Aihe: Nuotinluku ja kitara | |
---|
hannu- 02.09.2010 16:00:39 (muokattu 02.09.2010 16:03:48) | |
|
Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu. 1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi. 2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä? Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin. | |
hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu. Hyvä että kiinnostusta riittää, nuottia lukevia kitaristeja on aina vaan harvemmassa, prima vista-kykeneväisistä puhumattakaan... :) 1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi. Sanoisin että kannattaa ... ja ei... Riippuu paljon millaista kamaa soittelet. Jos treenailee moniäänistä kamaa, on selvää ettei sitä kitaralla voi kovin monesta asennosta soittaa. Single note-touhuissa on sitten enemmän valinnanvaraa. Ite ainakin pyrin opettelemaan juttuja kahdesta eri "positiosta", ja vielä mielellään kahdesta oktaavista - sillä voittaa sen, että transponoidessa pystyy valitsemaan itselle mieluisan position (alempaa voi ylentää ja ylempää alentaa). tietty jos treenaat nuotinlukua vain nuotinluvun takia, on hyvä opetella jokainen otelaudan ääni, G-avaimen nuotit reilusti yli ja ali viivaston, sekä ainakin viivaston verran F-avaimen kamaa. Tällä tekniikalla nuotinluku ja otelautatuntemus risteää, ja sanoisin että saa parempaa tulosta nopeammin. (mutta tää oli varmaan jo ihan itsestäänselvyys :) 2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä? sävellajin mukaan mennään. tosin se, että tietää mikä ääni sormen alla on aina avuksi... Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin. ihan selkeitä kysymyksiä nuo oli, ainakin kitaristille :) samojen asioiden kanssa kaikki painii :) mee koittaa onneas joskus jazzbändiin, mikään ei mee C:stä ja tabit on kirosana :D .. nojoo.. toivottavasti mun aamukahvin siivittämät sepostukset auttaa johonkin suuntaan. All consept - no content | |
Tän voisi siirtää kitarapalstalle muidenkin luettavaksi. Tällä ei suoraan ole oikein mitään tekemistä teoriapalstan kanssa... All consept - no content | |
Patenttiratkaisu nuotinluvun aloitteluun: http://www.amazon.com/Modern-Method … teway&ie=UTF8&qid=1284826930&sr=8-1 | varo 01.11.2010 22:49:06 | |
|
blastoff: Patenttiratkaisu nuotinluvun aloitteluun: http://www.amazon.com/Modern-Method … teway&ie=UTF8&qid=1284826930&sr=8-1 Tuosta suosittelisin vielä sitä book+cd packkiä. Mielestäni ainoa todella loistava kitarakirja, itseasiassa täytyy joskus tehdä pyhiinvaellusmatka leavittin haudalle. Hemmohan oli muutenkin ihan kärkinimiä koko berklee college of musicin kitaralaitoksen syntymisessä, ja ylipäätään populaarimusiikin kitarakoulutuksessa. Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa? | |
Minulla olisi tähän sellainen kysymys, että olen itsekkin alkanut opettelemaan sointuja,nuotteja ja kaikkeen musiikin teoriaan liittyvää, ensisijaisesti netistä. Ja minua vaivaa tälläinen ongelma eli kun puhutaan esimerkiksi A-soinnusta, niin eikö se muodostu A-C#-E nuoteista? E:--x B:--2 | |
Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta? E:--0 B:--1 | Timo.T 04.02.2012 23:49:11 (muokattu 04.02.2012 23:50:51) | |
|
hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu. 1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi. 2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä? Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin. 1. kannattaa, kaikki kuviot toistuu kaulaa ylöspäin, jos kuulet ne ensimmäisella neljällä nauhalla, osaat ne missä vaan. 2. ajattelen aina siinä missä olen, helpointa on opetella kuulemaan asteikoit, jos on duurissa, niin muistaa monta nauhaväliä (+ kieltä) pitää liikkua sinne minne haluaa mennä ja mikä kuulostaa oikalta. Toisin kuin pianolla (esim) Ab duuri ja C duuri on kitaralla tismalleen sama kuvio joka toistuu terssi (major 3rd) alempana, AINOA ero kuvioissa on siellä ensimmäisissä neljässä nauhassa, se on toinen syy miksi ne kannattaa opetella erikseen. suosittelen myös kaikkien asteikoiden opettelua jokaisella kielellä erikseen. | |
Tohtori Toonika ja Suuri kitarakirja. Niistä löytyy periaatteessa kitaristille kaikki, mitä tarvitsee. EarMaster5 vielä tietsikalle, niin noiden avulla pääsee jo tosi pitkälle. | |
-Flashback-: Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta? E:--0 B:--1 Oot ihan oikeassa, soinnussa pitää olla vähintään kolme säveltä, kaksi säveltä on vain intervalli (ei nyt sotketa power chord/voimasointuja tähän) Jos oot nähnyt jossain C E C niin joku on vain sovittanut jostain syystä siten ja katsoo että se siihen kohtaan sopii paremmin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Quottaan Wayne Krantzia: Soita nuoteista musiikkia josta tykkäät JOKA PÄIVÄ vähintään 30 minuuttia kerrallaan. Vuodessa luet nuotteja erittäin sujuvasti. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman | |
slapvete: Quottaan Wayne Krantzia: Soita nuoteista musiikkia josta tykkäät JOKA PÄIVÄ vähintään 30 minuuttia kerrallaan. Vuodessa luet nuotteja erittäin sujuvasti. Musanetissä ei hyväksytä vaivannäköä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
Epämuusikko: Musanetissä ei hyväksytä vaivannäköä. Ja jos yhtään on lykky myötä, niin joku muu soittaa ne jutut jotka olisi itse pitänyt. Säästyypähän sekin vaiva. White men can't Monk | Zeeboo 13.04.2012 00:54:01 (muokattu 13.04.2012 00:54:22) | |
|
hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu. 1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi. 2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä? Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin. 1. Opettele C-duuri viidessä asemassa sormitettuna asemastaan löytyvän soinnun ympärille. Tällä saat haltuun ylentämättömät/ alentamattomat äänet otelaudalla. Samoilla sormituksilla löytyy muutkin sävellajit vain asemaa vaihtamalla. Toisaalta, muuttamalla noista C-duurin sormituksista etumerkkien mukaiset äänet saat myös muut sävellajit. 2. ks. 1. Kokemuksen karttuessa soitonaikaisen analysoinnin ja pähkäämisen tarve vähenee, eikä niitä lopulta ihmeemmin tarvitse miettiä. Älä ota alkuun biisejä joissa on ristejä kuin hautausmaalla. Simppelimmät ensin haltuun. White men can't Monk | ATIA 16.05.2012 06:26:54 | |
|
varo: Tuosta suosittelisin vielä sitä book+cd packkiä. Mielestäni ainoa todella loistava kitarakirja, itseasiassa täytyy joskus tehdä pyhiinvaellusmatka leavittin haudalle. Hemmohan oli muutenkin ihan kärkinimiä koko berklee college of musicin kitaralaitoksen syntymisessä, ja ylipäätään populaarimusiikin kitarakoulutuksessa. Tuo sarja on mulle tuttu. Mulla on noi vanhan ajan malliin erillisinä kirjoina. Netissäkin olen nähnyt noita ladattavina tiedostoina. Tuo lähtee ihan alusta ja nuotit tulee mukaan alusta alkaen. Siellä sitä nuotin lukua tulee harjoiteltua. Mukana on myös puhtaasti nuotinluku harjoituksia. Sointujakin on mukana monipuolisesti. Mukana voisi olla enemmän käytännön ohjeita siihen miten sormia kannattaa joissain vaikeammissa kohdissa käyttää. Itse koin että soitonopettajan neuvot olivat paikallaan ainakin aluksi. Myöhemmin sitä alkaa itsekin tajuamaan että joku juttu menee helpommin kun käyttää sormia hieman toisella tavalla. Noi kirjat on hyvät perusasioiden harjoittelemiseen, jos on motivaatiota harjoitella. Ne sisältävät paljon harjoituksia, jotka eivät tosin monesti ole kovin musikaalisia. Niiden pariksi kaipaa myös oikeita biisejä jotka kuulostavat kivalle. | |
Joo meikäläinenkin käytty tätä Leawittin kirjaa (1,2,3) jo 70-luvulla. Ja kait mä vähän joskus jotain opinkin, vaikkakin ne "etydit" välillä vähän oli tylsiä rokkarin soitella. | psilocybe777 07.09.2012 03:15:58 (muokattu 07.09.2012 03:17:34) | |
|
Olen tässä kokeillut powertabia, Go Playalongia ja Guitar Pro kutosta . En saa millään ilveellä midiä toimimaan eli plug n play, kitara (tai muu soitin) kiinni koneeseen ja siitä softaan ja tabeja ja nuotteja tekemään . Käyhän tuo käsinkin mutta eikö noissa tosiaan ole mahdollisuutta laittaa kitara kiinni ja softa nuotittaisi edes sinnepäin loput voi korjata käsin? Vähän OT loppuun : miksi suomessa kitaravire on E,A,D,G,H,E kun muualla maailmassa E,A,D,G,B,E.. ? Brittiläisistä nuoteista löysin esim "triad 7" sointuja, Suomessa muistaakseni seiskat menee Am/Gm 7 (tms) ilman mitään sen kummempia lisämerkintöjä(?). Suomalasia nuotteja en ole paljoa opetellut kun ulkomailta saan omaan musikkimakuuni sopivampia nuotteja siksi en osaa perusterminologiaa jos aletaan nuotittamisesta puhumaan Suomeksi. En ole pro-nuotittaja mutta kyllähän tässä oppii mitä enemmän tekee, siksi utelenkin triadeja ja B=H noviisikysymyksiä kun täällä on kokeneita ihmisä jotka tietänee asiosta kaiken tarvittavan. Nuotitan englanniksi mutta yhden keskivaikean kappaleen nuottitamiseen menee pari päivää kun päätin jokunen kuukasi sitten alkaa opetella nuotitusta parin vuoden tauon jälkeen. Alkoi teoria kiinnostaa soittamisen lisäksi kiinnosta kun olettevasti sujuvasti nuotteja lukeva ihminen pystyy hahmottamaan kappalerakenteen parilla silmäyksellä kun nuotteja osaamaton joutuu kuuntelemaan/opettelemaan koko kappaleen ja alkaa sen jälkeen pähkäilemään voisko rakennetta paranennella jne.. Siinäpä offtopicia ja vähän asiaakin eksyi joukkoon . Kiitoksia jos joku jaksaa vastailla. http://unholy.fi/ | Janus 07.09.2012 08:15:35 (muokattu 07.09.2012 08:16:56) | |
|
psilocybe777: Olen tässä kokeillut powertabia, Go Playalongia ja Guitar Pro kutosta . En saa millään ilveellä midiä toimimaan eli plug n play, kitara (tai muu soitin) kiinni koneeseen ja siitä softaan ja tabeja ja nuotteja tekemään . Käyhän tuo käsinkin mutta eikö noissa tosiaan ole mahdollisuutta laittaa kitara kiinni ja softa nuotittaisi edes sinnepäin loput voi korjata käsin? Sulla tuskin on kitarassa midimikkiä? Jos kytkentä kitarasta tietokoneeseen menee normaalilla plugipiuhalla, kyse ei ole midistä ollenkaan. Softa kuin softa nuotittaa nimenomaan "sinnepäin", jos sinne syöttää midisignaalia sisään ja soittaa riittävän tarkasti: loput voi korjata käsin. Tietysti midin kautta voi myös syöttää vaikkapa sävelkorkeudet ja käsin syötettäväksi jää aika-arvot, artikulaatiot jne. lennossa (ns. step-time input). Jotkut softat pystyvät rajoitetusti muuttamaan yksiäänistä audiosignaalia midiksi/notaatioksi, mutta oman vähäisen kokemuksen perusteella ei maksa vaivaa, käsinkin syöttäminen on nopeampaa ja tarkempaa. Vähän OT loppuun : miksi suomessa kitaravire on E,A,D,G,H,E kun muualla maailmassa E,A,D,G,B,E.. ? Vire on sama, H ja B tarkoittavat tässä(kin) yhteydessä samaa säveltä. Brittiläisistä nuoteista löysin esim "triad 7" sointuja, Suomessa muistaakseni seiskat menee Am/Gm 7 (tms) ilman mitään sen kummempia lisämerkintöjä(?). Sointujen merkitsemisessä on yllättävän paljon hajontaa, riippuen painomaasta, kustantajasta, tyylilajista (pop/rock/jazz) ym. Esim. Am7=Ami7=A-7=Lam7 jne. Triad tarkoittaa yksinkertaisesti kolmisointua. Useimmin olen itse törmännyt triad-merkintöihin jazzympäristössä, jossa oletusarvoisesti ei soiteta puhtaita kolmisointuja harmoniasoittimilla lainkaan (esim. sointumerkin ollessa "C" soittaja valitsee tilanteesta riippuen esim. C6:n, C6/9:n, Cmaj9:n, C13#11:n tai vaikkapa jonkun melodiaan tai soololinjaan sopivan modaalisen muunnesoinnun): kun säveltäjä/sovittaja haluaa puhtaan kolmisoinnun soundin, nuotissa lukee yksiselitteisesti "C triad". Nuotitan englanniksi Mitä on "englanniksi nuotittaminen"? Ei ole tullut 20 vuoteen vastaan... | psilocybe777 08.09.2012 01:37:17 (muokattu 08.09.2012 01:40:53) | |
|
Janus: Sulla tuskin on kitarassa midimikkiä? Jos kytkentä kitarasta tietokoneeseen menee normaalilla plugipiuhalla, kyse ei ole midistä ollenkaan. Softa kuin softa nuotittaa nimenomaan "sinnepäin", jos sinne syöttää midisignaalia sisään ja soittaa riittävän tarkasti: loput voi korjata käsin. Tietysti midin kautta voi myös syöttää vaikkapa sävelkorkeudet ja käsin syötettäväksi jää aika-arvot, artikulaatiot jne. lennossa (ns. step-time input). Jotkut softat pystyvät rajoitetusti muuttamaan yksiäänistä audiosignaalia midiksi/notaatioksi, mutta oman vähäisen kokemuksen perusteella ei maksa vaivaa, käsinkin syöttäminen on nopeampaa ja tarkempaa.
Vire on sama, H ja B tarkoittavat tässä(kin) yhteydessä samaa säveltä.
Sointujen merkitsemisessä on yllättävän paljon hajontaa, riippuen painomaasta, kustantajasta, tyylilajista (pop/rock/jazz) ym. Esim. Am7=Ami7=A-7=Lam7 jne. Triad tarkoittaa yksinkertaisesti kolmisointua. Useimmin olen itse törmännyt triad-merkintöihin jazzympäristössä, jossa oletusarvoisesti ei soiteta puhtaita kolmisointuja harmoniasoittimilla lainkaan (esim. sointumerkin ollessa "C" soittaja valitsee tilanteesta riippuen esim. C6:n, C6/9:n, Cmaj9:n, C13#11:n tai vaikkapa jonkun melodiaan tai soololinjaan sopivan modaalisen muunnesoinnun): kun säveltäjä/sovittaja haluaa puhtaan kolmisoinnun soundin, nuotissa lukee yksiselitteisesti "C triad".
Mitä on "englanniksi nuotittaminen"? Ei ole tullut 20 vuoteen vastaan... Kiitos tyhjentävästä vastauksesta . Englanniksi nuotitus=käytän englanninkielistä terminologiaa esim juuri noita triadeja yms. Legatot, staccattot yms klassiset termit on tietääkseni joka maassa samat.. Noutituksessa päädyin tekemään ne käsin, oppiihan samalla nuotittamaan. Tahtilajit on kyllä hukassa mutta kai nekin googlella löytyy.. tähän mennesseä olen laittanut tahtilajiksi 4/4 kun en vielä ymmärrä niistä mitään, mutta katsotaan jos vuoden jo päästä osaisi jo vähän sujuvammin kun alkaa päntäämmään asiota joita ei osaa. Edit : äänikortti on POD UX1 eli midi, nauhoitussoftiin kelpaa tablasoftatkin tunnistaa PODin mutta eivät huoli signaalia http://unholy.fi/ | |
Kuulostaa ammattiavun paikalta. Pari hallittua soittotuntia niin loppuu tuo sokkona juoksentelu. Ota suomenkielistä sanastoa sivumennen haltuun. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|