Aihe: Boss ME-50
1 2
blind leader
11.02.2004 19:37:41
Etsiskelen hyvää efektipedaalia, jolla pärjäis treeneissä ja vielä keikallakin. Siitä pitäisi irrota mm. hyvän laatuiset säröt. Ajattelin ostaa Bossin ME-50, jos jollakin on siitä kokemusta niin kertois minulle mitä mieltä on. http://www.musiciansfriend.com/srs7 … home/search/detail/base_pid/151304/ Jos on parempia ehdotuksia niin antaa kuulua:) Varaa ei kuitenkaan ole aivan älyttömästi.
VÄKIPÄÄ
11.02.2004 19:42:18 (muokattu 22.05.2004 18:44:22)
ME-50 on erittäin hyvä mun mielestä! Testailin kaverin vehjettä ja se on ykkösenä hankintalistalla efektipuolella! Helppokäyttöinen ja selkeä, laadukkaat efektit, valinnan varaa esim. säröissä, muistuttaa enemmän pientä efektboardia kuin perinteistä multiefektiä. Ja hintakin on jossain järjen rajoissa!

edit: Ostin, perkele, ja suosittelen!!!
TIK
11.02.2004 19:59:52 (muokattu 11.02.2004 20:43:04)
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen omaani (lukuunottamatta pientä viivettä kun vaihtaa soundia..).
Suosittelen kyllä ostamaan samalla lisäpedaalit (FS-5U) että saat vaihdettua muistipankit jalalla.
Käy kuuntelemassa jotain biisejä tuolla minun musiikkinäytesivulla, kaikki kitarat vedetty suoraan ME:stä äänikorttiin (SB128....;) )
Niissä soundeissa olen todellakin hakenut ihan vaan semmoista (sirkkeli)shärö -tyyliä.
Saa kaikinpuolin hyviä soundeja ulos, vaikka noista ei pahemmin kyllä kuule ;)

EDIT: Kunnon vahvistinmallinnustahan tuossa ei siis ole, mutta kun ei varaa tuohon GT-6:seenkaan riittänyt ;(.
Helvetin hyvä laite kuitenkin tuossa hintaluokassa.
Nemo Saltat Sorbius, Nisi Infanus Est. "Kukaan ei tanssi selvinpäin, ellei ole hullu"
wilo
11.02.2004 20:30:20 (muokattu 11.02.2004 20:48:44)
Mulla oli testissä yhtenä viikonloppuna tuo.
Laitteessahan on 6 osiota (tone modify, kompressori, wah, särö, modulaatio ja delay) joita voi kytkeä päälle/pois. Tämä toiminta- ja ajattelutapa onkin multiefektiprossuissa mielestäni paikallaan, kytketään siis efektejä päälle ja pois. Ennen (>5v sitten) ei ollut juuri missään laitteessa mahdollistakaan.
Efektit eli modulaatio-osasto ja wah olivat aika hyviä, erityisesti tykkäsin univibe-tyyppisestä efektistä, samoin phaser ja tremolo olivat kivoja. Harmonist-efekti oli täysin turha, muut efektit eli chorukset, flanger, vibrato ja rotary speaker kohtuullisia.
Wah-osastossa oli ihan hyvä, vaikkakin rajoittunut whammy, samoin oli pari vähän erikoisempaa mille ei äkkiseltään keksinyt käyttöä. Tone modifystä saattaisi olla jotain iloa (toimii täysiverisen eq:n korvikkeena), harmi kun suhisi aika lailla. No, löytyy vehkeestä noise gate, ihan hyvin toimiva ja yksinkertainen käyttää, yksi ainoa säätö. Kompurassa on vain sustain- ja level-säätimet, attack-säädin olisi joskus tarpeen. Muuten kompressorikin oli hyvää bossin tasoa. Reverb-osastolta löytyy neljä eri tyyppistä tilakaikua, kaikki yhden ainoan potikan säätöalueen takana, joten tarkkana saa olla säätäessä. Toimiihan tuo näinkin, on ainakin simppeli ratkaisu.
Säröt olivat se suuri pettymys. Ehkä odotin jotakin suurempaa kuin pelkkiä säröpedaalisaundeja, nimittäin värkistä ei kerta kaikkiaan saa irti putkilaitteille tyypillistä erittäin dynaamista säröä. Särötyyppejä on kyllä monta monituista erilaista ja eri tyyppistä, laidasta laitaan - kuitenkaan yksikään niistä ei toden teolla reagoi riittävän hyvin soittotätsiin (olenko liian vaativa..? =). Harmin paikka sinänsä, muuten olisinkin laitteen ostanut.
Toinen suuri miinus on virtalähde, joka puuttuu paketista - toimiihan se pattereilla (6 kpl sormiparistoja, tulevat mukana ?!), mutta eipä oikein innosta sellainen. Muutaman kympinhän se virtalähde vain maksaa, mutta tämän laitteen hinnasta sekin on lähes 10%. Samoin ainakin bändikäytössä melkeinpä välttämättä tarvitsee ainakin yhden lisäjalkakytkimen, maksanee muutaman kympin sekin.
Positiivista on se, että värkki ei maksa paljon, Suomesta saanee jonnekin 320 euron hinnan tietämille. Efektit ovat mukavan kuuloisia, wah-pedaalin jäykkyys on säädettävissä ja wahin toimina on arvatenkin rutinatonta, digitaalinen kun on. Tietysti ruhtinaalliset liitännät kuten sp/dif out ja efektilenkki puuttuvat, samoin midiominaisuudet - mutta ei kaikkea voi siihen hintaan saadakaan. Kotelo on ainakin painava ja tukeva, samaa paksua metallia kuin GT-6:ssa. GT-6 onkin seuraavana kokeilulistalla, siitä pitäisikin löytyä kaivatut ominaisuudet, hintaakin tosin reilut pari sataa enemmän... Minkäs sitä luonnolleen voi. =)

Edit: teinpäs sitten laitearvionkin. http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=218
Jackson Dinky
11.02.2004 21:05:39
Etsiskelen hyvää efektipedaalia, jolla pärjäis treeneissä ja vielä keikallakin. Siitä pitäisi irrota mm. hyvän laatuiset säröt. Ajattelin ostaa Bossin ME-50, jos jollakin on siitä kokemusta niin kertois minulle mitä mieltä on. http://www.musiciansfriend.com/srs7 … home/search/detail/base_pid/151304/ Jos on parempia ehdotuksia niin antaa kuulua:) Varaa ei kuitenkaan ole aivan älyttömästi.

voisin pistää jotain soundi näytteitä..
Rusty Cooley
blind leader
11.02.2004 21:17:50
Hyvältä vaikuttaa. Tuli oikein perusteellistakin tietoa:) TIK, hyvin sävellät ja ääni on juuri sitä mitä etsin. Soundi näytteet on tervetulleita.
Leatherman
11.02.2004 23:04:25
Mulla on ainakin erittäin negatiiviset fiilikset sen särö-osastosta, muuten ihan kelpo pedaali on muilta osiltaan. Säröt on epäselviä pää-asiassa tai sitten niissä ei riitä se jokin. Soundi toki voi parantua, jos pedaalin lyö läpi paremmista vahvareista kuin minulla.
Pitsa on kyllä hyvää -Jari
TIK
12.02.2004 14:25:24
Mulla on ainakin erittäin negatiiviset fiilikset sen särö-osastosta, muuten ihan kelpo pedaali on muilta osiltaan. Säröt on epäselviä pää-asiassa tai sitten niissä ei riitä se jokin. Soundi toki voi parantua, jos pedaalin lyö läpi paremmista vahvareista kuin minulla.

Tuosta säröjen "epäselvyydestä" olen juuri eri mieltä.
Jos säröistä jokin vika pitää sanoa niin ne ovat mielestäni hieman "digitaalisia" ja jotenkin "kovia/kylmiä".
Ja tämäkin siis voi olla positiivinen asia, riippuu mistä tykkää.
Itse saan kyllä semmoisia säröjä ulos mistä pidän todella paljon eikä tuo soundin pieni "digitaalisuus" minua häiritse juuri ollenkaan.
Nemo Saltat Sorbius, Nisi Infanus Est. "Kukaan ei tanssi selvinpäin, ellei ole hullu"
wilo
12.02.2004 15:22:20
Mä en mitään digitaalisuutta tuossa huomannut. Luulenkin, että suurin osa "digitaalisuuden" tunnusta johtuukin usein digitaalisen noise gaten käytössä, tässäkin kun se on ilmeisesti expanderi-tyyppinen kuten rocktronin hush. Rocktronin vanhemmissa digitaalisissa laitteissa juuri hush tuntui "sipeltelevän" ja sirisevän loppuhäiveissä.
Toisin sanoen, oikein hyviltä säröpedaaleilta nuo ME-50:n säröt kuulostivat. Aika lailla häiriöttömältäkin vieläpä - vika on siinä etten säröpedaalisaundista tykkää näköjään vieläkään. Kaipa se on sitten vahvistimen särö mikä minua miellyttää.
Jackson Dinky
16.03.2004 19:31:15 (muokattu 16.03.2004 19:31:25)

Nyt ois soundiäytettä. http://www.mikseri.net/artistit/?id=29508 Siinä vähän räpellystä kyseisen laitteen kanssa.
Francesco Fareri on tyylitajuisin.
Nuuskamuikkunen
16.03.2004 21:35:24 (muokattu 16.03.2004 21:36:30)
Mulla on ollut ME-50 pari kuukautta ja olen siihen ihan tyytyväinen hintaan nähden. Monipuolinen ja helppo käyttää. Säröistä tosiaan puuttuu sitä putkimaisuustta. En tosin tiedä miten tuo käyttäytyy putkivahvistimen kanssa? Mulla on ollut on tuossa edessä "boostaamassa" Boss SD-1 , joka parantaa soundia aika paljon.

Kotikäytössä varmasti unelma laite, mutta hankala käyttää treeneissä ja vasinkin keikalla, koska soundien hakeminen vie tovin. (....ja se viive - prkl's.......) Varmasti tuonkin ongelman saa voitettua, kun vähän treenaa. :)

Pari päivää oston jälkeen meinas alkaa harmittamaan, kun ei alkanut löytyä niitä soundeja, mutta aikansahan noissa menee ennenkuin ne "aukeaa" ja käyttöliittymä selkenee.
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
Nixzar
17.03.2004 08:17:35
Minäkin olen katsellut tuota mutta mietityttää että pysynkö noissa: Metalzone ja chorus ensemble ce-5 kokoonpanossa vai hankinko me-50.?
*Keep on rocking in the free world*
Jackson Dinky
17.03.2004 09:05:48
Tuossa linkissä on jotain räpellystä boss me 50:n kanssa. Suoraan linjaan vedetty, joten ääni ei niin hyvä.
mikhot
17.03.2004 14:48:17
Itselläni on boss ME-33, onko kellään kokemusta sekä tästä että ME-50:ä? Ois vaan kiinostanu tietää, miten suuri laatuero laudoissa on.
Nuuskamuikkunen
17.03.2004 15:01:47 (muokattu 17.03.2004 15:02:01)
Itselläni on boss ME-33, onko kellään kokemusta sekä tästä että ME-50:ä? Ois vaan kiinostanu tietää, miten suuri laatuero laudoissa on.

Bossejahan ne molemmat ovat. Varmaankin tarkoitit, että miten ne eroavat toisistaan?
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
Stein
18.03.2004 10:22:01

Pääsääntöisesti olen omaan Me-50:eeni tyytyväinen, mutta muutama puute, jotka kannatta tiedostaa.

1. Mitään Bypass-kytkintä ei ole (saati sitten TrueBypass), eli jos haluaa kaikki efektit pois, joutuu käsikäyttöisesti vääntämään kaikki potikat nollille. Tämä on ymmärrettävästi vaikeaa kesken soiton...

2. Muistipankkien vaihto tapahtuu käsin sekin, ellei ole erillistä jalkakytkintä, kuten täälläkin jo mainittu.

Muuten olen saundeihin ja käytettävyyteen ollut tyytyväinen.
Vain olennainen on tärkeää!!!
Jackson Dinky
18.03.2004 16:53:24 (muokattu 18.03.2004 16:53:45)
Asiaa täysin tuntematta kysyn, että eikö voi tallettaa yhteen muistipankkiin "tyhjää lautaa" eli sellaiset säädöt, jossa mikään efekti ei ole päällä? Tod. näk. härveli "syö soundia" tällöinkin, mutta ainakin kaikki on pois päältä. Toinen ratkaisu (ja tyyriimpi) on laittaa härveli omaan efektilenkkiinsä, jonka sellaisenaan saa kytkettyä päälle/pois esim. A/B switcillä.

Voi tallettaa tyhjän laudan.

edit. ei se mun mielestä syö soundia..
suolintu
21.05.2004 21:02:43
Ihmettelen teidän mielipiteitä tuosta laitteen säröpuolesta. Minun mielestä säröosasto on tuon laitteen parasta antia ja itse olen siitä löytänyt sopivan särön lähes tyyliin. Vahvistimena mulla on fender frontman, joten kyllä huonommankin vahvistimen läpi saa suht.hyvät soundit. Suosittelen!
hevimusamies
21.05.2004 22:36:09
Jos pelkkä särö/säröt on se mitä haet niin suosittelen Bossilta sellaista laatikkoa ku OD-20! Ilmeisesti "sisältää" kaikki Bossin markkinoimat säröt! Ja on varmasti helppokäyttöinen! Itse olen ostokseeni enemmän kuin tyytyväinen! Hinta taitaa olla siinä hieman päälle 200€!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)