Aihe: MarkBass -klubi
1 2 3 4 523 24 25 26 2744 45 46 47 48
okabass
28.08.2010 17:27:37 (muokattu 30.08.2010 01:43:15)
leksi-B: Paljolla myyt?

Heh. Ei ole BMW myynnissä. Ajan sillä niin pitkään, kunnes voimanlähteenä toimiva Wehrmachtin II MS aikaisista kondomeista valmistettu kuminauha räpsähtää poikki.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
PnukBassist
29.08.2010 22:06:14

okabass: Hyvin moni muukin loota toimii. Ylenmääräinen hehkutus jostain keskinkertaisesta trankkukoneesta huvituttaa.

Provo tai ei, haluaisin kuulla lisää tuosta keskinkertaisuudesta, mikä siitä tekee keskinkertaisen? Minkälainen on parempi vahvistin, jos pidetään speksit suurinpiirtein samoissa lukemissa hintatason ja tehojen kanssa? Onhan tää kumminkin jotain palkintojakin saanut maailmalla.

Itsellä combolla soitettuja keikkoja takana jotain viitisentoista joista viimeisin tänään, Rockerilla vedelty nyt kolme keikkaa eikä kummastakaan laitteesta mitään valittamista.
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Dropped C
29.08.2010 22:12:52 (muokattu 29.08.2010 22:40:48)
Tossa kun lueskeli "Sisäkuivat" keskustelun, niin hakkuripoweri on ilmeisesti kans yks sellanen tekijä, mikä tekee näistä Oka:n kirjoissa paskan... Mutta siis hakkureita on miljoonaa kertaa kriittisemmissä sovelluksissa, kuin soitinvahvistimet.
jonen
29.08.2010 22:39:20
okabass: Hyvin moni muukin loota toimii. Ylenmääräinen hehkutus jostain keskinkertaisesta trankkukoneesta huvituttaa.

Lähtökohtaisesti vähän kyseenalaista ja hölmöä tulla klubiin haukkumaan näitä vehkeitä, mutta hyvillä perusteluillahan voi helpostikin hoitaa itsensä kuiville. :)
kallefuture
29.08.2010 23:17:13

Yks on tietty et pitteis olla referenssejä mihin sitä markbassia vertaa. Kaverin F1 kuulosti mun kaapilla tosi hyvältä kämpällä. Sitten joillain keikoilla kun oon ollu kuuntelemassa (basisteja markbasseilla) se basson oma soundi ei o oikeen välittyny. Kyl se on tarpeeks tullu mut jotenki tukkosesti.
Kalle
Ottaisin ton testin (jollain Markbassilla) mielellään uusiks ja vaihtarina vaikka jos joku haluu testata vanhaa Acousticia SWR kaapeilla Turussa...? Isomela on kummiskin hukannu oman F 1 :sen.

Kalle
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
okabass
29.08.2010 23:32:12 (muokattu 30.08.2010 01:47:26)
Keskinkertaiseksi sen tekee minusta mm:

A) soundi; steriili, mitään sanomaton, luonteeton.

B) perustekniikka (puolijohteet) Ko. tekniikalla ei päästä samaan "meininkiin" kuin ison lamppukoneen kanssa.

C) Lähes mahdoton korjata, menee helposti koko piirikortin vaihdoksi. Eli kallis korjauttaa, syntyy turhaa elektroniikkajätettä. Joku sanoo, että onhan putkilaitekin kallis korjauttaa. Ehkä, mutta hyvin tehty ja suunniteltu putkikone kaipaa huoltoa harvoin ja saat A-luokan soundin. MB osastossa korjaus maksaa ehkä saman, ja saat kuitenkin vain B-luokan soundin.

Referenssinä on isotehoinen putkikone (esim. Mesa, Marshall, SVT, Trace Elliot): se kepittää noissa minusta olennaisissa vahvistinasioissa MB mennen tullen. MB etuna: kevyt, "voi nyt keikan vetää"- soundi, suht halpa.
Hyvin moni muukin laite täyttää samat ehdot.

Minusta MB suitsutus johtuu referenssin vääristymästä (ei ole koskaan soitettu oikealla bassosetillä, vaan jollain transistoroidulla telkänpöntöllä). Ja osittain myös silkasta puukorvaisuudesta.

Ymmärrän ihan hyvin, että joku soittaa sillä keikkoja, jos saa näppylöitä esim. painavista kamoista. Saman rahan saa heikommillakin vehkeillä.

Onhan minullakin tekeillä kirppusirkusvahvistin täysin huuhaa keikoille. Mutta moista suitsutusta en jaksa ymmärtää. Sori.

Tässä kuva valmistusvaiheessa olevasta minun keskinkertaisesta kirppusirkuksestani. Putkietunen toivottavasti pelastaa, mitä pelastettavissa on.
http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9&img=91
PnukBassist
30.08.2010 07:37:09

No nyt tuli jotain järkevää okalta eikä vaan vittuilua. Itsellä palveli Ampegin V4Bh oikein hyvin viitisen vuotta, joten kaipa mulla nyt jotain tietoa lampuistakin on. Ampegin vaihtui Markkuihin pääasiassa roudattavuutensa ansiosta, mutta soundipolitiikka on meikäläisen mielestä enemmän kuin hyvä, tuo steriiliksi kuvailemasi ääni on minusta juurikin semmoinen missä soittimen oma soundi pääsee esille enemmän kuin putkipelissä. Enkä nyt sano että Ampegit yms. putkivehkeet olisivat huonoja, päin vastoin putkisoundihan on ison kaapin kanssa parasta, mutta itselle ei vain ole yksinkertaisesti tarvetta moisille vehkeille. Tämän tyylin musassa soitellaan pikkumestoissa eikä liikuta keikkabusseilla, joten niitä isoja putkivehkeitä ei tarvi eivätkä mahdu mukaan. Nyt kun minun korvaan vielä MarkBass sattuu kuulostamaan hemmetin hyvältä niin en ymmärrä miks mun pitäis väkisin pitää ne Ampegit joita en saa kumminkaan mukaan mihinkään ja jotka mun korvaan kuulostaa lähes samalta kuin tämän hetken Rocker putkietusella.
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
J.Hollström
30.08.2010 09:42:00
okabass: Minusta MB suitsutus johtuu referenssin vääristymästä (ei ole koskaan soitettu oikealla bassosetillä, vaan jollain transistoroidulla telkänpöntöllä). Ja osittain myös silkasta puukorvaisuudesta.

Tai sitten silkasta puusormisuudesta. Markbasista saa erittäin transparentin soundin jossa soittimen ja soittajan oma soundi tulee esiin. Jos ne ei miellytä, voi kattella peiliin tai sitten sen läpi.
bize
30.08.2010 10:19:09
J.Hollström: Tai sitten silkasta puusormisuudesta. Markbasista saa erittäin transparentin soundin jossa soittimen ja soittajan oma soundi tulee esiin. Jos ne ei miellytä, voi kattella peiliin tai sitten sen läpi.

Itse panostan hyvään linjasoundiin, koska se on kuitenkin se mitä useimmiten käytetään ja muuttujat on minimissä. Sen takia mulle toimii useimmiten parhaiten suht neutraalisoundiset nupit. Lisäksi tykkään tietystä puhtaasta headroomista joka tuo mulle tärkeän atakin myös bassotaajuuksilla selkästi bändin seasta esiin.

Ei siinä, tykkään paljon rantiksenkin soundista, trankku ja putki vaan ovat bassomaailmassa ennemmin erilaisia kuin toinen toistaan parempia tai huonompia vaihtoehtoja.
okabass
30.08.2010 10:57:04 (muokattu 30.08.2010 11:52:25)
J.Hollström: Tai sitten silkasta puusormisuudesta. Markbasista saa erittäin transparentin soundin jossa soittimen ja soittajan oma soundi tulee esiin. Jos ne ei miellytä, voi kattella peiliin tai sitten sen läpi.

No, voihan soundin steriiliyttä noinkin kuvata. Ison lamppukoneen soundi miellyttää, MB soundi ei juurikaan. Samoilla nakeilla soitettuna.
hollstro
30.08.2010 11:10:01

okabass: No, voihan soundin steriiliyttä noinkin kuvata. Ison lamppukoneen soundi miellyttää, MB soudi ei juurikaan. Samoilla nakeilla soitettuna.

Noin yleisesti trankkukoneet ovat niin erisaudisia putkipeleihin verrattuna että niitä ei kannata vertailla samoilla kriteereillä.

Moni trankkupelien valmistaja ja näidenpropagandan hämäämä omistaja tosin sortuu siihen ja väittää jonkun uuden FETin tai vastaavan säröytyvän kuin putki ja muuta diipadapaa jolla uskotellaan että nyt ollaan lähellä putkistyrkkarin saundia. Tai pannaan yksi lamppu hehkumaan etuseen ja taas ollaan lähellä putkisaundia, ellei jopa puhuta putkivahvisti putkivahvistimista.

Markkujen saundeista sen verran että ei ne mua mitenkään töki, ja hönkää riittää. Silti, ero kunnon putkivehkeeseen on erittäin iso ja mun mielestä siihen suuntaan että oma valinta on putkipeli.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
M.Hanski
30.08.2010 11:17:24
okabass: Onhan minullakin tekeillä kirppusirkusvahvistin täysin huuhaa keikoille. Mutta moista suitsutusta en jaksa ymmärtää. Sori.

Tässä kuva valmistusvaiheessa olevasta minun keskinkertaisesta kirppusirkuksestani. Putkietunen toivottavasti pelastaa, mitä pelastettavissa on.
http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9&img=91

Toi on sitten varmaankin Ilkampasso.
http://www.youtube.com/watch?v=f_xLikNkjqQ

Mites just ColdAmp-moduliin päädyit?
okabass
30.08.2010 11:28:20
hollstro: Noin yleisesti trankkukoneet ovat niin erisaudisia putkipeleihin verrattuna että niitä ei kannata vertailla samoilla kriteereillä.

Niin siis ei kannattaisi verrata, mutta väkisinhän sitä ihminen vertaa. Pelkistettynä: vahvistin on joko hyvä (ominaisuudet miellyttää), tai huono (ei miellytä). Jokaisella on sitten kriteerit erilaiset: kuka painottaa mitäkin. Jollain halpa hinta ja keveys, jollain soundi, soundi ja soundi. Jollain jotain siltä väliltä.
okabass
30.08.2010 11:37:49 (muokattu 30.08.2010 11:40:27)
unskelotti: Toi on sitten varmaankin Ilkampasso.
http://www.youtube.com/watch?v=f_xLikNkjqQ

Heh.

Mites just ColdAmp-moduliin päädyit?

Ei niitä paljoa muita liene kuin Hypex ja CA. CA on Epsanjassa (tilaus helpompaa). Hyvin avuliasta väkeä. Aika halpa: PSU ja amp module 309 euroa rahteineen. Hakkuri PSU on peruskoeteltu kytkentä.
Ihan positiivista palautetta saanut. Ainoa vähän kornimpi asia lienee CA suunnittelijaan/pomoon liittyvä: hän (erään foruumin mukaan) käytännössä suunnittelutti vahv. modulin foorumin asiantuntijoilla esiintyen väärällä nimellä ja harrastelijana. :)
okabass
30.08.2010 11:45:04 (muokattu 30.08.2010 11:51:21)
calster: Mitä tuollaiselle zyzteemille tuli kokonais hinnaksi?, väänsitkö ite pellistä kuoret vai vai.
Minulla ei kahtoos ole hajua ollenkaan mitä tuo SVT-tyyppinen etunen sitten komponentteineen ja härveleineen maksaa..?

PS. laita tulee saundiklippiä kun on Killeri valmis, jos onnistuu moinen.

Vaikea sanoa vielä. Kotelo on Hammondin kotelo.
Ei se itse tehtynä hirveitä maksa (osien hinta). Teetettynä hinta arviolta tuplaantuu. Esim. tuon mini turret boardin tekeminen vie aikaa jonkun verran.

No eihän kaksi etusputkea (neljä putkiastetta) vielä putkikonetta tee. Tuon olen kuitenkin itseä (ja myös muita) miellyttäväksi havainnut. Vaikea sanoa, kuinka paljon putkikoneesta tuo eroaa. Eräs alan guru esitti arvion, että putkietusella ja FET-päätteellä saataisiin 70 %:a putkivahvistimen soundista (Hifi-puolella).
J.Hollström
30.08.2010 12:11:10 (muokattu 30.08.2010 12:17:21)
Kuinka monta MB:n soundia kritisoivaa basistia on OMISTANUT tai vähintään soittanut kokonaiset treenit tai keikan ko. koneilla? Se että on räplännyt musakaupassa ei musta riitä tekemään kovinkaan lopullista johtopäätöstä aiheesta.

Itsehän olin valmis tekemään AB-testin minkä tahansa lamppukoneen kanssa silloin kun mulla oli MB LMKII:nen itsellä. Ja teinkin samaan komeroon kun oli molemmat yhtäaikaa plakkarissa. Tietty sen jälkeen dumattiin että lamppukone oli paska jos ei pärjää sisäkuivalle.
okabass
30.08.2010 12:35:17 (muokattu 30.08.2010 12:37:44)
J.Hollström: Kuinka monta MB:n soundia kritisoivaa basistia on OMISTANUT tai vähintään soittanut kokonaiset treenit tai keikan ko. koneilla? Se että on räplännyt musakaupassa ei musta riitä tekemään kovinkaan lopullista johtopäätöstä aiheesta.

Miksi omistus on kriteeri? Pitääkö sinusta omistaa laite, ennen kuin voi sanoa siitä mielipiteensä? Parilla Ketsuppi-linjan purkilla on backlinessa ko. kone. Kyllä minä MB-lootalla ehkä kolmisenkymmentä keikkaa olen soittanut (kenties enemmän kuin sinä).
J.Hollström
30.08.2010 12:40:21
okabass: Pitääkö sinusta omistaa laite, ennen kuin voi sanoa siitä mielipiteensä?

Melko pitkälti kyllä. Silloin ominaisuudet tulee parhaiten esille, kun laitetta testataan ja käytetään tositilanteissa.

Parilla Ketsuppi-linjan purkilla on backlinessa ko. kone. Kyllä minä MB-lootalla ehkä kolmisenkymmentä keikkaa olen soittanut (kenties enemmän kuin sinä).

Ok, no further questions.
PnukBassist
30.08.2010 13:28:11

okabass: Kyllä minä MB-lootalla ehkä kolmisenkymmentä keikkaa olen soittanut (kenties enemmän kuin sinä).

Miksi sä sitten olet soittanut sillä keskinkertaisella surkupurkilla noinkin monta keikkaa? :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)