Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Symbaalien kosteuden/kylmyyden kestäminen
1 2
Anazi
03.09.2010 23:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elisiis, bändimme treenailee vanhahkolla talolla, josta putos tuplaikkunan ulommainen ikkuna saranoiltaan ja lasi kivasti paskaks. Nyt siis huoneemme yksi ikkunoista on vain yksinkertainen. Ikkuna on n. 40cm x 70cm. Uusi ikkuna ollaan hommaamassa, mutta tässä nyt yön yli ainaki pitää kestää, ehkä max parikin päivää. Huoneessa ei siis ole mitenkään erityisen kylmä.
 
Nyt syksyn edetessä säät kylmenee ja kosteutuu, ja semmosta kysymystä esittäisin että kuinka kylmää ja kosteaa saa olla että pellit huononee? Kaikenlaiset infot, neuvot ja kokemuksetkin kultaakin kalliimpia!
 
Rumba-Ali
04.09.2010 04:55:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihan pienistä lämpötilavaihteluista tuskin kannattaa olla huolissaan _peltien_ suhteen, kyllä ne aikamoista rääkkiä kestää. Ihan pakkaskelillä kannattaa varmaan vähän kiinnittää jotain huomiota siihen, antaako lapikasta vai ei. Liiallinen kosteus saattaa tietysti lisätä jotain hapettumisongelmaa jossain määrin. Enemmän huolta kantaisin siitä itse rumpusetistä, joka kaiketi lienee puuta. Puu taas on elävä materiaali, joka reagoi kovinkin voimakkaasti kosteuden ja lämpötilan vaihteluihin.
 
Sori...kyyppari tuli pe-iltana töistä ja otti muutaman...aika sekavaa tekstiä. Go minttu-fernet, go! :)
 
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
kimizu
04.09.2010 21:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Messinkiähän ne pellit on, jos et kuumenna niitä yli 900 asteeseen tai jäähdytä lähelle absoluuttista nollapistettä eli -273,15 celsiusastetta vaikkapa nestemäisessä typessä, ei tarvitse lämpötiloista olla huolissaan. Kosteus saattaa aiheuttaa kevyttä hapettumista mutta senkin saa pois helposti kiillottamalla.
 
Kuten tuossa edellä sanottiin, rummuista olisin enemmänkin huolissani, eikä niissäkään pitäisi tulla ongelmaa jos lämpötila tai kosteus ei muutu kovin nopeasti. Esim. pakkasesta sisätiloihin tai toisinpäin ilman koteloita saattaa aiheuttaa lakan tai pinnotteiden halkeilua rummuissa.
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
mattjuha
04.09.2010 21:24:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimizu: Messinkiähän ne pellit on
 
Pellit messinkiä, symbaalit pronssia. Ei pronssinkaan kyllä pitäisi mennä pilalle kosteassa. Hapettumista voi olla, jos lakka symbaalin pinnassa on kärsinyt tai se puuttuu.
 
markkuliini
04.09.2010 21:35:35 (muokattu 04.09.2010 21:35:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Symbaalit tuntuvat kylmässä soittaessa paljon jäykemmiltä mitä normaalissa huoneenlämmössä. Itse en soittaisi niitä kovin kylmässä, koska vahva mutu on se että kylmässä halkeamat saavat paljon helpommin alkunsa koska metalli on selvästi jäykempää.
 
Muuten ei symbaalien kylmässä säilytyksestä tarvi tietääkseni olla huolissaan. Ja pronssiahan ne tosiaan ovat. :)
 
Ja omat rummutkin ovat olleet keikka-auton perässä viimeiset kaksi talvea ilman ongelmia. Wrappi on kestänyt hyvin eikä muutakaan harmia runkojen tai muunkaan kanssa.
Joskin olen kuullut tiettyjen merkkien omistajilta että settien wrappi on mennyt yhdessä yössä rikki kaikista rummuista kun on mennyt vain vähän pakkasen puolelle. Wrapin materiaalistahan se tietenkin on kiinni, mutta omat ovat kestäneet toistaiseksi ihan paukkupakkasetkin. Settiä kasatessa annan toki lämpötilan tasaantua, enkä avaa rumpucaseja heti kuumien lamppujen alle.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Veksi
04.09.2010 23:28:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli rummut ulkovarastossa 25 vuotta, jopa -36 asteen pakkasessa,ei vaikuttanut soittoon, kun ensin antoi lämmetä! Joskus kun avasi tarvikelaukun,
pakkaskauden aikana kaikki telineet meni kuuraan, piti hanskat kädessä purkaa, ja odotella, että vähän sulaisi, että pääsis kokoamaan pelejä! ( nyt on sisätilassa pelit )
En enää laittaisi ulkovarastoon soittimia?
 
kimizu
05.09.2010 18:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luolamies5: Pellit messinkiä, symbaalit pronssia.
 
Totta, juuri näin. Halpislätyt tehdään messingistä prässäämällä, symbaalit pronssista valamalla ja erilaisin työstötekniikoin. Hyvä korjaus =)
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Speedy
06.09.2010 01:25:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Symbaalit tuntuvat kylmässä soittaessa paljon jäykemmiltä mitä normaalissa huoneenlämmössä. Itse en soittaisi niitä kovin kylmässä, koska vahva mutu on se että kylmässä halkeamat saavat paljon helpommin alkunsa koska metalli on selvästi jäykempää.
 
Muuten ei symbaalien kylmässä säilytyksestä tarvi tietääkseni olla huolissaan. Ja pronssiahan ne tosiaan ovat. :)
 
Ja omat rummutkin ovat olleet keikka-auton perässä viimeiset kaksi talvea ilman ongelmia. Wrappi on kestänyt hyvin eikä muutakaan harmia runkojen tai muunkaan kanssa.
Joskin olen kuullut tiettyjen merkkien omistajilta että settien wrappi on mennyt yhdessä yössä rikki kaikista rummuista kun on mennyt vain vähän pakkasen puolelle. Wrapin materiaalistahan se tietenkin on kiinni, mutta omat ovat kestäneet toistaiseksi ihan paukkupakkasetkin. Settiä kasatessa annan toki lämpötilan tasaantua, enkä avaa rumpucaseja heti kuumien lamppujen alle.

 
En nyt tiedä tarkkoja lukuja missä mikin symbaali alkaa sulamaan jne, mutta uskoisin että normaali käytössä ja olosuhteissa marginaali on sen verran pieni että sillä tuskin on vaikutusta mihinkään.. Tosin jotenkin tuntuu että jos pellit on kuumien spottien alla, ovat ne jotenkin pehmeämmät.. herääkin kysymys että miten se vaikuttaisi sointiin..? Vaikka rummut kulkevatkin pakkasellakin kärrissä, niin yleensä otan pellit sisälle lämpimään..
 
Meitsi taas tekee juuri niin että avaan rumpucaset ensimmäisenä, jätän kyllä rummut sinne sisään.. Jos kotelot on kiinni niin aika kauan saavat ootella että lämpötila sisällä tasaantuu..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
06.09.2010 01:28:39 (muokattu 06.09.2010 01:29:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...kulkevatkin pakkasellakin...
 
Millä nimellä tätä kielioppivirhettä kutsutaan?
 
markkuliini
06.09.2010 01:35:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy:
Meitsi taas tekee juuri niin että avaan rumpucaset ensimmäisenä, jätän kyllä rummut sinne sisään.. Jos kotelot on kiinni niin aika kauan saavat ootella että lämpötila sisällä tasaantuu..

 
Joo nyt kun mietin, niin kyllä mäkin ne heti ainakin hieman raolleen avaan, riippuen siitä kuinka nopeasti pitää olla tsekki-valmiudessa.
Tuo symbaalien soitto pakkasella on aika mielenkiintoinen aihe. En tosiaan ollenkaan tiedä onko ne herkempiä rikkoutumaan jos ne on pakkasessa. Mutta kun olen koettanut ja huomannut että ne ovat selvästi jäykemmän tuntuisia, niin olen vain olettanut että metalli murtuu silloin helpommin....
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
06.09.2010 01:36:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Millä nimellä tätä kielioppivirhettä kutsutaan?
 
