Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorit hintaluokassa 500-800 e/kpl?
1 2 3 4
simiha
08.09.2010 09:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö tuosta hintaluokasta mitään järkevää peruskulmaa, 12 tai 15 tuumaa + pilli, mielellään koaksiaali? D&B Max käytettynä? Niitäkään ei näy paljon olevan tarjolla. AuraAudio? JBL SR-sarja? Onko kellään mitään hyviä kokemuksia mistään tuon hintaluokan kamoista vai pitääkö tuplata budjetti?
 
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Terttu
08.09.2010 09:29:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä haaveilet d&b:n maxista, unohda siinä tapauksessa kotimainen "käsityö".
Sijoita rahat mielummin oikeaan kaiuttimeen. Vaikka budjettisi menisikin yli.
 
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Torniojaws
08.09.2010 14:13:47 (muokattu 08.09.2010 14:14:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kesällä ostin dB:n Opera M12-4:n ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Selkeä soundi ja kova volume tarvittaessa (rumpuja ja syntikoita tulee itselle siitä). Hintakin kohtuullinen 544 e:
 
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_m124_plus.htm
Mr General
08.09.2010 15:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleen tämmönen:
 
http://www.radianaudio.com/index.ph … uemart&Itemid=40&vmcchk=1&Itemid=40
 
Hintaluokkka pomppaa vähän ylemmäs, muistaakseni kieppeillä 1000€/kpl, mutta vallan passeli kaiutin jos kaipaa maxin tyylistä. MAX12 on muistaakseni uutena kieppeillä 1300 euroa. Näistä kahdesta en osaa sanoa miten paljon eroavat, kun en ole vierekkäin kuullut..
 
arig
08.09.2010 15:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Tulipa mieleen tämmönen:
 
http://www.radianaudio.com/index.ph … uemart&Itemid=40&vmcchk=1&Itemid=40
 
Hintaluokkka pomppaa vähän ylemmäs, muistaakseni kieppeillä 1000€/kpl, mutta vallan passeli kaiutin jos kaipaa maxin tyylistä. MAX12 on muistaakseni uutena kieppeillä 1300 euroa. Näistä kahdesta en osaa sanoa miten paljon eroavat, kun en ole vierekkäin kuullut..

 
Jaa tommosetkos Radian sitten teki, kun yhteistyö Dave Ratin kanssa loppu...
 
Microwedgen perillisiltä vaikuttavat selkeästi, kotelo ei vaan kapene matalammalle puolelle.
 
http://www.eaw.com/products/microwedge/
 
Ja täällä Daven kommentit Radian Microwedgen, EAW Microwedgen ja tämän Radianin Apexin eroavaisuuksiin.
 
http://ratsound.com/microwdg12_compare.htm
 
-Turn Me Up!
Sami_T
09.09.2010 04:18:00 (muokattu 09.09.2010 04:27:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simiha: Löytyykö tuosta hintaluokasta mitään järkevää peruskulmaa, 12 tai 15 tuumaa + pilli, mielellään koaksiaali?
 
No ei oikeen.
 
D&B Max käytettynä? Niitäkään ei näy paljon olevan tarjolla.
 
Mulla on itsellä MAXeja ja vaikka se on vähän 90-lukulainen vekotin niin kyllä mä oon ollu tyytyväinen. Kelpaa yleensä kaikille, hyvää höökää tulee riittävästi useimpiin hommiin ja sitä pystyy ajamaan tavallisella suht edullisella päätteellä (mulla yleensä QSC PLX3602). Huonot puolet on se että se MAX on aika iso ja painava vekotin.
 
Yleensä jos jossain on myynnissä käytettyjä "oikeita" monitoreita niin ne on lähes poikkeuksetta aika hurjassa kunnossa.
 
AuraAudio?
 
Ne muutamat kerrat kun oon Auran kulmia käyttäny oon menny ns. valmiiseen pöytään ja oon käyny sanoon solistin mikkiin tsöh tsöh ja en oo ikinä tykänny kuulemastani. Pienen virkkaamisen jälkeen en oo tykänny vielä sittenkään. Popparilta on tullu sama palaute keikan jälkeen. Eli siis ongelma on se että sen Auran kulman soundi ei jotenkin vaan tuu sen lavamökän läpi popparin korviin samalla tavalla kuin esim. MAXin soundi tulee. Vaikka sitä kulmaa huudattais kuinka lujaa. Ja silloin kun siitä kuulee jotain niin se soundaa muoviselle niinku se tulis jostain ämpäristä se ääni. Edellämainittujen juttujen perusteella nyt on ehkä vähän huono morkata mitään vehjettä kun ensinnäkään mulla ei oo toi monitorien virittäminen hallussa ja toisekseen en tiedä miten ne vehkeet on noilla keikoilla prosessoitu jne. Kaikki keikat on vielä ollu sellaisia että siinä ei oo ollu aikaa syventyä asiaan sen enempää. Mutta suhtaudun varauksella. Enkä todellakaan suosittele jos meinaa tarjoilla muille.
 
JBL SR-sarja?
 
Siis varmaan SRX-sarjaa ja SRX712M:aa tarkoitat? Se on pienen virkkaamisen jälkeen mun nähdäkseni ihan käypänen peli. Todella pieni ja kevyt. Huono puoli on siinä että toi vehje tarvii todella järeen päätteen. Jos lujaa mennään niin 1000 W 8 ohmiin vähintään. Ja jos tarjoilee tota muille niin voi olla että tulee välillä vähän marinaa. Mun nähdäkseni sillä kyllä perushommissa pärjää. Täällä kun noita monitoriseppiä pyörii niin jos viitsitte niin kertokaa ihmeessä oma näkemys jos ootte tolla vehkeellä vetäny.
 
Onko kellään mitään hyviä kokemuksia mistään tuon hintaluokan kamoista vai pitääkö tuplata budjetti?
 
Jos on rahaa niin tuplaa budjetti. "Buy once, cry once" =)
 
Mä päädyin hankkimaan MAXeja siksi että mulla oli joku ihme päähänpinttymä siitä että niiden monitorien pitää olla sellaiset että niitä voi käyttää myös PA-kaiuttimena. No, kahden käden sormilla voin laskee ne kerrat kun oon näin tehny. Jos nyt lähtisin ostamaan monitorisettiä niin en kyllä enää välttämättä lähtis noihin MAXeihin vaan ekana tulis mieleen EAW Microwedge ja Martin Audio LE.
 
Mitä niihin halvempiin vehkeisiin tulee niin mulla on EV ZX5-kaiuttimia. Ne on vähän sellanen firman sekatyökalu, menee sinne missä niitä tarvitaan ja aika usein niitä käytetään pienemmillä keikoille monitoreina kun MAXit on jo menossa. Tolpannokassa toi ZX5 on hintaisekseen aivan loistava vekotin, monitorina ei toimi ihan niin hyvin mutta on se noista halvoista parhaimpia mitä oon käyttäny. Hyvät puolet on siinä että se soi tarvittaessa lujaa ja pienen virittelyn jälkeen jopa ihan siedettävällä soundilla. Huonot puolet on se että kun sen vehkeen pistää kyljelleen niin se ei jää tarpeeksi "pystyyn". Eli siis jos on pieni lava, poppari on normaalimittainen ja joutuu seisomaan kovin lähellä sitä vehjettä niin se vehje sojottaa sellasessa kulmassa kohti lavan takaseinää että diskantti soi popparin olkapäihin mutta ei ihan korviin asti. Siinä on kyllä sellaset ulosvedettävät jalkahässäkät millä toi tilanne korjaantuu mutta ne on vähän hanurista. Lisäksi toi ZX5 on aika iso vekotin.
 
EV:lla on tosta vehkeestä pienempi malli ZX3. Oon parissakin eri tilanteessa soitellu noita rinta rinnan ja soundieroa ei ole paitsi ZX5 nyt luonnollisesti soi vähän alemmas. Monitorikäytössä tolla ei mun nähdäkseni ole väliä. Niin jos ei oo rahaa mihinkään oikeaan monitoriin vaan tarvis saada sellainen budjettiratkaisu niin mä annan ääneni tolle ZX3:lle. Niistä "##& jaloista huolimatta.
 
Ulkomaanelävät tuntuu foorumikirjoittelun perusteella käyttävän samassa sovelluksessa aika paljon JBL MRX512M:aa. Siitä mulla ei oo omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi kun sitä edullista koaksiaalia haikailit niin jostain luin että FBT:lla on joku koaksiaalikulma (olisko ollu PSR 212m tai jotain sinnepäin) joka kustantaa alle tonnin.
 
Sitten on jotain aktiivivehkeitä mutta mä en ainakaan omassa käytössä oo nähny niitä vaihtoehtona. Siinä lavan etureunassa kun sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja vauhdikkaammalla keikalla yleisö lähes poikkeuksetta kastelee sen koko lavan edustan niin jotenkin mä näen että passiivikulmien kanssa on paljon suurempi mahdollisuus saada hoidettua keikka kunnialla loppuun.
 
samitorvinen.blogspot.com
duane
09.09.2010 15:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Aura Audiosta
Ne muutamat kerrat kun oon Auran kulmia käyttäny oon menny ns. valmiiseen pöytään ja oon käyny sanoon solistin mikkiin tsöh tsöh ja en oo ikinä tykänny kuulemastani. Pienen virkkaamisen jälkeen en oo tykänny vielä sittenkään. Popparilta on tullu sama palaute keikan jälkeen. Eli siis ongelma on se että sen Auran kulman soundi ei jotenkin vaan tuu sen lavamökän läpi popparin korviin samalla tavalla kuin esim. MAXin soundi tulee. Vaikka sitä kulmaa huudattais kuinka lujaa. Ja silloin kun siitä kuulee jotain niin se soundaa muoviselle niinku se tulis jostain ämpäristä se ääni. Edellämainittujen juttujen perusteella nyt on ehkä vähän huono morkata mitään vehjettä kun ensinnäkään mulla ei oo toi monitorien virittäminen hallussa ja toisekseen en tiedä miten ne vehkeet on noilla keikoilla prosessoitu jne. Kaikki keikat on vielä ollu sellaisia että siinä ei oo ollu aikaa syventyä asiaan sen enempää. Mutta suhtaudun varauksella. Enkä todellakaan suosittele jos meinaa tarjoilla muille.
 
Meillä on työpaikalla 6kpl C14 kulmia ja se on suurimpia projektejani tälle vuodelle saada niiden tilalle jotain muuta. Noi saa mitenkuten kierrottomiksi, mutta soundi on aina melkoisen mitäänsanomaton. Lisäksi popparit valittaa, että noi olis liian suuntaavat. Etupäässä kiusaa vielä noista tuleva tolkuton komotus (jos sen siivoaa eq:lla pois niin pop valittaa soundin ohuutta..).
 
Noh elämä hymyilee ja tunnelin päässä on jo valoa, tänään testaan 2kpl JBL VRX 512 kulmaa.
 
katellaan...
Katti
09.09.2010 16:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duane: Noh elämä hymyilee ja tunnelin päässä on jo valoa, tänään testaan 2kpl JBL VRX 512 kulmaa.
 
Mikäs toi kulma on? VRX 915M:n tiedän ja MRX-sarjan, mut mikäs toi on? Joku ihan uusi?
 
Jos toi pyörii siel samoissa kantturoissa noiden VRX915M:ien hinnan kanssa, ni ehkä kannattaa myös testailla Dynacordin CXM15:ta. Hyvä kulma, ja antaa kivasti ääntä "tehoihinsa nähden", ja on koaksiaali (toiset, kuten mä tykkää, toiset ei, siis tuosta koaksiaalisuudesta).
 
Sitten on tietty niitä Turbon TFM-sarjalaisia, jotka on oikein mukavia, mut niiden hinnasta ei oo ihan tarkkaa tietoo...
 
multipaavo
09.09.2010 17:22:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Huonot puolet on se että se MAX on aika iso ja painava vekotin.
 
Oikea kulma, niinkuin Maxalaatikko on iso ja painava vekotin. Soundi painaa.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Mr General
09.09.2010 17:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on tietty niitä Turbon TFM-sarjalaisia, jotka on oikein mukavia, mut niiden hinnasta ei oo ihan tarkkaa tietoo...
 
Uutena TFM 212 oli alkuvuodesta 950,- /kpl käytettynä liikkuu 500-700 euron välillä. Meikäläisellä löytyy noita 9 kpl ja kyllä noilla vetää oikeen mukavasti, tosin vaatii jonkin verran virittämistä... Lisäksi löytyy pari kappaletta Maxeja, jotka toimii enimmäkseen pikkuyläpäinä, mutta harmittaa kyllä ettei noita ole enempää. On se kuitenkin selkeästi parempi kuin Turbo, mutta tosin myös kalliimpi... Jos nyt lähtisin itse ostamaan monitoreita uutena niin kyllä se ois Max 12 jota lähtis läjä. On hieman kevyempi ja pienempi kuin isoveljensä. Eikä tarvitse paljon selitellä artisteille. Eräs laulaja nimittäin viime kesänä potkiskeli keikan aikana Turboja sen verran vittuuntuneen näköisesti, ettei ilmeisesti tykännyt...
 
duane
09.09.2010 17:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Mikäs toi kulma on? VRX 915M:n tiedän ja MRX-sarjan, mut mikäs toi on? Joku ihan uusi?
 
sotkin mallinron johonki toiseen, tsekkaan tarkemmin ku meen takas laivaan tänään..
 
katellaan...
Sami_T
09.09.2010 18:20:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo se on siis niin että SRX-sarjassa on vain 12" kulma SRX712M. 15" SRX-monitorimallia ei ole.
 
VRX-sarjassa on vain 15" kulma VRX915M. Ja vastaavasti 12" VRX-monitorimallia ei ole.
 
samitorvinen.blogspot.com
Sami_T
09.09.2010 18:33:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Oikea kulma, niinkuin Maxalaatikko on iso ja painava vekotin. Soundi painaa.
 
Joo tai ei se oikeestaan edes paina mitään, se on vaan jotenkin kaikista veemäisin kaiutin nostella mitä mä tiedän. Ihan sama millä otteella siitä tarttuu kiinni niin aina se on jotenkin ärsyttävästi.
 
samitorvinen.blogspot.com
santtus
09.09.2010 20:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea kulma, kuten M4 tai M6 ei ole painava välttämättä.
 
dewil
09.09.2010 20:47:36 (muokattu 09.09.2010 20:50:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ja sit kun sen Maxin ottaa karhuhaliin, niin se raapii rinnan ruvelle ja vaimolla on kotona kysyttävää :D
Mut se täytyy vielä maxeista mainita, että tolpan nokassa niissä on hämmentävän hyvä stereokuva.
 
Onko jollain mitään syvempää kokemusta noista dynaudion tuotteista? Parilla keikalla tullut niitä testattua ja ihan positiiviset poreet jäänyt pinnalle. Melko edullisiakin ovat.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Katti
09.09.2010 20:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Onko jollain mitään syvempää kokemusta noista dynaudion tuotteista? Parilla keikalla tullut niitä testattua ja ihan positiiviset poreet jäänyt pinnalle. Melko edullisiakin ovat.
 
Jos viittaat Dynacordiin (etkä "oikeaan" Dynaudioon, joka käsittääkseni tekee vain kotokäyttöön vehkeitä), niin miulla on aika paljonki... Tuli tuossa tehtyä muuatta levylaulajaa, jonka monitoripäätä siis teen, juurikin noilla siltä osin kun porukka ei ollut napeissa.
 
Hiton hyvä kulma painoisekseen ja tehoisekseen (sehän ei ota kun sen muistaakseni 450W@8ohm). Yllättävän hyvin lähtee myös hönkää, ja ennen kaikkea diggailen tuota soundia. Parempi se ainakin on kuin loppuunajettu Max... ...joskaa ei se ny ihan sit M2, M4 tai M6 osastoa ehkä kuitenkaan oo...
 
dewil
09.09.2010 22:05:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo just dynacord oli mielessä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Katti
09.09.2010 22:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Joo just dynacord oli mielessä.
 
Voin oikeesti juurikin tuota CXM15:sta suositella ihan vaikka kaverille :) Ne VM:t on aika kälyisiä, mut noi CXM:t toimii oikein kivasti.
 
Pääsin itseasiassa testaamaan niitä reilu vuos sitten ekaa kertaa siten että vaihdoin Maxit lavalta noihin. Ajoin siis samaisilla päätteillä, jotka oli hieman alitehoiset, noita kuin Maxejakin olin ajellut, enkä ollut pelkästään minä joka diggasi soundimuutoksesta, vaan myös pop.
 
Tuolla on hieman juttua lauantain osiossa : http://katti-matikaisen.blogspot.com/2009/07/baltic-jazz-09.html
 
Mut siis noilla mentiin mun työnantajan keikat viime vuonna, ja pop diggaili, kuten itsekin...
 
Päätteenä noille oli meillä Crownin Xti2000 törpöttimet ja ne oli silleen "just kivat".
 
NeliX4
09.09.2010 22:52:03 (muokattu 09.09.2010 22:52:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Joo se on siis niin että SRX-sarjassa on vain 12" kulma SRX712M.
 
Noiden hinta on näemmä pompsahtanut kivasti 20% ylemmäs vastikään. Ootko (tai joku) muuten ajanut / nähnyt ajettavan tuolla Crownin vahvarilla, kun tarjoavat suoraan konffaukset ko. kajarille&vahvarille tehtaan puolesta. Onko soundi suoraan kohdillaan.?
 
Jytyä tarvitaan vaffarista kyllä, että mikään muuten kovin lompakkoystävällinen ratkaisu tämä ei ole. Jyväskylän Popparissa ajetaan muuten monitoreina noita JRX 12" monitoreja, kun FOH:ssa on SRX:t. Varmaan budjettiratkaisu kuitennniin...
 
Katti
09.09.2010 23:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Jyväskylän Popparissa ajetaan muuten monitoreina noita JRX 12" monitoreja, kun FOH:ssa on SRX:t. Varmaan budjettiratkaisu kuitennniin...
 
Allekirjoittaneen mielestä JRX:t soveltuu vain kahteen asiaan. Painoiksi ja pöydiksi... Aivan kauhea soundiset purkit, riippumatta miten ja mitä ruuvaa ja millä päätteillä ajaa... Budjettiluokka on budjettiluokka ihan syystä...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «