Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran lapa haljennut, liimaus vai uusi kaula?
1
LP Fan
02.09.2010 19:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli paksun E-kielen kohdalta on lapa haljennut. Mitä kannattaisi tehdä? Liimata ja mikä olisi hyvä liima vai ostaa kokonaan uusi kitara. Kitara on Jackson Dinky-Archtop.
 
slapvete
02.09.2010 19:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TiteBond. Tee-che-itse kunniaan, sanoi bolivialainen puskasissi.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Simo78
02.09.2010 20:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kokemusta kitaran korjauksesta about yhtä paljon kun mulla(jotenkin veikkaan että on about yhtä paljon), niin ensi töikseni kävisin arvuuttamassa liikkeen pojilla paljon maksaa korjaus. Eikös toi soitin ole kuitenkin jonkun arvoinen, ettei ihan randomina kande erikeepperiä lähteä ostelemaan...
 
LP Fan
02.09.2010 21:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, no ei se ihan halpa kitara oo. Mikään expertti en soittimien rakentelussa oo..
 
Mr. Speed
02.09.2010 22:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tietysti. Eihän kitarat ikinä(tai ainakin harvemmin ovat) ole ilmanen, mutta jos tuo ei ole jenkki, niin vähän kyllä menee hukkaan fyrkat, jos pitää monta sataa laittaa korjaukseen.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Mordor
02.09.2010 22:58:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muutakuin että soitinrakentajan juttusille. Jokainen varteenotettava soitinrakentaja osaa
kyllä korjata tuollaiset tapaturmat niin että jälkeä ei edes huomaa. Usein todella rumatkin tapaukset ovat olleet täysin korjattavissa. Maksaahan tuo mutta ei nyt kuitenkaan mitään
hirvittäviä summia. About siinä 200 euron tienoilla. Tarkemmat kustannusarviot saat tietty
rakentajalta.
 
In the end, there can be only one!
Simo78
02.09.2010 23:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mordor: Ei muutakuin että soitinrakentajan juttusille. Jokainen varteenotettava soitinrakentaja osaa
kyllä korjata tuollaiset tapaturmat niin että jälkeä ei edes huomaa. Usein todella rumatkin tapaukset ovat olleet täysin korjattavissa. Maksaahan tuo mutta ei nyt kuitenkaan mitään
hirvittäviä summia. About siinä 200 euron tienoilla. Tarkemmat kustannusarviot saat tietty
rakentajalta.

 
Jotain ton verran mä maksoin mun epin korjauksesta. n.500€:n kitara silloin, joten mun mielestä oli järkevämpää korjauttaa, kuin heittää roskiin...
 
oiva tumpeloinen
03.09.2010 00:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Jotain ton verran mä maksoin mun epin korjauksesta. n.500€:n kitara silloin, joten mun mielestä oli järkevämpää korjauttaa, kuin heittää roskiin...
 
3-5 vuotta sitten yhden LP:n kaulan liimaaminen siitä surullisen kuuluisasta lapaliitoksen kohdalta maksoi jotakuinkin satkun. Siihen rahaan siis kuului liimaaminen ja liimauskohdan siistiminen. Täysin näkymättömäksi se ei sillä tullut, koska moinen operaatio ymmärrettävästi olisi kaivannut kaulan maalien ja lakkojen hiomista ja uudelleen maalaamista. Moiselle työlle olisi tullut hintaa jotain 400 euron pintaan, mikä jäi sitten teettämättä kitaran arvon takia.
 
Näin siis jonkinmoisena hinta-arviona. Eli satkun pintaan tai vähän reilulla saa kyllä paikattua kitaran, jos ei haittaa, että sen näkee vähän tarkemmin katsottuna. Jos taas osaa vähän itse liimata, puristaa, ja pienellä siveltimellä lakata, niin koko operaation hinnaksi tulee jotain parin kympin luokkaa. Siihen rahaan tulee sitten koko liima- ja lakkatuubi, mistä tarvitset varmaan 1% luokkaa tavarasta. Loput voi sitten käyttää vaikka johonkin muuhun tarkoitukseen.
 
Simo78
03.09.2010 13:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noinhan se muuten olikin, että mullekin tehtiin toi halvemman mallin korjaus. Kalliimmassa ny ei ois paljon ollut tolkkua, kun hintaa saman verran kuin skitalla...
 
varakeef
03.09.2010 17:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Finlandia Instrumentsilla on hoitunut seitsemällä kympillä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sintti
03.09.2010 18:08:31 (muokattu 03.09.2010 18:09:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Tarkemmin näkemättä korjausta vaativaa kaulaa) itse poraisin pari reikää lapaan ja kaulan puolelle, tikut ja liimaa reikiin ja kappaleiden väliin. Puristimilla kiinni joksikin aikaa. Pitäisi kestää. Itsetehtynä maksaa varmaan max 10e, jos pitää liima ostaa. Ei tuommoinen korjaus kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole. :)
 
Black Zombie 82
29.08.2020 19:50:37 (muokattu 30.08.2020 04:38:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla Les Paulissa melkein sama vika. Just tänään huomasin. Ei ole ihan lapassa, vaan kaulassa, juuri ennen lapaa, 6. kielen kohdalla. En tiedä mikä sen on aiheuttanut ja onko siitä käytännössä mitään haittaa. Mutta vähän rupesi hirvittämään. Soi kyllä hyvin, eli käytännössä se ei vaikuta mitenkään. Johtuisiko ilmankosteuden muutoksista vai mistä? Ja voin vannoa, että kyseistä kitaraa EN ole pahoinpidellyt.
 
Onkos tämä miten yleinen vika, ja voiko se pahentua itsestään ajan myötä?
 
Jostain luin, että kitaran halkeaminen saattaa olla vain hyvä asia: vähentää jännitystä ja näin ollen parantaa soundia. Mutta siinä oli kyse akustisen kitaran kopan halkeamisesta. Tämä on nyt vähän eri asia(?)
 
varakeef
31.08.2020 10:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Jostain luin, että kitaran halkeaminen saattaa olla vain hyvä asia: vähentää jännitystä ja näin ollen parantaa soundia. Mutta siinä oli kyse akustisen kitaran kopan halkeamisesta. Tämä on nyt vähän eri asia(?)
 
Jep, on sikäli eri asia, että kaulan halkeama tämän ketjun merkityksessä tarkoittaa, että kielet eivät enää pysy jännityksessä, kaula on poikki, mutta parilla säleellä pää pysyy vielä paikoillaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
McLeach
31.08.2020 19:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LP Fan: Eli paksun E-kielen kohdalta on lapa haljennut. Mitä kannattaisi tehdä? Liimata ja mikä olisi hyvä liima vai ostaa kokonaan uusi kitara. Kitara on Jackson Dinky-Archtop.
 
Pari vuotta sitten meni lespan lapa kahteen osaan. Muistaakseni satasen otti kaitsu auroralla liimauksesta. Ei paha. Ja varmasti nyt jämäkämpi kuin alunperin.
 
zedder
31.08.2020 23:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämä nyt siis toivottavaa ja trendikästä että tämmöisiä ikivanhoja joihinkin yksittäisiin tapauksiin liittyviä threadeja potkitaan henkiin?
 
Hyvin resonoiva yksilö.
munkero
01.09.2020 00:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Onko tämä nyt siis toivottavaa ja trendikästä että tämmöisiä ikivanhoja joihinkin yksittäisiin tapauksiin liittyviä threadeja potkitaan henkiin?
 
Ite oon naputellu kyseisen kaverin nostoihin sen kummemmin miettimättä varoitusta. Selkeä trollihan tää ukko on.
 
Itekki joskus soitellu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «