Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä liittyen itsetehtyihin basso mikkeihin
1
Tuomo.T
07.09.2010 23:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olisin itse väsäämässä sellasseet singlecoil mikit 6 kieliseen bassoon. Mutta epävarmuus noista jutuista toi muutamia kysymyksiä, mitä ehkä pitäisi varmistaa täältä? :D
 
1. Eli käsittääkseni mikin kelan sisälle rautasydämmeksi käy ihan myös mikä tahansa magneettiset tapit? Hätäisenä menin tilaamaan erän tälläisiä:
http://www.supermagnete.de/fin/S-06-25-N
Lueskelin ympäri internettiä, ja joissain sanottiin, ettei missään tapauksessa saisi olla magneettisuutta luovaa materiaalia, joten tuliko ostettua väärää tavaraa?
 
2. Ja sitten ainoaa suomesta saatavaa tarpeeksi ohutta olevaa kuparilankaa löysin täältä:
http://www.vekoy.com/product_info.p … Path=79_1137_2396&products_id=10851
Eli tuo on käsittääkseni pikkasen liian ohutta (0.05mm)? Eli saakohan sillä basson mikit kelattua?
 
3. Sitten Montakohan kierrosta kuparilangalla pitäisi vääntää, että saisi sellasen muhkean, hyvällä ulostulolla perus 6 kielisen basson mikit väännettyä? Jotn 3500 kierrosta? Vai jokin muu luku?
 
4. Tarviiko magneettipalojen ja kuparikelan väliin laittaa jokin eriste tai kangas?
 
Tuomo.T
07.09.2010 23:04:55 (muokattu 07.09.2010 23:10:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ (jatkoa tuosta, kun teksti jotenkin merkillisesti loppui?)
 
5. Onko noiden magneettitappien napaisuuksilla väliä lopullisessa mikissä? Eli voinko koota mikin laittamalla palat ihan sekaisin napaisuuksiensa kanssa, vai tarviiko esim. kaikki palat olla tasaisessa rivissi napaisuuksiensa kanssa?
 
6. Ja riittääkö ihan yksi mikin sisäinen magneettinen kela vastaanottamaan koko leveydeltään kaikkia kuutta kieltä? Kun olen kuullut noista "Twin Coil In-Line" mikeistä, niin vähän hämää tuo.
 
Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi auttaa noissa pulmissa. Ja sekin on hyvä jos jaksoi jo lukea tuon sössötyksen loppuun.
 
MPU
08.09.2010 08:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Napaisuus niin että kaikki ovat samoin päin. Ulostulon/soundin saat selville kokeilemalla. Napapalat pitää olla magneettista metallia (jolloin magneetti tulee palojen alle) tai magneettia (esim Alnico-sauvat). yksi kela riittää koko leveydelle, kokeilemaan vaan. Tuo lanka käy ihan hyvin. Itse olen tilannut langan ja Alnico-sauvat Englannin Ebaysta, Spelektroniikalla on niitä myös.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tuomo.T
10.09.2010 22:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Napaisuus niin että kaikki ovat samoin päin. Ulostulon/soundin saat selville kokeilemalla. Napapalat pitää olla magneettista metallia (jolloin magneetti tulee palojen alle) tai magneettia (esim Alnico-sauvat). yksi kela riittää koko leveydelle, kokeilemaan vaan. Tuo lanka käy ihan hyvin. Itse olen tilannut langan ja Alnico-sauvat Englannin Ebaysta, Spelektroniikalla on niitä myös.
Marko

Eli nuo tilaamani puikkomagneenit käy napapaloiksi ilman, että tarvitsee pistää jonkin magneetin sinne mikin alle vielä? Ne magneetit kuulemma koostuu neodyymi-rauta-borista seoksesta. Ei ole alnicoa mutta käy varmaan silti?
 
http://www.supermagnete.de/fin/S-06-25-N
 
Kiitos kuitenkin etukäteen.
 
MPU
11.09.2010 18:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuomo.T: Eli nuo tilaamani puikkomagneenit käy napapaloiksi ilman, että tarvitsee pistää jonkin magneetin sinne mikin alle vielä? Ne magneetit kuulemma koostuu neodyymi-rauta-borista seoksesta. Ei ole alnicoa mutta käy varmaan silti?
 
http://www.supermagnete.de/fin/S-06-25-N
 
Kiitos kuitenkin etukäteen.

 
Kokeilin neodyymejä itsekin. Soundista en tykänny (tosin mun magneetit taisivat olla turhan ärhäkät magneettisuudeltaan, pienemmätkin olis riittäny). Maailmalla tekevät neodyymimagneeteilla mikkejä joten pitäisi kyllä toimia.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «