Aihe: Reenien tallentaminen
1 2 3
Simo78
03.09.2010 14:08:20 (muokattu 03.09.2010 14:08:47)
Kailis: Äänikortissa on ne kanavat. Mihin tarvii mikserii?
Aa joo. Livenä rummut useammalle raidalle muun bändin kaa.

Siinnä on myös se "joku juttu", mitä mä en tiedä, miksi ei voi tunkea tavaraa suoraan äänikorttiin, vaan pitää olla mikseri välissä. Tottakait semmoinen mistä saa joka raidan erikseen äänikortille.

Mulla on 8-kanavainen. Treenikämpillä tekee näin paskaa jälkeä;
http://www.mikseri.net/playsong.php?id=391950
Ja tää nyt ei ole mikään "hallelujakumäoonittekiinnoissanikuluulostaaniihyvältä", mut huomas että jos osais ja olis hyvä maku niin nyky 8-raiturilla, hyvillä soittajilla, hyvillä mikeillä, hyvällä tilalla, hyvällä äänittäjällä (puhumattakaan jostain tuottajasta), ja, ei vähäisimpänä, hyvällä miksauksella (hyvä kuuntelu+oikeet äijät).
Jaa, mitäs tossa meidän jutussa oli? 8-raituri ja ihan ok mikkejä =D

Mulla oli kanssa kasiraituri, mutta se paska hajosi ja sen takia piti etsiä muuta ratkaisua. Tutuilla sattui olemaan nurkissa romuja mitä sai pilkkahintaan, mitään tonnia en ois lähtenyt maksamaan...

http://mikseri.net/simomuhonen löytyy mun päin vittua nauhoittamaa/soittamaa ja laulamaa kamaa, minkä osaava äijä on parsinut ihan hyvänkuuloiseksi, siis soundeiltaan;-). Onhan tää nykyään niin vitun paljon helpompaa, kuin 15v. sitten 4kasettiraitureilla:-D
JnZm
06.09.2010 10:31:06
Meillä on kuuden kanavan mikseri johon tulee rummut kolmella mikillä, basso suoraan nupin Line outista ja kitara SM57:lla. Koko paskasta linja ulos FW-Interfaceen josta signaalin nappaa Audacity. Melko moista säätämistä etenkin rumpujen mikityksen kanssa, mutta ääni kuulosti melko hyvältä. Hintaa minun osalta tuli noin 150e, sisältäen 57:n ja interfacen.
Vussia, kompuraa ja plaastkomppia | Afterburner
Kailis
11.09.2010 19:07:47

Siinnä on myös se "joku juttu", mitä mä en tiedä, miksi ei voi tunkea tavaraa suoraan äänikorttiin, vaan pitää olla mikseri välissä. Tottakait semmoinen mistä saa joka raidan erikseen äänikortille.

Hä? Nyt ei ymmärrä. Ainakaan tässä ei tarvitse.

http://www.thomann.de/fi/focusrite_saffire_pro_40.htm
Thothmes
23.10.2010 15:48:34 (muokattu 23.10.2010 15:49:26)
Pitääpä oikein ylistää tuota Zoomia kun nyt on tullut moisella leikittyä muutamissa treeneissä. Saa todellatodella yllättävän hyväsoundista tallennetta aikaan vaan lyömällä Zoomin johonkin jakkaralle ja nauhoittamaan. Vaikka balanssia ei edes yritetä hakea niin silti kuuluu kaikki soittimet ihan mukavasti. Kuulostaa melkein paremmalta kuin livenä :D

Uskomattoman hyvä laite, kyseessä siis H2. Jos jotakuta kiinnostaa ennen ostopäätöstä kuulla minkätasoista ääntä sillä saa niin voin pistää näytettäkin, vaikka sellaista varmaan kyllä on netti pullollaan muutenkin.
SpeedGovernor
08.11.2010 16:48:25
joo ei voi muutakun supportoida noita zoomeja. H4 meillä ja paskat kamatkin kuulostaa kivalle. Varsinkin rumpalin jämäkamat jotka soittohetkellä kuulostaa aina järkyltä siellä meijän betonihuoneessa. Kamppeen auto-tasot, taustahälyestot, yms. digiherkut ilmeisesti toimii koska tosiaan kotiin päästyään ja nauhoitteet purettuaan kuulostaa ihan asialliselta.

Tulipa mieleen offtopikkina että kuinkakohan pitkään digin vallatessa maailmaa jaksetaan puhua NAUHOITTAMISESTA? :) Sanassa ei sinänsä mitään vikaa ja itse vähän vanhempana varsinkin tottunut.
petrivalkama
12.11.2010 14:51:38
Itsellä on Olympuksen LS20 ja Zoom R16.

Aluksi tuli Olympuksella otettua linjasta talteen mutta nyt siirryttiin tuohon Zoom R16 käyttöön treeneissä. Tallentuu näppärästi 8 eri raitaa saman aikaisesti SD kortille.

Meillä on 1-2 kitaristia, basisti, rumpali, laulaja 1-2. Kaikki vehkeet on kokoajan kiinni linjassa. Raituriin olen seuraavasti kytkenyt päämiksereiltä:

1- Laulu
2- Laulu
3- Kitara
4- kitara
5- basso
6- rummut (toiselta pikkumikseri jossa overit + tomin b-band mikit + snare b-band mikki)
7- rummut kick
8- rummut snare ulkomikki

Tolla saa ihan ok treenissaudia aikaseksi eikä tarvi aina säätää. Riittää vaan että heitän rumpalina kuulokkeet päähän (signaali suoraan raiturista) ja nopea tasojen säätö raiturista ja nauhalle.
Antti1
12.11.2010 15:31:26
Minkä tasoisena tuon R16:sta omat mikit mekkalaa tallentavat? Onko jotain näytettä heittää?
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Creltar
12.11.2010 20:38:26 (muokattu 12.11.2010 20:39:59)
Antti1: Minkä tasoisena tuon R16:sta omat mikit mekkalaa tallentavat? Onko jotain näytettä heittää?

Valitettavasti ei ole näytettä annettavaksi, mutta erittäin hyvin toimivat. On äänitetty bänditreenejä kohtuu läheltä soittimia ja pari keikkaa siten että zoomi on ollut salin perällä. Samaten esim. akustisen kitaran tai pianon äänitys pelkästään tulee aika hyvätasoisena ainakin omasta mielestäni. Nämä kaikki esimerkit siis pelkästään zoomin omilla mikeillä. Sitenhän saa vielä paremman lopputuloksen jos käyttää zoomin omia mikkejä "yleismikkeinä" ja ottaa kaikki tai ainakin osan soittimista myös linjaäänityksenä samaan aikaan.
Prog On!
mtnen
18.03.2011 00:03:45
Hommasin juuri Zoom R16:n vanhan Hnelosen rinnalle. Äänitin pojan bändin reenejä molemmilla, ja kyllähän se moniraitaäänityksen jälkikäsittelyn mahdollisuus tietokoneella on aika huikea juttu.
Mutta helppokäyttöisenä sveitsinlinkkarina H4 on mukavampi.
Laitan näytteeksi pätkät molemmista äänitteistä, jos jotakuta asia kiinnostaa. Hintaerohan laitteiden välillä ei ole kovin suuri.
R16-setupissa oli rummuissa JTS-basarimikki(39€) ja Behringer stereopari(48€), kitarassa SM57 ja fonissa SM58. Basso suoraan linjaan, samoin koskettimet(monona). Eli hyvinkin köyhän miehen laitteet.
Vähän on molempia jälkikäsitelty, kaikua lisäsin ja masterkompressoin molemmat samoilla asetuksilla.
Zoom H4:
http://dl.dropbox.com/u/5215891/DB%20Zoom%20H4.mp3
Zoom R16:
http://dl.dropbox.com/u/5215891/DB%20Zoom%20R16.mp3

Ja ottakaa huomioon etten ole mikään miksaaja, tuosta R16:n jäljestä olisi varmasti saanut paljon paremmankin...
Jokapaikanapina
18.03.2011 18:05:51
Sain Zoom H4n:n synttärilahjaks ja hui kun on mielettömän makea vehje. Omaa reenikämppää meillä ei ole, joten balanssia ei oo saanu hiottua, mutta lyömällä Zoomin keskelle huonetta ja vielä kytkemällä kaks mikkiä perseeseen kiinni tulee tälläistä ääntä: http://rapidshare.com/files/452146459/Bridget_Street_2.mp3

Ja tuo oikealta kuuluva laulu on vaimea vain siksi, ettei kyseinen laulaja laulanu mikkiin. Itse laulan vasemmalta.

Parisataahan toi H4n taitaa maksaa, mutta uskoisin Zoomin muidenkin mallien olevan todella mallikkaita. H4n:ssä on kyllä paljon siistiä, enkä tiedä onko noita mikkienkytkemismahdollisuuksia muissa malleissa, mutta jo vehkeen omat mikit ovat hyvät. Ja tuossa munkin linkissä tulee erillisistä mikeistä pelkät lalut.
burdon
19.03.2011 00:13:41 (muokattu 19.03.2011 00:17:38)
Entisessä bändissä (2 kitaristii + rummut) kuten myös yhdessä toisessa (kitara, basso & rummut) jossa kävin koesoittaa niin Zoom H2 ei kestänyt äänenpainetta vaan ääni meni ruvelle vaikka laitoin hiljaisimmalle gain tasolle ja kokeilin hiljentää rec leveliäkin :/ Ekan bändin kaa treenattiin Soundmindillä ja toiselki oli about samankokoinen pieni huone et mitää hirveitä äänenpaineita noi Zoomit ei vissiin kestä :| Yllätyksenä tuli et kolmen hengen rockibändi pienessä huoneessa on liikaa. Isompi huone ja kaukaisempi sijainti äänilähteistä vois auttaa asiaan. Yhtä keikkaa kuunnellessa Nosturissa oli Zoom H2 taskussa ja se taas tallentu yllättävänkin hiljaa.

Mut hyvin kestää kyl nykyisen projektini ku yksin örisen ja soitan kitaraa sekvensseritaustojen päälle, melutaso kun on paljon hiljaisempi muutenkin.
4-track 4 life !
nannne
19.03.2011 11:01:51

burdon: Entisessä bändissä (2 kitaristii + rummut) kuten myös yhdessä toisessa (kitara, basso & rummut) jossa kävin koesoittaa niin Zoom H2 ei kestänyt äänenpainetta vaan ääni meni ruvelle vaikka laitoin hiljaisimmalle gain tasolle ja kokeilin hiljentää rec leveliäkin :/ Ekan bändin kaa treenattiin Soundmindillä ja toiselki oli about samankokoinen pieni huone et mitää hirveitä äänenpaineita noi Zoomit ei vissiin kestä :| Yllätyksenä tuli et kolmen hengen rockibändi pienessä huoneessa on liikaa. Isompi huone ja kaukaisempi sijainti äänilähteistä vois auttaa asiaan. Yhtä keikkaa kuunnellessa Nosturissa oli Zoom H2 taskussa ja se taas tallentu yllättävänkin hiljaa.

Mut hyvin kestää kyl nykyisen projektini ku yksin örisen ja soitan kitaraa sekvensseritaustojen päälle, melutaso kun on paljon hiljaisempi muutenkin.

Kyllä me on voitu soittaa vaikka kuinka kovaa ja tason säädöstä vaan kattoo ettei clippaa, en mie tuota kyllä ole ruvelle saanut vielä kertaakaan. Jännä.
Antti1
19.03.2011 11:42:38
nannne: Kyllä me on voitu soittaa vaikka kuinka kovaa ja tason säädöstä vaan kattoo ettei clippaa, en mie tuota kyllä ole ruvelle saanut vielä kertaakaan. Jännä.

Mikit ei kestä noissa kovinkaan kovia äänenpaineita säröytymättä. Rumpali noiden vempaimien kansa on ongelmana, ei muut soittimet.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Jokapaikanapina
19.03.2011 11:59:20
Jännä kuitenkin, ei mekään olla pienessä huoneessa neljään pekkaan saatu koskaan menemään ruvelle, kunhan on säädöt ollu kohillaan
nannne
19.03.2011 12:23:52

Antti1: Mikit ei kestä noissa kovinkaan kovia äänenpaineita säröytymättä. Rumpali noiden vempaimien kansa on ongelmana, ei muut soittimet.

Kyllä meillä runpali takoo niinku vaimoa, mutta on meillä varmaan 6m2 tila ja mööpeli sijoitettu siihen keskelle, etu- ja takamikit käytössä. Ei se kyllä ole suostunu viellä säröytyyn.
Kailis
19.03.2011 12:53:08

Antti1: Mikit ei kestä noissa kovinkaan kovia äänenpaineita säröytymättä. Rumpali noiden vempaimien kansa on ongelmana, ei muut soittimet.

Ei pidä paikkaansa. Mä oon äänittänyt rumpuja käyttämällä H2:a overina eikä se kyllä säröydy. Vähän hakemista tasojen kanssa mutta aina on pelittänyt.
Pistäkää hinta, jos jännittää niin liian korkea. Kalliita hinnasta voi tinkiä ja jos ei mene kaupaksi niin seuraavalla kierroksella vähän halvemmalla.
Antti1
19.03.2011 13:26:38 (muokattu 19.03.2011 13:31:34)
Kailis: Ei pidä paikkaansa. Mä oon äänittänyt rumpuja käyttämällä H2:a overina eikä se kyllä säröydy. Vähän hakemista tasojen kanssa mutta aina on pelittänyt.

No kyllä pitää paikkansa, jos rumpali takoo tarpeeksi lujaa kovaa soivilla rummuilla. Se, ettet sä oo saanut omassa käytössäsi säröytymään, ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Ihan mikä tahansa mikki kyykkää jonkin äänenpainerajan jälkeen, mulla se on tullut yhden rumpalin ja setin kanssa vastaan. Muuten toimii kyllä ja silloinkin särähtelee vain virpan kanttia sekä kalvoa yhtäaikaa ns. täysiä mäjäyttäessä.

Jokapaikanapina: Jännä kuitenkin, ei mekään olla pienessä huoneessa neljään pekkaan saatu koskaan menemään ruvelle, kunhan on säädöt ollu kohillaan

Mikäs jännä tossa on? Osaatte soittaa riittävän hiljaa, ei se sen mystisempää ole.

E: Jos kiinnostaa äänenpainetasot, niin ko. rumpali ko. virpalla takoi eräällä keikalla sound checkiä tehdessä omien sanojensa mukaan melko hiljaa soitellen 109dB a-painotuksella miksaustiskille. Tämä ilman mikitystä melko isossa baarissa n. 15m lavan etureunasta ehkäpä.
Kailis
19.03.2011 22:00:46

Joopa joo. Mä olen kokeillut lyömällä isoimpaan ja kova äänisimpään snareen mitä mulla on (lasikuitusnare tai 14"X8") niin kovaa kuin käsistä lähtee kantti-iskuja. Se sun rumpali ei varmasti lyö sen lujempaa, ja se ei kyykyttänyt Zoomia. Sanoisin että koneessa tai käyttäjässä vikaa. No offence.
Pistäkää hinta, jos jännittää niin liian korkea. Kalliita hinnasta voi tinkiä ja jos ei mene kaupaksi niin seuraavalla kierroksella vähän halvemmalla.
Antti1
20.03.2011 09:06:08 (muokattu 20.03.2011 09:46:18)
Kailis: Joopa joo. Mä olen kokeillut lyömällä isoimpaan ja kova äänisimpään snareen mitä mulla on (lasikuitusnare tai 14"X8") niin kovaa kuin käsistä lähtee kantti-iskuja. Se sun rumpali ei varmasti lyö sen lujempaa, ja se ei kyykyttänyt Zoomia. Sanoisin että koneessa tai käyttäjässä vikaa. No offence.

Ei oo käyttäjässä vikaa ja laitekin toimii ihan oletetulla tavalla, mikki vaan säröytyy ko. virpalla. Tiedän kyllä miltä kyykkäävä mikki soundaa ja osaan erottaa sen etuasteen clippaamisesta, varsinkin kun headroomia signaalissa on mulla äänittäessä piikeissäkin yleensä 24bit-asetuksilla 12-8dB.

Tässäpä yksi näyte kyseisestä meiningistä rummut + kitara. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että missä kohtaa sun mielestä tossa homma menee vikaan, ellei sitten nimenomaan mikin säröytyessä: www.simopp.wippiespace.com/random/zoomdist.mp3 Erinäisten aaltomuotoanalyysien helpottamiseksi kerron, että se on vähän alta nollatasolle normalisoitu, mutta muuten käsittelemätön signaali.

E: Käytetty virppa, kalvoja en muista: http://www.thomann.de/fi/pearl_reference_14x65_snare_142.htm Näytepätkässä ei tosin mitään kanttia liiemmin hakata, mutta silti samaa rutinaa ilmenee aina välillä virppaa mäjäyttäessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)