Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: les paulissa mikeille yhteinen äänensävyn säätö, suuri menetys?
1
Oosk
13.09.2010 12:30:47 (muokattu 13.09.2010 12:31:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs olen soittanu vajaa kaksi vuotta akustisella ja nyt ois rahatilannekkin sen verran otollinen, että olis sähkökitaran osto edessä. Olen jo pitkän aikaa ettinyt mieleistä ja käynyt eri liikkeissä kokeilemassa eri kitaroita, ja lopulta päädyin lopputulokseen.
 
Epiphonen Les Paul Ultra II, oli kaikin puolin houkutteleva, istui käteen todella luonnollisesti, akustinen mikki ja kaula ohuempi kuin normaalisti ja pintamateriaali kaulassa oli mahtava jne. No mutta asiaan, myöhemmin tulikin mieleen että,
 
normaalistihan les paul kitaroissa on neljä säätönuppia, joista molemmille mikeille on oma voluumin säätö ja oma äänensävyn säätö. Ultra II:ssa on myös akustinen mikki jolle pitää luovuttaa yksi niistä neljästä säätönupista voluumin säätöön, joten sitten jää enää 3 säätönuppia itse sähkökitaralle eli molemmille sähkökitaran mikeille oma voluumi ja sitte se mikä eroaa normaalista les paulista, molemmille sähkökitaran mikeille YHTEINEN äänensävyn säätö
 
eli jos oot valinnu molemmat sähkökitaran mikrofonit käyttöön siitä valitsimesta, sulla ei oo enää yhtä monipuolista "äänivalikoimaa" kun sulla on molemmille mikeille yhteinen äänensävyn säätö, verrattuna siihen jos sä pystyt muuttamaan kummankin mikrofoonin äänensävyä ITSENÄISESTI ja tarvittaessa sekoittamaan/yhdistämään ne.
 
Mulle on suuressa asemassa se että saan kitaran kuulostamaan juuri siltä miltä haluan, en välttämättä halua että se monipuolisuus rajoittuu kauheasti siihen että saan sähkökitarasta ulos myös akustisen kitaran, koska jos haluan soittaa akustisella voin toisaalta aina ottaa tuon akustisen käteen. Toisaalta taas omassa akustisessa ei ole mikkiä, joten kehnot äänitysolosuhteet siinä mielessä, kun kuitenkin covereiden ja musiikin äänittäminen on suuressa osassa omia intressejä.
 
Joten kysynkin siis, että kuinka paljon ihmiset käytännössä käyttää tota mikkien ja äänisävyjen sekoittamista? ja kuinka suuri merkitys sillä on näin yleensä kun etsitään kitarasta oikeanlaista ääntä, kun otetaan huomioon että millä kaikilla muilla "komponenteilla" ääntä muunnetaan, esim pedaalit ja vahvistin? varsinkin kun oma musiikkimaku on hyvin laaja, mutta kuitenkin metallipainotteinen. Myös omat mielipiteet aiheesta ovat tervetulleita.
 
Numb
13.09.2010 12:37:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin osa sähkökitaristeistä vetää koko ajan sekä volume- että tonepotikat täpöllä, että sikäli menetys ei ole suuren suuri. Eri kitaroissa on lisäksi eri määrät ja eri tavoin vaikuttavia potikoita, esim. stratossa ei ole tallamikille tonepotikkaa lainkaan ja telecasterissa on sama volume ja tone molemmille mikeille.
 
Minulla tällä hetkellä olevissa sähkökitaroissa on kaikille mikeille yhteiset volume- ja tonesäädöt. En ole kaipaillut erillisiä.
 
Kyse onkin siitä mikä juuri sinulle käy, ei siitä mikä ratkaisu on absoluuttisesti toistansa parempi.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
mvirta
13.09.2010 12:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tuo ei niin katastrofaalista ole.
 
Kaulamikin tone taitaa olla aika monella kymppiasennossa, eli trebleä otetaan se mitä saadaan. Tallamikin tonea säätelee vähän useampi, mutta veikkaan että kymppi on siinäkin aika yleinen asento.
 
Jos mulla olisi tommoinen kitara, ja asia häiritsisi jostain syytä liikaa niin varmaan ohittaisin kaulamikin osalta sen tonesäädön siten että se olisi aina kympillä ja jättäisin tonepotikan ainoastaan tallamikin käyttöön.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Vladi
13.09.2010 12:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oosk:
Joten kysynkin siis, että kuinka paljon ihmiset käytännössä käyttää tota mikkien ja äänisävyjen sekoittamista? ja kuinka suuri merkitys sillä on näin yleensä kun etsitään kitarasta oikeanlaista ääntä, kun otetaan huomioon että millä kaikilla muilla "komponenteilla" ääntä muunnetaan, esim pedaalit ja vahvistin? varsinkin kun oma musiikkimaku on hyvin laaja, mutta kuitenkin metallipainotteinen. Myös omat mielipiteet aiheesta ovat tervetulleita.

 
Tähän on pakko sanoa, että kukaan ei voi kertoa tuota sulle. Omassa PRS-kopsussani on kaksi tonea, joita tulee käytettyä yleensä vain silloin, kun keikkatilanteessa soundi on liian treblekäs eikä ole aikaa säätää vahvaria. Silloin erillisiä toneja arvostaa. Näitä tilanteita on kuitenkin niin harvoin, ettei maailmani kaadu vaikka olisi yksi tone vain. Näin siis mulla.
 
Täysin eri asia on se, kuinka paljon sinä sitä käyttäisit. Millä kitaralla nykyään soittelet? Onko siinä yksi vai kaksi tonea? Paljonko niitä oikeasti käytät? Onko tonen rullaaminen kiinni tai auki iso ongelma soittotilanteessa? Mieti noita kohtia niin tiedät mikä on homman nimi. Valitettavasti kukaan ei voi tulla sulle sanomaan, mikä on sulle paras vaihtoehto. :)
 
-Vladi
 
Kyllä se siitä.
Oosk
13.09.2010 12:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, itse ajattelin samaa, ettei tämä nyt missään, kauhean suuressa osassa soittamista ole, kunhan kyselin vähän kokeneemmilta neuvoa, vaikkei siihen paljon vaadita kun itse en ole tuntia kauempaa sähkiksellä soitellu :D
Eli nyt vaikuttais siltä, että käyn hakees ton ultran joko tänään tai huomenna parempaan talteen, jos se nyt viime käynnin jälkeen liikkeessä vielä on.
 
Vladi: Millä kitaralla nykyään soittelet? Onko siinä yksi vai kaksi tonea? Paljonko niitä oikeasti käytät? Onko tonen rullaaminen kiinni tai auki iso ongelma soittotilanteessa?
 
No akustisissa harvemmin on toneja ollenkaa :D että näin.
 
kiitos, vastaajille.
 
pekurides
13.09.2010 13:13:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oosk:
 
No akustisissa harvemmin on toneja ollenkaa :D että näin.
 
kiitos, vastaajille.

 
hmm. Mikitetyissä akkareissapa yleensä ompi... mutta kyllä nuo sähkisten tonet on enempi jäänteitä muinaisilta ajoilta ja vintagemiesten hommeleita.. hevijumpassa täysin tarpeettomia.
 
They see me rollin, they hatin.
Oosk
13.09.2010 13:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tottakai mikitetyissä on tonet, mutta mullakun ei ole mikkejä tossa niin ei pahemmin ole tonejakaan :) Mutta hyvä että tulin kysymään, koska ainakin nyt tiedän että kitara vastaa tarpeitani edelleen vaikka yksi tone sieltä uupuukin.
 
Rg505bk
13.09.2010 15:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sitä laittaa tuplapotikan johon laittaa vaikka toisen mikin tonen ja volumen säädön. Millbrookilta taitaa löytyä...
 
Trendkeel
13.09.2010 17:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla vola toimii myös sävynsäätönä. Kyllä se spessumikki kompensoi tuota "menetystä", harvemmin moisia perus-lespakäyttäjällä on.
 
"Ok
T. aku ankka"
hoganen
14.09.2010 00:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les paulin alkuperäinen 50s johdotus kehiin niin alkaa kaikki vaikuttamaan kaikkeen, eikä lähde heti mutamössöksi kun rullaa niitä namiskoita alaspäin
 
DrGreenegg
14.09.2010 07:33:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli myös aina aikaisemmin volumet ja tonet vaan täysillä.
Sitten tein yhteen skebaan 3xhumbucker, 3xvolume, 1xmaster tone kytkennän.
Hienoja soundeja saa irti ja vallan helposti kesken biisinkin pienillä ruuvauksilla säädettävissä.
 
"heil herkut, meil kurkut"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «