Aihe: Ostamassa ensimmäistä bassoa
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18 19
J.Nikkanen
07.09.2010 10:44:40
Kefiiri: En sinänsä epäile tuota, mutta löytyisikö jokin hyvä esimerkki vaikeasti korjattavasta halpisbasson aiheuttamasta tekniikkavirheestä?

Miulla soitto-ope katto vaan että hyvinhän toi sujuu, ei kuitenkaan vissiin oppikirjan mukaan mutta hittojako sitä pilkkua viilaamaan. Pääasia että soitto toimii. Muutens yx Jimi Hendrix soitti ihan kamalalla tekniikalla! Peukkukin jukolauta E kielellä!
MPU
07.09.2010 10:46:41
Kefiiri: En sinänsä epäile tuota, mutta löytyisikö jokin hyvä esimerkki vaikeasti korjattavasta halpisbasson aiheuttamasta tekniikkavirheestä?

Vaikkapa se, että jos kaulan reliefiä ei saa säädettyä kohdalleen> kielet liian korkealla> soittotatsi turhan kova> nyanssit puuttuu. Tosin sopii bassoon kuin bassoon, mutta harvemmin hiukka laadukkaimmissa soittimissa kaula on säätökelvoton.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
07.09.2010 11:12:10
MPU: Vaikkapa se, että jos kaulan reliefiä ei saa säädettyä kohdalleen> kielet liian korkealla> soittotatsi turhan kova> nyanssit puuttuu. Tosin sopii bassoon kuin bassoon, mutta harvemmin hiukka laadukkaimmissa soittimissa kaula on säätökelvoton.
Marko

Taidan ajatella liian simppelisti kun en osaa pitää tuota tatsiasiaa vaikeasti korjattavana tekniikkavirheenä. Rankkaahan soittaminen toki on jos kielet ovat korkealla, mutta eikös se tatsi siitä ihan luontevasti kevene kun kielet saadaan alemmas?
dewfall
07.09.2010 11:46:58 (muokattu 07.09.2010 11:51:48)

GeeR: No huh huh...onpa ollut melkoinen ketju tämä ! Ensin lytätään aloitteleva basisiti täysin ja sitte kun se on tehty, ruvetaan tsemppaamaan ja antamaan viisaita neuvoja. Ei se eka halpa basso soittointoa tapa, vaan tällaiset kirjoitukset, mitä täällä on ollut. Muistakaa, että kaikki me ollaan joskus oltu aloittelijoita.

En mä usko, että täällä ketään aloittelijuus häiritsee, tapa, jolla asiansa esittää, saattaa häiritäkin.

MPU: Vaikkapa se, että jos kaulan reliefiä ei saa säädettyä kohdalleen> kielet liian korkealla> soittotatsi turhan kova> nyanssit puuttuu.

Kuulostaa kovin tutulta. Raskassoittoinen basso + liian pienet kamat + hevi ei johda hirveän hyvään dynamiikan hallintaan. Myöhemmin, välineiden vaihduttua parempiin ja musankin hieman dynaamisempaan on joutunut opettelemaan paljon asioita uudestaan.
J.Nikkanen
07.09.2010 11:49:56
GeeR: Äläkä pidä kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan ainoana totuutena. Fiilis on tässä vaiheessa tärkein !

VÄÄRIN! Täällä keskustellaan asioista eksakteilla faktoilla ja absoluuttisilla totuuksilla. Jooh, mutta toki hatuttaa neuvoa jos kuitenkin tehdään ihan just niinkuin ei neuvottu ja sitten kysellään ja hämmästellään lisää.
MPU
07.09.2010 12:00:49
Kefiiri: Taidan ajatella liian simppelisti kun en osaa pitää tuota tatsiasiaa vaikeasti korjattavana tekniikkavirheenä. Rankkaahan soittaminen toki on jos kielet ovat korkealla, mutta eikös se tatsi siitä ihan luontevasti kevene kun kielet saadaan alemmas?
Ei ainakaan mulla keventyny ilman tatsin uudelleenopettelemista. Vieläkin kun innostuu tulee revittyä ihan liikaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
07.09.2010 12:16:50
MPU: Vieläkin kun innostuu tulee revittyä ihan liikaa.
Marko

Sama mulla... mutta mikä on liikaa? Toisinaan taas joutuu muistuttamaan itseään: soitappa poika römäkämmin!

Joskus laitan keikalla basson tahallani hiukan liian hiljaiselle ettei soitto pääse menemään hiplaamiseksi. (Ammattilaisilla vissiin on tähän järkiperäisemmät keinot :P)
BassoSisko
07.09.2010 12:43:19
Rock-Ola: Etkö kuitenkin vienyt Presarin lopulta huoltoon :) Kyseenalaisia ohjeita m.netissä :D

Vein, niissä ohjeissa on se vika että niissä ei sanota ettei kaikkia säätöjä (kaula, talla, jne) pidä yrittää tehdä yhtäaikaa. Vaan pitäis malttaa odottaa vaikutuksia. Mä säädin kaikkee mitä ohjeistettiin yhtäaikaa ja pyyhin tahratkin pois.
BassoSisko
07.09.2010 12:49:21
Kefiiri: Taidan ajatella liian simppelisti kun en osaa pitää tuota tatsiasiaa vaikeasti korjattavana tekniikkavirheenä. Rankkaahan soittaminen toki on jos kielet ovat korkealla, mutta eikös se tatsi siitä ihan luontevasti kevene kun kielet saadaan alemmas?

Ihan alussa kun ei siitä bassosta meinaa hyvää ääntä saada helpolla, niin sitä luonnostaan pyrkii tekemään kaiken vähän voimakkaammin (painaa kieliä enempi jne). Jos sen basson säädöt on vielä ihan pielessä, niin se vielä lisänä pahentaa asiaa. Pahimmillaan tuosta tulee käsikipuja (jopa jännetupintulehdus) ja tietty ne ei lopu siitä että oppii soittamaan, vaan on opeteltava se kevyempi soittotatsi.

Miksi siis opetella samat asiat kahteen kertaan, kun pienellä säädöllä tai paremmalla bassolla vois välttyä tuolta ongelmalta alunperinkin.
Kefiiri
07.09.2010 12:53:28
BassoSisko: Miksi siis opetella samat asiat kahteen kertaan, kun pienellä säädöllä tai paremmalla bassolla vois välttyä tuolta ongelmalta alunperinkin.

Toki näin. Kyllä basso kannattaa säätää asialliseen soittokuntoon.
hollstro
07.09.2010 16:05:11

BassoSisko: Vein, niissä ohjeissa on se vika että niissä ei sanota ettei kaikkia säätöjä (kaula, talla, jne) pidä yrittää tehdä yhtäaikaa. Vaan pitäis malttaa odottaa vaikutuksia. Mä säädin kaikkee mitä ohjeistettiin yhtäaikaa ja pyyhin tahratkin pois.

Toi vaikutusten odottelu on turhaa. Hyvässä bassossa jossa kaularauta toimii niinkuin pitää kaula sääty samantien. Kielien ja muiden säätöjen osalta vaikutus on myös välitön. Se mitä pitää tehdä on tehdä asiat oikeassa järjestyksessä.
- viritys oikeaan vireeseen
- kaularaudan säätö
- viritys
- kielten korkeuden säätö
- viritys
- intonaation säätö
- viritys
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BassoSisko
07.09.2010 20:39:00
hollstro: Toi vaikutusten odottelu on turhaa. Hyvässä bassossa jossa kaularauta toimii niinkuin pitää kaula sääty samantien. Kielien ja muiden säätöjen osalta vaikutus on myös välitön. Se mitä pitää tehdä on tehdä asiat oikeassa järjestyksessä.
- viritys oikeaan vireeseen
- kaularaudan säätö
- viritys
- kielten korkeuden säätö
- viritys
- intonaation säätö
- viritys

No, jotain mä silloin mokasin. Siitä on jo aikaa niin en muista noudatinko tuota järjestystä vai teinkö omiani. Mutta en kuitenkaan saanut sitä sellaiseen kuntoon että olisin ollut tyytyväinen, sen takia vein sitten säädettäväksi.
Nazareth
07.09.2010 22:04:09
BassoSisko: Mulla oli onni törmätä mnetin säätöohjeisiin. :)

Hehe, itellä ei ollu sillo hajua koko m.netistä..
Sitkeä rotta. Räkäjarrujen läpi karannut räkä päätyy musiikkiin. Nää soi.
gunner
08.09.2010 16:40:43
Oon tässä kans tsekkaillu noita bassoja vaikka kuinka kauan, ja nyt alkaa olla selvillä et haluan presarin. Kysymys enää kuuluu, miten noi squierin vintage modified ja classic vibe 60' vertautuu keskenään. Kumpi niistä on parempi ja miksi?

http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modified_precision.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_p_bass_60.htm
Vauhti korjaa virheet
hemmo
08.09.2010 17:35:49

gunner: Oon tässä kans tsekkaillu noita bassoja vaikka kuinka kauan, ja nyt alkaa olla selvillä et haluan presarin. Kysymys enää kuuluu, miten noi squierin vintage modified ja classic vibe 60' vertautuu keskenään. Kumpi niistä on parempi ja miksi?

http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modified_precision.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_classic_vibe_p_bass_60.htm

Tietenkin jälkimmäinen kun se on kalliimpi ja sen runko on lehmusta eikä akaattista niinkö halpemmassa, siis oletusarvoisesti voi soida raikkaammin
Mnetin tekniikka&soittotaito-konsiili = huippulia!
Nazareth
08.09.2010 20:00:14
hemmo: Tietenkin jälkimmäinen kun se on kalliimpi ja sen runko on lehmusta eikä akaattista niinkö halpemmassa, siis oletusarvoisesti voi soida raikkaammin

Mikä vika agathiksessa. Onko se huono siks ku ei oo "raikas"?
Sitkeä rotta. Räkäjarrujen läpi karannut räkä päätyy musiikkiin. Nää soi.
hemmo
08.09.2010 20:23:33

Nazareth: Mikä vika agathiksessa. Onko se huono siks ku ei oo "raikas"?

sen soivuus ei ole yleisesti tunnustettua, tiätsä
Mnetin tekniikka&soittotaito-konsiili = huippulia!
Antti K.
08.09.2010 20:26:44
hemmo: sen soivuus ei ole yleisesti tunnustettua, tiätsä

Mulla oli sellanen Koreassa tehty Basswood-lehmus-bodynen Squier Affinity P-Bass, ja täytyy myöntää, että se soi hyvin.

Heh, kun olin laittanna siihen EMG:n PJ-mikit, EMG-BTC sävynsäädön ja BadAssII tallan, niin sitten se vasta soikin hyvin. :)
pekezu
09.09.2010 11:55:10

BassoSisko: No, jotain mä silloin mokasin. Siitä on jo aikaa niin en muista noudatinko tuota järjestystä vai teinkö omiani. Mutta en kuitenkaan saanut sitä sellaiseen kuntoon että olisin ollut tyytyväinen, sen takia vein sitten säädettäväksi.

Mä oon havainnu, että bassoa säätäessä kandee tehdä itelleen selväks, mitä on hakemassa. Eli ei vaan silleen "Voisin säätää että tulis parempi". Vaan että millanen pitäisi tulla?

Toisekseen sit pitää tietää mitä milläkin säädöllä saavutetaan. Kaularaudan säätöperiaate on yksinkertainen, mutta olennaista on myös se, miten se vaikuttaa soittoon. Tätä kannattaa jokaisen tutkia, pitää kielet samalla korkeudella ja väännellä kaularautaa (ei ronskisti eikä edestakaisin ihan hirveästi saman päivän aikana) ensin kireämmälle ja sitten löysemmälle.

Kielien korkeudet on hieman simppelimpi, mutta niihinkin pätee tietyt periaatteet. Vaikka kielet laskisi ihan alas, ei tatsi ensimmäsiltä nauhoilta välttämättä ole sen kevyempi. Usein raskassoittoisten bassojen pahin propleemi on satula, joka on liian korkea. Hyvällä satulalla voi kielet olla vähän ylempänäkin, eikä ensimmäiset asemat ole silti vielä järkyttävän raskaita soittaa.

Intonaation säätäminen on hemmetin tarpeellista puuhaa. Sitä ei kannata missään tilanteessa väheksyä. Mikään ei ketuta enempää kuin livenä tai studiossa huomata, että tää ääni ylempää on ihan eri kuin alempaa.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)