KeljuK 18.03.2004 19:17:47 (muokattu 18.03.2004 19:18:02) | |
---|
Broidi haluaisi hätäpäissään 90- luvulla hankkimastaan helmiäisvihreästä :) mex- stratosta puunvärisen. Lupauduin asiassa auttamaan, kun nuo työkalut käsissä pysyy, ja niitä on. Mutta kuinkas sen tekee tuhoamatta itse instrumenttia, ja vieläpä niin että loppuvärinä olisi puu? Eli, jos otan siklillä& kuumailmapuhaltimella pahimmat pois, ja siirryn hiekkapaperiin 120->240. Kiilloitus vesihiontapaperilla, ja teak oljy tms. perään ja ohut lakkaus kiillon saamiseksi, niin olenko jäljillä? |
P2 18.03.2004 19:20:01 | |
---|
Hmm, mitenköhän toi öljy ja lakka soveltuu yhteen? Melkein pistäisin pelkän lakan. Toivottavasti ei ole hirveästi virheitä pinnan alla. |
KeljuK 18.03.2004 19:27:52 (muokattu 18.03.2004 19:29:27) | |
---|
Hmm, mitenköhän toi öljy ja lakka soveltuu yhteen? Melkein pistäisin pelkän lakan. Toivottavasti ei ole hirveästi virheitä pinnan alla. Epäilyttää, mutta mulla on itsetehty atk- pöytä(loimukoivua), johon asiaa liikoja ajattelematta vedin pintaan teak- öljyn ja päälle hyvin ohuen 2- komponenttilakan suoraan spraypurkista. Jos siinä joku vaara on, niin asiasta oikeasti tietävät saavat kyllä varoittaa! Kolmatta vuotta se tuossa on ilman kupruja tai halkeamia. Mitä vaihtoehtoja( hieman tummempia) tuolle teak- öljylle on, ja sopiiko se ylipäänsä instrumentille ollenkaan? |
P2 18.03.2004 19:29:29 | |
---|
Kait se sitten toimii, mutta ite vetäisin pelkän lakan tai öljyn. |
Insane Kane 18.03.2004 19:47:53 (muokattu 18.03.2004 19:48:19) | |
---|
Rakentajat sanoivat mulle että ei lakka oikein pysy tuossa öljyn päällä. Pientä harkintaa peliin, sillä se puu mikä sieltä ilmestyy, ei välttämättä ole sieltä kauneimmasta päästä ja palat tuskin loksahtaa kohalleen. "Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!" |
Teijo K. 18.03.2004 19:52:14 | |
---|
Broidi haluaisi hätäpäissään 90- luvulla hankkimastaan helmiäisvihreästä :) mex- stratosta puunvärisen. Lupauduin asiassa auttamaan, kun nuo työkalut käsissä pysyy, ja niitä on. Mutta kuinkas sen tekee tuhoamatta itse instrumenttia, ja vieläpä niin että loppuvärinä olisi puu? Eli, jos otan siklillä& kuumailmapuhaltimella pahimmat pois, ja siirryn hiekkapaperiin 120->240. Kiilloitus vesihiontapaperilla, ja teak oljy tms. perään ja ohut lakkaus kiillon saamiseksi, niin olenko jäljillä? Yksi on nämä lakanpoistoaineet. Det är omöjligt att veta om en cricketmatch pågår eller om de väntar på någon som inte har kommit än.
-Torsten Ehrenmark. |
KeljuK 18.03.2004 19:52:48 | |
---|
Rakentajat sanoivat mulle että ei lakka oikein pysy tuossa öljyn päällä. Pientä harkintaa peliin, sillä se puu mikä sieltä ilmestyy, ei välttämättä ole sieltä kauneimmasta päästä ja palat tuskin loksahtaa kohalleen. Sillä kysyinkin. Miksei palat kohdalleen loksahtais, sillä eihän kaulan liitokset, tallat jne. ole maalin päälle kiinnitettyjä. Ja se öljy&lakka ei siis ole pakollinen, kunhan kysyin vaihtoehtoja- myös sille öljylle/sävytteelle. Ja jos se puu on penaalista, niin voihan sen aina maalata uudelleen. Mutta nykyinen väri on oikeasti suoraan helvetin kootuista krapulapahoinvoinneista. |
Insane Kane 18.03.2004 19:57:46 | |
---|
Tarkoitin että ne puut joista body on kasattu = palat Eivät syiltään osu kohdalleen joka minusta on hivenen ruman näköinen "Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!" |
Juzzu 18.03.2004 20:00:10 (muokattu 18.03.2004 20:01:06) | |
---|
Miksei palat kohdalleen loksahtais, sillä eihän kaulan liitokset, tallat jne. ole maalin päälle kiinnitettyjä. No ei, mutta on sellainen 65.43-osainen runko aika ikävän näköinen, varsinkin jos paloissa on erilaista sävyä jne. Ja vieläpä saattaapi löytyä kittiä (tms. muuta filleriä) joilla on koloja tai lohmuja paikattu, niiden kanssa voikin olla sitten hankaluuksia. Mutta mitä maalien alta löytyy - tiedät kyllä miten sen saa selville! :o) Paljaalle puulle lakkaa, niiin eiköhän se riitä...? :o) EDIT: ai niin, hio vielä kuitenkin runko sitten hienommalla kuin 240:llä, vimosen hionnan voipi tehdä vaikka 400:lla. Sen jälkeen ei hienommilla papereilla taida saada mainittavaa hyötyä puun kanssa aikaiseksi. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
KeljuK 18.03.2004 20:01:49 (muokattu 18.03.2004 20:05:14) | |
---|
Tarkoitin että ne puut joista body on kasattu = palat Eivät syiltään osu kohdalleen joka minusta on hivenen ruman näköinen Todennäköisesti ei osukkaan, sillä ei noissa maalattavaksi menevissä sitä kovinkaan paljoa passailla. Mutta sittenhän sen näkee miltä näyttää. Vähintään väri kyllä vaihtuu, mutta naturaliakin koitetaan. Ja kyllä se body hienolla hiotaan, vaikka maalattaisiinkin. Hyvällä tuurillahan nuo virheet, sävyerot sun muut saattavat olla hyvällätavalla veikeitä. Puuta olen kiillottanut loppuhiontana monesti Osmo- color kiilloitustyynyllä(käytännössä 00000- sarjan teräsvillaa). Suurin ongelma ja se mikä epäilyttää on (edelleen) se hellä mutta päättäväinen maalinpoisto. |
Omasta stratostani strippasin maalit käsin hiomalla. Perkeleenmoinen homma, työnnä mieluummin koko lankku tasohöylästä läpi. ...tai älä kuitenkaan. Tai sitten täältä: http://projectguitar.com/tut/tutorial5.htmNämä kohdat: Stripping a body using heat Stripping by using chemicals Stripping a body by sanding Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf
Myykää minulle Washburnin kova keissi! |
Insane Kane 19.03.2004 09:54:02 | |
---|
Niin juu, itse tosiaan poistin lakat ja kakat hiomapaperilla. Oli muuten melkosta vispaamista, mutta plektrakädelle hyvää treeniä =) "Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!" |
Mase 19.03.2004 10:45:17 | |
---|
Niin juu, itse tosiaan poistin lakat ja kakat hiomapaperilla. Oli muuten melkosta vispaamista, mutta plektrakädelle hyvää treeniä =) Niin, onhan niitä hiomakoneitakin olemassa ja sellaistakin voi/saa käyttää ;) |
Insane Kane 19.03.2004 13:08:26 | |
---|
Niin, onhan niitä hiomakoneitakin olemassa ja sellaistakin voi/saa käyttää ;) Voi sitä aluksi käyttää, mutta kun tasohiomakone jättää sellasia pieniä pyöreitä jälkiä. "Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!" |
spp 19.03.2004 13:22:02 | |
---|
Pientä harkintaa peliin, sillä se puu mikä sieltä ilmestyy, ei välttämättä ole sieltä kauneimmasta päästä ja palat tuskin loksahtaa kohalleen. Niinpä. Paras keino peittää puissa olevat saumaus- ja kauneusvirheet on maali. Peheva? Mie istun sillä! |
KeljuK 19.03.2004 20:26:48 | |
---|
Noh, kiitoksia vinkeistä, luulen että lähden liikkeelle ensin kemikaaleilla& siklillä, ja sitten loppu hiomalla. Jos alta paljastuu jotain käyttökelpoista, niin alan tutkia noita öljy/petsi/vaha/lakka- vaihtoehtoja, jos taasen pelkkää pakkelia ja epäsäännöllisiä syitä, niin uutta maalia. Mutta se on päätetty että se vihreä lähtee. |
jukcat 19.03.2004 22:36:42 | |
---|
Mä sain tästä kirkonpenkki projektista kaverini (restauroija) avustuksella vanhan lakan pois niin että alkuperäinen petsi kuitenkin jäi puuhun... Ensin maalinpoisto aineella lakkaa pois, sitten uudestaan maalinpoistoa ainetta kevyesti pintaan ja heti vedellä ja karhunkielellä varovasti hankaamalla loppu lakka pois... Näin siis ammattilainen... Hyvin se vaan onnistui, nyt on värinä yli 100v vanha petsin väri... Originale! Toiset näkee maan ja kokee taivaan. |