kriteerin pystysuuntasesta sijoittelusta :)

http://www.electrovoice.com/product.php?id=764
http://www.thomann.de/fi/ev_tour_x_tx1122_fm.htm

Itse hieman ihmettelin lähempää tutkiessa nuiden pinnoitusta jollain tolexin ja maalin välimallin pinnoitteella, ei tule välttämättä pysymään hirveen siistinä pitkäs juoksus. Toisaalta Warnex ei paljoa maksa ja on helppoa levittää.

Toinen mikä kiinnostaisi itseä tuossa hintaluokassa on LD Premium V-12 jossa on jo iha oikeesti hyvät komponentit sisällä.
eetuss
22.09.2010 00:06:43

Mä voin kyllä suositella Martin Audion blacklineä. F12:a oon käyttänyt kulmina ja hienosti on toiminut. Torven saa käännettyä. Hintaluokka lienee reilusti alle tonnin.
Ei se tästä..
simiha
01.10.2010 22:10:46 (muokattu 01.10.2010 22:18:53)
Kiitos vinkistä pfl, toi vois ihan hyvin toimia tässä käytössä kun ei kuitenkaan kovin todennäköisesti olla mitään ylettömän vaativia artisteja palvelemassa. Myös Martin Audio F12 (_639 oli hinta jossain...) ja jotkut JBL:t vois olla tylsiä kompromissiratkasuja tähän tilanteeseen.

Vertailupohjaksi: tällä hetkellä käytössä Carsbro Deltamax 12" ja TC Helicon VSM200, eikä kukaan ole ainakaan mahdottomasti kitissyt keikan jälkeen. Jälkimmäiset nyt on perussoinniltaan kutakuinkin hirveät eli rankkaa equa tarvitaan välissä. Jotain vähän selkeempää, tehokkaampaa ja Deltamaxia kevyempää vois olla 4 kpl... Jotenkin vaan se yli 4000 e + caset alkaa tuntua liian kovalta monitoripäivityksen hinnalta.

EDIT: Pienillä lavoilla muuten aika ehdoton että monitori on 30 asteen kulmassa eikä 45. JBL:n jossain mallissa tais olla jopa nämä molemmat vaihtoehdot, onpas nerokasta.
Sami_T
02.10.2010 06:53:36

simiha: Pienillä lavoilla muuten aika ehdoton että monitori on 30 asteen kulmassa eikä 45

Tyypillinen ns. monikäyttökaiutin (eli sellainen mikä ei oo "oikea" kulmamonitori) menee siihen lattialle 45 asteen kulmaan. Jos tavanomaisesta baarikeikasta puhutaan niin poppari on aika lähellä sitä kaiutinta niin jos poppari on normaalimittainen niin toi 45 astetta on liian vähän. Sen monitorin pitäis olla enemmän pystyssä ts. sojottaa enemmän taivasta kohti. Eli joku tollanen 55 tai 60 astetta vähintään. Harvan tuotteen kohdalla toteutuu. Tonhan pystyy kyllä helposti ratkaisemaan änkemällä jotain patikkaa sinne kulman etureunan alle mutta se on ****jen hommaa.

Jossain vehkeissä on tollanen 30 asteen kulma niin se tarkottaa sitä että monitori soi aika selkeästi suoraan sivulle ja ujosti yläviistoon. Niin toi toimii hyvin esim. sellasessa jos on rumpalin monitori jonkun casen päälle. Kun se rumpali istuu aika matalalla niin silloin se monitori soi suoraan sinne minne pitää. Mitään muuta käyttöä mä en oo tolle 30 asteen kulmalle keksiny.
samitorvinen.blogspot.com
simiha
02.10.2010 12:24:30
Juu, puhutaan samasta asiasta mutta eri nimillä.. En tiedä mistä se kulma pitäs mitata mutta juuri tota samaa tarkoitin. Mun päässäni kulma on 0 kun kojotin tuuttaa suoraan ylös ja 90 kun suoraan soittajan jalkoihin. Tällä logiikalla 30 tuuttaa siis ylemmäs ku 45. Meniköhän mettään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)