Jackie 18.03.2004 19:07:54 | |
---|
Joo, ongelma on että en pääse tarpeeksi korkealle ja asialle pitäisi tehdä jotain. Haittaako tupakointi siihen paljon? "I'm a street walking cheetah with a heart full napalm" |
Tupakointi voi kyl haitata asiaa aika paljo. Sanoisin et mee laulutunneille. Mun ääniala on noussu 3sävelaskelta puoles vuodes. Ei kannata heti oottaa liikoja... Tiedät, että olet kitaristi vasta sitten, kun tiedät olevasi viisaampi kuin basisti! |
Intohimo 18.03.2004 21:02:55 | |
---|
Voikohan falsetin saada hiottua niin vahvaksi, ettei sita erota tavallisesta aanesta? "640 kilobytes should be enough for everyone". Bill G. |
Juutas 19.03.2004 13:05:45 | |
---|
Voikohan falsetin saada hiottua niin vahvaksi, ettei sita erota tavallisesta aanesta? Tuo on sitä oopperalaulutekniikkaa eli hiotaan ääni mahdollisimman paljon sellaiseksi, että eri äänialueiden väliset vaihdokset menee liki portaattomasti. Rokissa tuota ei niin paljon yleensä arvosteta - tulee helposti hieman "munaton" yleissoundi. Vrt. Jore Marjoranta, joka on teknisesti saatanan taitava laulaja, mutta joka ainakin allekirjoittaneen mielestä on , kröhöm, "hieman mielenkiinnoton"... =) Eli jos jos laulun muut osa-alueet on kunnossa, niin kyllä se falsetti saa MUN mielestä kuulostaa ihan rohkeasti falsetilta. Tuo vain lisää väriä lauluun kunhan ei vain erehdy joikaamaan joka biisissä sitä ylintä mahdollista nuottia. |
18is9 19.03.2004 13:07:39 | |
---|
Voikohan falsetin saada hiottua niin vahvaksi, ettei sita erota tavallisesta aanesta? Vastaisin ettei. Falsetti on falsetti, ja se toimii eri lailla kuin tavallinen ääni. Mutta se, mitä varmaankin tarkoitat on että pystyykö korkealta laulamaan niin ettei se kuulosta falsetilta.. Luulisin että vastaus on että toiset pystyy, toiset sitten taas ei. "Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay |
Nalle Puh 19.03.2004 13:30:14 | |
---|
"Jore Marjoranta, joka on teknisesti saatanan taitava laulaja" Hmm...aika munaton ääni ja teknisesti aika suppea alainen ;) ...vain minun mielipide Huom! |
Juutas 19.03.2004 13:43:44 | |
---|
"Jore Marjoranta, joka on teknisesti saatanan taitava laulaja" Hmm...aika munaton ääni ja teknisesti aika suppea alainen ;) ...vain minun mielipide Huom! Hmmm. Luitkohan/ymmärsitköhän mitä kirjoitin??? =) Vrt. Edellinen lause??? |
Jackie 19.03.2004 22:20:53 | |
---|
Pysyttäiskö aiheessa... Get up n' dance and listen to the rock n' roll band |
Intohimo 20.03.2004 21:23:52 | |
---|
Vastaisin ettei. Falsetti on falsetti, ja se toimii eri lailla kuin tavallinen ääni. Mutta se, mitä varmaankin tarkoitat on että pystyykö korkealta laulamaan niin ettei se kuulosta falsetilta.. Luulisin että vastaus on että toiset pystyy, toiset sitten taas ei. Niin makin vahan pelkaan. No, on mul basic 2 oktaavia et kyl sil jotakin laulelee. Pysyttäiskö aiheessa... Ei pysyta.. Kylla se mita na hait varmasti liittyy aiheeseen,et voit falsetilla ainakin laulaa (ainakin) joissakin kohdissa, jos aaniala ei muuten riita. Mut reenilla sita saa laajennettua aanta, mieluiten opettajan kanssa. "640 kilobytes should be enough for everyone". Bill G. |
anguished 20.03.2004 22:37:52 | |
---|
Joo, mulla on kanssa ääniala jotain kaksi oktaavia. Oon lauleskellut jotain kolmisen kuukautta aktiivisesti, ja ite olen huomannut, että ääniala nousee kun yrittää vaan aktiivisesti laulaa korkealta. Sitten kun pitää taukoja aina välillä niin huomaakin että kappas, nyt pystyy kiekumaan puolisävelaskelta taas korkeammalta! Ja falsetin käytössä esimerkiksi Egotripin Mikki Kauste on mielestäni kyllä aika guru. ba-Rokki |
Dolmo 23.03.2004 13:14:37 | |
---|
Joo, ongelma on että en pääse tarpeeksi korkealle ja asialle pitäisi tehdä jotain. Haittaako tupakointi siihen paljon? Kyllä. Tupakointi vaikuttaa asiaan. Mitä ainakin itse olen ihmisiltä kuullut. "Oma tyhmyyteni on minulle tärkeämpi, kuin vieras viisaus" |
seitikki 30.03.2004 12:47:52 | |
---|
Laula oikein. "-Olet viimeinen tikkumakkara!!" -Lillianna |
18is9 30.03.2004 13:18:09 (muokattu 30.03.2004 13:18:46) | |
---|
Laula oikein. Jos ei ole asiaa niin kannattaisiko pysyä tuolla turhuuksien puolella? EDIT: ohoh! Menen itsekin siis sinne... "Remember that 18 is actually 9" - King Diamond |
Jarski 31.03.2004 07:15:34 | |
---|
Voikohan falsetin saada hiottua niin vahvaksi, ettei sita erota tavallisesta aanesta? klassisen laulun näkökulmastahan tilanne on se, että on olemassa niin falsetti- kuin falsettolaulua...ja käsittääkseni jälkimmäinen on se, mitä kehitetään rintaääneen (eli portaattomaksi), ja falsetti on se, mikä pysyy jokaisella kevyenä Musiikki on kuin jalkapallo. Jokainen oppii pomputtelemaan, mutta kaikki eivät opi tekemään maaleja! |
Tiltsi 03.04.2004 22:33:30 | |
---|
ite olen huomannut, että ääniala nousee kun yrittää vaan aktiivisesti laulaa korkealta. Sitten kun pitää taukoja aina välillä niin huomaakin että kappas, nyt pystyy kiekumaan puolisävelaskelta taas korkeammalta! Hmm. Minulle on opetettu laulutunnilla, että niitä korkeita ääniä ei saa ajatella, vaan päinvastoin pitää ajatella laulavansa matalalta kun laulaa korkealta. Sillälailla me ollaan mun tunneilla tehty, että avataan ääntä sellasilla harjotuksilla, että tullaan ylhäältä alas esim. kolmisoinnuilla. Siihen ensimmäiseen ääneen lähdettättäessä pitää ojentaa käsi eteen suun korkeudella ja kuvitella, että "nappaa" sen äänen sieltä kaukaa. Kuulostaa oudolta, mutta se auttaa oikeasti. Eikä missään nimessä saa nostaa päätä yläkenoon! "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke |
Mazah 04.04.2004 14:30:16 | |
---|
klassisen laulun näkökulmastahan tilanne on se, että on olemassa niin falsetti- kuin falsettolaulua...ja käsittääkseni jälkimmäinen on se, mitä kehitetään rintaääneen (eli portaattomaksi), ja falsetti on se, mikä pysyy jokaisella kevyenä Kyse on siis "pää"-äänestä. Pää-ääni (head voice) on siis se mitä ne hevilaulajat käyttää kun vedetään korkeelta ja kovaa. Se siis resonoi päässä. Siinä missä rintaääni (chest voice) resonoi rinta-lastan tienoilla ja falsetti ei käsittääkseni resonoi ollenkaan? Korjatkaa jos olen väärässä. Oletko huomannut kun liu-utat ääntäsi alhaalta ylöspäin ensin rintaäänessä niin korkealle kun menee ja sitten annat lipsahtaa falsettiin? Siinä meinaa tulla sellainen pieni tauko väkisinkin. Se tauko on se pää-ääni jota et vielä ole harjoittanut. Se paikka äänihuulissa jossa se muodostuu on siis jossain falsetin ja rintaäänen "välissä". Jos haluat päästä korkeammalle, älä yritä venyttää rintaääntä koska se voi tehdä pahaa äänihuulille. Rintaäänellä ei ole tarkoitus päästä sen korkeammalle kuin G:hen keski C:n yläpuolella (kitarasta G-kielen viides nauha). Hyvällä hengitys tekniikalla voi päästä A:han tai ehkä vähän korkeammallekin. Miehellä on siis kolme eri ääni rekisteriä: Rintaääni, pää-ääni ja falsetti, ja kaikilla niillä on eri äänialueet ja soundit. Pää-ääni on alkuun heikko mutta harjoittamalla sen saa aika helposti kuulostamaan yhtä vahvalta kuin rintaääni. Tarkoitus on siis etsiä se pää-ääni. Tämä on minun käsitykseni. Joku asiantuntevampi voisi korjailla tai vahvistaa. Mutta minä olen Kissanainen? |
anguished 04.04.2004 21:42:05 | |
---|
Hmm. Minulle on opetettu laulutunnilla, että niitä korkeita ääniä ei saa ajatella, vaan päinvastoin pitää ajatella laulavansa matalalta kun laulaa korkealta. Joo, olet varmasti oikeassa. Siis siinä, että niitä korkeitä ääniä ei saisi ajatella. Ja onhan noita kaikenlaisia mielikuvaharjoituksia mitkä saattavat auttaa, mutta itse olen vain koittanut laulamalla ja laulamalla saada sitä ääntä ylemmäs... ba-Rokki |
scath 04.04.2004 22:39:55 (muokattu 04.04.2004 22:40:08) | |
---|
Joo, ongelma on että en pääse tarpeeksi korkealle ja asialle pitäisi tehdä jotain. Haittaako tupakointi siihen paljon? Tupakointi vaikuttaa enemmänkin hapenottokykyyn kuin äänialan laajuuteen. Hyvin monet laulajat tupakoivat. Väittäisin sen olevan vain legendaa, että ääniala pienenee tupakoinnin takia. Du siehst so sexy aus wenn du luftgitarre spielst.. |
softeco 06.04.2004 16:03:28 | |
---|
Terve Tässä muutamia vinkkejä laulamisesta kiinnostuneille Halvin ja hyvä tapa on aloittaa laulaminen jossakin paikkakuntasi tai asuinpaikkasi nais, mies , tyttö tai sekakuorossa. Kuoroihin liittyminen ei ole vaikeaa yleensä pieni säveltapailu riittää eli opettaja antaa erilaisia ääniä esim. pianolla ja sinä toistat saman.Tai sinua pyydetään laulamaan jokin tuttu laulu. Yleensä tässä vaiheessa viimiestään selviää onko sinusta laulajaksi , mikä on äänialasi laajuus ja mihin kannattaa tähdätä. Kuorojen kausimaksut ovat myös edullisia. Et saa yhtäkään laulutuntia ( hyvältä opettajalta)kausimaksulla. Kuoroissa on yleensä varsin ammattitaitoisia vetäjiä,joko Sibeliusakatemian tai konservatorion käyneitä ammattilaisia. Kannattaa kokeilla , ei tietysti välttämättä toimi kaikilla.Jos sinulla on vähänkään ääntä ja pystyt toistamaan annatun äänen tarkasti kannattaa äänenmuodostus opetella kunnolla. Jos tähtäät ns. huutamalla laulaviin bändeihin tuskin äänenmuodostus paljon kiinnostaa. Olen itse harrastanut laulua noin. 30vuotta eri bändeissä, yksin , kvarteteissa,myös kuorossa ja edelleenkin se kiinnostaa. Jos halut oppia ns. stemmalaulua ( taustalaulua) kuoro on erittäin hyvä opettelumuoto. Esim. kuoro jossa itse laulan (Teiskon Mieslaulajat ry)hakee koko ajan uusia mieslaulajia.Toivotamme kaikki uudet laulajat tervetulleiksi. En usko,että joku voi oppia laulamaan pelkästään nettiä selaamalla. Parasta onnen lauluharrastukseen. Reima Mäkinen 040 8611949 __ Reima Mäkinen |