Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 540 41 42 43 44122 123 124 125 126
Ziggy Bubba
06.09.2010 01:44:41 (muokattu 06.09.2010 01:44:54)

Twinkle: hyvä kysymys, en nyt väittäisi että se syö kenenkään uskottavuutta jos joku vehje hänen mielestään "ei soundaa mitenkään erityiseltä".

Ja minä saan käyttää silmää vinkkaavia hymiöitä tarvittaessa. Kiitti kun tulit dumariksi keskusteluun, joka meni oikein passelisti ilmankin (ja taas se tulee ->) ;)
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Ziggy Bubba
06.09.2010 01:47:47

Mikko L: Niinjoo ja hirveän moni täällä on nyt sanonut että mikitys on tosi helppoa. Tässä mun mielestä pätee tämä "homma toimii" periaate. Eli ei varmasti oo varma saada mikistä kuulumaan jotain mölyä DAW:hen. Todellisuudessa erinomaisen soundin saaminen vie mikitysaikaa melko paljon. Esim. itse mikitin kaappia jotain 2-5h väliltä aikoinaan. Kyllä ihan OK soundin saa 1min mikitykselläkin. Mutta jos haluu sellaisen ns. huippustudiosoundin ja kiinnitää yksityiskohtaisesti huomiota soundiin niin ettei tarkoituksena oo "sitten EQttaa soundi hyväksi myöhemmin", niin se vie aikaa ja kokemusta.

Onko huippustudiosoundi tarpeellista? Ei kaikille... mutta kaikki varmaan haluaa sen.

Ihan sama juttu pätee mallintajiin, jotka sitä tuunaamista ja säätämistä vaativat aika pirusti enemmän kuin vaikka suht simppelit brittivahvarit. Suurin osa Axen käyttäjistä varmaan tyytyy niihin "homma toimii" mallinnuksiin ja säätöihin, vaikka parempaakin vois irrota.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Mikko L
06.09.2010 04:03:49

sikki-six: Ihan sama juttu pätee mallintajiin, jotka sitä tuunaamista ja säätämistä vaativat aika pirusti enemmän kuin vaikka suht simppelit brittivahvarit. Suurin osa Axen käyttäjistä varmaan tyytyy niihin "homma toimii" mallinnuksiin ja säätöihin, vaikka parempaakin vois irrota.

Näinhän se on. Itse teen niin paljon miksausta koneella että mulle se on ainakin 100000 kertaa helpompi säätää hyväksi jo tuossa Axessa ja sitten miksatessa ei tarvi miettiä perus: "miten ihmeessä saan tän kuulostaan hyvältä". Näitä miksauksia tulee tosiaan vastaan kun saan miksattavaksi materiaalia jota en ole itse mikittänyt. Virne naamalla olen joutunut sanomaan että oisitte mikittäny paremmin ja sitten de-esserit laulamaan kitaran päälle niin että saa luonnollisesti räkäisyyden pois. :)

Redwirez-kaapit tosiaan on melko simppeleitä kun niihin tutustuu. Jos on se oma vakiomikityspaikka niinku mulla "SM57 Cone 0in" niin voin käyttää tuota asetusta joka kaapilla ja se ei vaadi mitään suurempaa säätämistä. Siinä on ehkä se helpoin tapa päästä ns. maailmanluokan soundeihin kotikonstein. Se on sitten eri asia haluaako sinne edes päätyä. Ei ole välttämättä se ensimmäinen tehtävä kaikilla, mutta kyllähän hyvät soundit saa keskinkertaisenkin riffin kuulostaan aivan mahtavalta. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
efunkelist
06.09.2010 09:55:54

Mikko L: mutta kyllähän hyvät soundit saa keskinkertaisenkin riffin kuulostaan aivan mahtavalta. :)

tää on tosiasia. käänteisesti homma ei toimi ihan lineaarisesti. mulla on yksi kaveri jolla on musikaalisesti hyviä ideoita ja kitaristinakin se on ihan osaava mutta sillä on aina ollut niin susihuono soundi etten ainakaan minä sen takia jaksa hänen äänitteitä tai livesoittoa kuunnella.

lisäksi kitaroinnista ja musiikista ylipäätään vähemmän tajuavat tuntuvat olevan hyvinkin innoissaan kun käyttää sopivasti delayta kitaran kanssa - riippumatta siitä kuinka mitäänsanomatonta juttua soittaisi. "hyvä soundi" on siis tärkeää. samoin tuo visuaalisuus ulkopuolisille. jos vetää lähinnä himassa/studiossa/taustabändin taustakitaristina niin sitten ei ole niin väliä onko nuppi harmaa vai oranssi vaiko räkkiläjä mutta jos vedetään "jalka monitorilla rokkia" niin sitten visuaalisuus on huomattavasti merkittävää.

miettikää nyt vaikka lordia ja kissiä ja tiesmitä tukkamisuhevikasarijuttuja.
toisaalta myös topi sorsakoskea.
:)

ei muuta ku axefx kitarateknikon ruuvattavaksi, fullstackit roudarin roudattavaksi lavalle ja ite vaan keskittymään sormiin joista soundi lähtee =P
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
sjouni
14.09.2010 22:30:29

Tässä pieni kooste eri projekteihin Axella tekemistäni soundeista.

http://soundcloud.com/sjouni-1/tracks
Vladi
14.09.2010 22:42:12
sjouni: Tässä pieni kooste eri projekteihin Axella tekemistäni soundeista.

http://soundcloud.com/sjouni-1/tracks

Parhaat kuulemani klipit laitteesta tähän mennessä. En nyt tiedä miltä vahvarilta minkäkin pitäis kuulostaa, mutta mun korvaan mainiota soundia.
Kyllä se siitä.
efunkelist
15.09.2010 08:19:08

Hyviä soundeja. Selkeitä. Usein laitteita esitellään liian prosessoiduilla soundeilla, esim line6:n esittelysoundit on minusta läpi historian ollu huonompia kuin mihin laite pystyy.
Toisaalta, sen mitä muistin varalta pystyy sanomaan, niin tässä sjounin klipissä erottuu minusta soundissa sellaisia dynaamisia vaihteluita ja transientteja jotka tuppaa olemaan varsin kompressoituneita digivermeillä. Ainakin siis wanhoilla sellasilla.
Nykyaika on nykyaikaa eikä kyllä noistakaan klipeistä pysty väittämään että millä ne on tehty, oikeilla vai väärennöks... köh, mallinteilla.

Kiitos. Kyllä tuo fraktaali vaikuttais erittäin hyväsoundiselta peliltä. Onhan sillä hintaakin kyl.
Että jos tietää sen yhden soundin mitä itte kaipaa niin samalla rahalla melkein sen yhden sais... Mulle orange rockerverb ;)

(tosin brutuksella saa ihan helevvvvvnam hyvät puhtaat ja pikkurosot!)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
jniska
15.09.2010 12:24:11
sjounille kysymys:
Miten toi Axe reagoi kitaran volapotikkaan, eli mä tykkään putkivahvarissa ottaa etuasteesta aika rosoiset säröt ja säätelen särön määrää kitaran volapotikalla.
Reagoiko Axe samaan tyyliin herkästi volapotikan asentoon.
Laiha Lissu oli paras.
sjouni
15.09.2010 12:30:46

Vahvarit oli muistaakseni ekassa ja tokassa pätkässä Trainwreck, kolmosessa Vox ja nelosessa Dumble.

Axe reagoi volapotikkaan, muttei niin hyvin kuin hyvä putkivahvari.
h.e.k.a
15.09.2010 13:20:10
sjouni: Axe reagoi volapotikkaan, muttei niin hyvin kuin hyvä putkivahvari.

Itse voin vain verrata käyttämiini (ei niin kalliisiin) putkipeleihin, mutta noihin verrattuna AFX ei jää kakkoseksi. Itseasiassa AFX:n kanssa tulee jopa enemmän hyödynnettyä tätä kuin mitä tuli esim. Mesan Studio .22:lla. Mutta esim. aidosta Dumblesta minulla ei ole kokemusta, joten tässä kohtaa referenssit ovat hieman puutteelliset...
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Mr. Speed
15.09.2010 13:55:56
h.e.k.a: Itse voin vain verrata käyttämiini (ei niin kalliisiin) putkipeleihin, mutta noihin verrattuna AFX ei jää kakkoseksi. Itseasiassa AFX:n kanssa tulee jopa enemmän hyödynnettyä tätä kuin mitä tuli esim. Mesan Studio .22:lla. Mutta esim. aidosta Dumblesta minulla ei ole kokemusta, joten tässä kohtaa referenssit ovat hieman puutteelliset...

Sen verran voin sanoa, että yleisesti se on ollut vähän vahvarista kiinni, miten se reagoi soittotatsiin ja volapotikkaan. VHT Ultra Lead ja Diezel Einstein reagoivat loistavasti, kun taas esim. ENGL FIreball ei juuri ollenkaan, ja ENGL Savage heikosti.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
jniska
15.09.2010 14:00:46
Mr. Speed: Sen verran voin sanoa, että yleisesti se on ollut vähän vahvarista kiinni, miten se reagoi soittotatsiin ja volapotikkaan. VHT Ultra Lead ja Diezel Einstein reagoivat loistavasti, kun taas esim. ENGL FIreball ei juuri ollenkaan, ja ENGL Savage heikosti.
Samaa heikkoa vastaavuutta volapotikkaan on myös ENGL screamerissa, ja eritoten Marshall JVM sarjassa.
Laiha Lissu oli paras.
Mr. Speed
15.09.2010 14:18:40
jniska: Samaa heikkoa vastaavuutta volapotikkaan on myös ENGL screamerissa, ja eritoten Marshall JVM sarjassa.

Screameria en ole ikinä kokeillut. JVM:n olen, ja se oli kyllä järkyttävä laitos IMO ihan joka osa-alueella :/
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
jniska
15.09.2010 14:37:08
Mutta asiaan, onko Axessa Marsun Vintage Modern mallinnos ?
Jos on , niin millanen se on ?
Laiha Lissu oli paras.
Mikko L
15.09.2010 21:15:51

Juu se on ihan siitä AMPista kiinni että miten volume reagoi. Aikalailla samallain kuin oikeessa maailmassa että Recto ei kyllä tuu puhtaaksi soundiksi kovinkaan helposti kun taas esim. Marshall/Fender puhdistuu entisestään volumenapilla.

Teinpä pikaisen demonstraation Marshallilla niin ei tarvi luottaa pelkkään tekstiin. PRS Custom 24:sella vedän ja volume puolessa välissä alussa ja sitten täysillä tallamikillä.

http://www.mediafire.com/?k10ne1rjd1e0xm4
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Raimo Kuiva
16.09.2010 04:56:41 (muokattu 16.09.2010 04:59:56)
Olen ollut ikäni vintagemäen miehiä, mutta eräs bändi jota aloittelimme viime syksynä sai minut perehtymään mallintaviin. Lavavolume oli tarpeen saada tosi alas ja kamat kevyiksi.
Kävin läpi eri laitteita ja päädyin Axeen, joka oli selvästi paras kokeilemistani. Tutustuessani laitteeseen tein joitakin clippejä tyyleissä jotka mielessäni vaikeimmin assosioituivat mallintaviin - AC/DC ja blues. Soitin osan clipeistä Axella ja osan oikeilla vahvistimilla, suurpiirteisillä twiikkauksilla esikuviensa suuntaan. Niitä on muutama osoitteessa http://maihinnousu.net/a/1761 , toivottavasti niistä on hyötyä tai ainakin hupia.
Axen efektejä tai muita pedaaleja tai etuasteita ei ole käytetty. Bluesklippeihin on Toolsissa(rautana 002) jälkikäteen lisätty aavistus kaikua. Axen firmware on vanhempi, 9.0. Käynnistä clippi etusivulta mikäli haluat arvuutella, kuvauksessa kerrotaan mikä soi. Arvuuttelu voi olla kiinnostavampaa, korvat ja aivot linkittyvät niin moninaisin tavoin...
Käytän yhä pääsääntöisesti "oikeita" putkivahvistimia muualla paitsi tuossa yhdessä bändissä, AXE:n efektipuolta olen käyttänyt muuallakin. Äänitteille Axea kaikkine simulaatioineen on päätynyt sinne tänne, etenkin säröisemmät soundit ovat mieiestäni oikein hyviä.
jniska
16.09.2010 08:54:48
Mikko L: Juu se on ihan siitä AMPista kiinni että miten volume reagoi. Aikalailla samallain kuin oikeessa maailmassa että Recto ei kyllä tuu puhtaaksi soundiksi kovinkaan helposti kun taas esim. Marshall/Fender puhdistuu entisestään volumenapilla.

Teinpä pikaisen demonstraation Marshallilla niin ei tarvi luottaa pelkkään tekstiin. PRS Custom 24:sella vedän ja volume puolessa välissä alussa ja sitten täysillä tallamikillä.

http://www.mediafire.com/?k10ne1rjd1e0xm4

hyvä klippi, kiitos Mikko.
Laiha Lissu oli paras.
Metalrock
16.09.2010 09:11:12
Raimo Kuiva: Olen ollut ikäni vintagemäen miehiä, mutta eräs bändi jota aloittelimme viime syksynä sai minut perehtymään mallintaviin. Lavavolume oli tarpeen saada tosi alas ja kamat kevyiksi.
Kävin läpi eri laitteita ja päädyin Axeen, joka oli selvästi paras kokeilemistani. Tutustuessani laitteeseen tein joitakin clippejä tyyleissä jotka mielessäni vaikeimmin assosioituivat mallintaviin - AC/DC ja blues. Soitin osan clipeistä Axella ja osan oikeilla vahvistimilla, suurpiirteisillä twiikkauksilla esikuviensa suuntaan. Niitä on muutama osoitteessa http://maihinnousu.net/a/1761 , toivottavasti niistä on hyötyä tai ainakin hupia.
Axen efektejä tai muita pedaaleja tai etuasteita ei ole käytetty. Bluesklippeihin on Toolsissa(rautana 002) jälkikäteen lisätty aavistus kaikua. Axen firmware on vanhempi, 9.0. Käynnistä clippi etusivulta mikäli haluat arvuutella, kuvauksessa kerrotaan mikä soi. Arvuuttelu voi olla kiinnostavampaa, korvat ja aivot linkittyvät niin moninaisin tavoin...
Käytän yhä pääsääntöisesti "oikeita" putkivahvistimia muualla paitsi tuossa yhdessä bändissä, AXE:n efektipuolta olen käyttänyt muuallakin. Äänitteille Axea kaikkine simulaatioineen on päätynyt sinne tänne, etenkin säröisemmät soundit ovat mieiestäni oikein hyviä.

Oli kyllä hyvät soundit!
Jäärä
16.09.2010 10:08:13
Oon nyt kuunnellu varmaan melkein kaikki tässä threadissa linkitety samplet. Puhtaat soundit kuullostavat suh'koht hyviltä, mutta lähes kaikki särösoundit kuulostavat siltä, että ne olisi soitettu kelvollisten vahvistimien läpi, mutta hyvin hiljaa. Puhun lähinnä varsinkin tällaisesta "rokkisärö"-osastosta. Aika kuolleen kuuloisia soundeja. Mun mielestä tommoiset mediumsärösoundit toimivat parhaiten siten, että vahvistin on soitettaessa sopivan lujalla siten, että kitara ja vahvistin toimivat yhteistyössä hallitusti lähes kierron rajamailla, säröäkään ei niin paljoa tarvita. Tää ei tietenkään voi toimia esim. monitoroidessa pelkkien kuulokkeiden avulla. Ja tämä on ongelmana kaikkien mallintavien ym. kanssa, ei pelkästään Axe:n kanssa. Ei mourua eikä meinaa oikein räjähtää, vaan jää aika laimeaksi.

Mutta ehdottomasti kokeilun arvoinen laite.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)