Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hevikitaraa noobille
1 2
srsface
12.09.2010 23:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä huvikseni soitellu pari vuotta tommosella erittäin halpis-Iballa, ja nyt ruvennu kyrsimään jatkuva epävireeseen meno ja puuroinen soundi. Päätin että vaikka pianisti oonkin enkä hyvää kitaraa kotisoittoon tarvitsekaan niin voin ehkä silti panostaa pari satasta uuteen kitaraan. Budjetti olkoon siinä 300-400€ uutena.
 
Lueskellut tässä Ibanezin RG321:stä ja RGA32:sta, onko kenelläkään noista kokemuksia? Tietty muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Kiitos!
 
Mr. Speed
13.09.2010 00:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

srsface: Oon tässä huvikseni soitellu pari vuotta tommosella erittäin halpis-Iballa, ja nyt ruvennu kyrsimään jatkuva epävireeseen meno ja puuroinen soundi. Päätin että vaikka pianisti oonkin enkä hyvää kitaraa kotisoittoon tarvitsekaan niin voin ehkä silti panostaa pari satasta uuteen kitaraan. Budjetti olkoon siinä 300-400€ uutena.
 
Lueskellut tässä Ibanezin RG321:stä ja RGA32:sta, onko kenelläkään noista kokemuksia? Tietty muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Kiitos!

 
Käytettynä Ibanez RG5xx, 15xx, 25xx yms. Jaappanissa valmistettuja ihan kelvollisia keppejä tuohon rahaan. Muuten.. Puuroiseen soundiin sitten vaikuttaa paljon enemmän sun vahvari ja sen säädöt. Millasia säätöjä käytät ja millä? Millon viimeks oot vaihtanu kielet kitarasta? Fakta kyllä on, että halpikset on aina halpiksia.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Antti1
13.09.2010 00:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Fakta kyllä on, että halpikset on aina halpiksia.
 
Ja kalliit on kalliita.
 
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
Mr. Speed
13.09.2010 00:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ja kalliit on kalliita.
 
Musta halpa ja halpis tarkoittaa hieman eri asioita, vaikka kulkevatkin melko usein käsikädessä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
srsface
13.09.2010 00:09:02 (muokattu 13.09.2010 00:16:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Muuten.. Puuroiseen soundiin sitten vaikuttaa paljon enemmän sun vahvari ja sen säädöt. Millasia säätöjä käytät ja millä? Millon viimeks oot vaihtanu kielet kitarasta?"
 
Myönnetään että vahvari jonka omistan on myös aika susi, tommonen pikkunen Crate josta on toinen kanavaki vielä paskana. Sain kaupan päälle kun tätä kitaraa hommasin.
 
Kyseistä vahvaria oon aika vähän käyttänyt, enempi käytössä on ollut Line6 Pod 2.0 ja tietokoneen VST-ampit. Muutenkaan mun kämpässä ei kauheesti vahvareilla luukutella. Tavoitteena on ollu minimoida kitaran oma halpiskökkö saundi käyttämällä digivermeitä siinä päällä. :)
 
Säätöinä yleensä basso vähissä, jonki verran middleä ja eniten trebleä.
 
Tiedä sitten kuinka paljon pelkkä mikkien vaihto tuohon saundiin auttaisi?
 
Full Throttle
13.09.2010 00:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RG321 on hyvä hevikeppi ja sitä on helppo käsitellä. Alkuperäiset mikit ovat melko huonot, mutta ne voi vaihtaa parempiin. Ilman säröäkin kelpaa soitella.
 
Halpa on, mutta ei mikään halpis.
 
...
Mr. Speed
13.09.2010 00:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

srsface: Myönnetään että vahvari jonka omistan on myös aika susi, tommonen pikkunen Crate josta on toinen kanavaki vielä paskana. Sain kaupan päälle kun tätä kitaraa hommasin.
 
Kyseistä vahvaria oon aika vähän käyttänyt, enempi käytössä on ollut Line6 Pod 2.0 ja tietokoneen VST-ampit. Muutenkaan mun kämpässä ei kauheesti vahvareilla luukutella. Tavoitteena on ollu minimoida kitaran oma halpiskökkö saundi käyttämällä digivermeitä siinä päällä. :)
 
Tiedä sitten kuinka paljon pelkkä mikkien vaihto tuohon saundiin auttaisi?

 
Kyllähän mikkien vaihto aina auttaa, muttei sillä ihmeitä tehdä. Jos käytät POD:in valmiita presettejä, niin taitaa olla muhju siinä. Jos et käytä, suosittelen vähentämään säröä ja bassoa, mahdollisesti lisäämään keskialuetta. Mikkien vaihto yleisesti on soundin hienosäätöä, mutta yleisesti halpiskitaroiden mikit ovat "tunkkaisia".
 
Tuohon vireisyyteen.. Kuinka vanhat kielet sinulla on kitarassa kiinni?
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
srsface
13.09.2010 00:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed:
Tuohon vireisyyteen.. Kuinka vanhat kielet sinulla on kitarassa kiinni?

Kielet vaihtanu viimeks tossa kesäkuussa muistaakseni.
 
Dropped C
13.09.2010 00:18:12 (muokattu 13.09.2010 00:23:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä ainakin on POD 2.0:ssa himassa middlet *aina* täysillä. Muuten on muhjua, omaan makuun. Ja käytän vielä sitä Marshall (JCM-800 vai olisko ollut JCM-900?) mallinnosta Tosin soittelen C-vireellä ja kamojen räpläys ei nykyään oikein oo mun juttu. (Koska ei se oma räpellys sillä parane mihkään, varsinkaan kitaran kanssa).
 
Antti1
13.09.2010 00:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

srsface: Kielet vaihtanu viimeks tossa kesäkuussa muistaakseni.
 
Noh... :)
 
Tokihan soiton määrä ja kielet itsessäänkin vaikuttaa kestävyyteen, hienerityksen määrästä ja laadusta puhumattakaan. Siltikin alkais ehkä jo olemaan vaihdon aika pikkuhiljaa, jos vähääkään enempää kitaraa käpälöi.
 
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
srsface
13.09.2010 00:23:43 (muokattu 13.09.2010 00:26:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Full Throttle: RG321 on hyvä hevikeppi ja sitä on helppo käsitellä. Alkuperäiset mikit ovat melko huonot, mutta ne voi vaihtaa parempiin. Ilman säröäkin kelpaa soitella.
 
Halpa on, mutta ei mikään halpis.

Tää kuva mullakin on, että hintaluokkansa parhaita. Pikkasen kun panisin rahaa lisää saisin tuon RGA32:n, jossa lienee laadukkaammat mikit. Harmi vaan ettei Suomesta näytä löytyvän tota RG321:tä muunvärisenä kuin mustana, musta on niin perustylsä... :D
 
Niin tosiaan mulla vireenä on ollut C-drop, ja voi olla että tän nykyisen kitaran säädöt on täysin päin helvettiä ton vireen suhteen. Sillon kun kitaran hommasin ja eri vireitä runkkasin ei mulla ollut hajuakaan että kaulaa ja tallaakin pitää säätää... Intonaation värkkäsin kuntoon niin hyvin kuin osasin tossa jokunen kuukausi sitten kun jostain löysin ohjeet.
 
Mr. Speed
13.09.2010 00:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

srsface: Tää kuva mullakin on, että hintaluokkansa parhaita. Pikkasen kun panisin rahaa lisää saisin tuon RGA32:n, jossa lienee laadukkaammat mikit. Harmi vaan ettei Suomesta näytä löytyvän tota RG321:tä muunvärisenä kuin mustana, musta on niin perustylsä... :D
 
Niin tosiaan mulla vireenä on ollut C-drop, ja voi olla että tän nykyisen kitaran säädöt on täysin päin helvettiä ton vireen suhteen. Sillon kun kitaran hommasin ja eri vireitä runkkasin ei mulla ollut hajuakaan että kaulaa ja tallaakin pitää säätää... Intonaation värkkäsin kuntoon niin hyvin kuin osasin tossa jokunen kuukausi sitten kun jostain löysin ohjeet.

 
Oikeastaan kovin harvassa Ibassa on uutena mitenkään merkittävän hyvät mikit. Kaikki ne taitaa olla melkoista skeidaa, jopa noissa "prestigeissä". RG321 on ihan hyvä valinta jos on pakko uutena saada kitara hankittua, ja jos ei tarvitse floikkaa. Noin muuten sitten suosittelisinkin käytettyä torilta. Saa rahalleen paljon paremmin vastinetta.
 
Aloittajan kannattanee aloittaa kielten vaihdosta :)
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Evergrey
13.09.2010 01:44:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samanlaisia ketjuja pilvin pimein senkun käytät hakua.
Tämmösen toiston takia se on olemassa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=191372&oo=0
 
spacemonkeyevolution
13.09.2010 04:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsi jostain käsiisi ibanez rgr08ltd. Siinä on hevikitaraa kerrakseen, hintaluokan ollessa n.300 euroa. Mikkinä duncanin blackout, joka sopii todella hyvin rankempaan meininkiin ja kitara muiltakin osin varsin asiallinen kapistus hintaansa nähden.
Krice
13.09.2010 09:23:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Oikeastaan kovin harvassa Ibassa on uutena mitenkään merkittävän hyvät mikit. Kaikki ne taitaa olla melkoista skeidaa
 
Taitaa olla.. Kokemus puhuu! Minusta jo INF3 ja INF4 ovat kelvollisia, ellei peräti hyviä! Ihan eri tasolla ja planeetalla kuitenkin kuin ne normaalit oikeasti huonot orkkismikit, joita on useilla valmistajilla, mm. BC Richillä. Myönnettäköön tosin, että Ibanezin PSND:t on huonot. Tämä nyt on vaan taas sellainen sitkeä internet-myytti, vähän samalla tavalla kuin Edge III:n välitön hajoaminen. Eipä ole hajonnut minulla ja vire pitää hiton hyvin.
 
Mr. Speed
13.09.2010 09:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Taitaa olla.. Kokemus puhuu! Minusta jo INF3 ja INF4 ovat kelvollisia, ellei peräti hyviä! Ihan eri tasolla ja planeetalla kuitenkin kuin ne normaalit oikeasti huonot orkkismikit, joita on useilla valmistajilla, mm. BC Richillä. Myönnettäköön tosin, että Ibanezin PSND:t on huonot. Tämä nyt on vaan taas sellainen sitkeä internet-myytti, vähän samalla tavalla kuin Edge III:n välitön hajoaminen. Eipä ole hajonnut minulla ja vire pitää hiton hyvin.
 
Selvä. No mistä itsekin pitää. Itse lähdin miettimään asiaa IBZ/DiMarzio ja V7/V8 mikkien perusteella, mulla ei kovin paljon hyvää sanottavaa niistä ole. Samaa sarjaa Duncan Designedien kanssa. Tietty, varmaan noi halvemmat on sitten parempia.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
srsface
13.09.2010 09:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastanneille!
Evergrey: Samanlaisia ketjuja pilvin pimein senkun käytät hakua.
Tämmösen toiston takia se on olemassa.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=191372&oo=0

Myönnän laiskuuteni, mutta tekemällä oman ketjun saan suoraan itselleni asiantuntevaa apua, mikä on kuitenkin eri asia kuin muiden ongelmien lukeminen. ;) Kyseinen ketju jonka linkitit näyttäisi nopealla vilkaisulla olevan pikkaisen eri aiheesta.
 
s8na
13.09.2010 09:41:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

10 settiä edullisia kieliä maksaa 30-40 euroa netistä. Vaihat kielet useammin niin kylläs se tunkkaisuus helpottaa. Kielet on kulutustavaraa.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Krice
13.09.2010 09:42:01 (muokattu 13.09.2010 09:43:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Selvä. No mistä itsekin pitää.
 
Niin. Joillekin se hyvä mikki on sellainen, että alapäätä pitää löytyä kuin bassokitarasta ja ulostuloa pitää olla 666 ohmia. Minulle riittää, että mikki on kohtuullisen erotteleva eikä tukkoinen, joka on orkkismikkien suurin vika.
 
Mr. Speed
13.09.2010 09:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Niin. Joillekin se hyvä mikki on sellainen, että alapäätä pitää löytyä kuin bassokitarasta ja ulostuloa pitää olla 666 ohmia. Minulle riittää, että mikki on kohtuullisen erotteleva eikä tukkoinen, joka on orkkismikkien suurin vika.
 
Hoho :D Hyvä sieltä on sanoa, kun kuulemma JB ei riitä metallin veivaamiseen. Ja suurin ongelma noissa halpamikeissä mitä oon testannu (Iban V-sarja, IBZ/DiMa, Duncan Designed, ja mikä mikki nyt esim. RG 7321:sessä on), on ollut se, että ne on nimenomaan muhjuja ja tunkkaisia alakerrasta. Se on hienoa jos sulle riittää toi, mut anna muiden sitten olla vähän vaarallisempia 666 ohmin ulostulon kanssa.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «