pari vuotta olen opettanut kaikenkarvaisia nappuloita soittelemaan kitaraa. Välillä paremmalla ja välillä huonomalla menestyksellä. No yks haluu soittaa koko ajan kotiteollisuutta ja sillä ei oo intressejä mihinkään muuhun, no nyt oon vähän saanut sen soittamaan bluusia ja se on joa innostunut. Toinen osaa teoriaa jo valmiiks ja sen kanssa on mielekästä työskennellä ja se on muutenkin kiinnostunut samanlaisesta musasta kun minä, eli Henkka, SRV, steve vai ja kaikki blues matsku. Ja sit rupesin otettamaan tossa joulun alla yhdelle pikkujätkälle ja sen kanssa on aika vaikee edetä kun ei oo ikinä mitään musaa harrastanut eikä kuuntelekaan ku jotain discomusaa, olen sitä nyt parhaani mukaan ohjannut "hyvän" musiikin oikealle polulle. Aina soittotunneilla sille vihkoon piirtelen asteikkoja ja helppoja sointuja ja ei ne oikein luonnistu vaikka kuin yrittää opettaa. Oppilaan musikaalisuus on kova sana näin "opettajan" kannalta ja helpottaa työskentelyä aika lailla. Siinä vähän kokemuksia jos niistä nyt kellekään on mitään hyötyä =) No kuten moni on jo todennut niin on hyvä lähteä liikkeelle ihan vaan kuunteluttamalla oppilaalla jotain kitaramusiikkia (blues, rock yms.), sitten avosointuja joihinkin helppoihin jo ennalta tuttuihin biiseihin. Blues kaava ja vaikka duuri ja molli asteikot kannattaa opettaa kanssa jo mahd. varhaisessa vaiheessa ja jotain melodioita niin saa sormiin vähän vetreyttä. Ja sit ku vähän kehitytään niin jotain helppoja riffejä kuten smoke on the water! Kitaran ja vahvistimen osat kannattaa opettaa jo alku vaiheessa varsinkin jos kyseessä on sähkökitara, että oppilas tajuaa mikä on minkäkin tarkoitus ja mitä mistäkin napista tapahtuu. Virittäminen on Tärkeää ja se on opittava ennen kun käytännössä voi soittaa mitään ja kannattaa unohtaa kaikki erityis vireet eli ihan normaalista virityksestä lähdetään. Palkkaa olen itse pyytänyt jotain 6-7€ tunnilta, enemmänkin voisi pyytää, mutta kun en mikään huippu-ammattilainen ole niin tuo on varmaan ihan kohtuullinen palkka! Onnea vaan opetuspuuhiin!! Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!! |