Aihe: festarivaihdosta selviytyminen
1 2
pitk
01.09.2010 21:30:13 (muokattu 01.09.2010 21:40:14)

Katti

Itse en hyväksy (yleensä), enkä myöskään tarjoa (koskaan), houselistaa...

Tää on erittäin kaksijakoinen asia. Jos tapahtumaan tulee selkeästi orkestereita, joilla on selkeä raideri, niin niillä mennään.

Esim pari vuotta sitten Tuska-festivaalin teltassa oli raiderit juuri niin hänellään, että katsottiin parhaaksi tehdä house-lista, pohjalta kaikille kaikkee. Toimi noissa skaboissa ihan varmasti parhaiten.

Olen myös ollut ulkomaalaisilla festareilla, joilla on menty houselistalla; lopputulos: hyvin meni, leslie löytyi sieltä, missä se luki teipissä...

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
01.09.2010 21:46:03
Meitsi on kans periaatteessa houselistaa vastaan.

No esmes tänä kesänä joka ikinen ulkomaan festari minkä oon tehny oli toteutettu houselistalla ja suurimmassa osassa niistä oli talon lautana PM5D, johon mulla on oma faili olemassa. Tää sit taas tarkotti sitä et hyvissä ajoin ennen omaa vaihtoa piti käydä talon jäbiltä pyytämässä lista mis oli merkinnät kuin houselista kohtaa mun oman inputlistan kanssa ja sit takahuonekoppiin läppärillä naputteleen faili uusiks. Ei siinä jos se menis pelkällä patchillä mut kun joka ikisen kanavan gainikin pitää ottaa ylös ja ruuvata uusiks patchin jälkeen. Gaini kun tietyin poikkeuksin (tästä lisää digipöytäkeskustelussa) tiskistä riippumatta seuraa etuasteen numeroa eikä kanavanumeroa patchimuutoksissa. Perseestä jos on yhtään kiire ja kiirehän voi hyvinkin olla itsestä johtumatonta esmes Summerbreezeen päästiin heti 40 minsaa ennen vaihtoa kun aikasempaa lentoa saksanmaalle ei sille aamulle saanu ja kuski veti hutin loppumetreillä eli ei osunu oikeesta portista sisään ekalla sinne festarialueelle.
Ja sit analogivehkeillä pulatessa mä oon rakentanu nyt tänhetkisen päätyönantajan kanavalistan silleen et on se tiski mikä vaan ja masterlohko ihan missä vaan kohti lautaa niin mul menee kanavat poikki aina (ei keskeltä lauluja, nauhoja, kitaroita tai rumpuja jne.) järkevästä kohtaa, puhumattakaan siitä et kuin paljo nopeempi on työskennellä kun asiat on samoilla kohilla kun edellisillä 150-200:lla keikalla.

Mutta siis kuten Pitkäkin totes niin houselistalle on myös oma paikkansa, se vaan ei välttämättä oo kisoissa missä suurin osa bändeistä kuskaa mukanaan edes yhtä äänimiestä.
Viltsu audiokantaja
multipaavo
02.09.2010 03:26:56 (muokattu 02.09.2010 03:36:10)

pitk: Tää on erittäin kaksijakoinen asia.

Joo näin on.

Mä olen house-list puoltaja, varsinkin nopeissa 30min ja alle vaihdoissa.
Windowssilla toimivat mikserit vaativat etukäteis-suunnittelunsa oman painoarvonsa, jottei vierailijoiden tarttisi kutsipätsätä rikkinäisellä hiirellä hirveessä kiireessä takahuoneen käytöstä poistetussa vessassa.

Omakohtainen kokemus tulee myös Tuskasta, jossa olin yksin Sue lavalla mikittämässä ja monitoreissa.
Pannuja tuli miltei joka bändin mukana rekallinen ja kaikki muu ripuli selkään. Kun tiskin kanavissa oli jo jokseenkin tolkulliset säädöt sisään tulevalle kamalle, niin aukoi vain auksiloita oikeisiin paikkoihin ja jokainen asiakas hymyili. Vaihdot oli 45-60min luokkaa, mutta ilman house listaa olisin olllu myöhässä ja komeesti :|

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
pitk
02.09.2010 09:16:48

multipaavo:
Pannuja tuli miltei joka bändin mukana rekallinen ja kaikki muu ripuli selkään. Kun tiskin kanavissa oli jo jokseenkin tolkulliset säädöt sisään tulevalle kamalle, niin aukoi vain auksiloita oikeisiin paikkoihin ja jokainen asiakas

Tämä on yksi parhaita pointteja. Meilläkin oli viime vuoden Tuskassa kymmenestä orkasta yhdellä oma seppä mukana. Helpottaa omaa olemista, kun kanavat ovat koko ajan samassa paikassa.

