Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: GPCPA1/814CE ja intonaatio-ongelmat
1
Gochi
13.09.2010 20:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin netistä ~3k€ 814CE Taylorin ja luulin saavani hyvän perus puoliakustisen. Kun paketti saapui huomasin, että kielet olivat turhan korkealla tehden soittamisesta raskasta ja intonaatio (virittimellä varmistettuna) päin honkia. No paketti takaisin, pyysin kelvollista versiota samasta soittimesta mutta kauppias vastasi ettei heillä ole tarjota parempaa versiota soittimesta. Haeskelin vastaavan hintaista toista "hyvää" puoliakustista ja löysin täsmälleen samanhintaisen Martinin GPCPA1 kitaran. Tilasin vehkeen ja kun se saapui sain soittimen joka oli helpompi soittaa ja soundasi paremmalta. Martinissa oli kuitenkin sama ongelma kuin Taylorissa : intonaatio päin seiniä (jälleen varmistettuna efektipedaalin ja kitaran omalla virittimellä). Lisäksi otelaudassa oli liimajälkiä.
 
Luulin, että ~3k€ soitin olisi jo kunnon vehje, jossa kaikki olisi kohdallaan. Onko minulla käynyt jotenkin erityisen huono tsägä vai eikö nykyään osata tehdä kitaroita? Mitä hintaluokkaa tällaisen soittimen korjaaminen kustantaa? Osaako joku suositella jotain vastaavaa kunnollista soitinta? Luulen, että seuraavaksi pistän suosiolla PRS:n sähkökitaran tilaukseen, koska niissä käsittääksi on intonaatio kohdallaan..
 
kiriminni
13.09.2010 22:36:21 (muokattu 13.09.2010 22:37:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näissä ei eikä muissakaan vastaavissa ole täydellistä intonaatiota.
Eihän nuo ole puoli-akustisia vaan koko-akustisia.
Mahdotonta tehdä,että joka sävellaji soisi "vireessä".
Liimaa otelaudassa?Mistä tilattu?
True temperament on parempi systeemi-Ruokangas noita tekee.
 
Gochi
14.09.2010 00:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo taidat olla oikeassa etteivät ole puoliakustisia "semi-acoustic" vaan "electro-acoustic" mitä-lie suomeksi.
 
T-marketista tilattu.
 
Intonaatiota olen siis mittaillut perus 12-huiluääni/12-tallasta vertailulla. Tuntuu, että erit. Martinissa itse kaula on muuten erinomaisesti tehty. Sen sijaan tallaluu pitäisi olla enemmän kiertynyt vastapäivään, niin em. ongelmia ei olisi. Taylorissa vikaa oli selkeästi enemmän.
 
Olen tähän päivään asti ollut siinä uskossa, että akustisissa tämä ongelma vaivaa vain "halpoja" soittimia ja että rahalla pääsee ongelmasta eroon.
 
Höh... täytyy vielä miettiä josko sitä pärjäisi pelkällä sähkiksellä.
 
milahtee
14.09.2010 08:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos akustisen kitaran kielet ovat liian korkealla (sekä yläsatulasta että tallasta), hienovire ei yleensä ole kohdallaan, vaan painetut äänet soivat ylävireisinä. Kitarat lähtevät tehtaalta yleensä kielet korkealla, jotta jokainen voisi säätää/säädättää actionin makujensa mukaisesti. Myös kielillä voi olla ikää rutkasti, mikä vaikuttaa hienovireeseen. Jos tilaa kitaran T-kaupasta, ongelmana on, että kitara on tehtaan kuosissa etkä voi tehdä sille itse mitään, jos kuitenkin päätyisit palauttamaan sen. Ei siis ole mahdollisuutta kokeilla, miten kitara soi, kun se on säädetty kohdalleen. Taas yksi syy suosia liikkeitä, jotka tarjoavat ammattilaisen tekemän perussäädön myymilleen kitaroille.
 
Liimajäljet eivät kuulu kitaraan.
 
Jos budjettisi on 3000 e:n luokkaa, sinulla on mahdollisuus hankkia huippuluokan soitin, varsinkin jos ostat sen käytettynä.
 
jhurtti
14.09.2010 09:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai 3 tonnin soitinta tilata T-kaupasta kokeilematta? On tietysti tehtaita, joista ei virheellistä soitinta lähde ulos, mutta silloinkin tulee kysymys makuasioista, soittotavasta etc. Sitä paitsi melkein poikkeuksetta uuteen kitaraan pitää tehdä säädöt, oli se sitten kallis tai halpa.
 
Gochi
14.09.2010 15:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tilata kokeilematta, kun en noihin ole törmännyt missään Helsingin liikkeessä.
 
Olen 20v soitellut halppisvehkeillä ja nyt kun otettiin asuntolaina, otin 3000 extraa, jotta saan kunnon vehkeen ja pääsen nauhoittamaan omia biisejä kelvollisella kitaralla.
 
jhurtti
14.09.2010 17:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gochi: Pakko tilata kokeilematta, kun en noihin ole törmännyt missään Helsingin liikkeessä.
 
Olen 20v soitellut halppisvehkeillä ja nyt kun otettiin asuntolaina, otin 3000 extraa, jotta saan kunnon vehkeen ja pääsen nauhoittamaan omia biisejä kelvollisella kitaralla.

 
Ei voi kauheasti moittia, kun olen itsekin moiseen langennut. En nyt ihan kolmen tonnin edestä, mutta kumminkin. Ymmärrän kyllä kitarakuumeen, minulla on se kroonisena. T-kauppaan järjestettiin joskus halpismatkoja. En ole asiaa seurannut, mutta kaipa niitä vieläkin tehdään.
 
kiriminni
14.09.2010 20:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gochi: Pakko tilata kokeilematta, kun en noihin ole törmännyt missään Helsingin liikkeessä.
Menes nyt Kitarapajalle käymään siellä on tuota "artisti" Martinia.
Ja muitakin älä kato hintalappua vaan se mikä tuntuu hyvältä niin se on siinä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «