Aihe: Maanantaikappaleet kieliseteissä
1 2 3
Sjömanni
03.09.2010 09:23:31
Krice: Hei ihmiset. Älkää venytelkö niitä kieliä. Ne venyy itsekseen omaan pituuteensa ja kieleen kohdistuu vähemmän rasitusta!

Häh!? Ei kai niitä nyt mitenkään riuhtoa tarvitse? Pientä kevyttä venytystä vaan.

Bendaillaanhan kieliä soitonkin aikana joten eikö muka saisi sitten soitellessa bendata ennen kuin ovat itsekseen venyneet omaan mittansa. Munsta on ainakin kiva mahd. pian saada vire pysymään = venyminen loppumaan. Rasitun itse liikaa jos ei vireen putoaminen lopu tarpeeksi nopeassa aikataulussa.

Tuo kielten venytys vaihdon jälkeen tuli muuten opittua Suuresta kitarakirjasta. Ehkä raamatussa on virhe.
aristoteles666
03.09.2010 09:43:02 (muokattu 03.09.2010 10:20:16)

Krice: Hei ihmiset. Älkää venytelkö niitä kieliä. Ne venyy itsekseen omaan pituuteensa ja kieleen kohdistuu vähemmän rasitusta!

juu, tätä ei kannata uskoa, niitä on tarkoitus venyttää alussa kunnes ne pysyvät vireessä, hankala vaihtaa uudet kielet pikahälytys keikalle, jos sun pitää tietää siitä pari päivää ennen kuin sulle soitetaan.
hannlain
03.09.2010 09:55:33
Mullakin tuli vastaan muutama huonolaatuinen DM:n Blue Steel -setti, kun tilasin kokeeksi kolme settiä Banzaista... Punomattomat kielet eivät soineet läheskään niin hyvin kuin aikaisemmin kotomaan musiikkiliikkeistä hankituissa seteissä. Lisäksi ohut e-kieli katkesi bendatessa kaikista kolmesta setistä todella lyhyen ajan sisään. Normaalisti setti kestää kuukausia, mutta nyt tais mennä kaikki kolme settiä muutaman viikon sisään.
edgehill
03.09.2010 10:14:23
Ernie Ball Regular Slinky 10-46 Nickel Wound
Ostin 10 settiä joista 6 on nyt asennettu. Näistä kolmessa oli valmiiksi kuollut ala-E.
Saas nähdä päteekö sama 50% "failure rate" loppuihin neljään settiin.

Huonoa tuuriako?

D'addarioita olen käytänyt tätä ennen, ei maanantaikappaleita mutta kuoleentuvat aika nopeasti.

Jos koittais Elixiriä seuraavaksi. Ja Blue Steeliä.
aristoteles666
03.09.2010 10:54:02

komero: Kerrain laitoin Fenderin kielisetin (bullet tms?) kitaraani, yhdet treenit soitettiin ja kitara jäi treenikämpälle. Seuraavalla kerralla (n. viikon kuluttua muistaakseni) soittamaan tullessa kielet olivat kauttaaltaan ruosteessa. Piti alkajaisiksi vaihtaa kielet. Ei ole tullut kokeiltua Fenderin kieliä sen jälkeen.

mitkään kielet ei tosta vaan ruostu, kyllä ne on samoista materiaaleista tehty, eli tuossa tapauksessa jotkut toiset kielet olisi ruostunut myös,
Antti1
03.09.2010 11:02:03
aristoteles666: mitkään kielet ei tosta vaan ruostu, kyllä ne on samoista materiaaleista tehty, eli tuossa tapauksessa jotkut toiset kielet olisi ruostunut myös,

Mulla on poikkeavaa kokemusta ja nimenomaan Fenderin kielistä. Bulletit eivät menneet ruosteeseen (ne ainoastaan jumittuivat tallan blokkiin todella ikävästi ja vaativat vähän kekseliäisyyttä irroittamiseen), mutta ne jotkin ihan perus nikkelikielet menivät yhden käyttökerran jälkeen. Niistä tosiaan oikein tursui sellaista ruostepaakkua ja punomattomat kielet tuntuivat enempi sahanteriltä, kuin kieliltä. Kitaraa säilytettiin ihan kerrostalo-olosuhteissa, jossa kaikki soittimeni aina ovat, eikä käsissä varmasti ollut esim. suolahappoa korroosiota kiihdyttämässä. :)
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
aristoteles666
03.09.2010 11:06:33 (muokattu 03.09.2010 11:10:03)

Antti1: Mulla on poikkeavaa kokemusta ja nimenomaan Fenderin kielistä. Bulletit eivät menneet ruosteeseen (ne ainoastaan jumittuivat tallan blokkiin todella ikävästi ja vaativat vähän kekseliäisyyttä irroittamiseen), mutta ne jotkin ihan perus nikkelikielet menivät yhden käyttökerran jälkeen. Niistä tosiaan oikein tursui sellaista ruostepaakkua ja punomattomat kielet tuntuivat enempi sahanteriltä, kuin kieliltä. Kitaraa säilytettiin ihan kerrostalo-olosuhteissa, jossa kaikki soittimeni aina ovat, eikä käsissä varmasti ollut esim. suolahappoa korroosiota kiihdyttämässä. :)

bulletit kyllä monesti jumittaa, mutta mulla on aina samoja kieliä, ja tietenkin niissä voi olla maanantai kappaleita joiden pinnoitus on mennyt pieleen, mutta yleensä oma hieneritykseni on kyllä aiheuttanut kielten pikaisemman pilalle menon, eli kuumuus, tiettyjen ruoka-aineiden syönti tms, niin ja tietenkin olenko pyyhkinyt niitä soittamisen jälkeen, ja aika myös, joinain päivinä tulee soitettua enemmän ja kovempaa, toisina vain tiluttelee.

edit. sain bulletit toimimaan kun pyöritin poranterää blockin sisällä akkuporakoneella ihan kevyesti, joku työstöroska poistui ja sitten nekin tuli kiltisti ulos.
Krice
03.09.2010 11:16:40

edgehill: Ernie Ball Regular Slinky 10-46 Nickel Wound
Ostin 10 settiä joista 6 on nyt asennettu. Näistä kolmessa oli valmiiksi kuollut ala-E.

Millainen on "kuollut" kieli? Olen käyttänyt varmaan eniten Ernie Balleja eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Mutta varmaan sellaista kielimerkkiä ei olekaan, jossa ei joskus olisi maanantaikappaleita.
Antti1
03.09.2010 11:17:36
Niinno, maanantaikappaleistahan tässä nimenomaan olikin kyse. :) Mulla tipahti into kokeilla Fenderin kieliä yhtään enempää noiden kokemusten perusteella. Varsinkin, kun parilla enempi vähempi tutulla muusikonretkulla on samaa ruostumisongelmaa ollut, joskaan ei kait ihan noin rajusti.

Jännää sinänsä, etten oo mitään muuta kieltä koskaan saanut nimenomaan ruostumaan. Paskoittuu ja kaikkea, muttei ikinä ruostetta.
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
Antti1
03.09.2010 11:19:00
Krice: Millainen on "kuollut" kieli?

Jos vaikkapa pitäisi kuulua plonnnnnnnnnnng, niin kuuluukin plonk. Ei soi, esim. punoksissa jotain vikaa.
Krice
03.09.2010 11:20:18

aristoteles666: niitä on tarkoitus venyttää alussa kunnes ne pysyvät vireessä, hankala vaihtaa uudet kielet pikahälytys keikalle, jos sun pitää tietää siitä pari päivää ennen kuin sulle soitetaan.

Ehkä tuollaisessa tapauksessa venyttäminen on luvallista. Mutta noin muuten kun ei ole kiire mihinkään niin se tuoreen kielen venyttäminen rasittaa kieltä ja lyhentää sen käyttöikää. Joskus se kieli jopa katkeaa välittömästi. No, ihan miten vaan haluaa tehdä. Ei ole minulta pois.
jaakko.
03.09.2010 11:31:23
Midrange: Itse olen käyttänyt useamman vuoden D.Markleyn kielisettejä ja suurin piirtein joka viides setti tuntuu sisältävän viallisen punomattoman g-kielen. Viallisen siis siinä mielessä ettei se ole ole täysin pyöreä muodoltaan vaan hieman epämuodostunut mikä johtaa siihen että se ei soi hyvin eikä ole tuntumaltakaan mukava.

Toistaiseksi oon antanut asian olla koska eihän noi nyt hirveesti maksa ulkomailta tilattuna. Hieman risoo silti. Onko muilla samanlaisia havaintoja kielisettien kanssa?

Itse käytän ghs boomers tnt eli 10-52 settejä ja tosiaan näissäkin on pari kertaa ollut kyseinen g-kieli "kuollut". Mistä lie johtuu? Muuten kyllä ongelmattomat kielet enkä ainakaan vuoteen kieltä ole soittaessa poikki saanut vaikka aika kovakätisesti tulee soitettua. N. kuukauden välein vaihtuu kielet. Kitaroina am.std. Strat ja squier cv tele.

Niin ja Komeron tapaus on tosi!
"kiitos mielipiteestä ja hyvää alkanutta vuotta 2009"
kimurantti1
03.09.2010 12:25:22 (muokattu 03.09.2010 12:38:28)
Krice: Ehkä tuollaisessa tapauksessa venyttäminen on luvallista. Mutta noin muuten kun ei ole kiire mihinkään niin se tuoreen kielen venyttäminen rasittaa kieltä ja lyhentää sen käyttöikää. Joskus se kieli jopa katkeaa välittömästi. No, ihan miten vaan haluaa tehdä. Ei ole minulta pois.

Miten se kielen venyttäminen eroaa normaalista soittamisesta? Ei skieltä ole tarkoitus kiskoa irti otelaudasta hartiavoimin. Riittää kun jokaisen kielen käy läpi vaikka niin, että pari normaalin sävelaskeleen bendiä joka toisesta nauhavälistä. Siihen päälle viitisen minuuuttia tavan avosointukomppailua, niin kielet pitää vireen. Näin ainakin mun kitaroissa, niin halvemmissa kuin kalliimmissain.

Kiinteätallaisella (tai no, stratotalla jonka olen säätänyt bodyyn kiinni viidellä jousella) kitaralla mä olen vaihtanut tuntia ennen keikkaa kieliä ja hyvin on vire pysynyt. Pari kertaa on mittarista tarvinut tsekkailla. Floikkakitaralla mieluiten vähän aiemmin, samana aamuna tjsp.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Rämppy
03.09.2010 12:25:52 (muokattu 03.09.2010 12:37:20)
Kyllä uudet kielet kannattaa venyttää, jos haluaa että vire pitää myös ekoissa soittosessioissa. Varsinkin stratolla on aika tuskaa käytellä vibrakampea, jos kielet ei ole venyneet. Ei niitä kieliä tarvi riuhtoa metrin päähän otelaudasta, kevyt venyttely parin nauhan välein koko otelaudan matkalta riittää. Jos kieli katkeaa alkuvenytyksessä, niin liiallisuuksiin ollaan menty riuhtomisen kanssa. Tai sitten kieli on viallinen.
Kammelllisella stratolla kannattaa venytys-session päätteeksi paina kampi pari kertaa "pohjaan", vähän rämpytellä ja sitten vielä kerran virittää skitta. Tällöin kielet asettuvat kunnolla tallablokkiin ja virittimiin, ja vire pitää kampihommissakin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
komero
03.09.2010 12:33:15
Antti1: Niistä tosiaan oikein tursui sellaista ruostepaakkua ja punomattomat kielet tuntuivat enempi sahanteriltä, kuin kieliltä. Kitaraa säilytettiin ihan kerrostalo-olosuhteissa, jossa kaikki soittimeni aina ovat, eikä käsissä varmasti ollut esim. suolahappoa korroosiota kiihdyttämässä. :)

Samalta tuntui minunkin kielet. Ja ko. treenikämppä vastaa kyllä lämpötilaltaan ja ilmanvaihdoltaan aikalailla asuntoa. Enkä usko minullakaan olleen mitään nenästä kaivettua kummenpaa käsissä kiihdyttämässä muodonmuutosta.

aristoteles666: mitkään kielet ei tosta vaan ruostu, kyllä ne on samoista materiaaleista tehty, eli tuossa tapauksessa jotkut toiset kielet olisi ruostunut myös,

Voihan se olla noinkin, mutta ei siellä muut soittimet ollut tuollaista kokenut. Mielenkiintoista olisi tietää mistä tuollainen ruostuminen voi johtua ja noin nopeasti. Ikinä sitä ennen eikä sen jälkeen kielet tai yksikään kieli ole minulla ruostunut. Ei samassa paikassa saman kitaran kanssa, eikä muualla muitten soittimien kanssa.

jaakko.: Niin ja Komeron tapaus on tosi!

Siltä minustaki tuntuu :)
Rämppy
03.09.2010 12:40:27 (muokattu 03.09.2010 12:41:55)
Viime kesän kuumankosteilla hellekeleillä kieliä kului hurjaa tahtia ihan merkistä riippumatta. Ihan eri tahtiin kuin tavallisesti. Se oli pahimmillaan kielisetti per keikka tai pitempi sessio, ja ihan kuolleessa kunnossa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
sepisti
03.09.2010 14:06:59

Vastarannankiiskeilyä... Heitähän nyt kunnon perustelut perään. Sulla on jostain syystä tapana heittää välillä joku "neuvo", joka sotii yleisiä käytäntöjä vastaan, etkä perustele kunnolla.
Indican Jenny on ihana! http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps
käsi
03.09.2010 14:16:26

fenderin kielisettien kanss aitellä on ollut huonoa tuuria kai ja siksi niihin en enää ikuna koske. Monesti kitaraa virittäessä napsahtaneet poikki tallan kohdilta. Tätä ihmetellyt ja kun kyselin ympäriinsä joillain tutuilla käynyt samoin. aivan kun ne jotenkin jumittuisi tallapalojen kohdalla ja virittämisessä sitten napsahtaa poikki.

Tai sitten ne vaan oli maanantai kappaleita. suurta eroa kielisettien välillä en ole huomannut soinnissa mutta kestävyydessä kyllä. oma suosikki on nykysellään ernie ball, hyvä hintalaatu suhde. toinen jota käytän ahkerasti on dáddario, ne tosin kuoleentuu vähän nopeammin kun erniet mun mielestä. ja silloin tällöin on käytössä snarling dogin setit. ne on paikallisessa kaupas välillä tarjouskielinä. 5e setti.
edgehill
03.09.2010 18:07:57 (muokattu 03.09.2010 18:15:10)
Krice: Millainen on "kuollut" kieli? Olen käyttänyt varmaan eniten Ernie Balleja eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Mutta varmaan sellaista kielimerkkiä ei olekaan, jossa ei joskus olisi maanantaikappaleita.

Soundi on täysin tumppu ja sekin vähä loppuu äkkiä.
Ei siis soi.
Varmaan sattui huono erä kouraan.

EDIT: virheettömät Ernie Ballit ovat olleet hyvät, selkeästi pidempi-ikäiset kuin D'addariot
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)