Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 539 40 41 42 43122 123 124 125 126
Twinkle
04.09.2010 22:15:23
Grugi: On tää kitarointikin menny niin hifistelyks, hassua miten ennen on pärjätty ihan tavallisilla vahvistimilla.

Ei ole kyse siitä että onko pärjätty, vaan lähinnä siitä että niissä on ne niiden tietyt ongelmat. Justiinsa kotikäyttöön niiden koko, äänekkyys, nauhoitettaessa mikittämisen vaikeus jne. vaikuttavat. Kyllähän oikea vahvari on hauska ja kiva oikeissa olosuhteissa mutta minusta on vain positiivista se, että tämmöisiä vaihtoehtoja on tullut myös niihin paikkoihin, missä ne tavalliset ratkaisut ovat ongelmallisia.
Ziggy Bubba
04.09.2010 22:15:23

efunkelist: kerrostalossa ei palio mikitellä...

Jaa, kai se sitten riippuu vahvarista vaan :) Kyllä ite ainakin mikittelen ihan ilosesti omassa yksiössä, soundikin miellyttää korvaa.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Twinkle
04.09.2010 22:19:24
sikki-six: Jaa, kai se sitten riippuu vahvarista vaan :) Kyllä ite ainakin mikittelen ihan ilosesti omassa yksiössä, soundikin miellyttää korvaa.

Juu, on välineitä jotka voi helposti mikittää myös kotona ja on sitten taas välineitä, jotka auttaa siinä mikittämisessä (keinokuormat, isolaatiocabinetit tms) mutta kaikkea ei vaan yksinkertaisesti voi. Esim. joku JCM800 on todella riippuvainen masterin asennosta sen särön tuottamisessa ja se meteli on aivan helvetillinen.

Toki kaikki vähän riippuu siitäkin, että missä himassa asuu.
Ziggy Bubba
04.09.2010 22:25:36

Twinkle: Toki kaikki vähän riippuu siitäkin, että missä himassa asuu.

Tosi on. Itellä on onneks aika jykevät seinät, jotka mahdollistaa "pienen" huudattamisen.
aristoteles666
04.09.2010 22:25:41

Grugi: On tää kitarointikin menny niin hifistelyks, hassua miten ennen on pärjätty ihan tavallisilla vahvistimilla.

hifistelyä on soittaa sähkökitaraa.
sirry akustiseen jos et halua hifistellä.
Twinkle
04.09.2010 22:30:42
sikki-six: Tosi on. Itellä on onneks aika jykevät seinät, jotka mahdollistaa "pienen" huudattamisen.

jep, itellänikin on sellainen jossa voi huudattaa vaikka half-stackia halutessaan, mut ei silti. Joskus tässä oli bassostackki kyllästytti kun pullot tipahteli hyllyiltä ja astiat helisi.
Ziggy Bubba
04.09.2010 22:32:06

Twinkle: jep, itellänikin on sellainen jossa voi huudattaa vaikka half-stackia halutessaan, mut ei silti. Joskus tässä oli bassostackki kyllästytti kun pullot tipahteli hyllyiltä ja astiat helisi.

Hehe. Oma huudattaminen meinaa lähinnä semmosta kovaääniseen puheeseen verrattavaa. Eihän tossa vielä elementit just liiku, mutta narulle tarttuu oiva soundi. Se riittää.
Harrastelija
04.09.2010 22:51:18
Antti1: !
E: Saisivat perkeleet kehittää vaan jonkun näppärän impulssien pyörittämiseen tarkoitetun plugarin, jossa olisi oikeasti tehty helpoksi noiden vaihtoehtojen selaaminen ja a/b-vertailu ilman valikkoseikkailuja. Ehkä jopa monien eri impulssien lataamistakin huonesoundeja ja lähimikityksiä varten pienellä sisäisellä mikserillä.

TL-Space on ihan näppärä tossa mielessä, siihen saa ladattua 10 kerralla ja vaihdeltua yhdellä hiiren näpäytyksellä sillon kun testailee.
Sen lisäks siinä on aika lailla muitakin säätöjä hifisteltäväks.

Ainoo vaan, että sitä saa ainoastaan RTAS ja AU plugarina ja lisäks se on kaupallinen.

Onneks jäi Protari 7:n plugarivarastosta aikoinaan.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen..... Jaa miksen tiluta? En halua kuulostaa äänenmurroksesta kärsivältä katuporalta.
efunkelist
05.09.2010 07:14:35

sikki-six: Jaa, kai se sitten riippuu vahvarista vaan :) Kyllä ite ainakin mikittelen ihan ilosesti omassa yksiössä, soundikin miellyttää korvaa.

tiedän. mut mulla ei ole sitä rockerverbiä, vielä.... ;)
mutta toisaalta sekin tekee vain rockerverbin soundin että onhan näissä moulinexeissa se jeppis että saa sitä sun tätä soundia aikaiseksi.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Mikko L
05.09.2010 17:56:11

Mä veikkaan että mun Rockerverb on vielä hiljaisempi. :D

Mun mielestä on aika turhaa kommentoida että: "on sitä ennenkin pärjätty ilman tällaisia härpäkkeitä". Tuohan on vähä niinku puhelimen keksijälle sanoisi että turha keksintö ku sitä ennen on pärjätty ilman puhelimia.

Oikean vahvistimen nauhoittamisessa on aina se ongelma että ne kuulostaa oikeesti paremmalta sellasella volumella ettei niitä voi asunnossa luukuttaa. Kyllä, uskon että "homma toimii" pienemmälläkin volumella, mutta tämä "homma toimii" on sellainen sisäpiirin vitsi jo meidän bändiporukoissa. Se on niin avoin käsite. Joillekin homma toimii jos ääntä kuuluu. Joillekin homma toimii vasta sitten kun kaikki on täydellistä. Kyllä mun Mesa Mark IV kuulosti ihan OK:lta suht pienelläkin volumella nauhotettuna, mutta sillon ei ole yhtään sitä putkidynamiikkaa josta kaikki (turhaan) haukkuu Axea. Vahvistinta pitää luukuttaa että putket alkaa toimimaan. Eli te jotka pidätte vahvistimenne soundia parempana silloin kun sen yli kuulee vielä puhetta, te ette tykkää putkidynamiikasta. Tässä ei ole mitään vikaa... se onkin ehkä yksi maailman ylihehkutetuimmista asioista.

Toinen ongelma oikean vahvistimen kanssa on se että harvalla on se eristetty huone missä se soundi katotaan kohilleen. Suurin osa etsii soundin vahvistimen kanssa niin että korvat menee ruvelle ja sitten mennään kuunteleen miltä se homma kuulostaa mikin läpi kun ei enää kuule eroa onko se kitarapiuha survottu vahvistimen reikään vai oravan peräreikään. Asia myös monesti on niin että mikin läpi eri vahvistinasetukset soundaa hyvältä kuin huoneessa.

Nooh tästäpä voi taas pistää suuret kädenväännöt aikaan.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Ziggy Bubba
05.09.2010 18:35:00 (muokattu 05.09.2010 18:48:54)

Mikko L: Mä veikkaan että mun Rockerverb on vielä hiljaisempi. :D

Ois kans hauska kuulla miten paljon hedelmäpeli oikealta sitrukselta maistuu... Siis klippiä Axen "Rockerverbistä" ois tosi hauska kuulla, en löytänyt ainakaan juutuubista.

Mun mielestä on aika turhaa kommentoida että: "on sitä ennenkin pärjätty ilman tällaisia härpäkkeitä". Tuohan on vähä niinku puhelimen keksijälle sanoisi että turha keksintö ku sitä ennen on pärjätty ilman puhelimia.

Axe ei ehkä ihan saman luokan keksintö ole kuin puhelin, ehkä puhelin pikavalinnoilla vois olla lähempänä. Tossa kommentoin sitä, että onnistuu se nauhoittaminen myös perinteisellä menetelmillä, eikä mallintaja ole todellakaan mikään ainoa vaihtehto. En tiedä ymmärsitkö tahallaan väärin.

Oikean vahvistimen nauhoittamisessa on aina se ongelma että ne kuulostaa oikeesti paremmalta sellasella volumella ettei niitä voi asunnossa luukuttaa. Kyllä, uskon että "homma toimii" pienemmälläkin volumella, mutta tämä "homma toimii" on sellainen sisäpiirin vitsi jo meidän bändiporukoissa. Se on niin avoin käsite.

No mites vaikka tämmönen "käsite": Orange kuulostaa - ja tuntuu soittaessa - ihan helvetin hyvältä, hiljaa tai kovaa. Toimiiko nyt?

Kyllä mun Mesa Mark IV kuulosti ihan OK:lta suht pienelläkin volumella nauhotettuna, mutta sillon ei ole yhtään sitä putkidynamiikkaa josta kaikki (turhaan) haukkuu Axea. Vahvistinta pitää luukuttaa että putket alkaa toimimaan.

Kaappi tai elementti ei samalla tavalla pääse hommiin kuin kovempaa soitellessa. Kyllä ne putket toimii myös hiljasilla volyymeillä, vaikka jotain eroa voi isompaan volakkaan olla. Jotkut putkarit kuulostaa suorastaan paskalta hiljaa, mutta semmosta ei kannatakaan himassa soitella.

Eli te jotka pidätte vahvistimenne soundia parempana silloin kun sen yli kuulee vielä puhetta, te ette tykkää putkidynamiikasta.

Älä sano mitä muut tietävät mistäkin, toi on vammasta ja ärsyttävää keskustelua. En ymmärrä mihin putkidynamiikka häviää kun master on pienemmällä, tämä vaatii selityksen - olkaatte hyvät.

Suurin osa etsii soundin vahvistimen kanssa niin että korvat menee ruvelle ja sitten mennään kuunteleen miltä se homma kuulostaa mikin läpi kun ei enää kuule eroa onko se kitarapiuha survottu vahvistimen reikään vai oravan peräreikään. Asia myös monesti on niin että mikin läpi eri vahvistinasetukset soundaa hyvältä kuin huoneessa.

Ne suhteellisen pienet volyymit paritettuna suljetulla rakenteella varustetun kuulokeparin kanssa tekee kotistudiossa ihmeitä. Ei ole mikittäminen ollenkaan hankalaa, kun tosissaan kuulee mikkiä siirrellessä sen eron soundissa jonka mikki poimii. Kannattaa tutustua erilaisiin äänitys- & monitorointitekniikoihin.

E: Ai niin, Orange on monen vaffarin tapaan pirun kaunis jopa sisustuselementtinä, samaa ei voi sanoa noista ankeista räkkilootista.. Tämä juttu saattaa vaikuttaa myös soittofiilikseen :)
efunkelist
05.09.2010 20:13:30

Ai niin, Orange on monen vaffarin tapaan pirun kaunis jopa sisustuselementtinä, samaa ei voi sanoa noista ankeista räkkilootista.. Tämä juttu saattaa vaikuttaa myös soittofiilikseen :)
Todellakin vaikuttaa ja jotkut tykkääkin räkkikamoista. Jonkinlaiseen sisustukseen se varmasti paremmin sopiikin kuin räikeän oranssi isokokoinen laatikko... ;)

Mutta vielä tuosta soundinmuodostuksesta ja äänittämisestä. Ei pelkästään putkivahvarit kaipaa isompia tehoja vaan myös jotkut kaiuttimet! Jos se olisi vain putkista kiinni voisi käyttää keinokuormaa, mutta joku 12" ämyri voi olla itselle just se juttu eikä niin iso kartio "herää" välttämättä kovin pienillä wateilla, varsinkaan jos kyseessä on joku vanha ja epäherkkä kappale. Puhumattakaan siitä että jos kaivataan kaiutinsäröä soundiin - (ja tähän kohtaan sopii sanoa että saa sitä säröä pedaaleistakin! :D )

Ehdottaisin että keskustelu palaisi pikkuhiljaa takaisin itse axefx-laitteeseen koska tuo "mallintavat vs aidot mikitetyt" on yleisempi puheenaihe mitä kyllä muuallakin käydään ja on käyty ihan riittämiin. Tekijä valitsee työkalunsa. Turha sitä on metsurillekaan mennä sanomaan kannattaisko vetää dolmarilla vai husqvarnalla vaiko sittenki fiskarsin kirveellä.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Ziggy Bubba
05.09.2010 20:22:14 (muokattu 05.09.2010 20:23:10)

efunkelist: Todellakin vaikuttaa ja jotkut tykkääkin räkkikamoista. Jonkinlaiseen sisustukseen se varmasti paremmin sopiikin kuin räikeän oranssi isokokoinen laatikko... ;)

Makunsa kullakin. Musta noi mustat vahvarilaatikot, räkkilootat sun muut on pirun tylsiä ja ankeita (ehkä jotkut Matampit vois olla poikkeuksia...). Kukaan ei-kitaristi ei niitä esteettisistä syistä kehu, toisin on Orankin kanssa :)

E: Itekin haluaisin tosta Axesta lisää kokemuksia, klippejä ja infoa yleisesti. Varsinkin se Rockerverb-mallinnus ois erityisen jännä kuulla.
Mikko L
05.09.2010 22:55:33 (muokattu 05.09.2010 23:01:21)

Jea itsekin olin Orange-miehiä jossain vaiheessa. Hyviä luotettavia live-vahvistimia, mutta soundillisesti ei mitenkään hirveän erityisiä. Kyllähän niissä väistämättäkin se yksi suurimmista arvotekijöistä on se ulkonäkö. Se on se ainoa kitaralaite mistä tyttökaveri tykkäs kodin sisustuksessa. :D

En tiiä miksi en oo päätynyt käyttään tuota Rockerverbiä kovin paljon Axessa. Tässä kuitenkin pätkää nuilla Orangen tehdasasetuksilla. Eka tulee tuota "Classic British Rock"ia ja sitten "Nu Metal"lia: http://www.mediafire.com/?35t094vrhrby5gq

Tuo menee nyt Redwirezin Orange 4x12 V30 kaapin läpi. SM57 Cone:n paikkeella kiinni kaapissa.
Mikko L
06.09.2010 00:53:06

No voin mä tehdä pienimuotoisen paikkauksen. Kyllä Orangessa on hyvät soundit. Todella monipuolinen laite ja helvetin kiva soitettava. Mulla on ollut kaksi vahvistinta joista on ollu vaikea luopua ja täysin sen takia että olen saanut niistä eniten kehuja kuinka hyviä vahvistimia ne on bändikavereiden mielestä. Toinen on Mesa Roadster ja toinen on yks Orangen combo. Sanottakoon että molemmat on visuaalisesti näyttäviä vahvistimia, vaikkakin kummassakin on erittäin hyvä soundi. Mark IV:stä en ikinä saanut hyviä kehuja vaikka pidän paljon Rectoa parempana... Mark IV on helkatin ruma laite. Vaikka itselle se soundi onkin tärkein niin musiikki on AINA osittain visuaalista ulkopuolisille. Vieläkin saan kuulla lähipiiristä kuinka hyvältä se mun "Orange" soundas viime levyllä... todellisuudessa käytin Mark IV:tä, mutta väki tekee oletuksia ja haluaa tykätä Orangesta.

Silti jos puhutaan crunch-soundista niin mä pidän Marshallia parempana ja jos puhutaan särösoundeista niin pidän Diezeliä parempana. En siis missään nimessä pidä Orangea huonona. Ehkä näin miksausmielessä Orangessa on liikaa alapäätä joka ei oo kovin tiukka, mut just drive pedaalit tiukentaa menoa.
Twinkle
06.09.2010 01:26:59
En minäkään pidä Orange oikein minään, olenko paska jätkä?
Ziggy Bubba
06.09.2010 01:30:53

Twinkle: En minäkään pidä Orange oikein minään, olenko paska jätkä?

Mitä sitten? Sulle ei varmaan maistu ihan samat musat kuin itelle, siellä saattaa olla osasyy. Plääh.
Mikko L
06.09.2010 01:34:19

Niinjoo ja hirveän moni täällä on nyt sanonut että mikitys on tosi helppoa. Tässä mun mielestä pätee tämä "homma toimii" periaate. Eli ei varmasti oo varma saada mikistä kuulumaan jotain mölyä DAW:hen. Todellisuudessa erinomaisen soundin saaminen vie mikitysaikaa melko paljon. Esim. itse mikitin kaappia jotain 2-5h väliltä aikoinaan. Kyllä ihan OK soundin saa 1min mikitykselläkin. Mutta jos haluu sellaisen ns. huippustudiosoundin ja kiinnitää yksityiskohtaisesti huomiota soundiin niin ettei tarkoituksena oo "sitten EQttaa soundi hyväksi myöhemmin", niin se vie aikaa ja kokemusta.

Onko huippustudiosoundi tarpeellista? Ei kaikille... mutta kaikki varmaan haluaa sen.
Twinkle
06.09.2010 01:41:45 (muokattu 06.09.2010 01:43:27)
sikki-six: Mitä sitten? Sulle ei varmaan maistu ihan samat musat kuin itelle, siellä saattaa olla osasyy. Plääh.

hyvä kysymys, en nyt väittäisi että se syö kenenkään uskottavuutta jos joku vehje hänen mielestään "ei soundaa mitenkään erityiseltä".

EDIT: ja kun kuuntelin nuo klipit Axe-FX:n kautta tehtynä niin ei se "erityiseltä" kuulostanut vieläkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)