![]() 07.09.2010 14:10:19 | |
---|---|
arnold_1111: Joo tuotahan siinä yritin kysyä ja ymmärrän vastauksen niin että RCF 710-A on se peli millä parempaankin tottunut harrastaja viihtyy. Tää on muuten ihan mahoton suo tämä pelimannin PA hankinta niinkun on varmaan täällä monta kertaa todettu. Niinkun kaikiissa hankinnoissa on tässäkin sama ongelma että pitää selivttää kaikesta kaikki ennenkun voi tehdä onnistuneen arvauksen. Vaikeampaa on se että hankintahinta on kovempi kun keskiverto-ostoksella ja todellinen testausmahdollisuus olematon. Edelleen niinkun kaikessa saatavilla on lähinnä nettimielipiteitä ja ehkä jonkun paikallisen jäärän vankkoja totuuksia. Kuitenkin oma tarve on aika yksilökohtainen riippuen minkälaista musiikkia soitetaan ja minkälaista ääntä lopputulokseksi haluaa. St Pauls:iin, Sounddataan jne. kauppaan vaan kokeilemaan sopivan rahatukun kanssa. Parhaassa tapauksessa saat käydä kamat vielä vaihtamassa, jos ei soundi inspaa. Toi Bosen L1 vois sopia sulle. Tuossa Elementissä (&vastaavissa) taitaa olla tollanen "suora diskanttipino" -idea, kun Bosessa jokainen kajari osoittaa omaan suuntaansa (= lähes sama). Onhan tällaisia diskanttipino-systeemejä täynnä Suomen liikuntasalit, työväentalot ja kirkot - Teleste merkkisinä. OT: p.s. Sami_T tykkää varmaan seuraavista linkeistä ja mistäköhän johtuu että bose l1 hakusanalla löytyy Youtubesta 1100 videota! Hauskoja noi Bosen omat mainosvideot, kun fysiikan lait heivataan romukoppaa tuosta vain. esim. http://www.youtube.com/watch?v=Newx-Ckowvw "Hear the clarity of sound" tallennettuna kännykkäkameralla ;) | |
![]() 07.09.2010 14:13:27 (muokattu 07.09.2010 14:17:45) | |
humppahanuristi: Mikä olisi sellainen äänenlaadullisesti merkittävästi parempi ja vähintään yhtä roudausystävällinen (nuo HK:n subbarit ei oikein ole) kokoonpano. 2x RCF tt08 + tt12 / DB sub 12 tai 2x Nexo PS8+ls400 tai bose l1 | |
![]() 07.09.2010 14:33:39 | |
NeliX4: tt12 / DB sub 12 Noit ny ei kande rinnastaa samana päivänä tai edes samalla viikolla. Nimim. toinen mulla on ja toisesta haaveilen. One kind of music only - the good kind | |
![]() 07.09.2010 14:48:24 (muokattu 07.09.2010 14:48:43) | |
rintapek: Noit ny ei kande rinnastaa samana päivänä tai edes samalla viikolla. Nimim. toinen mulla on ja toisesta haaveilen. Joo, ei ehkä toisiinsa, mut Elementsin subbariin kuitenkin. TTS 12 painaa 28kg ja SUB 12 19 kg. p.s. AA:lla on myös erittäin kompakteja settejä. 2xA6+2x A6SUB + D2.4 päätteet = 6 kpl * 5 kg = 30kg http://www.auraaudio.fi/ ja onhan näitä diskanttipinotsydeemejä http://www.thomann.de/fi/nova_inova_4_power_system.htm | |
![]() 07.09.2010 17:00:32 | |
NeliX4: p.s. AA:lla on myös erittäin kompakteja settejä. 2xA6+2x A6SUB + D2.4 päätteet = 6 kpl * 5 kg = 30kg http://www.auraaudio.fi/ Öh, ei se A6SUB ihan noin kevyt ole... Minimissään se setti siis on 4x A6 + 2x A6SUB, välitolpat ja palikat, jolla noit yläpäitä tulee 2 päällekkäin. turkulainen | |
![]() 07.09.2010 17:04:14 | |
Sami_T: Tää ei nyt kyllä pidä paikkaansa. No okei, ei sit...jos ottaa vaik. E8 + E12X SUB puolellaan ja ajelee passiivisena D6-vahvistimella. Maksaa silti 6 kertaa sen, mitä toi RCF + joku subi. turkulainen | |
![]() 07.09.2010 17:06:24 (muokattu 07.09.2010 17:09:14) | |
Mikä olisi sellainen äänenlaadullisesti merkittävästi parempi ja vähintään yhtä roudausystävällinen (nuo HK:n subbarit ei oikein ole) kokoonpano. Jos haluaa parhaasta päästä äänenlaatua, niin: joku mainitsikin jo nexon ps8:n, lisäksi voisi olla D&B:n E8 + E12X-sub + D6, tai joku L-Acousticsin aktiivisetti. Noissa kaikissa kyllä pomppaa hintakin laadun mukana EDIT: http://www.l-acoustics.com/products-p-series-65.html http://www.dbaudio.com/en/systems/e_series/ http://www.nexo-sa.com/asp/catalogue/catalogue.asp?linkid=808 | |
![]() 07.09.2010 17:59:13 (muokattu 07.09.2010 19:49:34) | |
NeliX4: Sami_T tykkää varmaan seuraavista linkeistä Kyllä! Koska Bose on kuitenkin aina Bose. Ei ikinä hyvässä vaan lähinnä siinä pahassa. Pakko tähän väliin linkittää röyhkeästi lupaa kysymättä (sori Anssi, pistän oluet kun taas nähdään) tutun FB-sivuilta yksi kuva. "Työkoneiden arvonta" http://tinyurl.com/2vfrt6w samitorvinen.blogspot.com | |
![]() 07.09.2010 19:45:30 | |
Mr General: Jos haluaa parhaasta päästä äänenlaatua, niin: joku mainitsikin jo nexon ps8:n, lisäksi voisi olla D&B:n E8 + E12X-sub + D6, tai joku L-Acousticsin aktiivisetti. Noissa kaikissa kyllä pomppaa hintakin laadun mukana Mä oon vähän ymmärtäny että PS10 ja etenkin PS8 ei oikeesti edes oo kalliita (mutta kyllä ne sen verran kustantaa että ovat tän topikin ulkopuolella). Mutta kuitenkin, mun silmissä toi PS on sellanen systeemi missä on se hinta-laatusuhde kohdallaan. Laku ja d&b rupee olemaan jo aika ärhäkän hintaisia. Ton hintahomman tietenkin muuttaa ainakin d&b:n tapauksessa se jos on jo ennestään hylly täynnä d&b:n vahvistimia. Joku kyseli että mitä sitä sitten olis niitä muita vaihtoehtoja niin mulla nyt tulee keskiluokan kompakteissa/kevyissä aktiivivehkeissä nopeesti mieleen (eivät ole missään järjestyksessä): - JBL PRX600 - QSC KW ja K - RCF NX ja TT+ - db Technologies DVX - HK Audio L.U.C.A.S. Max ja Alpha Noista joistain on eri malleja niin katsoo sen komoottien koon sitten sen mukaan mitä/miten vetää ja minkä kokoisissa tiloissa. Passiivikamoissa vaihtoehtoja sitten onkin joka sormelle ja varpaalle. samitorvinen.blogspot.com | |
![]() 07.09.2010 20:56:32 | |
Sami_T: Joku kyseli että mitä sitä sitten olis niitä muita vaihtoehtoja niin mulla nyt tulee keskiluokan kompakteissa/kevyissä aktiivivehkeissä nopeesti mieleen (eivät ole missään järjestyksessä): - JBL PRX600 - QSC KW ja K - RCF NX ja TT+ - db Technologies DVX - HK Audio L.U.C.A.S. Max ja Alpha Lisäisin tuohon EV:n ZX-sarjan, ainakin A5:n. | |
![]() 08.09.2010 00:05:04 | |
Sami_T: Joku kyseli että mitä sitä sitten olis niitä muita vaihtoehtoja . No mutta kiitos SamiT. Ihan oikeesti. Vaikeiden asioiden yksinkertaistaminen on aina jonkinmoinen tuhon tie, mut mm. tos nyt sit on ihan listattuna läjä kamoja, joiden periaatteessa pitäis olla laadultaan ns. pykälää tai kahta parempia ko budjettiratkaisut. Tos jo oli muutamakin esimerkki tuotteista, jotka vois vaik vaik bändille sopia, jos vaan olis rahaa, mut yks totuus on se, et jos noita ei paikalliset musaliikkeet myy, eikä hintapolitiikka selviä googlaamalla, niin sit niitä ei soittajat myöskään osta. Ehkäpä hyvä niin. Tos ketjun aloittaja jo ehti sanomaan, et on tää kamahankinta ittelle kauheen vaikeeta. Onhan se, jos ainoa kriteeri on se, et tarttis olla "hyvä". Tuolla "kaiuttimen ostajan aabeeceessä" TeemuTee minust vallan mainiosti asian puki sanoiksi, et vois miettiä et mikä ois se ittelle "hyvä". Jos ny sit käytän omaa stressiklubia esimerkkinä, niin mun bändin roudakalusto on humppakuutio, eli kuomullinen peräkärry. Ton kärrin laidat ja kuomu sanelee sen, minkä kokoinen läjä sisään mahtuu. Se ei ole mielipideasia, vaan mittanauhalla todettava fakta. Kärrin rekisteriote sit kertoo kuinka paljon kyseinen läjä saa painaa. Minä puolestani voin kertoa, et milloin painorajaa lähestytään, ni kärristä tulee melko veemäinen vedettävä ihan kesäkeleillä. Pikkujoulukeikoilla sit todellakin ongelma saada kuorma perille sen viimeisen mutkan jälkeiseen ylämäkeen. Jos se kärri ei tu perille, ni roudausaikataulu piteni just tunnilla tai parilla. Mut jos veturina on kolmetonninen nelivetojeeppi, ni tota ongelmaa ei ole. Toinen mun klubia kohtaava ongelma on portaat ja oviaukot. Mieluusti valkkaan semmoisia kamoja, jotka kulkee yhden miehen kantamana portaissa. Noit joskus joutuu kantelemaan yksin. Ja jos se bändi on trio ja siin on kauheesti kahden kannettavia laatikoita, ni se tarkoittaa, et kantovaiheessa toisessa päässä ketjua on vartioimatonta tavaraa. Kolmas asia on tietty se saundi. Itteään lauteilta miksaten ei pysty ihmeisiin. Ainakaan mä en pysty. Vaik kamat ois valettu kullasta ja silattu hunajalla, ni en mä vaan siinä soiton lomassa osaa mitään ihmeellistä tehdä. Tietty jeesaa kovasti, jos lelut on lähtökohtaisesti tarpeeksi terveet. Jos SamiT näkee pahoja unia mun stressiklubista, niin olen pahoillani ja pyydän anteeksi. En tunne tarvetta kehua omia kamojani tai mollata muita. En myöskään tunne tarvetta käyttää keksittyjä esimerkkejä, kun mulla on toi stressiklubi, mist löytyy omasta takaa töppäilyjä laidasta laitaan. Se on kumminkin mukavaa, et asioista voipi asialliseen sävyyn keskustella eri näkökulmista. Sitä vartenhan tämmöistä kutsutaan keskustelupalstaksi. Ei mulla o mitään tarvetta olla oikeassa tai väärässä. Tota multa vaaditaan leipäduunissa, mut näin musassa maailma ny vaan näyttää erilaiselta näin harrastehumpparumpalin silmin. moi terv. p. One kind of music only - the good kind | |
![]() 10.09.2010 09:32:35 | |
Sami_T: Kyllä! Koska Bose on kuitenkin aina Bose. Ei ikinä hyvässä vaan lähinnä siinä pahassa. Joskus taisin jo kysyä, että mikä siinä bosessa on pahaa mutta oikein selkeää vastausta ei tullut. Ei kai se maailmanluokan ammattisalaisuus ole, antaa tulla vaan? Joskus meille tarjottiin bose L1 systeemiä testikäyttöön mutta ei olla uskallettu ihan kylmiltään keikalle ottaa eikä treenitilassa sellaista tarvitse. Pitäisi kyllä ihan mielenkiinnon vuoksi kysyä tarjoajalta, että vieläkö tarjous on voimassa. Humpasta rautalankaan... | |
![]() 10.09.2010 14:52:11 (muokattu 10.09.2010 14:52:36) | |
humppahanuristi: Joskus taisin jo kysyä, että mikä siinä bosessa on pahaa mutta oikein selkeää vastausta ei tullut. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=177015&o=0 samitorvinen.blogspot.com | |
![]() 08.11.2010 01:13:43 | |
Niin notta olikos kukaan päässyt kokemaan tota Elements:iä IRL? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
![]() 08.11.2010 01:28:33 (muokattu 08.11.2010 01:30:35) | |
Minä väitän että KUKAAN täyspäinen joka on joskus elämässään päässyt puuhailemaan minkään järkevän PA-systeemin kanssa ei osta itselleen bändikäyttöön 500 euron aktiivikaiuttimia. Jos sä annat rahat, niin voin ostaa kalliit mökäpömpelit :D Kun itte myin alle kahdella sataa eurolla ihan hyvät passiivisubuttimet, neuvottelimme ostajan kanssa hinnasta puoli kesää ja testailimme kaappien soveltuvuutta uuteen käyttöön. Pikemminkin täällä sellainen tilanne, että käytetytkin vaikka parikyt vuotta vanhat vehkeet maksaa niin paljon, että ei niitä noin vaan huvikseen voi ostella! Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että ei ole järkeä laittaa henkilökohtaisiin soittimiin ja vahvistimiin hirveitä rahoja jos PA-han ei laiteta juuri yhtään. Jos ny sit käytän omaa stressiklubia esimerkkinä, niin mun bändin roudakalusto on humppakuutio, eli kuomullinen peräkärry. Mäkin olen roudaillu peräkärryllä ja hinannut sitä yhä vähemmän koska joudun roudaamaan liikaa kun sinne menee kamaa ihan kuin oltais menossa johonkin stadionille... Siis vähemmän kamaa ja kevyitä laitteita mukaan ni pääse keskittyy soittamiseenki eikä roudaukseen. | |
