Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Robert Johnsonin levytysten nopeus
1 2 3 4
karkki
26.08.2010 19:10:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudessa Soundissa nostettiin E-liikkeessä esille väitteet siitä, että Robert Johnsonin soitto ja laulu olisivat tuntuvasti liian nopeana levyllä, 20 prosentista puhuttiin.
Googlasin aihetta, ja eipä tuo tosiaan ole edes mikään uusi väite. Esimerkiksi tällaisella sivulla http://www.touched.co.uk/press/rjnote.html on asiaa puitu perusteellisesti ääninäytteiden kera.
 
Omin korvin voi ilmiötä ihmetellä esimerkiksi Audacitylla, jossa tempon ja sävelkorkeuden joutuu tosin säätämään erikseen mieleisekseen. Kyllähän tosiaan muuttuu RJ:n laulu miehekkäämmän oloiseksi, kun sitä kokosävelaskeleella laskee, mutta tiedä sitten onko se yhtään lähempänä aitoa.
 
Tuossa linkkaamassani artikkelissa lähestyttiin asiaa myös kitaransoitollisesta näkökulmasta, jotkut kitarakuviot soitettaisiin kuulemma otelaudan ulkopuolelta, siis niin korkealta, että nauhat loppuu, jos tiedot käytetystä vireestä pitäisivät kutinsa.
 
On se kiva, että maailmassa riittää asioita joita ihmetellä :-)
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
harpist
26.08.2010 23:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katos ... mielenkiintoista.
 
Ainakin noissa kahdessa viimeisessä näytteessä - Crossroad Blues - tuo hidastettu kuulostaa huomattavasti uskottavammalta.
 
Jos tuota hidastettua ääninäytettä ei ole remasteroitu kaiulliseksi - väittäisin siinä olevan juuri se oikea ja uskottava "tilatuntu" - josta aina on puhuttu.
 
Ja jotenkin tuo "miehekkäämpi" lauluäänikin vastaa paremmin sitä käsitystä, millainen ääni Johnsonin ikäisellä miehellä olisi pitänyt olla.
 
Käykää ihmeessä vertailemassa ja ihmettelemässä linkin sivustolla.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
blaekie
27.08.2010 00:39:13 (muokattu 27.08.2010 01:01:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieltämättä aika hämmentävää, ja vaikea sanoa kumpi nopeus nyt olisi lähempänä oikeeta. Ei ehkä kumpikaan :)
Mulle tuli taas tuosta "Walking Blues":sta pikemminkin sellainen fiilis, että siinä hidastettuna on liikaa vanhan äijän saundia. Kun se on levytetty ei hän ollut vissiinkään kuin 25 vuotias -> Tuossa koko biisi "nopeena" http://www.youtube.com/watch?v=x2-EL6Pk2L0, mielestäni uskottavampi.
 
karkki: ...Tuossa linkkaamassani artikkelissa lähestyttiin asiaa myös kitaransoitollisesta näkökulmasta, jotkut kitarakuviot soitettaisiin kuulemma otelaudan ulkopuolelta, siis niin korkealta, että nauhat loppuu, jos tiedot käytetystä vireestä pitäisivät kutinsa
 
Ei slaidisoitossa nauhoja tartte :) , Mutta kieltämättä jos olosuhteet ovat olleet ym. linkin kuvatulla tavalla (vanha akkari ,avoin G vire, capo neljännellä nauhalla) , ni hieman hankalaa toi Walking Bluesin alotusfraasi on sieltä vetää, mutta ei mahdotonta.
Ihan vaan ei selvinnyt onko esimerkeissä homma ollut noin.
Samoin , Son House :n esimerkki tohon hämmentää vielä lisää :) , ei jaksa , jatkakaa :)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
velsa
27.08.2010 01:12:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on vaan ollu liian hidasta ja raskasta kuulijoille,ei sen kummempaa.
R.Johnson ei tod.näk ollut tietoinen asiasta millään tavalla tai ei sitä sen enempää ihmetellyt,sen verran harvinaista herkkua se oli pääsy äänilevylle tai ylipäätään kuulla omaa esitystään tallennettuna!!
Alkukantaista tuottamistahan tuo on ollut!!!!!
 
Kauas on pitkä matka........
panadol
27.08.2010 03:11:10 (muokattu 27.08.2010 03:11:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis ei taas.
 
Täähän on uutisankka joka ei suostu kuolemaan, ja nostetaan esille parin kuukauden välein milloin missäkin foorumissa, huolimatta mistään asiantuntijoiden kommenteista.
Ja sitten on nämä "Secret Devil Tuning" -heppulit jotka popsahtaa esiin väittämään että kitara oli milloin missäkin vireessä.
Save poor Bob if you please!
R.I.P. Robert Johnson. Or not!
 
sub zero
27.08.2010 08:32:26 (muokattu 27.08.2010 08:34:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

panadol: Täähän on uutisankka joka ei suostu kuolemaan, ja nostetaan esille parin kuukauden välein milloin missäkin foorumissa, huolimatta mistään asiantuntijoiden kommenteista.
 
No näytä ne asiantuntijoiden kommentit
 
Mitenköhän paljon noiden hidastettujen versioiden kokonaispituus kasvaa? Savikiekolle ei mahdu hirveesti, joten tää pitäis tarkistaa.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
panadol
27.08.2010 13:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: No näytä ne asiantuntijoiden kommentit
 
No, jos välttämättä haluat pitkästyä kuoliaaksi, niin tuossa on alkajaisiksi:
 
http://weeniecampbell.com/mambo/ind … ion=com_smf&Itemid=128&topic=6578.0
 
http://www.guitarseminars.com/ubb/Forum1/HTML/004431.html
 
http://www.guitarseminars.com/ubb/Forum1/HTML/005157.html
 
http://www.guitarseminars.com/ubb/Forum1/HTML/005306.html
 
http://stefangrossmansguitarworksho … like-Robert-Johnson.html#reply-4606
 
Asiaa on vatvottu myös mm. Yahoon Pre-War blues-foorumilla, joka vaatii kirjautumisen ja administraattorin hyväksynnän ennekuin sinne pääsee.
 
oulukyllosa
27.08.2010 23:22:44 (muokattu 27.08.2010 23:26:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon laulun arviointiin otan kiinni; nuorenahan ne "vanhimman" kuuloiset laulusoundit tehdään.Ääni siloittuu iän myötä.Oho olipa pro tason arviointi ;-) mutta anyway;
 
Niinku Sheryl Crow arvioi Gregg Allmania. "20 vuotiaana hän kuulosti kuin olisi elänyt tuhat elämää"
 
Jostain syystä aina törmää siihen kuvakseen ikään ja viskin polttamista äänistä ja kun tarkemmin tarkastellaan ne äänet on tehty nuorina pojankloppina ja ilman viskiä.Huumehia on tosin voinu olla mukana ;-)
 
Tähän tämä liittyy siten että tuo rääkyminen on luonnollista 25vee Johnsonille.
 
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
blaekie
28.08.2010 00:01:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oulukyllosa: Tuohon laulun arviointiin otan kiinni; nuorenahan ne "vanhimman" kuuloiset laulusoundit tehdään.Ääni siloittuu iän myötä.Oho olipa pro tason arviointi ;-) mutta anyway;
 
Niinku Sheryl Crow arvioi Gregg Allmania. "20 vuotiaana hän kuulosti kuin olisi elänyt tuhat elämää"
 
Jostain syystä aina törmää siihen kuvakseen ikään ja viskin polttamista äänistä ja kun tarkemmin tarkastellaan ne äänet on tehty nuorina pojankloppina ja ilman viskiä.Huumehia on tosin voinu olla mukana ;-)
 
Tähän tämä liittyy siten että tuo rääkyminen on luonnollista 25vee Johnsonille.

 
Juu, mut me molemmat oikeesti tiedetään, et räkänokilla ei voi olla viskin polttama ääni, se ei vaan onnistu, kun ei oo tarpeeks niitä kilsoja takana ;), Sano Sheryl mitä tahansa :)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Teijo K.
28.08.2010 20:41:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Juu, mut me molemmat oikeesti tiedetään, et räkänokilla ei voi olla viskin polttama ääni, se ei vaan onnistu, kun ei oo tarpeeks niitä kilsoja takana ;), Sano Sheryl mitä tahansa :)
 
Taisit missata kokonaan sen pointin, että aina se viskinpolttamalta kuulostava ääni ei olekaan viskin polttama, vaan soundi tulee jostain muusta.
blaekie
28.08.2010 21:16:15 (muokattu 28.08.2010 21:16:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Taisit missata kokonaan sen pointin, että aina se viskinpolttamalta kuulostava ääni ei olekaan viskin polttama, vaan soundi tulee jostain muusta.
 
Öö, tota minkä pointin ? Pointti on se että ainakin tässä kyseisessä tapauksessa hidastetuissa versioissa tulee sellainen "mörinä" ja matala "mutina" tietyissä kohdissa, joka on ominaista vain toudella vanhoille bluesjäärillle (Mustille vieläpä). Tietty tiukkuus ja rosoinen särkevä ääni on ominaista nuoremmille, mielestäni.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Teijo K.
30.08.2010 19:40:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Öö, tota minkä pointin ? Pointti on se että ainakin tässä kyseisessä tapauksessa hidastetuissa versioissa tulee sellainen "mörinä" ja matala "mutina" tietyissä kohdissa, joka on ominaista vain toudella vanhoille bluesjäärillle (Mustille vieläpä). Tietty tiukkuus ja rosoinen särkevä ääni on ominaista nuoremmille, mielestäni.
 
Sen, että viskin polttamalta ääneltä kuulostava ääni ei aina ole viskin polttama, vaan se soundi tulee muista syistä.
velsa
02.09.2010 02:42:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rahat takaisin.....meitä on petetty ....8DDDD
 
Kauas on pitkä matka........
harpist
02.09.2010 20:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velsa: Rahat takaisin.....meitä on petetty ....8DDDD
 
Laitoin lisää "likoon" ja tilasin tuon "hidastetun" Cd version - saapa nähdä millainen on pesutulos .... peseekö mennen tullen vanhan pyykin.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
McCulloch
03.09.2010 21:53:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta äänenmuodostuksesta: Ei se soundi mustilla tule mistään viskistä. Viskillä ja tupakalla voi saada käheyttä, mutta ei mitään todellista soundia. Liikaa käytettynä lamauttaa vain lihastoimintaa (vrt. suomalaiset spurgut jotka pystyvät tuottamaan pelkkää yhden taajuuden korinaa).
Afroamerikkalaisten kallonotelot ovat erilaiset kuin valkoisilla ja heidän resonanssitilansa ovat siksi aivan erilaiset ja vaikuttavat lähtökohtaisesti eri tavalla äänen sointiin.
Äänifysiologisesti tarkasteltuna "rouheammassa" bluesfraseerauksessa käytetään hyväksi mm. taskuhuulia eli engl. fake vocal folds (vrt. Bessie Smith, Louis Armstrong, Charlie Patton, Mavis Staples jne). Nuo taskuhuulet värähtelevät varsinaisten äänihuulien yläpuolella.
Kaiken pohjalla on parhaimmillaan kuitenkin tasapainoinen ääntöbalanssi, joka edellyttää koko kehon läsnäoloa laulettaessa. Ja tämähän mustilla on yleensä hallussa. Koko keho = sisään- ja uloshengityslihasten yhteistyö/"vastaveto" joka pitää koko ajan esimerkiksi nielun tilan auki (h-vetin tärkeää laulettaessa). Ei nimittäin kuulosta kireeltä silloin.
 
blaekie
03.09.2010 22:33:33 (muokattu 03.09.2010 22:57:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McCulloch: Tosta äänenmuodostuksesta: .... Viski ..Liikaa käytettynä lamauttaa vain oikean käden lihastoimintaa (vrt. suomalaiset spurgut jotka pystyvät tuottamaan pelkkää yhden taajuuden korinaa).
 
Tsori bluesministeri, en voinut vastustaa 8D
 
Afroamerikkalaisten kallonotelot ovat erilaiset kuin valkoisilla ja heidän resonanssitilansa ovat siksi aivan erilaiset ja vaikuttavat lähtökohtaisesti eri tavalla äänen sointiin.
 
Ops, Asiaa puhuit, mutta tähän tarvii kyllä antropologis-tieteellisiä näyttöjä, hitusen lisää,
 
EDIT: Niin ja minähän en tietenkään lähde tässä opettamaan nuorille että vedä viskiä, niin saat oivan bluesäänen ;-) . Ehkä pitäisi tuo "viskinpolttama" laittaa hipsukoihin, jotta tulisi selväksi että kyseessä ei ole varsinainen viskinjuonnin aiheuttama tila, vaan se on vaan tietynlainen ilmaisu kuvata tiettyä karheutta äänessä.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
McCulloch
04.09.2010 15:07:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, heh-heh, siitä on kyllä olemassa antropologis-tieteellistä näyttöä olemassa yllin kyllin. Eikä niitä tutkimuksia ole tehty missään Auschwitzissa, jos sä siihen vihjaat. Sen kun menet kirjastoon ja alat sivistää itseäsi.
Esimerkki lähempää: Jos vaikka valtaväestöön kuuluva suomalainen yrittää laulaa samalla soundilla niinkuin Suomen romani, niin se jää tekemättä - ihan fysiologisista syistä. Toki temperamentilla ja kulttuuritaustallakin on asian kanssa tekemistä.
 
oulukyllosa
05.09.2010 21:11:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Fogerty,jolla oli minun korvissa kaikkien aikojen hienoin laulusoundi silloin parhaimmillaan , sanoi hienosti soundistaan kysyttäessä, että ensin hän kuvitteli miltä hän haluaisi itsensä kuulostavan ja sitten treenas niin pitkään että ääni kehittyi ja kuulosti lopulta siltä kuin oli päässään kuvitellu.
 
Fogertyn kallon mallista pitäis saada valokset.
 
Gov`t Mulea ja Allman Brothers Bandiä oululaisittain coveroituna www.myspace.com/allmancousins
McCulloch
06.09.2010 14:12:45 (muokattu 06.09.2010 16:31:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja myös Fogertyn äänihuulista. Fogerty kuulostaa aika paljon Howlin' Wolfilta (on myöntänyt itsekin pyrkineensä Wolfin soundiin).
Wolfin soundi, äänen karheus taas syntyi luontaisesti liian monen peräkkäin sairastetun ja hoitamattomaksi jäänen angiinan vioitettua hänen äänihuulensa pysyvästi.
Sanfranciscolainen sokea bluesmies ja kurkkulauluspesialisti Paul Pena sanoo: "Howlin' Wolfin äänenkäytössä on paljon samankaltaisuuksia tietyissä tuvalalaisissa musiíkkityyleissä käytettyihin laulutapoihin. Kurkkutyylillä laulettaessa on puristettava ääni kasaan...Charlie Patton ja Wolf käyttivät kumpikin yhtä kurkkulaulun perusmetodia. He eivät vie sitä yhtä pitkälle kuin tuvalaiset, mutta kyseessä on sama tekniikka jossa tietyt kurkkulihakset vedetään kokoon niin, että syntyy äänen läpimentäviä resonanssikammioita. Syntynyttä soundia muotoillaan sen jälkeen äänihuulten eri osien sekä suu-, nenä- ja nenän sivuonteloiden avulla."
(Sitaatti vastikään suomeksi ilmestyneestä, James Segrestin ja Mark Hoffmanin kirjoittamasta teoksesta Moanin' at Midnight - Howlin' Wolfin elämä kust. Johnny Kniga - ja kyllä - tämä oli mainos ;-))
 
Mr.Crest
06.09.2010 16:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Katos ... mielenkiintoista.
 
....Ja jotenkin tuo "miehekkäämpi" lauluäänikin vastaa paremmin sitä käsitystä, millainen ääni Johnsonin ikäisellä miehellä olisi pitänyt olla.

 
Kyllä ne afroamerikkalaiset pystyvät korkealta laulamaan, vaikka Skip Jameskin..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «