Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 558 59 60 61 62112 113 114 115 116
tender.insanity
05.09.2010 18:08:27
tender.insanity: Röyhkeästi tungin itseni mukaan ylipaskalla, erittäin epätarkalla ja hiukan epävireisellä paskakasalla.

Tässä vielä jonkulainen tabi tuohon omaan vetoon.

http://dl.dropbox.com/u/5738957/tender_sskaba_30.pdf
aalataur
05.09.2010 19:26:46 (muokattu 05.09.2010 19:37:29)

hevikukko: Näinhän se on tottakai. Ei se lopputuloskaan ole se tärkein, vaan hyvän fiiliksen nostaminen itselle ja toiv. muillekin. Juuri tästä syystä kaipaan uutta ideaa soittooni, koska alkaa omat soitokset toistamaan itseään. Jotain uutta päämäärää pitäs saada harjoituksiin, sellaista melodista kiemuraa.

Sama vika rahikaisella.. Mulla on aina aika samat kuviot, romeotäpit, simppelit täpit missä on vaan täppislide erikoista, double-stop venyt, 3 ääntä per kieli perusasteikkojen sahaukset (dempattuna toki) ja näin, muutamat sweeppimuodot mitkä löysin Tonskin tekemästä GP-filestä... Yks Ambituksen hangover shredistä nyysitty kikka. Uusia tuulia soittoon tulee harvoin ja vähän kerrassaan. Enimmäkseenhän sitä toistaa vaan niitä omia lempparilikkejään (niitä mitkä osaa parhaiten) uudestaan ja uudestaan. Etenkin noissa tiluhommissa, ne on niin hankalia soittaa teknisesti ettei osaa oikein luoda mitään tajunnanvirtaa vielä niiden pohjalta, soittaa vaan niitä "laatikoita" mitä on saanut vaivalla hinkattua lihasmuistiin. Vähän kuten joku joka osaa ulkoa paljon erilaisia hienoja latinankielisiä sanontoja ja aforismeja, ja tietää sanojen merkityset, muttei osaa kuitenkaan vielä esim. keskustella latinaksi tai kirjoittaa omia ajatuksia latinaksi.
Tonski
05.09.2010 19:45:11

aalataur: Enimmäkseenhän sitä toistaa vaan niitä omia lempparilikkejään (niitä mitkä osaa parhaiten) uudestaan ja uudestaan. Etenkin noissa tiluhommissa, ne on niin hankalia soittaa teknisesti ettei osaa oikein luoda mitään tajunnanvirtaa vielä niiden pohjalta, soittaa vaan niitä "laatikoita" mitä on saanut vaivalla hinkattua lihasmuistiin. Vähän kuten joku joka osaa ulkoa paljon erilaisia hienoja latinankielisiä sanontoja ja aforismeja, ja tietää sanojen merkityset, muttei osaa kuitenkaan vielä esim. keskustella latinaksi tai kirjoittaa omia ajatuksia latinaksi.

Toi lopun vertaus on kyllä just eikä melkein:D Allekirjoittaneella aivan sama vika, sitä vaan niiiin mielellään heittää taustan niitä vakiolikkejään täyteen. Tämäkin on varmasti niitä juttuja mitkä saa treenattua ihan kuntoon, koettaa saada jokasen fraasin aina tähtäämään jonnekin ja kiinnittää ne taustaan, toistaa jotain rytmistä tai melodista ideaa(vähän niinkun sanos jotain ja jatkas sitä/sanos sen toisella tavalla??) ja jotain.

Btw, eiks toi taustan tempo ole jotain 185 paikkeilla vaikooh?
"Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI
ooidort
05.09.2010 21:09:09
Tonski:
Btw, eiks toi taustan tempo ole jotain 185 paikkeilla vaikooh?

On. 181bpm osuu klikkiraita kohilleen.
www.mikseri.net/osqvalitut
Tonski
05.09.2010 21:41:27 (muokattu 05.09.2010 21:42:09)

http://dl.dropbox.com/u/6896713/RM%20SS%2030%20transkriptio.pdf

No kun muutki niin.. En kyllä enää ikinä soita tuommosia likkejä! On vaan yhtä persettä nuotintaa:D
tender.insanity
05.09.2010 21:56:36
Tonski: http://dl.dropbox.com/u/6896713/RM%20SS%2030%20transkriptio.pdf

No kun muutki niin.. En kyllä enää ikinä soita tuommosia likkejä! On vaan yhtä persettä nuotintaa:D

Komeita juttuja vedät! Miinus tulee soundista, joka oli aika riipivä mun makuuni.
Tonski
05.09.2010 22:00:19

tender.insanity: Komeita juttuja vedät! Miinus tulee soundista, joka oli aika riipivä mun makuuni.

Ei oo totta:D Kait mä olen sitten täysi puukorva näiden soundien kanssa! Pod Farmista parempaan suuntaan on tultu nykyään pistämällä Guitar Rig nelonen plugariks äänitysohjelmaan, jota kautta mun mielestä soundi parani huomattavasti, mut vielä tuntuu kusevan.
tender.insanity
05.09.2010 22:23:56 (muokattu 05.09.2010 22:24:17)
Tonski: Ei oo totta:D Kait mä olen sitten täysi puukorva näiden soundien kanssa! Pod Farmista parempaan suuntaan on tultu nykyään pistämällä Guitar Rig nelonen plugariks äänitysohjelmaan, jota kautta mun mielestä soundi parani huomattavasti, mut vielä tuntuu kusevan.

No siis tuo oli vain mun mielipide. Itse diggaan pehmeämmästä soundista. Vähän sen suuntaisesta, mikä mun vedossa on (ylläripylläri :D).
aalataur
05.09.2010 22:31:11 (muokattu 05.09.2010 22:45:45)

Tonski: Guitar Rig nelonen plugariks äänitysohjelmaan.

Pistä sieltä 80's solo :D Sillä vedin ton skaba 30 ahhah ;D Ja Sooloskaba 209 myös, todella hienovaraista taustan mukaan soundin viilaamista, eikö!? Ei jaksa säätäääää... 209 se soundi olikin kyllä täysin väärässä kontekstissa. Tykkään preseteistä koska niissä hyppimällä tulee soundeja aivan laidasta laitaan ja kun räplää kitaraa vasurilla ja hiirellä klikkailee presettejä kuunnellen jokaista 2-3 sekuntia, ja tekee ensivaikutelman perusteella valinnan tyyllin "TOI!" löytyy nopeasti riittävän kelvollinen saundi. Jos alan ite potikoita nysväämään, helposti tulen sokeaksi omille säädöille. Miettii ja vekslaa tunnin että pitäiskö laittaa lo midejä vai hi midejä lisää, eikä tajua että koko soundi on ihan paska alusta lähtien.

E: En tarkota että sun soundi :D Mun mielestä sun kitara oli ehkä aaaavistuksen verran liian kovalla verrattuna taustaan? Tai jotenkin läpitunkeva, oisko midejäkin ollut paljon. Myöskin ehkä enemmän laittasin itse VIELÄKIN enemmän reverbiä ja semmosta, ainakin tässä taustassa. Toki kuivakka ja treblekäs soundi tuo virheet armottomasti esiin, mutta ei se mitenkään häpeä ole käyttää isoa rerverbia jos se sopii taustaan. Nämä on makuasioita toki.

Huomasin muuten että olin nostanut skabassa 27 volumea niin paljon että ihan ruvella oli koko paska, hirveen kuulonen. Monia asioita tajuaa vasta kun kuuntelee tauon jälkeen omaa tuotosta. Kiireesti monesti heitän filen nettiin, esim. ei tän 30 kisan kaikki jutut kuulostanut niin hyvältä enää kun soittovaiheessa.
Johann Onn
06.09.2010 05:21:27 (muokattu 06.09.2010 05:56:56)
ooidort: On. 181bpm osuu klikkiraita kohilleen. Hmmm...

Siitä mistä lähtee kunnolla (virvelin iskulla), 4 tahdin looppi -> pituus 5.333 sec = 180 bpm.

Sitä ainakin itse käytin ja sillä klikki osui taustan kanssa kohdilleen. Mitä nyt, "B osa" lähtee vähän etuajassa liikkelle (= näkee ääniaalloista), joten loppu oli muutaman ms klikkiä edellä. Niin vähän silti, ettei se haitannut.

EDIT: Omassa soolosoundi on suht mutanen, mutta ilman keskiäänien rankkaa vaimennusta ja phaseriä, se oli niin riipivä, että teki jo pahaa. Ja koska keksin uuden riffi, kesken kaiken, tungin senkin sekaan.
Tonski
06.09.2010 17:48:25

Tonski: Tämäkin on varmasti niitä juttuja mitkä saa treenattua ihan kuntoon, koettaa saada jokasen fraasin aina tähtäämään jonnekin ja kiinnittää ne taustaan, toistaa jotain rytmistä tai melodista ideaa(vähän niinkun sanos jotain ja jatkas sitä/sanos sen toisella tavalla??) ja jotain.

Tähän vedoten löysin aika mahtavaa shittiä kun googletin jotain enedesmuistamitä:D

http://www.tieteessatapahtuu.fi/011/rautavaara.htm

Eli aiheeseen liittyen, tuolla alempana on tuo kohta "Eleet ja substanssi". Itse substanssin määrittely jäi kyllä aika pirun epäselväksi.. "kyllä sen tunnistaa jos se sieltä on löytyäkseen, ei sitten tartte edes kysyä tai määritellä sitä". Siltä lukemisen arvoista tekstiä!

aalataur:
E: En tarkota että sun soundi :D Mun mielestä sun kitara oli ehkä aaaavistuksen verran liian kovalla verrattuna taustaan? Tai jotenkin läpitunkeva, oisko midejäkin ollut paljon. Myöskin ehkä enemmän laittasin itse VIELÄKIN enemmän reverbiä ja semmosta, ainakin tässä taustassa. Toki kuivakka ja treblekäs soundi tuo virheet armottomasti esiin, mutta ei se mitenkään häpeä ole käyttää isoa rerverbia jos se sopii taustaan. Nämä on makuasioita toki.

Jassoo:D Pitää ruuvailla tota vielä, ihanne olis oppia tunnistamaan näin alkuun kitarasoundien eri osa-alueet ja opetella karkeajako vaikuttavien tekijöiden välillä, onko muillakin välillä jotain kuunnellessaan semmonen tunne että "joo tää ei kyllä mua nyt miellytä tässä on liikaa sitä.. mikäihme ja liian vähän tuota.. no sitä yhtä tiiäksä?".
atimoc
06.09.2010 22:45:53

Oli muuten opettavaista kuvata taas omaa soittoa, oikea käsivarsi heiluu näköjään nopeammissa pikkauskohdissa kuin hullun mulkku :D
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
tender.insanity
07.09.2010 07:44:22 (muokattu 07.09.2010 07:48:09)
Tonski:
onko muillakin välillä jotain kuunnellessaan semmonen tunne että "joo tää ei kyllä mua nyt miellytä tässä on liikaa sitä.. mikäihme ja liian vähän tuota.. no sitä yhtä tiiäksä?".

No mä en kauheasti aikaa ja vaivaa käytä soundien etsimiseen (ja sen varmaan kuuleekin). Mahdollisimman simppeleillä ratkaisuilla menen. Miellytävä preamp ekaksi (klo 12 säädöillä), middlen vääntelyä (komppi/soolo) ja tarvittaessa boosteri eteen. Sitten hitunen (yleensä laitan liikaa) reverbiä ja delayta. Mieluiten äänitysvaiheessa plugareilla kaikuefektit ja kuunteluvaiheessa nuo pois, tai tiputtaa säätöjä kymmenesosaan, jollei delay esim. ole itsetarkoitus.

Mun mielestä kannattaa unohtaa se vahvarimallien nimien tuijottaminen. Monesti vaikka sen parhaan komppisoundin saa jonkun Twinin eteen laitettu säröpönttö, kuin että kaivaa sen recton sieltä ekaksi esiin. Rectot on muutenkin semmoisia paskanuhjuja mallinnoksista puhumattakaan.
Vladi
07.09.2010 07:46:32
Hah, enpä äänittelekkään uudelleen. Myin just eilen vahvistimeni pois, microcubella en uskalla äänittää, säälin teidän korvia. Eli tuolla vedolla mennnään ny sit tällä kertaa. Onneks on uus nuppi jo tulossa :)
Kyllä se siitä.
ReBeat
07.09.2010 20:49:48

Multa on veto tulossa vielä, muutama minuutti saattaa mennä yli kun taas tuli kiire.
aalataur
07.09.2010 22:07:43 (muokattu 07.09.2010 22:09:03)

Äänestys käynnissä! Olisi voinut lisätä osallistumisaikaakin, mutta saatiin jo huimat 14 vetoa tässäkin ajassa. Jos nyt joku vielä välttämättä haluaa mukaan ja on veto jo äänitetty, niin pikaviestiä mulle nyt..
Tonski
07.09.2010 23:07:37

Heitinkin tyypeille sit ihan kunnolla kommenttia! Ei helvetti, hieno skaba:D
Vladi
08.09.2010 20:54:18
Kiitos tähän mennessä tulleesta palautteesta! Kitara tosiaan on paskoissa säädöissä, intonaatio 12 nauhalta eteenpäin on hirveä. Tänään vaihtuu kielet ;)

Multa ainakin loppu pisteet ihan kesken äänestyksessä, monta vetoa olis mielestäni sen ansainnu mutta kun olin päättänyt alussa jollekkin pisteen antaa, niin sitä ajatusta oli vaikea enää muuttaa. Kaikenkaikkiaan todella tasokas kisa joka ainakin itselläni herätti taas innon metallisoittamiseen ja treenaamiseen. Ensi kerralla paremmin! :)
Kyllä se siitä.
Soma city ward
08.09.2010 20:55:46
Tonski: Heitinkin tyypeille sit ihan kunnolla kommenttia! Ei helvetti, hieno skaba:D

Hyvä muuten saada eritellympää palautetta, nimittäin teit aika hyvän huomion, jota rupesin itekin kuunteleen.

"Se mistä nillittäsin, olis varmaan fraasien väliset tauot: Kun sä soitat jonkun jutun, niin siinä biisin osan sisäsessä taitoskohdassa lopetat soiton täysin ennen tahdin loppua, ja alotat kun seuraava tahti alkaa. Tää tökkää sellasen linjojen sujuvuuden aika lailla seinään."

Täytyy jatkossa keskittyä vähän sujuvampaan osien yhdistelyyn.

Se 50s etiäpäin arpeggio osuus oli tosiaan turhan ilmiselvä kanssa. En silloin miettiny sitä, että useempikin varmaan heittää samaa settiä siihen kohti.
Gun down a school or blow up a car. The media circus will make you a star -Steven Wilson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)