![]() 08.11.2010 08:42:08 | |
musamies: Mäkin olen roudaillu peräkärryllä ja hinannut sitä yhä vähemmän koska joudun roudaamaan liikaa kun sinne menee kamaa ihan kuin oltais menossa johonkin stadionille... Siis vähemmän kamaa ja kevyitä laitteita mukaan ni pääse keskittyy soittamiseenki eikä roudaukseen. Kannatettava ajatus sinällään ja se kai se tarkoitus on mutta soittamiseen ei voi keskittyä, jos kokonaisuus kuulostaa hirveältä. Joskus ei kalusto ja taidot anna myöten, että saisi joihinkin tiloihin hyvän äänentoistona ja kyllähän se soittokin siitä kärsii. Monesti kyllä kohderyhmällä ei ole väliä onko se nyt ihan viimeisen päälle viilattu, kunhan kappalevalikoima on oikea mutta kyllä se omaan soittoon vaikuttaa. Jos en ihan nyt väärin tulkinnut, niin olikohan Korsuorkesterilla BOSEn L1:t yläpömpeleinä PA-laitteissaan? Ei siis siellä lavalla vaan "normaaliin" tapaan lavan etureunassa subbarien päällä tolpannokassa. Humpasta rautalankaan... | |
![]() 08.11.2010 10:14:52 | |
musamies:Kun itte myin alle kahdella sataa eurolla ihan hyvät passiivisubuttimet, neuvottelimme ostajan kanssa hinnasta puoli kesää ja testailimme kaappien soveltuvuutta uuteen käyttöön. En olis jaksanut. Tais olla subbarit jo uudessa käytössä kesän aikana, mutta piheys vain esteenä. En tiä mihin kauppaan saa kulumaan yli tunnin. Jos hommaa ei hanskaa ekan 15 min aikana, niin parempi olis pyytää joku joka sen hanskaa. | |
![]() 08.11.2010 10:44:26 | |
NeliX4: En olis jaksanut. Tais olla subbarit jo uudessa käytössä kesän aikana, mutta piheys vain esteenä. En tiä mihin kauppaan saa kulumaan yli tunnin. Jos hommaa ei hanskaa ekan 15 min aikana, niin parempi olis pyytää joku joka sen hanskaa. Joo tää on aivan uskomaton ilmiö minunkin mielestä. Miten jotkut jaksaa. No, ehkä niille sitten jää se olennainen euromäärä enemmän kuukaudessa. Taitaa vaan vaatia sitä, että käyttää kaiken vapaa-aikansa moisten "hevoskauppojen" tekoon. Ei se tästä.. | |
![]() 08.11.2010 10:58:32 (muokattu 08.11.2010 11:02:06) | |
Huti. Meni jo. Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. | |
![]() 08.11.2010 12:52:38 (muokattu 08.11.2010 12:55:19) | |
eetuss: Joo tää on aivan uskomaton ilmiö minunkin mielestä. Miten jotkut jaksaa. Tossa vähän huumoria mukana, pääsi samalla itse harrastamaan noita subuttimia, joista piti itselle rakennella jotain, mutta ei into tai rahat riittäny. Samalla sain vanhan jakarini takasin (Hifi 100-1) pohjalta räätälöity omiin tarpeisiin ja voin rakennella siitä jotain kotikäyttöön tai vaikka tulevalle digipianolle subbari. Siihen kun sais vaikka käytetyt Genelecin studiomonitorit kaveriks... Kannatettava ajatus sinällään ja se kai se tarkoitus on mutta soittamiseen ei voi keskittyä, jos kokonaisuus kuulostaa hirveältä. Joo, mut toi oi ole kyl ollu laitteiden määrästä kiinni vaan enempi taidosta ja onko vaikka äänentoiston suhteen kaikki parametrit tiedossa ja omassa hallussa vai onko mukana yllättäviä randommuuttujia, joihin vaikea vaikuttaa. Jos kaikki hyvin suunniteltu ja osaa soittaa ja laulaa, ei tarvi paljon sälää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)