Aihe: Mallintavat putkivahvistimet
1 2 3 4
Ukkovaari
03.09.2010 13:43:02
TTV: Toivottavsati tänne ei ilmaannu enää uusia paljastavia piirikaavioita vieläkin enemmän kuolatuista putkivahvistimista, ettei tule itku silmään kun näkee sen todellisen signaalitien... Opareilla kun nyt kuitenkin saadaan jos jonkilaista analogista signaalinkäsittelyä tehtyä...

Ei tässä mulla ainakaan itku tule silmään, päin vastoin rakastan yhä enempi mun Switchbladea sekä 11rackiäni.

Kohta joku sanoo mulle, että 11rack ei soundaa kuin putkivahvari mutta mä taas tietämättömänä sanon, että sen soundin dynamiikka on erittäinkin lähellä putkivahvaria, johon ei trankuista pysty kovinkaan moni jos yksikään. (tämä oli Eleven Rackin piilomainontaa)

;-)
TTV
03.09.2010 13:46:16 (muokattu 03.09.2010 14:02:30)
Ukkovaari: Ei tässä mulla ainakaan itku tule silmään, päin vastoin rakastan yhä enempi mun Switchbladea sekä 11rackiäni.

Kohta joku sanoo mulle, että 11rack ei soundaa kuin putkivahvari mutta mä taas tietämättömänä sanon, että sen soundin dynamiikka on erittäinkin lähellä putkivahvaria, johon ei trankuista pysty kovinkaan moni jos yksikään. (tämä oli Eleven Rackin piilomainontaa)

;-)

Juu, en tarkoittanutkaan sinua ja Switcharia, mullekin se on edelleen putkivahvistin. 11R:ssähän onkin ne digiputket ja hyvällehän ne saundaa :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Mr. Speed
03.09.2010 14:00:37
Ukkovaari: Vaikka näin, mutta mä oikeasti luotan siihen mitä valmistaja sanoo tästä asiasta kuin täällä oleviin asiantuntijoihin vaikkakin ovat minua viisaampia.

Tämän keskustelun osalta pitäisi nyt sitten määritellä ns. virallinen määritys mikä on "täysputkivahvistin" ja sekään ei minun päätäni käännä.

Mä olen tekniikka asioissa ihan säkki, en ymmärrä niistä mitään ja kaiken kukkuraksi vielä väitän että vahvarini on "täysputkari", lisäksi soittotaitoni on mitä sattuu ja niihin nähden mulla on ihan helvetin hyvät kamat, tämä voi olla joidenkin mielestä ihan käsittämätöntä, mutta silti pidän pääni :-)

Älkää ny kuitenkaan liikaa kirjoittako tästä pelkästä Switchbladesta, hommaa voisi luulla sen jälkeen kyseisen vehkeen "piilomainonnaksi", näet on tuota kuitenkin kehuttu kovasti ;-)

Valmistajahan voi mainostaa vaikka mitä. Esimerkkinä Ibanez, joka vertasi Edge III:sta alkuperäiseen Edgeen sivuillaan, vaikka muoto lienee ainoa yhteinen tekijä.

Pääasia kuitenkin lienee se, että soundi miellyttää. Itse en Switchbladelle lämmennyt ollenkaa. Tosin itse olen kovin nirso nupin kanssa.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Ukkovaari
03.09.2010 15:36:18
TTV: Juu, en tarkoittanutkaan sinua ja Switcharia, mullekin se on edelleen putkivahvistin. 11R:ssähän onkin ne digiputket ja hyvällehän ne saundaa :-)

Näin offtopickin, jos olet kerenny jotain soundia tuolla 11r:llä väsäämään niin mielenkiinnosta olisi kiva kuulla jos löytyy soundinäytettä :-)
trih
03.09.2010 15:37:52
Tami: Jahas Mr Trih on taas aktivoitunut "ei ole putkivahvistin kun siinä on vaan 2 etus-putkea" ;D

Mutta kuten todettua ennenkuin tehoilee täällä kannattaa tutustua asioihin ja switzarin osalta puhut pökälettä .... taas.....

Mesan roadking ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja.... Jcm900 ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja jne jne..

BonJovi ilmiö, ihan kuin olisin kuullut tämän aiemminkin.

Mesan RK ei tee säröä trankuilla. Nyt tuolla on noi switsarin skemat ja siinä se seisoo että putkea ei käytetä säröön. Jos haluan putkisäröä, hankin putkisärövahvarin.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
TTV
03.09.2010 15:42:06
Ukkovaari: Näin offtopickin, jos olet kerenny jotain soundia tuolla 11r:llä väsäämään niin mielenkiinnosta olisi kiva kuulla jos löytyy soundinäytettä :-)

Jotain pientä kyllä on säädetty, mutta lähinnä kuulokesoitteloon. Laitan sämppeliä kunhan saan aikaiseksi nauhoittaa seuraavan biisinivaskan, siihen menee vielä jonkin aikaa :-)
TTV
03.09.2010 15:48:11
trih: Mesan RK ei tee säröä trankuilla. Nyt tuolla on noi switsarin skemat ja siinä se seisoo että putkea ei käytetä säröön. Jos haluan putkisäröä, hankin putkisärövahvarin.

Koska se putki nyt kuitenkin on siinä signaalitiellä, niin yhtälailla se on osana lopulliseen saundiin ja säröön. Särön määrä ei tee tuosta putketonta vahvistinta. Ehkäpä se alkuperäinen pointtisi tuleekin ilmi tuosta "putkisärövahvari" -termistä, jolla ei ole mitään tekemistä vellovan putkivahvistin juupas-eipäs-kisailun kanssa.
trih
03.09.2010 15:52:54
TTV: Koska se putki nyt kuitenkin on siinä signaalitiellä, niin yhtälailla se on osana lopulliseen saundiin ja säröön. Särön määrä ei tee tuosta putketonta vahvistinta. Ehkäpä se alkuperäinen pointtisi tuleekin ilmi tuosta "putkisärövahvari" -termistä, jolla ei ole mitään tekemistä vellovan putkivahvistin juupas-eipäs-kisailun kanssa.

Ennen skemoja pidin sitä putkivahvistimena digisoundille, nyt selvis että se onkin putkivahvistin trankkusoundille. Kyllä se on ihan yhtä täysputkivahvistin kuin mun harley bentonkin jossa on vaan yks etusputki, yks pääteputki ja yks kanava. Säröt otan "trankku"pedaaleista. Spedun ja vahvarin väliin laitan zoomin efektilaatikon niin mullahan on köyhän miehen switchblade :D.
Antti1
08.09.2010 13:45:36
Kvesti: Mistä tarvittavaa USB-Midi piuhaa kannattaisi etsiä?

Toi ei siis kuljeta midiä suoraan sen usb-liitännän kautta? Suunnittelutyön helmi, jos näin on. :)

Jotain tommosta: http://www.thomann.de/fi/esi_midi_mate.htm Noita saanee ihan Suomestakin, joskin kokemukseni perusteella erittäin vaihtelevan menestyksen kera.
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
Juicy
08.09.2010 15:48:56

Eihän tässä tohdi enää käyttää mitään trankkuja sisältäviä pedaaleja vahvarien kanssa, ettei isot pojat tule sivistämään kuinka mulla onkin paskat hybridivehkeet. =)

Ajatelkaas kuinka moni on "pilannut" vahvarinsa "täydellisen putkisoundin" boostaamalla jollain epäpyhällä transistoripedaalilla, siis sehän on _aivan_ sama kuin soittaisi Line6:sen mallintavalla putkipäätteeseen tai Randallin hybridillä! Karpolle on asiaa! Tubescreamerit pannaan! ;-)
Ostakaa Mesa, ja ehkä jopa pedaalit!? | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Aki
12.09.2010 04:35:44

Soundin toteutustavalla ja sen hyvyydellä ei nykypäivänä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Se onko jokin laite täysputki- tai edes putkivahvistin on täysin yhdentekevää mikäli soundi on mieleen. Mutta sama myös toisinpäin, on se soundi miten hyvä tahansa, ei itse laite sen perusteella muutu maitopurkista omenaksi. Ukkovaari, vahvistimesi on varmasti aivan upean soundinen, mutta täysputkivahvistimeksi sitä ei voi kutsua vaikka määritelmää venyttäisi aika paljonkin. ElevenRack on varmasti myös mahtavasoundinen laitos, mutta se ei tee siitä putkivahvistinta. Tosin, näillähän ei ole mitään väliä, niin kauan kun et musakaupan myyjänä myy Switchbladea täysputkivahvistimena tai ElevenRackia putkivahvistimena.

Täysputkivahvistimen määritelmä on aika avoin, ja valmistajien markkinaosasto kyllä tietää sen. Valmistajan tieto ja mainoslauseet eivät myöskään kovin usein kohtaa. Mielestäni vahvistin voi olla täysputkivahvistin vaikka signaalitiessä (vähemmän olennaisissa kohdissa) olisikin puolijohteita, mutta jos lähes koko etuaste on sisääntulosta lähtien toteutettu trankuilla kuten Switchbladessa, etuaste on toimintaperiaatteeltaan trankkupohjainen. Tämä tekee laitteesta hybridin.

Yhtälailla, mikäli trankkuvahvistimessa on epäolennaisessa kohtaa putki, se on yhä trankkuvahvistin. Kuten Laney TubeFusion ja Marshall Valvestate.

Asiaa voisi ajatella niin että jos komponentin voisi soundin (tai vahvistimen rakenteen) merkittävästi muuttumatta vaihtaa putkesta trankuksi tai toisinpäin, se ei ole olennainen komponentti. Tai että jos putken valmistajaa/tyyppiä vaihtamalla soundi ei muutu. Valvetronixissa muuttuu, vieläpä ihan mukavasti, mutta se ei mielestäni silti ole hybridi, koska putken sisältämä vahvistinosio on vahvistimille epätyypillinen lisäkomponentti. Tavallaan analoginen mallintaja.

Mitä tulee putki-/trankkusäröihin, niin omien kokemuksieni mukaan hyvät trankkusäröt sopii hyvää putkisäröä paremmin hyvän putkivahvistimen eteen. Hyvä trankkusärö käyttää hyväkseen putkivahvistimen käyttäytymistä.

Trankku on ihan kätevä keksintö, ei sitä tartte hävetä. Tämäkin viesti on kirjoitettu täysin ilman putkitekniikkaa, muutamalla miljoonalla trankulla.

Tosin se ei kerro viestin laadusta mitään, suuntaan tai toiseen.
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
trih
12.09.2010 13:12:01
Ite kotikäyttäjänä olen hybridimies eli trankkusärö putkivahvarin eteen niin volat pysyy aisoissa. Kun noita säröpedaaleita on kertynyt aika läjä niin ne ehkäisee tehokkaasti kaasua kun voi leikkiä niin monella eri soundilla. Sen olen todennut että putkipeliin säröpedaalia laittaessa sointi on eläväinen trankkuvahvariin verrattuna. Siksi ite suosin pikkuputkaria kotikäytössä mutta kyllä joskus tulee microcubeakin rääkättyä.
Ukkovaari
12.09.2010 20:04:46 (muokattu 12.09.2010 20:12:06)
Aki: ElevenRack on varmasti myös mahtavasoundinen laitos, mutta se ei tee siitä putkivahvistinta.

Jep, en ole Eleven Rackia kyllä väittänytkään putkivehkeeksi :-)
Tykänny tuosta olen kylläkin.

Aiemmasta kirjoituksestani leikattua, jotta vähän selvennän omaa kirjoitustani

"Ei tässä mulla ainakaan itku tule silmään, päin vastoin rakastan yhä enempi mun Switchbladea sekä 11rackiäni.

Kohta joku sanoo mulle, että 11rack ei soundaa kuin putkivahvari mutta mä taas tietämättömänä sanon, että sen soundin dynamiikka on erittäinkin lähellä putkivahvaria, johon ei trankuista pysty kovinkaan moni jos yksikään. (tämä oli Eleven Rackin piilomainontaa)"

En siis ylempänä sano Eleven Rackiä putkariksi, tosin kehun soundia putkimaiseksi :-)

Hyvä, että kuitenkin joku nyt kertonu näitä mikä on putkari ja mikä ei ym. määritelmiä tälläselle tietämättömälle kuten minä.
hoganen
13.09.2010 15:44:57 (muokattu 13.09.2010 16:03:36)
No ajaako tää switchari nyt näistä Vox VTstä ja spidervalveista/JMDstä selkeästi saundissa ohi?
Himaan puhevolalla/treenikselle/ keikalle rokkiin? Onnistuuko jo nykytekniikalla nää kaikki?

Mikään POD digisurina ei luonnollisestikaan kelpaa, vaan putkilämpö ja 4x12 Marsun kaappi. Haluanko mahdottomia kun haluan kaiken yhdeltä vehkeeltä?

muokkaus youtube-visiitin jälkeen:
Herranpieksut, jos ton switcharin saundit saa (kerrostalo) puhevolyymeilla ni heti tänne

muokkaus nro2: no joo, onhan tossa tonnin ero esim. Vox VT50seen , millä kaikki onnistuisi joten..
novo
13.09.2010 22:46:39
hoganen: No ajaako tää switchari nyt näistä Vox VTstä ja spidervalveista/JMDstä selkeästi saundissa ohi?
Himaan puhevolalla/treenikselle/ keikalle rokkiin? Onnistuuko jo nykytekniikalla nää kaikki?

Mikään POD digisurina ei luonnollisestikaan kelpaa, vaan putkilämpö ja 4x12 Marsun kaappi. Haluanko mahdottomia kun haluan kaiken yhdeltä vehkeeltä?

muokkaus youtube-visiitin jälkeen:
Herranpieksut, jos ton switcharin saundit saa (kerrostalo) puhevolyymeilla ni heti tänne

muokkaus nro2: no joo, onhan tossa tonnin ero esim. Vox VT50seen , millä kaikki onnistuisi joten..

Ainakin oman kokemuksen mukaan Switchblade on (ainakin nuppina) aika äänekäs, ainakin het eka testaus treeniksellä oli osastoa "perkule ku tulee lujaa". Ite tykkään sinänsä soundeista, kuulostaa ns. meikän soitolta. Voisin kyl ottaa simppelimmän pelin tuon tilalle, kun tuntuu, että kohta menee varmaan treeniskin alta ni mitä sitä sit tekee kotonakaan miljuunalla muljutuksella. Ostapa siis miulta pois kuleksimasta =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
hoganen
14.09.2010 00:47:12
varmaan lähtee tarpeeksi lujaa, mutta lähteekö tarpeeksi hiljaa myös ok saundeilla viitaten edelliseen. Tämä oli se oleellinen iso kysymys. idea oli pienehkössä combossa jota kiikutetaan sitten kotoa sen 4x12 luo niihin luukutuksiin.
Ukkovaari
14.09.2010 09:55:06 (muokattu 14.09.2010 10:00:59)
Kyllä tuota Switchblade voi soittaa ihan pienelläkin volyymillä, iteltä kun tuo 50W combo-mallinen löytyy niin ihan makkari-volyymeillä myös toimii.

Soundit on makuasioita mutta sanoisin, että omasta mielestäni esim. Vox VT ei soundiltaan pärjää Switchbladelle, eri vehkeitähän nuo ovatkin.

Parhaiten soundit selviää itse kokeilemalla, ostaa sen mistä tykkää.
hoganen
14.09.2010 14:18:41
juu, ei paini samassa sarjassa.

Ongelmahan on katsos kun on mahdoton yhtälö-kaikki pitää saada samassa vehkeessä ja todella hyvällä saundilla kotona/stagella ja helposti roudattava ja paljon ei sais maksaa. Viimeinen sulki ainakin axe-fxin pois.
Mutta voihan tämmösiä kohta alkaa tulemaankin.
Ukkovaari
14.09.2010 15:50:05 (muokattu 14.09.2010 16:05:23)
hoganen: juu, ei paini samassa sarjassa.

Ongelmahan on katsos kun on mahdoton yhtälö-kaikki pitää saada samassa vehkeessä ja todella hyvällä saundilla kotona/stagella ja helposti roudattava ja paljon ei sais maksaa. Viimeinen sulki ainakin axe-fxin pois.
Mutta voihan tämmösiä kohta alkaa tulemaankin.

Kerkesit jo miettiä Axe-fxin mahdollisuutta, joten heitänpä vielä sulle mietintään sellaisen kuin Eleven Rack, eli oletkos tuollaista testannu, on tarkoitettu monenlaiseen käyttöön kuten studio, live etc., ei ole mikään putkivehjes tuo mutta tuokin löytyy allekirjoittaneelta ja nykysin parilta muultakin muusikoiden.net jäseneltä.

Tuo löytyy ainakin musafasulta ja soitinlaineen Helsingin päässä olevasta viereisestä SLSX - Soitin Laine Software eXperience - Helsinki putiikista, jossa tuota ensimmäisen kerran testasin. On tuollainen räkkimallinen vehjes ja ihan hyvä sellainen (mun mielipide). Hinnaltaan tuo tällä hetkellä äkkiseltään lähtis Thomannilta halvemmalla kuin mitä lähtöhinta Suomessa (tosin en tiedä tuon hinnoittelusta että kuinka tiukkaan pitävät lähdöstä kiinni Suomessa).

Käy testaamassa tuo, tiedä vaikka kiinostuisitkin, on helppo roudattava riippuen mihinkä kaappiin tuon törkkäsee vaiko suoraan PA:n jne. Livekeikkailusta mulla ei ole tuon kanssa mitään kokemusta, joten toivottavasti joku osaisi kertoa tästä puolesta enempi.

Laitteeseen liittyvää kirjoitusta kotistudio.com sivustolla
http://kotistudio.com/Digidesign-Eleven-rack.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)