Tankki66 30.08.2010 15:32:14 | |
---|
Onhan noita; bändin esittelyssä: naseva kurttu xxx, rummuissa arvaton kalistaja xxx, basistimme xxx pomputtelee kipeää komppia, solistimme xxx pienestä flunssasta johtuen kipeä ukkeli xxx ,jne. Lavalle/ lauteille/ sorville/ molskille lähdetään rapsuttelemaan/ vihtomaan/ hämmentämään/ kostuttamaan tenoja/ tekemään elävän viihteen historiaa. Luonnollisesti Soittajan kaipuuna spiikataan humppa Kaksi kolpakkoa. Nuotin vieressä on tilaa... |
WanhaWetäjä 31.08.2010 01:42:41 | |
---|
okabass: No, tämä ei nyt ole ihan vakiojuttu. Silloin tällöin Reiskan bändissä, kun setti oli loppumassa, mutta kuitenkin kiusallisesti niin, että ei olisi kerinnyt vetää paria, mutta ei oikein olisi kehdannut lähteä tauollekkaan. Niin Reiska alkioi kuulttaa hatusta: On jäänyt valot päälle autosta, jonka rekisterinumero on se ja se... Oliko edes selvin päin? Olen kuulut tarinan että RT on vetässyt "Satumaa" tangon tuubassa tyyliin "aaavan mmmheren shinne tänne..." ja poikki ja eikun selälleen... Taitaa tuo trioforrester/askoperse&pukamat- tyyppisen perustanssimuusikon työ olla ammattimaisena yhtä helvetinmoista maneeria alusta loppuun, itsensä hauskuuttamista että jaksaa, ainakin jos näitä tarinoita lukee ja niihin uskoo. Karua hommaa...pitäs varmaan kokeilla joskus. Siis sellasen joka ei ole kokeillut... Pari hauskaa maneeria löytyy, perinteinen kahvitauko Länkipohjan Nesteellä, s(h)olisti toteaa "prrrrrkele, en ookkan pitkään aikaan syönyt makkaraa!" Sama juttu edellisenä viikonloppuna...ja seuraavana jne... Sitten kun lähdettiin keikalta niin AINA tämä sama "Kotia kohti, kirjoittanut Hilja Haahti". Toisaalta....pienet on ihmisen murheet ja mietteet, ts vitunko väliä!! |
isojussi 31.08.2010 23:30:44 | |
---|
WanhaWetäjä:...Sitten kun lähdettiin keikalta niin AINA tämä sama "Kotia kohti, kirjoittanut Hilja Haahti".... Tää taitaa olla klisee muissakin,kun soittajapiireissä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
rintapek 31.08.2010 23:45:30 | |
---|
WanhaWetäjä: Sitten kun lähdettiin keikalta niin AINA tämä sama "Kotia kohti, kirjoittanut Hilja Haahti". Toisaalta....pienet on ihmisen murheet ja mietteet, ts vitunko väliä!! Meil on semmoinen maneeri, et keikan jälkeen ko auton ovet saadaan kiinni, ni minuutin sisään kuuluu tokaisu: "Keikka iacta est." Piäniä nää ihmisen murheet on, mut jos tota ei kuulu, ni sit tietää samantien, et ny on jotain pahasti päin persettä. One kind of music only - the good kind |
okabass 31.08.2010 23:47:50 (muokattu 31.08.2010 23:49:56) | |
---|
WanhaWetäjä: Oliko edes selvin päin? Olen kuulut tarinan että RT on vetässyt "Satumaa" tangon tuubassa tyyliin "aaavan mmmheren shinne tänne..." ja poikki ja eikun selälleen... Oli selvin päin. Se on harhaluulo, että Reiska olisi "aina kännissä". En ole tuota kuullut. Enkä ihan heti tuota usko, koska hän on hyvä sanoittamaan lennosta, jos unohtaa sanoja. Ja ns. virvokekesto on erinomainen. Voi olla normaalia tarinan värittämistä. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
Mikko T. 01.09.2010 00:08:34 (muokattu 01.09.2010 00:08:46) | |
---|
"Keikka iacta est." Tämähä on hyvä juttu. Alan käyttää tätä. Pieru naurattaa aina.
www.viihdepianisti.com |
Musiikkia korville 01.09.2010 08:11:07 | |
---|
rintapek: Meil on semmoinen maneeri, et keikan jälkeen ko auton ovet saadaan kiinni, ni minuutin sisään kuuluu tokaisu: "Keikka iacta est." Piäniä nää ihmisen murheet on, mut jos tota ei kuulu, ni sit tietää samantien, et ny on jotain pahasti päin persettä. Itellä tulee usein tokaistua, että "yksi keikka lähempänä kuolemaa". Tosin meitin basisti ei tykkää yhtään, kun sanon noin, mutta ehkä just siksi.. :) By: MK |
hvinnamo 01.09.2010 10:34:50 | |
---|
Tai usein tuli sanottua että "taas yksi keikka vähemmän ennen muijan kuolemaa" Ei tunnu itestä niin pahalta ;) |
Musiikkia korville 01.09.2010 10:39:18 | |
---|
hvinnamo: Tai usein tuli sanottua että "taas yksi keikka vähemmän ennen muijan kuolemaa" Ei tunnu itestä niin pahalta ;) Heh, pahan pistit. By: MK |
okabass: Oli selvin päin. Se on harhaluulo, että Reiska olisi "aina kännissä". Pitää paikkansa, mulla on yks säestys n vuodelta 89-90, Reiska teki sillon Erkki Frimanin kaa ainakin osan keikoistaan ja paikallinen bändi säesti, asiameininki, selkeet laput numerojärjestyksessä, helppo löytää. "Mulla on oma sihti " RT tuumasi kun kysyimme tarviiko hän mikkiä. Olihan niitä salkullinen matkassa sitten, jos oikeen muistan. Leppoisa keikka, se jäi mieleen. En ole tuota kuullut. Enkä ihan heti tuota usko, koska hän on hyvä sanoittamaan lennosta, jos unohtaa sanoja. Ja ns. virvokekesto on erinomainen. Voi olla normaalia tarinan värittämistä. Kaikenlaista tarinaa kiertää, tuon alkuperää en muista, nää on suurelta osin ja varmasti ihan tuulesta temmattuja juttuja, osa on kuitenkin elävästä elämästä suoraan ja kaunistelematta. Yks solisti/basisti lausahti usein lähinnä itsekseen muutaman ekan soittobiisin jälkeen "jaaha, pitäisköhän alkaa närästään?" Aika monella solistilla on samat spiikit/maneerit keikasta toiseen, joillain on aika rasittava tapa leikkiä tekohauskaa tai jotkut jutut kulkevat lähes yleisölle vittuilun rajamailla, yks ex-tangokuningas on vienyt tämän "taiteen" todella pitkälle, sellasta ihme lässytystä ja "nokkelaa" viisastelua kaikki spiikit . Tätä "vikaa" esiintyy toki joillain perussoittajillakin, joka biisin väliin pitää laukoa jotain umpitolloa "hauskaa" joka on tosiasiassa lähinnä myötähäpeää aiheuttavaa apukerho-osastoa. Joku tais jo mainita tuon roudaukseen liittyvän "maneerin" joka joillain on eli omat kamppeet ja kotelot levitetään lauteille mahdollisimman leväälle välittämättä muiden tonteista vaikka lava ois miten iso tahansa ja tilaa olisi vaikka kuinka mm lavan sivuilla ja takana. |
uusiipe 01.09.2010 16:36:39 | |
---|
WanhaWetäjä: Joku tais jo mainita tuon roudaukseen liittyvän "maneerin" joka joillain on eli omat kamppeet ja kotelot levitetään lauteille mahdollisimman leväälle välittämättä muiden tonteista vaikka lava ois miten iso tahansa ja tilaa olisi vaikka kuinka mm lavan sivuilla ja takana. Onko muka jossain olemassa rumpali joka EI tee näin, hä?!? Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
Kukko 01.09.2010 17:04:26 | |
---|
Monesti huomaa soittajissa sellaista omituista ylireippautta, kerrataan keikkaelämän "kurjuutta" matkojen pituutta. Ylläpidetään implisiittisesti "kovan soittomiehen" maneeria, ehkäpä myös alkosta puhutaan "silmää iskien". Ilmiö ei ole kiinni vuosista tai orkesterin tasosta. Esiintyy yleensä, kun keskustelussa mahdollisesti ulkopuolisia kuulijoita. Tullaan kovaäänisesti ja ylireippaasti keikkapaikalle, kuvitellaan että kaikki tuntevat jne. Vaikea selittää, mutta sellaisella diskursiivisella tasolla jokseenkin ärsyttävää. Luetellaan keikkapaikkoja ja käytetään esim. artisteista tuttavallisia nimityksiä. Luodaan sellainen merkitysten maailma, jonka kohderyhmänä on keski-ikäinen, etäisesti puoli-ihastunut taajamassa asuva naiskuulija tms. Menen nukkumaan. "Kitarakoulu viisivuotiseksi"
-Minä- |
KoskPaavo 01.09.2010 17:49:20 | |
---|
Kukolle plussa, tollaisia meissä on paljon, itseänikin olin tunnistavinani. "Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen."
Lain.Walttoni |
jon lord 01.09.2010 18:50:38 | |
---|
Kukko: Monesti huomaa soittajissa sellaista ..........................
Kyllähän nuorempana itsekin olin tuollainen. Sitten kun oli tullut tarpeeksi "kilometrejä" ei paljoa kiinnostanut mitä muut ajattelee tai tietääkö ne että olen muusikko. Tuo lavalle kamojen kasaaminen on aina hieman yksilöllistä, mutta kyllä joukossa on ollut todella sellaisiakin, jotka ovat vallanneet lavan heti kättelyssä. Enemmän minua on kuitenkin häirinnyt määrätyt tavat bändikämpissä kuin se että lava vallataan. Muutaman keikan olen tehnyt sellaisen äänimiehen kanssa joka laittoi virrat lavalle vasta sitten kun kaikki oli valmista soundtsekkiä varten. Tämä oli mukava kokemus ja säästyi monelta "smoke on the waterilta". Kyllähän niitä säestettäviä tuli kehuiltua ihmisille, mutta toisaalta moni niistä oli myös sellaisia joiden kanssa tuli oltua läheisempikin kaveri. Nimiä en ala tässä paljastamaan, mutta tietenkin solistibändeissä solistit ja sellaiset joita tuli kompattua useampikin kerta. Eräiden kanssa on kaveruus-suhde jatkunut näihin päiviin asti ja pidetään edelleen yhteyttä. COVS jäsen N.o 3 |
Tankero 01.09.2010 19:38:33 (muokattu 01.09.2010 19:38:41) | |
---|
uusiipe: Onko muka jossain olemassa rumpali joka EI tee näin, hä?!? On Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon |
Meisseli 01.09.2010 22:55:44 | |
---|
KoskPaavo: Kukolle plussa, tollaisia meissä on paljon, itseänikin olin tunnistavinani. Laitoin kans, ja onpas tommosta jossain määrin minussakin. Siki Siki: "Hannes on leppoisa ja hän käyttää henkseleitä ja neonväristä tuulipukua tosta noin vaan." |
pekkajau 01.09.2010 23:01:12 | |
---|
No ei siinä mitään. Monta kertaa on "tsoudshek" jouduttu keskeyttämään kun rumpali on halunnut juuri "silloin" soittaa vaimolleen ja pyytänyt nauhoittamaan jonkun tietyn ohjelman. |
Meisseli 01.09.2010 23:05:24 | |
---|
pekkajau: No ei siinä mitään. Monta kertaa on "tsoudshek" jouduttu keskeyttämään kun rumpali on halunnut juuri "silloin" soittaa vaimolleen ja pyytänyt nauhoittamaan jonkun tietyn ohjelman. Kohtuu ärsyttävää toimintaa. ottaen huomiion kauanko tsekit yleensä kestää :) Siki Siki: "Hannes on leppoisa ja hän käyttää henkseleitä ja neonväristä tuulipukua tosta noin vaan." |
rintapek 01.09.2010 23:15:16 | |
---|
jon lord: . Muutaman keikan olen tehnyt sellaisen äänimiehen kanssa joka laittoi virrat lavalle vasta sitten kun kaikki oli valmista soundtsekkiä varten. Tämä oli mukava kokemus ja säästyi monelta "smoke on the waterilta". Tollohan mä olen kun en tota ole tajunnut. (hakkaa päätään seinään puoltuntia) One kind of music only - the good kind |
pekkajau 01.09.2010 23:30:17 | |
---|
Meisseli: Kohtuu ärsyttävää toimintaa. ottaen huomiion kauanko tsekit yleensä kestää :) Huomio on haettava keinolla millä tahansa. Onhan se tosi tärkeää! |