Tonski 30.08.2010 16:22:20 | |
---|
aalataur: Täytyy vaan pureutua aihealueeseen syvemmin, koska on selvää että on muitakin tapoja täpätä mielenkiintoisesti. Tästä taidettiin jauhaa joskus Ajatuksia täppäämisestä -ketjussa? Toi molliseiska-arpeggio on pirun hyvä, mut tota voi a) Soveltää muihin laajoihin sointuihin b) Soittaa toinnun eri käännöksillä(myös muut nelisoinnut) c) Muutella niin, ettei kieliryhmät ole aina ne perus A-, G- ja e-kielet d) Muutella lisäämällä ääniä(teorialla testailla, korvalla valita mieluisimmat) Ja voilà! Hommaa on niin pitkälle, että saa vaikka täppäämisen maistumaan jo puulta jos siltä tuntuu:D "Onhan se täydellinen. Ynkkä ei tee virheitä musiikissa. Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI |
aalataur 30.08.2010 16:50:30 (muokattu 30.08.2010 17:09:45) | |
---|
Tonski: Tästä taidettiin jauhaa joskus Ajatuksia täppäämisestä -ketjussa? Toi molliseiska-arpeggio on pirun hyvä, mut tota voi a) Soveltää muihin laajoihin sointuihin b) Soittaa toinnun eri käännöksillä(myös muut nelisoinnut) c) Muutella niin, ettei kieliryhmät ole aina ne perus A-, G- ja e-kielet d) Muutella lisäämällä ääniä(teorialla testailla, korvalla valita mieluisimmat) Ja voilà! Hommaa on niin pitkälle, että saa vaikka täppäämisen maistumaan jo puulta jos siltä tuntuu:D Totta. Tätä mä olen yrittänytkin. Maj7, duuri- ja molliseptimi ne ilmeisimmät. Ja toki dimi. Muutama "omakin" idea on tullut noista, esim. tällainen whole tone scale -homma: g -----------7-9-13- d ------------------- a -7-9-13---------- e ------------------- Sama tietysti takaisinpäin.. lisäksi tuohon tuon G-kielen 13. nauhan äänen voi täppäävällä sormella slidettää 15. nauhaan ja takaisin. Käyttänyt tuota monesti joissakin Symphony X-henkisissä sooloissa, sopivan häiriintyneen kuuloinen. Toinen kokosävelaskeliin perustuva ihan simppelisti näin: g ---------------------9-11-13 d ----------8-10-12----------- a -7-9-11--------------------- e ------------------------------ Jne... Ja sama alaspäin, nopeasti vaan tuo. Täpäten siis. Jännän kuuloinen. Tuossa uusimmassa Säts-henkisessä biisissäni kehittelin tällaisen ihan simppelin kuvion: e-------------12-14-17- h------------------------- g--12-14-17------------ Ja tuota siis luupataan ylös alas, perussävelenä soinnussa on A. Tuohon lickiin rakentui ne soolon nopeimmat lopputilut. Sitä vaan siirrettiin eri asemaan: e-------------14-17-20- h------------------------- g--14-17-21------------ Oli siinä muutakin, mutta toi on aika hauska.. nauhat samat, helppo muistaa. Ton mun Black Cat Alleyn päättävä täppitilu ei ole sekään ihan se perus vaan "oma" kehitelmä: e-------------12-15-19- h------------------------- g--12-14-19------------ Ja sama takasi päi.. Vasurin venyvyydessä on rajansa, mutta täppäävää sormeahan voi siirtää vaikka kuinka kauas vasemman käden sormista. Yksikin muutettu ääni voi muutta koko täpin soundin. Toisaalta myös hyvä tapa on täpätä juttuja, mitkä pystyisi soittamaan ilmankin täppäystä. Eli tyyliin asteikkoja 3 nuottia per kieli, mutta korvaakin vaan sen yhden vasurin sormen täppäyksellä. Saa nopeutta kätevästi ihan normaaleihin asteikkojuoksutuksiin. |
hevikukko 30.08.2010 18:29:17 | |
---|
Nojoo terveppä terve! Tää tuli aika puun takaa tavallaan, mutta nice. Mä voin viedä seuraavan kisan läpi, jos vaan kelpaa?? Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Ahhahhaa |
Vladi 30.08.2010 23:46:44 | |
---|
Anteeksi että avaudun mutta uusimmassa taustassa on aika lailla kaikki ne jutut, miks meikäläinen on pysynyt poissa näistä sooloskaboista pitemmän aikaa: Hevikukon soitossa ei ole mitään vikaa ja tausta on hyvin tehty, mutta se ei ole soolotausta. Itse asiassa todella moni taustoista ei oikein ole soolotausta, vaan enemmänkin jonkin biisin riffiosa. Ne sisältää ihan liikaa kaikkia juttuja jotta tämmöinen perussoittaja osaisi soittaa yhtään mitään niihin enää päälle. Ne ei jätä paljoakaan tilaa melodisille jutuille vaan tuntuu, että koko ajan pitäis vääntää jotain hypertilua. Toivoisinkin siis laajempaa taustakirjoa, ettei jämähdetä pelkkään moderniin metalliin. Kyllä mielestäni vaikkapa Skid Row tai Iron Maiden sopivat raskaimmillaan mainiosti otsikon alle ja niiden tapaiset taustat voisivat a) olla helpompia erilaisille soittotyyleilla ja b) houkutella paljon uusia sooloilijoita mukaan. Nykyiset tausta ajaa meiningin mun mielestä vähän semmoiseks muutaman übertiluttajan leikkikentäks johon ei kauheasti tee mieli omilla taidoilla mennä tunkemaan sekaan. Onko puheissani ideaa? T. "Skaboihin mukaan haluava" Kyllä se siitä. |
hevikukko 30.08.2010 23:55:23 (muokattu 31.08.2010 00:53:47) | |
---|
Jos porukat haluaa, laitetaan uusi tausta sileäksi. Miten on? Mulle on ihan sama, vaikka laitettaisi David Bowie soimaan. Jokaisen ääntä pitää kuulla ja siksi varmaan Vladi sanoi oman mielipiteensä kaikkien puolesta, jotka ei uskalla kirjoittaa. Ei tänne tarvitse jännittää laittaa omia mielipiteitään. Pitää sanoa mietteensä, mutta tietysti tarpeeksi ajoissa kun mahdollisuus vielä vaikuttaa tulevaan taustaan. Tosiaan hiukan aiemmin kun sanois ajatuksiaan jotka koskee tulevaa uutta kisaa, niin saisi uuden skaban vetäjä hiukan osviittaa mitä laittaa pohjaksi. Vladi. Katsotaan mitä porukat on mieltä. Mulle käy tosiaan kaikki pohjat väsätä jos vaan osaan ja silleesti. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Ahhahhaa |
ReBeat 30.08.2010 23:57:06 | |
---|
Vladi: Anteeksi että avaudun mutta uusimmassa taustassa on aika lailla kaikki ne jutut, miks meikäläinen on pysynyt poissa näistä sooloskaboista pitemmän aikaa: Hevikukon soitossa ei ole mitään vikaa ja tausta on hyvin tehty, mutta se ei ole soolotausta. Itse asiassa todella moni taustoista ei oikein ole soolotausta, vaan enemmänkin jonkin biisin riffiosa. Ne sisältää ihan liikaa kaikkia juttuja jotta tämmöinen perussoittaja osaisi soittaa yhtään mitään niihin enää päälle. Ne ei jätä paljoakaan tilaa melodisille jutuille vaan tuntuu, että koko ajan pitäis vääntää jotain hypertilua. Aivan samaa mieltä. Taustoissa liikaa sellaisia mitkä ei kaipaa mitään sooloa päälle. t. toinen, joka haluais räpeltää kanssa johonkin vähämelodisempaan taustaan |
Vladi 31.08.2010 00:01:16 | |
---|
hevikukko: Vladi. Katsotaan mitä porukat on mieltä. Mulle käy tosiaan kaikki pohjat väsätä jos vaan osaan ja silleesti. Sounds good. Ei tosiaa mitään henkilökohtaista sun taustoja vastaan, mutta senhän jo hoksasitkin. ;) Oon ajatellu näin sykyllä panostaa töiden ja koulun lisäks soittoon ja oon kaiholla muistellu, kuinka paljon opin sen reilun puolivuotisen aikana, kun osallistuin aktiivisesti sooloskaboihin. Tällä hetkellä on vaan se ongelma, että te aktiiviset skabailijat ootte karannu vähän turhan kauaks. ;) Kyllä se siitä. |
hevikukko 31.08.2010 00:01:33 (muokattu 31.08.2010 01:00:56) | |
---|
Ei tosiaa mitään henkilökohtaista sun taustoja vastaan, mutta senhän jo hoksasitkin. ;) Juu hoksasin no hätä. Kuka haluaa tehdä ja mitä? Jos joku haluaan vetää kisan läpi esim: edelliset 2. ja 3. sijalle tulleet, please sanokoon asiansa. Mulle käy kyllä ja en menetä yöuniani. Mulla alkaa työt ja ei ole enää aikaa laittaa uutta skabaa pystyyn lähiaikoina, joten ilman mitään pahaa mieltä aiheuttamatta kenellekään laitan taustan kiinni. Olkaa ystävät hyvät iloisin mielin ja jatkakaa kisaa edellisestä kohtaa. Eli Raskas sooloskaba 30 kiinni ja uusiksi pyörimään. Poistan laittamani taustan nyt ja saatte jatkaa tästä. Mors.. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Ahhahhaa |
Soma city ward 31.08.2010 12:09:41 | |
---|
Vladi: tausta on hyvin tehty, mutta se ei ole soolotausta. Itse asiassa todella moni taustoista ei oikein ole soolotausta, vaan enemmänkin jonkin biisin riffiosa. Ne sisältää ihan liikaa kaikkia juttuja jotta tämmöinen perussoittaja osaisi soittaa yhtään mitään niihin enää päälle. Ne ei jätä paljoakaan tilaa melodisille jutuille vaan tuntuu, että koko ajan pitäis vääntää jotain hypertilua.
Oon kyllä ihan samaa mieltä, että nuo taustat ei oo monesti ollu ideaalisia pohjia sooloilulle ja hyvin vaikea keksiä mitään luonnollisesti taustaan sopivaa. Se maiden-henkinen skaba oli hyvä esimerkki semmosesta paremmin hevisooloiluun sopivasta taustasta. Toinen juttu niin sointukierrot on välillä ollu aika niukkoja. Gun down a school or blow up a car.
The media circus will make you a star
-Steven Wilson |
aalataur 31.08.2010 14:50:36 (muokattu 31.08.2010 14:51:22) | |
---|
Mietin tuota, että sointuja voisi olla joskus enemmän ja ehkä jotain syntikkaa luomassa erikoisempia sointuja kuten maj7 ja muita. Mutta hyvän soolotaustan tekeminen onkin vaikeaa. Kaman, mikä insprioi soittamaan ja kuulostaa hyvältä, mutta ei tunge soolon tielle, kirjoittaminen on todella hankalaa tasapainottelua. Itse koitan miettiä niin, että voisiko tätä laittaa levylle/biisiin, ilman että siinä on laulua tai leadkitaraa, ilman että se käy tylsäksi. Jos voi, silloin riffi/kierto on liian monimutkainen. Sen pitää kuulostaa siltä, että se kaipaisi laulun tai melodian ollakseen kiinnostava. Silti sen pitää olla kiinnostava ilmankin :D Ja *tässä* piilee se vaikeus.. |
aalataur 31.08.2010 16:50:12 (muokattu 31.08.2010 17:05:28) | |
---|
John Titor joskus antoi meille kaksi Fist in Fetus -taustaa käyttöön, toista ei käytetty. Laitan kisan 30 sillä pyörimään, leikkasin siitä pätkiä härskisti pois koska pituutta tulee nytkin hieman yli minuutin. Toivottavasti tämä on ok Titorille. Tein myös sääntöihin lisäyksen: 3-4 osallistujaa: 5 pistettä Oisko tämä ok? Koska silloin ei tulisi enää näitä tasureita, missä tarvitaan ulkopuolinen äänestäjä. Jos on kolme osallistujaa, on pakko antaa 3 pistettä molemmille. Jos on neljä osallistujaa, voi antaa 2 kaikille tai 3, 2, 1 mutta voi olla vaikeaa laittaa näin radikaaleja piste-eroja jos soolot tuntuvat suht tasaisilta. Viidellä pistellä on pakko valita mistä pitää eniten. |
Soma city ward 31.08.2010 20:29:37 | |
---|
Mie ainakin annan täyden tuen Aalataurin ehdotuksille. Toi uus tausta myös kuulosti mun korvaan siltä, että tuohon voisi luonnollisemmin soolon sovittaa. Sitä mietin, että onko viikko liian lyhyt aika skaban pyöräytykseen? Gun down a school or blow up a car.
The media circus will make you a star
-Steven Wilson |
Vladi 31.08.2010 21:31:27 | |
---|
Noniin, pitkästä aikaa mukana. Vähän jäi kalvamaan toi toisiks viimeinen alternate-likki ku kädestä loppu vaan yksinkertaisesti puhti eikä se tullu puhtaasti. Mutta oli pakko saada tänään purkkiin, kun oli sen verta kova inspiraatio päällä. Hauskaa ainakin oli, sehän on tärkeintä, eikö? ;D Kyllä se siitä. |
aalataur 31.08.2010 21:56:18 (muokattu 31.08.2010 22:04:22) | |
---|
Soma city ward: Mie ainakin annan täyden tuen Aalataurin ehdotuksille. Toi uus tausta myös kuulosti mun korvaan siltä, että tuohon voisi luonnollisemmin soolon sovittaa. Sitä mietin, että onko viikko liian lyhyt aika skaban pyöräytykseen? Tjaa, joskus on tullut 10 sooloa ihan lyhyessä ajassa, joskus taas pitää venyttää deadlinea (kuten skaba 29). Säännöissä lukee että osallistumisaika 5-7 päivää, enpä tiedä onko tuota kukaan noudattanut? Voidaan me sitä lisätäkin. Mä en vaan tiedä pääsenkö silloin koneelle kun pitäisi äänestys käynnistää, pitää sitten delegoida jollekin. Voi olla että en pääse 7. päiväkään. Ihan jees avaus Vladimirilta, tsäpäkkä soundi ja kelpo melodiankehittelyä alussa. Olihan siellä pientä röytöä mutta mitäs sitten, röytäminen on hienointa mitä mies voi tehdä housut jalassa. |
ooidort 01.09.2010 18:21:55 | |
---|
Saanko vetää rytmiskebat vasempaan ja oikeeseen laitaan plus sooloilla tuonne ilman diskausta? plzplzplzplzplzplz www.mikseri.net/osqvalitut |
ooidort: Saanko vetää rytmiskebat vasempaan ja oikeeseen laitaan plus sooloilla tuonne ilman diskausta? plzplzplzplzplzplz Saa mun puolesta :D Mä koin toisaalta mukavaksi vaihteluksi taustan missä ei ole muuta särökitaraa kun mun kitara. Kuunnellut liikaa äänensärkijää? Eihän sen ääneen voi kyllästyä. Jos joku sitten ihmettelee mikä toi ihmesoundi on mulla tuossa half time -kohdassa, se on pitch shifteri harmonizer moodissa. |
John Titor 01.09.2010 18:39:58 | |
---|
aalataur: John Titor joskus antoi meille kaksi Fist in Fetus -taustaa käyttöön, toista ei käytetty. Laitan kisan 30 sillä pyörimään, leikkasin siitä pätkiä härskisti pois koska pituutta tulee nytkin hieman yli minuutin. Toivottavasti tämä on ok Titorille. Tein myös sääntöihin lisäyksen: Jea, paitsi että toi on Kupiaisen Riston tekemä soolotausta Tuskan Yle-lähetykseen. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
aalataur 01.09.2010 18:41:57 (muokattu 01.09.2010 18:42:23) | |
---|
John Titor: Jea, paitsi että toi on Kupiaisen Riston tekemä soolotausta Tuskan Yle-lähetykseen. Nowittu... Kai sitä sai käyttää? :/ Se oli 1:30 jotain pitkä niin pakko oli pätkiä vähän. |
Tonski 01.09.2010 18:43:36 | |
---|
aalataur: Nowittu... Kai sitä sai käyttää? :/ Se oli 1:30 jotain pitkä niin pakko oli pätkiä vähän. Noh, muistaakseni Ambituksen nimimerkillä tänne jälkipyykkiin viskattiin noi taustat, en usko että kukaan repii pelihousujaan koska tilutetaan tohon päälle:D "Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI |
Vladi 01.09.2010 18:48:05 | |
---|
Ei hemmetti...Mä en tajunnukkaan kuinka paljon te ootte karannu edelle. Kuuntelee tuota Aalataurinkin vetoa, voi jestas... Miten monta tuntia päivässä sä oikeen soitat?! Tässä vallan masentuu ja alkaa soittamaan enää pelkkkää humppaa pian! Kyllä se siitä. |