Aihe: talla reistailee jeesailkaas vähäsen!
1 2
skebajaba
18.03.2004 13:31:42
niin eli nyt kun ajattelin pitkästä aikaa käyttää tallaani niin huomasinkin semmoisen ongelman, että kun kampean sillä niin viree jää alavireeseen, eli ei siis palaa kunnolla takaisin..sit kun nykäsee kammella kireemmäksi kieliä niin vire tulee taas takaisin, mut eihän tota noin voi käyttää!! paha kesken biisin jos kampee ja viree katookin alemmaksi ja sit pitää taas nostaa se et saa oikeen vireen..
ja kitara on ibanez roadstar 1500 custom eli toi sunburst.
http://www.geocities.com/xcvxcv65/ibanez/blueibanez-83-RS-custom.htm

eli auttakaas vähän jos tiedätte miten toimia!!
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
p130
18.03.2004 13:40:00 (muokattu 18.03.2004 13:40:47)

Eiköhän tuossa ole ongelma satulassa. Ei luista tarpeeksi.

Hankaa vaikka pehmeästä lyijykynästä grafiittia satulan uriin niin ne liukastuvat hieman.

Kaupallisia ratkaisuja ovat ainakin rullasatula ja Graph Techin trem nut http://www.graphtech.bc.ca/ . Trem nut on minulla kolmessa kitarassa. Toimii kuin junan vessa. Ja on loppupeleissä aika edullinenkin. Kympin pintaan kotimaisissa liikkeissä.

Tuo on todennäköisin ongelman aiheuttaja. Tallan säädöt tai esimerkiksi tapa jolla olet kielet kiertänyt virittimiin saattavat vaikuttaa myös. Chris Kinmanin ohjeita aiheesta löytyy täältä: http://www.kinman.com/html/toneWork … hop/perfectGuitar.htm#stayingInTune

Noilla pitäisi päästä alkuun...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
skebajaba
18.03.2004 13:41:22
jeps, tohon siis on lisätty kielilukot jälkeenpäin, ja voisin tosiaan kokeilla sitä graffittihiilisatulaa jos sillä korjaantuisi, eikä ne paljoa maksakkaan.
Mase
18.03.2004 13:45:15
Mun veikkaus olisi, että se ei ole kiinni satulasta, jos satula jumittaisi niin kieli/kielet jäisi ylävireeseen(?)... Eiköhän tuossa jää talla etukenoon, jos kaikki kielet jää alavireeseen... Laita tallaan lisää jousia tai vastaavasti tykimmät jouset, eiköhän se sitten taas toimi ;)
p130
18.03.2004 13:46:13

jeps, tohon siis on lisätty kielilukot jälkeenpäin, ja voisin tosiaan kokeilla sitä graffittihiilisatulaa jos sillä korjaantuisi, eikä ne paljoa maksakkaan.

Tsekkaappa sitten että lukot varmasti pitävät silloin kun ne ovat kiinni. Tuppaavat kulumaan joskus aika nopeasti nuo kielilukkojen sisuskalut ja kieli pääsee liikkumaan vieman. Paina lavan puolelta kieltä kun lukko on kiinni ja näppää kieltä. Jos vire muuttuu niin silloinpa ollaan aika lähellä ongelmaa.

Kuluneet lukkopalat voi hioa tasaiseksi ja uusiakin varmaan saa...

Jos lukot pitävät niin sitten löytynee syy tallasta. Säätökysymys ehkä...
p130
18.03.2004 14:46:13

Ainakin kannattaa tsekata että talla on bodyn suuntaisesti eikä kallellaan kumpaankaan suuntaan.

Eihän tuo vaikuta vireen pysymiseen kelluvassa tallassa...?
Jormaz
18.03.2004 14:51:00

Liekö sitten henkimaailman juttuja. Kyllä mun mielestä lisenssifloikka piti vireen paremmin kun säädin sen lievästä etukenosta tasaan.
Back to the 80's
p130
18.03.2004 14:57:41

Liekö sitten henkimaailman juttuja. Kyllä mun mielestä lisenssifloikka piti vireen paremmin kun säädin sen lievästä etukenosta tasaan.

Voipi ollakin. Floikan säätöön liittyen minä kyllä uskon melkein mitä vain. Jo siitä johtuen että kaikki lisenssivariaatiot mukaan lukien erilaisia versioita on minimissäänkin varmaan satoja.

Ainakaan originaalissa, Schallerissa tai Jacksonin vanhoissa talloissa en ole tallan "kaltevuuden" havainnut vaikuttavan vireen pysymiseen.
Jormaz
18.03.2004 14:59:06
Enpä mäkään Schallerissa ole kiinnittänyt huomiota. Toi onkin ihan susi toi lisenssivekotin. Kampikin hölskyy kuin hullun mulkku.
Back to the 80's
p130
18.03.2004 15:01:24 (muokattu 18.03.2004 15:02:03)

Tuon model 2:n tallastako puhutaan? Vai ESP:n

Jos Charvelin, niin Jacksonin floikka vai Kahler?
Aardfather
18.03.2004 15:05:55 (muokattu 18.03.2004 15:09:13)

Itseasiassa juuri tämä on se kaikista ratkaisevin tekijä vireen pysymisessä kelluvassa tallassa. Ja juuri siitä, että talla ei ole oikein säädetty kopan suuntaisesti, yleensä johtuukin se että vire ei pysy, tai se muuttuu alemmas tai ylemmäs kammen käytön jälkeen kun talla palautetaan lepotilaan. Siitä se nimitys "kelluva talla" juuri tuleekin, että se on niin sanotussa neutraalissa kelluvassa tilassa jolloin kielten ja tallan jousien veto on yhtä suuri. Jotkin tallat ovat tosin sen muotoisia että niistä ei välttämättä näe aivan tarkkaan koska se on suorassa, joten sitä täytyy silloin hieman säätää ja testata kunnes oikea kohta löytyy.

- Aardfather
p130
18.03.2004 15:12:29 (muokattu 18.03.2004 15:16:38)

"Neutraali tila" ei kuitenkaan tarkoittane sitä, että tallan "levyn" tulee olla tasan samassa kulmassa kitaran kannen kanssa. Tallan asento (muuten toimivassa) kelluvassa tallassa on seurausta siitä, mihin "neutraali tila" asettuu tallan säätöjen määräämänä. Ja tähän talla palaa aina, kun kampea ei käytetä -> pitää vireen.

Näin minä sen näen.

Mielelläni näkisin osoitettavan millä tavalla kannen ja tallan kulma vaikuttaa "neutraaliin tilaan". Kaavaa peliin!
skebajaba
18.03.2004 16:24:25
on se talla ihan oikein bodyyn nähden. eli ei kai siitä johdu.
aattelin ite kans et oisko jouset liian löystä, vaihdoin kuitenkin 9 setin kiinni ja sama jatkuu, ja viimeksi oli 11 setti.

oisko se sitten vaan siitä satulasta?

kokeilin muuten ilman lukkoja eikä vaikuttanut sekään siihen.
Jormaz
18.03.2004 16:35:00
Tuon model 2:n tallastako puhutaan? Vai ESP:n

Jos Charvelin, niin Jacksonin floikka vai Kahler?

M-302. Charvelissa on Jacksonin floikka mutta kun ei oo kampea niin en oo testaillut sitä.
Back to the 80's
p130
18.03.2004 19:08:41

on se talla ihan oikein bodyyn nähden. eli ei kai siitä johdu.
aattelin ite kans et oisko jouset liian löystä, vaihdoin kuitenkin 9 setin kiinni ja sama jatkuu, ja viimeksi oli 11 setti.

oisko se sitten vaan siitä satulasta?

kokeilin muuten ilman lukkoja eikä vaikuttanut sekään siihen.

Jousethan ovat nyt suhteessa kielisettiin jäykemmät kuin ennen koska kielisetti on ohuempi. Että tuskin se liian löysistä jousista johtuu.

Kokeilitko lukot löysällä vai ihan oikeasti kokonaan ilman lukkoja? Löysällä olevat lukotkin kun saattavat sen verran vastustaa että menee epävireeseen... Voi se periaatteessa olla satulakin vaikka aika epätodennäköiseltä vaikuttaa. Lukkohan on tuossa kai melkein satulassa kiinni?

Pistäppä ihan kokeeksi jotain öljyä kaikkiin liikkuviin osiin. Kahlerit tahtovat vaatia rasvaamista aika usein. Voisihan se periaatteessa Ibanezin tallakin tuolla parantua.
p130
18.03.2004 19:11:08 (muokattu 18.03.2004 19:12:39)

M-302. Charvelissa on Jacksonin floikka mutta kun ei oo kampea niin en oo testaillut sitä.

Eipä sitten mitään. Vastikään vain puuhastelin yhden illan Kahlerilla varustetun M2:n kanssa. Ei ole mikään maailman paras talla se Kahlerin floikkakopio (mikä helkkari sen nimi on...). Flyerit ja Prot ovatkin sitten asia erikseen, nam!

Ei pitäisi olla Charvelin kanssa vireongelmia jos jostakin kammen saat hankittua. Hyviähän nuo vanhat Jacksonin tallat ovat.
Insane Kane
18.03.2004 19:41:27 (muokattu 18.03.2004 19:41:39)
Eipä sitten mitään. Vastikään vain puuhastelin yhden illan Kahlerilla varustetun M2:n kanssa. Ei ole mikään maailman paras talla se Kahlerin floikkakopio (mikä helkkari sen nimi on...). Flyerit ja Prot ovatkin sitten asia erikseen, nam!

Ei pitäisi olla Charvelin kanssa vireongelmia jos jostakin kammen saat hankittua. Hyviähän nuo vanhat Jacksonin tallat ovat.

Vanhat Jacksonin tallat = Schaller
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
p130
18.03.2004 19:46:33 (muokattu 18.03.2004 19:48:26)

Vanhat Jacksonin tallat = Schaller

No jos 90-luku on vanhaa aikaa... Tai ihan 80-luvun loppu.

Esimerkiksi Charvelin Model -sarjassa on joko Jacksonin tai Kahlerin tallat.
Insane Kane
18.03.2004 19:51:40
Ne Jacksonit ja karviset mitä mulla on ollu, ovat olleet Schallerin tallalla.

Niissä oli kyllä joko Jacksonin tai Charvelin Logo, mutta tarkkasilmäinen huomaa schallerin leiman

Ja tuo "vika" mihin tässä haetaan apua on käsittääkseni pikemminkin Floikkien ominaisuus
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)