Aihe: H2-kompura | 1 |
---|
pa50 06.09.2010 20:32:05 | |
|
Nauhoiteltiin tanssibändin treenejä H2-tallentimella. Signaali otettiin suoraan mikseristä. Ääni on tosi hyvälaatuista, MUTTA valmiissa matskussa esiintyy aika paljon pumppausta esimerkiksi pianon kovissa iskuissa. Koko äänitaso hiljenee melkoisesti. Pitääkö kompura ottaa pois kokonaan käytöstä vai onko siinä joku asetus joka olisi vähän hellävaraisempi. Kyseiset iskut eivät menneet edes klipille. Mies,Korg ja kitara | |
Ei kannata kompuraa käyttää tosiaan lainkaan. Jos hifistellä haluaa/jaksaa, niin tehkää noi kaikki säädöt vasta myöhemmin koneella. Vauhti korjaa virheet | |
Juurikin ilman kompuraa kannattaa ottaa, sillä H2:ssahan kompura on digitaalinen. Eli siitä ei saa mitään etua verrattuna jälkeenpäin tehtävään käsittelyyn. Saapiko lähettää terveisiä? | jannu 14.09.2010 16:04:54 (muokattu 14.09.2010 16:05:19) | |
|
puusormi: Juurikin ilman kompuraa kannattaa ottaa, sillä H2:ssahan kompura on digitaalinen. Eli siitä ei saa mitään etua verrattuna jälkeenpäin tehtävään käsittelyyn. Ja mitäs etua sitten analogikompressorista olisi käytettynä vastaavassa tilanteessa digitaaliseen nähden? "You really can't be jealous of something you can't fathom."
-Nigel Tufnel | kivi 14.09.2010 16:23:38 | |
|
jannu: Ja mitäs etua sitten analogikompressorista olisi käytettynä vastaavassa tilanteessa digitaaliseen nähden? Eikun, on Puusormella tuossa järki; kompressoimalla jo analogimaailmassa ja ennen kuin signaali ensimmäistä kertaa digitoidaan voidaan tosiaan saavuttaa paljonkin etua. Mutta tietysti silloin pitää olla lopulliset visiot ihan valmiina, ja tietää miten ne tullaan tekemään. Digitaalisen signaalin muuttaminen analogiseksi analogikompressointia varten (ja takaisin) ei tietenkään juuri eroa digitaalisen signaalin kompressoimisesta digitaalimallinnetulla kompuralla, eikä todennäköisesti tuo mitään etua. | puusormi 14.09.2010 18:10:56 (muokattu 14.09.2010 18:16:51) | |
|
jannu: Ja mitäs etua sitten analogikompressorista olisi käytettynä vastaavassa tilanteessa digitaaliseen nähden? Esim. jos analogikompuralla saadaan pidettyä signaalin dynamiikka kurissa siten, ettei a/d -muunnos klippaa, niin se helpottaa joskus. Jos vaikka äänitellään asioita joissa on hurjasti dynamiikkaa. Joissain muunninpurkeissahan on signaalitiessä ennen a/d muunnosta analogilimiitteri ihan sitä varten ettei tule karua digisäröä silloin kun sisään menee liian kuumaa signaalia. Limitteri tekee siis soft-klippausta ja sen pitäisi kuullostaa mukavammalta kuin perinteinen 0.0dBFS -klippaus. Joidenkin ihmisten mielestä ajatus on hyvä, toiset uskovat sen olevan saatanasta. edit: Tietysti modernissa laitteessa, jossa tuo muunnos on tehty järkevällä tavalla, on dynamiikkaa aika paljon muutenkin. Tuo analogikompurointi olisi ehkä enemmänkin semmoinen suoja omaa gainin väärin arviointia varten. H2:ssahan analogigainia muuten on 3 asentoa hi/mid/lo, ymmärtääkseni se 127-steppinen gaini on digitaalisesti tehty. Voin olla väärässäkin. Saapiko lähettää terveisiä? | jannu 14.09.2010 21:22:10 (muokattu 14.09.2010 21:22:32) | |
|
Joo, kyllä mä tajusin mitä puusormi haki. Oli vaan sen verran suuri väärinymmärryksen mahdollisuus tuossa että oli pakko saivarrella, että saatiin homma kokoon myös rautalangasta. "You really can't be jealous of something you can't fathom."
-Nigel Tufnel | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|