Kuten sanottua, tilanne on ihan toinen, kun pöytään tulee vierailijaa toisensa perään. Vakityönantajan kanssa meillä on käytännössä aina oman listan mukaan. Tosin meillä on molemmissa päissä liki aina omat pulpetit.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
pitk
02.09.2010 09:25:38

Tästä olen jossain jo maininnutkin, mutta:

Talontekniikkaa helpottaakseen on raideri hyvä pitää ajantasalla. Jos jostain syystä joku soitin jää kyseisellä keikalla pois, on kanava parasta jättää yksinkertaisesti tyhjäksi.
'
Jos liikutaan vakibändin kanssa omalla mikkisetillä, on hyvä merkata mikit. Eli Teippi mikkiin, jossa lukee äänilähde ja kanavan numero. Tällöin kanavalista on livenä lavalla, eikä tarvitse jatkuvasti luntata lapusta.

Ja toisin päin, kun lavahakuun (tai kaukokaapelin rasiaan) on merkitty kyseisen orkesterin kanavat, senkun tiputtelee oikeat pyydykset oikeisiin ränneihin. Pots & lojo.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
stnprkl
02.09.2010 09:31:52
.....
Talontekniikkaa helpottaakseen on raideri hyvä pitää ajantasalla. Jos jostain syystä joku soitin jää kyseisellä keikalla pois, on kanava parasta jättää yksinkertaisesti tyhjäksi.....

Ja jos pop on keksiny viime hetkellä jonkun lisäyksen, mikä ei oo raideriin kerinny niin suosiolla ottaa sen sinne listan perään eikä vaadi niitä lisäyksiä sinne väliin, kaik pääsee helpommalla ja virhemahdollisuudet vähenee.
Viltsu audiokantaja
Reiska
02.09.2010 11:01:27
Saattaa olla kertausta joihinkin kommentteihin, mutta... Mitä vähemmän keskustelua ja kysymyksiä kanavalista ja lavakartta aiheuttaa, sen parempi. Esimerkiksi akustisen kitaran DI-boxin sijainti fyysisesti kiinnostaa mikittäjää enemmän kuin soittajan sijainti. Sama koskee montaa muutakin instrumenttia, akustinen tässä vaan esimerkkinä. Mikittäjää kiinnostaa, mille lavahaulle on lyhyin ja selkein matka.

HD:t, klikit jne. nimet eivät kerro välttämättä suoraan missä kyseinen härveli sijaitsee. Nämä myös lavakarttaan selkeästi esille. Jollain bändillä tuli sample kick ja snare keyboard-kioskista. Eikä selvinnyt tämäkään asia lavakartasta.

Phantomit tulee talolta aina isoissa kattauksissa. Ne tulee merkitä kanavalistaan selkeästi ja mielellään lähelle kanavanumeroa. Varsinkin omia mikkejä raahaavilla on usein harha, että nehän tulee meiltä. Vaan kovin usein ei.

Jollain ulkomaan bändillä oli merkattu kirjaimin lavahaut A-E muistaakseni mikkilistaan. Siitä oli oiva apu. He halusivat siistiä ja sitä he saivat.

Reima
Pat Brown: Sometimes in audio there is no "right." There is just "less wrong."
Locrian
02.09.2010 18:48:32
oman inputlistan kanssa ja sit takahuonekoppiin läppärillä naputteleen faili uusiks. Ei siinä jos se menis pelkällä patchillä mut kun joka ikisen kanavan gainikin pitää ottaa ylös ja ruuvata uusiks patchin jälkeen.

Niin. Mun mielestä houselista on lavapään helpotukseksi. FOHissa mä kytken sen viuhkan tarvittaessa niinkun halutaan. Siellä kuitenkin on enemmän aikaa ku lavalla. Tälleen tehtiin yks kisa viime kesänäkin ja 25 minsan vaihtoja vedettiin joku 22 onnistuneesti. Terttu voi varmaan kertoa tunnelmaa lavapäästä mut mun mielestä 5 minsan pätsi on aika nopee...
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
stnprkl
02.09.2010 19:19:02
Locrian: Niin. Mun mielestä houselista on lavapään helpotukseksi...
Muistaakseni mä en oo tänä kesänä muuta kun lavapäätyä tehnykkään missään kohden :)

Menen narikkaa kohti juu.
Viltsu audiokantaja
Locrian
02.09.2010 19:51:56 (muokattu 02.09.2010 19:57:04)
stnprkl: Muistaakseni mä en oo tänä kesänä muuta kun lavapäätyä tehnykkään missään kohden :)

Menen narikkaa kohti juu.

No mut sit mä pätsäisin siellä päässä sen tiskin niinkun sä haluat enkä passittais läppäri kourassa dösään. ;)

Mutta siis etupäässä kun on jengi tullut oman tiskin kanssa niin se vaihtoviuhka on menny juuri siinä järkässä kiinni kuin seppä on asian ajatellut. Tietenkin. Jos taas vedellään talon tiskillä niin talon listalla ollaan menty. Näin siis sillon kun vaihtoaika on puol tuntia tai alle. Jos on enemmän aikaa niin siinä ehtii kyllä tekee koko homman vaikka kahteen kertaan. Mä kun en nykyään ole hirveästi jaksanut tarjoilla digiä etupäässä- enemmänki kieltäytyny antaa sitä käyttöön jos ei todella tiedä mitä tekee. Ja sillonkin jos on oma faili niin mä kyllä teen ihan ite sen soft patchin vieraalle. Mut mä oonki täyden palvelun talo :D....

Se mitä mä tarkoitan tolla että talonlista on mun mielestä lavapäädyn helpottamiseksi tarkoittaa nimenomaan sitä pätsijätkän työn helpottamista.
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
Katti
03.09.2010 11:03:53
Locrian: Se mitä mä tarkoitan tolla että talonlista on mun mielestä lavapäädyn helpottamiseksi tarkoittaa nimenomaan sitä pätsijätkän työn helpottamista.

No se on vähän niin ja näin... Kuten todettua, kyseessä on kakspiippuinen juttu, mutta kuten myös todettua en koskaan itse tarjoa houselistaa, koska jonkin verran myös vieraana näitä töitä tehdessä on huomannut sen, että tuolla lavan päässä on aika kusessa jos joutuu omaa monitoripöytää miettimään et mites se ny meni...

Mulla esimerkiksi lukee on työnantajan monitoribulsan perseessä ihan teipattuna kanavanumerot meidän oman raiderin mukaisesti. Tämä siksi että kyseessä on pienenpi lankku kuin on kanavia kaikkiaa, ja esim snaren alamikkiä on hypitty yli jne.

Tulipas tuossa juuri vastaan vajaa vuos sitten sellainenkin tilanne, jossa talon jamppa välttämättä halus mennä heidän houselistan mukaan (meillä siis tällä kertaa oma pöytä vaan lavan päässä, mut omat mikit, kuuntelut, kulmat jne.) Melkoinen sählinki tuli sit siinä kohtaa kun tää pätsijätkä rupes arpomaan että mikäs näistä kanavista nyt olikaan mikä, meillä kun on esim 2 snarea tossa paketissa.

Noh, hengissä selvittiin, mut ei se houselista ainakaan pätsijätkän työtä tuossa kohtaa jeesannut.

Kuten Anssi ja muutama muukin on maininneet, on se pätsijätkän työ yleensä valmis sitä mukaa kun soittimet paikoilleen löytävät, riippumatta siitä onko käytössä houselista vai ei, kunhan kaikki haut yms. on vaan kunnolla merkitty.

Niin, ja kuten Reiska mainitsikin, mua ainakin kiinnostaa sen äänilähteen, joka kytketään pätsiin, sijainti paljon enemmän kuin popparin oleskelu lavalla...

Mut siis kuitenniin. Mulla on siis olemassa toki jokin houselista heille, joilla ei omaa ole, mutta kellekään jolta on raiderit tulleet, en houselistaa tarjoile, jolleivat pyydä itse. Monesti on kuitenkin vieraat (ainakin he joilla on omaa monitorihahmoakin mukana) miettineet jo hieman tuota kanava layouttia, kuten Viltsukin, monista eri lähtökohdista (soittimien sijainti, faderien sijainti jne...)

...ja vielä noihin raidereihin: Mun mielestä on myös laiskuutta jos ei talon jamppa viitsi ottaa vieraaseen yhteyttä ja varmistaa lappujen paikkansa pitävyyttä. Itse talon jamppana ollessa teen sen aina, vaikka olis kuinka tuore lappu käsissä tahansa. Tuleepahan siinä samalla turistua kelit ja kalastuksetkin, eikä se niin kauaa ota. Sen voi tehdä vaikka samalla kun ajelee jollekin aiemmalle keikalle...
multipaavo
03.09.2010 14:37:41

Katti: tuolla lavan päässä on aika kusessa jos joutuu omaa monitoripöytää miettimään et mites se ny meni...

Toimiakseen kunnolla, talon lista vaatii hyvän ennakkosuunnittelun aivan kuten orkkakohtainen pätsääminenkin. Sikäli kuin raiderit tarkastuksineen pitää paikkansa, pystyy monitorihaaroituksen pätsäämisen kelaamaan myös valmiiksi etukäteen. Omat merkinnät pulsan persiissä helpottaa hommaa vielä mukavasti.
Normisti itse käyn raiderit orkan ukkojen kanssa puheimessa läpi ja jos meinaan talon listalla mennä niin kerron asiasta, jolloin minimoidaan mahdollinen säätö ja niinkuin tämäkin keskustelu osoittaa niin saadaan hyväksyntä tunteita herättävälle toimintatavalle. En muista, että kukaan olisi asiasta oikeesti nilittänyt, jengi on yleensä tyytyväistä kun mikit osuu merkittyyn kanavaan - nopeesti.
Vierailijana mulle on aivan sama millä listalla talon jengi homman hoitaa, oleellista on että hoitaa.

Jos käytettävissä on hyvä lavakaapelointi järkevällä pätsäysmahkulla ei ole mitenkään mahdotonta tikuttaa mikkejä sinne minne orkka ne pyytää. Ne ketkä ovat käyneet tekemässä RMJ:n lavan tietää, että homma on mahdollinen, mutta 16h päivän aikana ei syömään meinaa keretä paskalla käymisestä puhumattakaan. Ja teippiä kuluu :D
Jos käytössä on T-kaupan halvin paukkulanka kaukokaapeli, jonka monitorihaarana on iso kasa Y-piuhoja, harkitsen vakavasti talon listaa.

Asia joka vielä tuli mieleen, niin mitä hyötyä on ottaa festarille 48+4 tiski, jos isoinkin orkka käyttää siitä 28-32 kanavaa + 4ch paavot + 2ch juonnot + 2ch cd soitin? ;-)

Rok,
Paavo
jorma666
03.09.2010 15:23:09
multipaavo: Toimiakseen kunnolla, talon lista vaatii hyvän ennakkosuunnittelun aivan kuten orkkakohtainen pätsääminenkin....

Ne ketkä ovat käyneet tekemässä RMJ:n lavan tietää, että homma on mahdollinen, mutta 16h päivän aikana ei syömään meinaa keretä paskalla käymisestä puhumattakaan. Ja teippiä kuluu :D

Asia joka vielä tuli mieleen, niin mitä hyötyä on ottaa festarille 48+4 tiski, jos isoinkin orkka käyttää siitä 28-32 kanavaa + 4ch paavot + 2ch juonnot + 2ch cd soitin? ;-)

Ite oon kovasti talon listaa vastaan. Sitte jos on oikeasti hätä (kanavia tai ukkoja paskana) on ehkä parempi että mennään vaan niin että kaikki on kytketty johonki. Itellä kokemuksia eniten vierailijana tuosta house listasta. Se on aika gay jos bändin inputit poikkeaa jotenki house listasta. Esim 2 trigattua basaria ei ehkä se yleisin juttu. Välillä ne tulee kanaviin 1 ja 2. Välillä 1&3. Sillon tällön ne saattaa olla 2 ekaa kiipparikanavaa (luokkaa 31&32 tms). Mitä vitun väliä sillä oikeasti on mihin reikään ne kytketään jos kaikki rännit ei oo muutenkaan käytössä? Ja sama pätee kaikkeen muuhunki ("hihat on kanavassa 5 mutta teillä on tuo ride mikki niin se on kytketty tällä kertaa kanavaan 11" jne). Toinen iso asia house listissa AINA joka vituttaa, laulut on aina listan loppupäässä. Ok monesti bändien omissakin listoissa on, mutta monellako ne on kanavissa 50-55? Pikkusen syö kun se nappula mitä eniten joudut säätään on siellä tiskin toisessa päässä jonne joutuu käveleen kun ei käsi yllä. Joo ennakkosuunnitteluahan se vaatii, mutta voisko sen ajan käyttää siihen että suunnittelis ennakkoon kuinka aikoo selviytyä bändin omilla listoilla. Palveluammatissa kuitenki ollaan. No ehkä eri asia jollain Kurtakon kyläjuhlilla, mutta sitte kun alkaa oikeata bändiä olemaan ja jopa vierailijoita.

Viime vuonna olin mikittämässä RMJ:n päälavan eikä mulla ainakaan ollu mitään ongelmia. Lavan osalta kaikki oli valmista luokkaa 8:ssa minuutissa jokaisella bändillä, paitsi Maj "tuomme oman lavakaapelointijärjestelmän" Karma meni melkeen varttiin kun niitten omissa kaapeleissa ei riittäny mitta. Melkeen kaikki mukana olleet 10-metriset meni kun jatkettiin bändin omaa viuhkaa patchille... Eli voishan näitä hommia suunnitella tosiaan. Mutta anyway bändien vetojen aikana paskalle kerkis sitä mukaan kun uutta pukkas, syömässä ehti käymään hyvin ja kahviakin juotiin. Ei mulla ainakaan ollu mitään ongelmia.

Joo en tiedä mitä hyötyä on ottaa festareille semmonen tiski, mutta monesta asiastahan nuo riippuu. Joku firma on saattanu ostaa joskus sen kokosen tiskin niin ei sitä yhtä tapahtumaa varten aleta vuokraamaan pienempää. Ainaki lavapäässä keksin paljonki käyttöä ylimääräsille kanaville. Ipod, kohina, talkbackeja voi kierrättää kolmekin kanavaa helposti tiskin kautta, ambienssimikit vie vähintään kaks kanavaa jne. Stereokanavat on mun mielestä just stereomatskua varten, eli kaikupaluut jne. En haluais niitä käytettävän monona esim laululle! Ominaisuudet kuitenki harvassa tiskissä on samat stereo- ja monokanavissa. Ja parempihan se on että niitä kanavia on liikaa kuin liian vähän.

Sori, ei sais kännissä kirjotella tänne mutta mitäpä muutakaan tekemistä ois humalassa perjantaina keskellä päivää.
we call it music - they call the cops
jsavela
04.09.2010 11:36:42
Maj "tuomme oman lavakaapelointijärjestelmän" Karma

Jep.

En ole tuota "järjestelmää" suunnitellut. Mutta siinä on kyllä puolensa. Pitseriaolosuhteissa loistava. Se keikka, josta Ville mainitsi, oli eka ja toistaiseksi ainoa, jossa kaapelin mitta loppui kesken. Ja se lavahan oli aika levee. Jälkeenpäin bussissa spekuloitiin, että seuraavan kerran, kun / jos kyseinen orkesteri esiintyy paikassa, jossa kaapeli ei yllä, niin laitetaan Tuomas tiskinsä kanssa kaapelinmitan päähän rumpuraiserista ja pyydetään Villeltä talon rasiat siihen monttutiskin viereen. Tulee valmista kahdeksassa tai jopa seitsemässä minuutissa.

-jaska
-äälittnyk ääkemi-
jorma666
04.09.2010 11:52:17
jsavela: Jep.

En ole tuota "järjestelmää" suunnitellut. Mutta siinä on kyllä puolensa. Pitseriaolosuhteissa loistava. Se keikka, josta Ville mainitsi, oli eka ja toistaiseksi ainoa, jossa kaapelin mitta loppui kesken. Ja se lavahan oli aika levee. Jälkeenpäin bussissa spekuloitiin, että seuraavan kerran, kun / jos kyseinen orkesteri esiintyy paikassa, jossa kaapeli ei yllä, niin laitetaan Tuomas tiskinsä kanssa kaapelinmitan päähän rumpuraiserista ja pyydetään Villeltä talon rasiat siihen monttutiskin viereen. Tulee valmista kahdeksassa tai jopa seitsemässä minuutissa.

-jaska

Heh ei saa Jaska suuttua, uskon kyllä että siinä teidän systeemissä on puolensa. Ois vaan pitäny tehdä erilaisia päätöksiä siinä vaiheessa kun alko näyttään siltä ettei kaapelit yllä. Ja teillä oli kuitenki omat tiskit molemmissa päissä, joten tsekkiaikaakin tais jäädä vielä riittävästi. Eli kaikki hyvin.
we call it music - they call the cops
multipaavo
04.09.2010 18:32:59

vhaivala: Toinen iso asia house listissa AINA joka vituttaa, laulut on aina listan loppupäässä.

Ei muuten oo. Mun listoissa voxut löytyy AINA jommalta kummalta puolelta masterlohkoa sikäli kuin se on keskellä pöytää. Listan loppuun menee taustanauhakilkkeet ja sen sellaset.

Sori, ei sais kännissä kirjotella tänne mutta mitäpä muutakaan tekemistä ois humalassa perjantaina keskellä päivää.

No jos ei oo keikalla ni sittte kännissä tai molempia. :D

-Paavo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)