Sitä kutsutaan Pertiksi.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tml
06.09.2010 09:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Symbaalit tuntuvat kylmässä soittaessa paljon jäykemmiltä mitä normaalissa huoneenlämmössä. Itse en soittaisi niitä kovin kylmässä, koska vahva mutu on se että kylmässä halkeamat saavat paljon helpommin alkunsa koska metalli on selvästi jäykempää.
 
Samaa mieltä. Mielestäni ne myös kuulostaa "kylmemmiltä".
 
Lämmöstä ei tarvitse normaalioloissa (säilytys, soitto) olla huolissaan. Sen sijaan pitää olla tarkkana ettei pronssi pääse kuumenemaan liikaa jos sitä työstetään (porataan niittireikiä, leikataan halkeamia). Sulaamisen vaaraa ei ole, mutta pronssi siirtyy hauraaseen faasiin tietyssä lämpötilassa. En ole metallurgian asiantuntija, mutta tämän kuvan perusteella vaikuttaisi siltä, että se olisi siinä 350 asteen paikkeilla?
 
http://www.mrl.ucsb.edu/~edkramer/L … Mat100B/99Lecture14VGs/Image128.jpg
 
(Kailis, onko se tautologia?)
 
Strumbali
06.09.2010 10:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tml: http://www.mrl.ucsb.edu/~edkramer/L … Mat100B/99Lecture14VGs/Image128.jpg
Tuon kuvan perusteella minulle ainakin voi väittää ihan mitä vaan. ; )
b20 pronssissa lienee 20 prosenttia tinaa ja loput kuparia ja lämpötila on sitten tuolla vasemmalla.... mutta tuota...mitenkä?
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Speedy
06.09.2010 11:12:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Millä nimellä tätä kielioppivirhettä kutsutaan?
 
No kutsuppa nyt vaikkakin Speedyksikin näin kaikkienkin keskenkin kun kuitenkin haluat... kin...
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
OPJ1974
06.09.2010 18:03:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tml: http://www.mrl.ucsb.edu/~edkramer/L … Mat100B/99Lecture14VGs/Image128.jpg
 
Eihän tuo mikään metalllin liittyvä juttu ole, vaan naudan ruhon paloitteluohje! :)
 
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
Kailis
12.09.2010 02:29:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Sitä kutsutaan Pertiksi.
 
Oliskohan se Reinikainen pleonasmi?
 
markkuliini
12.09.2010 02:37:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Oliskohan se Reinikainen pleonasmi?
 
Aika! 6 päivää. Aika hidasta.... :D
 
Ja voisinko mä olla ihan pelkkä Markkuliini täällä edelleenkin...? En mä ehkä kuitenkaan sittenkään vissiin täällä koko täydellä oikealla nimellä en haluais aina koko ajan esiintyä. Oisko ok? Tai sitten sama käytäntö kaikille.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
12.09.2010 02:43:11 (muokattu 12.09.2010 02:45:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailokari kuittaa. Haluatko olla markkuliini vai pelkkä vaan ihan Markkuliini?
 
markkuliini
12.09.2010 02:46:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kailokari kuittaa.
 
En mä muuten, mutta yhden kerran täällä eräs mielipuoli alkoi lähettelemään mulle pikaviestejä joihin oli esim. mun osoitteen ottanut selville. Oli aika erikoista hommaa sillä kaverilla, ja olen vähän tuota omalla nimellä esiintymistä koettanut täällä vähentää.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
12.09.2010 02:47:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kailokari kuittaa. Haluatko olla markkuliini vai pelkkä vaan ihan Markkuliini?
 
Ihan sama. Miksiköhän mä oon sen pienellä alunperin laittanut? Enpä ollut huomannutkaan moista...
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «