Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: thunderbird basso
1
takape
08.09.2010 22:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä rakennellut vähitellen thunderbird tyylistä bassoa. Onko joku tehnyt moista tai muuten bassoa jossa on ollut gibsonin kolme pisteinen talla?
 
Oletteko tehneet kaulakulmaa tuollaisen tallan kanssa. Miten korkealle se käytännössä nousee? Nopealla mittauksella arvioisin 15-18mm korkeutta jolloin vois kaulan laittaa parin asteen kulmaan.
 
Jos teillä on thunderbirdiä tai piirustuksia tai tietoa sen kaulakulmasta niin olisin kiitollinen tiedosta.
 
Pekka
 
JPHe
09.09.2010 15:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

takape: Olen tässä rakennellut vähitellen thunderbird tyylistä bassoa. Onko joku tehnyt moista tai muuten bassoa jossa on ollut gibsonin kolme pisteinen talla?
 
Oletteko tehneet kaulakulmaa tuollaisen tallan kanssa. Miten korkealle se käytännössä nousee? Nopealla mittauksella arvioisin 15-18mm korkeutta jolloin vois kaulan laittaa parin asteen kulmaan.
 
Jos teillä on thunderbirdiä tai piirustuksia tai tietoa sen kaulakulmasta niin olisin kiitollinen tiedosta.
 
Pekka

 
1-1.5 astetta pitäsi riittää, jos tallan korkeus on 15- 18 mm ja otelauta noin 6 mm. Normi bassosso tallalla (12 mm) 0.5 astettakin voi olla OK. Tämä perusgeometrialla, jota on tullut pähkäiltyä tässä omienkin viritysten kanssa.
 
MPU
09.09.2010 21:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietty otelaudan korkeus bodin pinnasta vaikuttaa myös. Mun 3-pistetallakokemus on kaarevakantisesta bassosta joten siitä ei ole oikein apua.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jukcat
11.09.2010 06:52:48 (muokattu 11.09.2010 07:10:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on samanlainen projekti menossa, mutta ehkä nauhattomana. Itse ajattelin just tota 1,5 astetta kulmaa. Joku aika sitten tein firebirdin tyylisen skeban samalla kulmalla ja se toimi hyvin (varmuuden vuoksi upotin tallaa hiukan bodyyn).
( http://www.mikseri.net/user/Uolevi+T.?image_id=4767527&folder_id=-1 )
 
sex, juice and rock'n roll..
JPHe
12.09.2010 00:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän sitä kaulakulmaa tarvitse arvailla, kun sen voi helposti laskea. Skaala vaikuttaa kovastikin, joten bassossa on yleensä kitaraa piempi kaulakulma.
 
jukcat
12.09.2010 05:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo näinhän se on, kaulakulman laskemisella säästyy monelta muulta ongelmalta - ja työtunnilta...
Laskuri on tuolla:
 
http://www.tundraman.com/Guitars/NeckAngle/Index.CFM
 
sex, juice and rock'n roll..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «