Aihe: Ostamassa ensimmäistä bassoa
1 2 3 4 59 10 11 12 1315 16 17 18 19
JussiKoo
06.09.2010 15:19:04
Viihdyttävä ketju tosiaan, mutta hieman vakavammin puhuen meiltä "varttuneimmilta" harrastajilta/ammattilaisilta tuppaa joskus unohtumaan soitonharrastuksen realiteetit.

Hyvin harvalla on mahdollista hankkia ensimmäiseksi soittimeksi laatupeli. Sen takia halvoille instrumenteille on kysyntää ja tarvettakin. Jos ei ole rahaa, mutta on tarve ja kova into, niin ei muuta kuin ostoksille käytettävissä olevan budjetin mukaan. Mun mielestä ihan hyväksyttävä juttu.

Mun eka basso oli halpis Mayan Jazz. Soittokuume oli niin kova, etten huomannut soittimessa mitään suurempaa puutetta. Keikoilla käytiin ja ääntä tuli. Meni monta vuotta ennen kuin hankin laadukkaamman basson.

Tietotaidon karttuessa soittaja yleensä rupeaa havaitsemaan laadukkaampien soittimien edut. Sitä odotellessa on tärkeää, että into harrastamiseen säilyy, vaikkakin sillä halpiksella.

(Tahattomasti?) ilkeämieliset nettikirjoitukset voivat myös tappaa innostuksen, joten ollaanhan ihmisiksi ja jeesataan tulevia bootsikollinseja hienon harrastuksen saralla.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
J.Nikkanen
06.09.2010 15:43:59 (muokattu 06.09.2010 15:45:00)
Rokki-cola puhuu asiaa. Pitkästä aikaa joku sitäkin tässä ketjussa harrastaa. Mutta toisaalta, rölötyskin on ihan hauskaa välillä. Eipä mennyt kuin viimeksi viikonloppuna hermot bassodadaankin, voi veijoset sentään!

edit: Mutta soittakaamme toki bassoa, olkoon ne sitten rapakon takaa tahi nousevan auringon maista. Pääasia että itellä on hauskaa. Rok!
Hohhoijaa
06.09.2010 16:06:51 (muokattu 06.09.2010 16:07:49)
Isotalo: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=447997

tai tuosta

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=447440

Itsellä käytössä tällä hetkellä tuon ylemmän mallin pikkuveli eli RB6 (1x15" ja 165w). Piti saada sukkelasti kohtuuhintainen vahvari kun siirryi kitaran varresta bassoon ja hyvihän se on treeniksellä riittänyt. RB7:lla varmaan möyrisi tuhdimpaakin tavaraa, tuskin noilla mettään mennään.

Noihin hintoihin tuntuisi tosiaan olevan suht. hyvin käytettyjen markkinoilla tarjontaa ainakin sen perusteella mitä tuli tiirailtua, näin alkuperäiselle kyselijälle infoksi.
BassoSisko
06.09.2010 16:23:02
Rock-Ola: (Tahattomasti?) ilkeämieliset nettikirjoitukset voivat myös tappaa innostuksen, joten ollaanhan ihmisiksi ja jeesataan tulevia bootsikollinseja hienon harrastuksen saralla.

Hienosti sanottu, plussaa tuli.

Laita samumaster uudestaan vain se sun ilmoitus torille, kyllä se johonkin hintaan kaupaksi käy.
samumaster
06.09.2010 16:35:19 (muokattu 06.09.2010 16:37:08)
BassoSisko: Hienosti sanottu, plussaa tuli.

Laita samumaster uudestaan vain se sun ilmoitus torille, kyllä se johonkin hintaan kaupaksi käy.

Miksi laittaisin? En halua myydä sitä. Otin torilta ilmoituksen pois vain mielenvaihdoksen takia. Kyllä se vähän noista "et saa myytyä ellet laske hintaa sataeuroa" johtuikin. Olin liian ahne ja halusin heti paremman.
Antti1
06.09.2010 16:42:05
samumaster: Olin liian ahne ja halusin heti paremman.

Saa ja kannattaahan sitä soittaa heti just niin hyvällä, kuin mihin on ikinä vaan mahdollisuuksia.
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
hollstro
06.09.2010 16:59:38

samumaster: Miksi laittaisin? En halua myydä sitä. Otin torilta ilmoituksen pois vain mielenvaihdoksen takia. Kyllä se vähän noista "et saa myytyä ellet laske hintaa sataeuroa" johtuikin. Olin liian ahne ja halusin heti paremman.

Ota ensin tää basso haltuun kunnolla, niin tiedät mitä siitä seuraavasta haluat. Opettelet virittämään, säätämään intonaation, kaulan ja kielten korkeuden, mikkitkin. Noi on oikeasti tärkeitä taitoja soittajalle. Saa aina soittimen sellaiseen set-uppiin joka itseä miellyttää, eikä säänvaihteluiden takia tarvitse ravata kitarasepällä tai tyytyä huonoon soittotatsiin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Funkånaut
06.09.2010 17:10:18

hollstro: Ota ensin tää basso haltuun kunnolla, niin tiedät mitä siitä seuraavasta haluat. Opettelet virittämään, säätämään intonaation, kaulan ja kielten korkeuden, mikkitkin. Noi on oikeasti tärkeitä taitoja soittajalle. Saa aina soittimen sellaiseen set-uppiin joka itseä miellyttää, eikä säänvaihteluiden takia tarvitse ravata kitarasepällä tai tyytyä huonoon soittotatsiin.

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Eikä tuon tasoinen säätely ole kovin hankalaa, kunhan muistaa eka hieman perehtyä siihen mitä on tekemässä. Kyl netistä löytyy hyvin ohjeita noihin säätelyihin.
Nyt lapset lopetatte pelleilyn. Jussimus panee jos panee, muut pojat siirtyy flaksiketjuun. -Modeterminaattori
Antti1
06.09.2010 17:15:55 (muokattu 06.09.2010 17:16:36)
Säätöjen opetteluun yksi mun mielestä tärkeä pointti: tee vain "yhdestä kohtaa" säätö aina kerrallaan, jotta huomaat sen vaikutuksen. Säätämällä kaikkea yhtäaikaa jää helposti haluttu vaikutus saavuttamatta, eikä loppupeleissä edes opi miten homma toimii ja miksi.

Siinä vaiheessa kun homma alkaa olemaan hanskassa voi säätää kaularautaa, viilata satulaa ja säätää tallapalojen korkeutta yms. yhdelläkin kertaa, jos vaan ymmärtää niiden yhteisvaikutuksen ja osaa paikantaa vian. Väittäisin, että kovin harva ammattilainenkaan ihan kaikkea yhdessä rytäkässä/ristiinrastiin säätää. Ensimmäisiä kertoja kokeilevat aloittelijat sensijaan tätä tapaavat harrastaa ja sit on soittimen tatsi pahimmillaan aivan metsässä tämän jäljiltä. :)
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
BassoSisko
06.09.2010 22:06:25
Mä tein niin että otin ekalla kerralla riskin ja rupesin säätämään bassoa itse. Ei siitä ihan niin hyvää tullut, joten kiikutin sen sitten säädettäväksi, samalla siihen vaihdettiin kieletkin. Ajattelin että seuraavalla kerralla teen taas saman uudestaan, yritän ensin itse ja vain jos menee pieleen, niin sitten vien muualle.

Nyt vaan otat basson käyttöön ja rupeat nauttimaan siitä soittamisen ilosta. Jos tarvit apuja joissain biiseissä, niin kysy vaan rohkeesti. Aina täältä löytyy muutama jotka on valmiita auttamaan meitä aloittelijoitakin. :)
GeeR
06.09.2010 23:41:33
No huh huh...onpa ollut melkoinen ketju tämä ! Ensin lytätään aloitteleva basisiti täysin ja sitte kun se on tehty, ruvetaan tsemppaamaan ja antamaan viisaita neuvoja. Ei se eka halpa basso soittointoa tapa, vaan tällaiset kirjoitukset, mitä täällä on ollut. Muistakaa, että kaikki me ollaan joskus oltu aloittelijoita.

Samumasterille vaan kovasti tsemppiä ja veivaa menemään sillä ,mikä sulla nyt on ! Äläkä pidä kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan ainoana totuutena. Fiilis on tässä vaiheessa tärkein !
Basistin veli
pekezu
07.09.2010 02:05:46

hollstro: Ota ensin tää basso haltuun kunnolla, niin tiedät mitä siitä seuraavasta haluat. Opettelet virittämään, säätämään intonaation, kaulan ja kielten korkeuden, mikkitkin. Noi on oikeasti tärkeitä taitoja soittajalle. Saa aina soittimen sellaiseen set-uppiin joka itseä miellyttää, eikä säänvaihteluiden takia tarvitse ravata kitarasepällä tai tyytyä huonoon soittotatsiin.

Samaa mieltä. Itse aloitin oman soittimen säätämisen (jopa sen kauhistuttavan kaularaudan koskettelun) ihan ekasta bassosta. Tein monta virhettä, useita kertoja ja joskus tuloksena oli aika järkyttävässä soittokunnossa oleva basso.

Reipas neljä vuotta soittoharrastuksen alusta ja enpä enää veisi soitinta säädettäväksi ulkopuoliselle. Kun viimeksi vaihtoi bassoa, tiesi heti kokeillessaan, mitä pitää tehdä, että tulee hyvä. Ja just mulle hyvä, ei sellanen yleishyvä. On helppoa kun ei tarvitse vuntsailla, että hitja kun joku kusee mutten tiedä mikä.

Täältä muussinetistä löytyy tuo basson säätö- ketju ja myös artikkeli. Ne on äärimmäisen hyviä informaatiolähteitä. Kannattaa rohkeasti lähteä vaan yrittämään, pitää pää kylmänä ja seurata ohjeistuksia. Kaularaudan säätö on noista se kaikkein "mystisin" ja senkin mystiikka lienee seurausta kauhutarinoista, joissa tuhoa on tehty ensinnäin ylenpalttisen voimankäytön takia. Tarkkana saa olla, mutta ei kannata pelkäämään ruveta.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
MPU
07.09.2010 08:32:35
GeeR: No huh huh...onpa ollut melkoinen ketju tämä ! Ensin lytätään aloitteleva basisiti täysin ja sitte kun se on tehty, ruvetaan tsemppaamaan ja antamaan viisaita neuvoja. Ei se eka halpa basso soittointoa tapa, vaan tällaiset kirjoitukset, mitä täällä on ollut. Muistakaa, että kaikki me ollaan joskus oltu aloittelijoita.

Samumasterille vaan kovasti tsemppiä ja veivaa menemään sillä ,mikä sulla nyt on ! Äläkä pidä kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan ainoana totuutena. Fiilis on tässä vaiheessa tärkein !

Lytättiin tai ei, totuus on kuitenkin se, että ihan halvimmissa bassoissa todennäköisyys saada täysin susi soitin on suurempi kuin hiukka kalliimmissa. Soittokelvoton/hankalasoittoinen soitin se vasta innon tappaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Visakoivu
07.09.2010 08:34:54
MPU: Lytättiin tai ei, totuus on kuitenkin se, että ihan halvimmissa bassoissa todennäköisyys saada täysin susi soitin on suurempi kuin hiukka kalliimmissa. Soittokelvoton/hankalasoittoinen soitin se vasta innon tappaa.
Marko

Ja jos ei tapa niin vääristää soittotekniikkaa niin, että sitä on todella vaikea korjata.
"Hamster on overdrive."
Nazareth
07.09.2010 08:52:04
BassoSisko: Mä tein niin että otin ekalla kerralla riskin ja rupesin säätämään bassoa itse. Ei siitä ihan niin hyvää tullut, joten kiikutin sen sitten säädettäväksi, samalla siihen vaihdettiin kieletkin. Ajattelin että seuraavalla kerralla teen taas saman uudestaan, yritän ensin itse ja vain jos menee pieleen, niin sitten vien muualle.

Nyt vaan otat basson käyttöön ja rupeat nauttimaan siitä soittamisen ilosta. Jos tarvit apuja joissain biiseissä, niin kysy vaan rohkeesti. Aina täältä löytyy muutama jotka on valmiita auttamaan meitä aloittelijoitakin. :)

Mulla ei aikanaan ollu säätämisestä _yhtään_ mitään hajua, en tienny edes mite kieltenkorkeutta säädetään. Joten mä sitte totuttelin sitte siihen että säädöt on miten on, ja sen mukaan mentiin. Sormet vähän kärsi mutta into soittamiseen oli niin kova ettei haitannu.
Sitkeä rotta. Räkäjarrujen läpi karannut räkä päätyy musiikkiin. Nää soi.
JussiKoo
07.09.2010 10:01:03 (muokattu 07.09.2010 10:01:33)
Nazareth: Mulla ei aikanaan ollu säätämisestä _yhtään_ mitään hajua, en tienny edes mite kieltenkorkeutta säädetään. Joten mä sitte totuttelin sitte siihen että säädöt on miten on, ja sen mukaan mentiin. Sormet vähän kärsi mutta into soittamiseen oli niin kova ettei haitannu.

Samat sanat. Ihmettelin vaan, kun 12. nauhan kohdalta kielen korkeutta rupesi olemaan lähemmäs sentti :)
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Kefiiri
07.09.2010 10:17:00
Visakoivu: Ja jos ei tapa niin vääristää soittotekniikkaa niin, että sitä on todella vaikea korjata.

En sinänsä epäile tuota, mutta löytyisikö jokin hyvä esimerkki vaikeasti korjattavasta halpisbasson aiheuttamasta tekniikkavirheestä?
BassoSisko
07.09.2010 10:24:46
Nazareth: Mulla ei aikanaan ollu säätämisestä _yhtään_ mitään hajua, en tienny edes mite kieltenkorkeutta säädetään. Joten mä sitte totuttelin sitte siihen että säädöt on miten on, ja sen mukaan mentiin. Sormet vähän kärsi mutta into soittamiseen oli niin kova ettei haitannu.

Mulla oli onni törmätä mnetin säätöohjeisiin. :)
JussiKoo
07.09.2010 10:39:36
BassoSisko: Mulla oli onni törmätä mnetin säätöohjeisiin. :)

Etkö kuitenkin vienyt Presarin lopulta huoltoon :) Kyseenalaisia ohjeita m.netissä :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)