Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 552 53 54 55 5682 83 84 85 86
mickey76
19.07.2010 19:27:14
ibnz: Ettei mikit olisi liian lähellä kieliä? Magneettien veto voisi kiskoa kieliä epävireeseen.

Eipä ollut vaikutusta... Laskin mikkejä aika radikaalistikin siten, että soundi muuttui aika tavalla, mutta itse ongelmaan ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

Tulipa mieleen kokeilla myös ihan ilman vahvistinta, ja sama ongelma on ihan akustisessakin soinnissa. Yleensä tykkään visaisista pulmista, mutta tämän kanssa nyt alkaa jo konstit loppumaan... :/
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
Sotahippi
20.07.2010 08:30:28

Jossain youtube-videossa joku jamppa selitti, että jotkut kielet huojuu EMG:illä, ja toiset ei. Voisiko tässä olla kyse tämmöisestä huojunnasta? Lääkkeeksi vaivaan tarjottiin kielivalmistajan vaihtoa.
Vain paras on liian hyvää.
Hirvinator
21.07.2010 18:01:02
Helou helou,

tässä vähän aikaa sitten sain kitarani, kovaperäisen Schecter Hellraiserin, takaisin Karhulan Soitinmestasta E-vireeseen säädettynä 10-46 -kielisetillä.

Muuten ei ole valittamista, mutta nyt on paljon vaikeampi saada huiluäänet (hmm.. menikö oikein? You know, pinch harmonics!) soimaan kunnolla. Nähtävästi low actionin takia, tosin kohtalaisen alhaalla ne kielet on ollut ennekin.

Elikkäs; olisiko kielien nostaminen n. 0,5-1,0 millin verran sellaien urakka, joka vaatii muutakin kuin satulan nostamista? Kehtaako alkaa itse sorkkia, vai kannattaako viedä takaisin liikkeeseen? Liike meni tältä päivältä kiinni suunnilleen tunti sitten, etten juuri nyt voi sinne soittaa kyselläkseni mahdollisista lisäkustannuksista.
Juicy
21.07.2010 19:51:30

Hirvinator: Helou helou,

tässä vähän aikaa sitten sain kitarani, kovaperäisen Schecter Hellraiserin, takaisin Karhulan Soitinmestasta E-vireeseen säädettynä 10-46 -kielisetillä.

Muuten ei ole valittamista, mutta nyt on paljon vaikeampi saada huiluäänet (hmm.. menikö oikein? You know, pinch harmonics!) soimaan kunnolla. Nähtävästi low actionin takia, tosin kohtalaisen alhaalla ne kielet on ollut ennekin.

Elikkäs; olisiko kielien nostaminen n. 0,5-1,0 millin verran sellaien urakka, joka vaatii muutakin kuin satulan nostamista? Kehtaako alkaa itse sorkkia, vai kannattaako viedä takaisin liikkeeseen? Liike meni tältä päivältä kiinni suunnilleen tunti sitten, etten juuri nyt voi sinne soittaa kyselläkseni mahdollisista lisäkustannuksista.

Säriseekö kielet, vai soivatko puhtaasti joka nauhalta?

Tallaa voi hieman nostaa, josko se auttaisi. Satulaan ei tässä tapauksessa tarvinne koskeakaan. Normaalisti voisi kysyä, että "onko intonaatio säädetty oikein, tuoreet kielet vaihdettu?", mutta kun kerran liikkeessä ovat säädöt tehneet niin tuon pitäisi olla itsestäänselvyys... Tsekkaa ne vielä varmuuden vuoksi.

Ja oletko aivan varma, ettei kyse olisi harjoittelun puutteesta? En mä ainakaan parin viikon soittamisen jälkeen mitään huiluääniä osannut kaivatakaan... =)
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Hirvinator
21.07.2010 20:16:40
Juicy: Ja oletko aivan varma, ettei kyse olisi harjoittelun puutteesta? En mä ainakaan parin viikon soittamisen jälkeen mitään huiluääniä osannut kaivatakaan... =)

Auotko sä mulle päätäs? ;D

Minä kun ajattelin, että se profiilin kuvaus olisi ilmiselvästi tarkoitettu (huonoksi) vitsiksi. :)

Anyway, takaisin asiaan. Särinää ei ole, ja muutenkin säädöt tuntuu olevan kohdallaan (Hah! Niinkuin minä niistä jotain ymmärtäisin!).

Edellisessä viestissäni oli tarkoitus udella lähinnä sitä, että vaikuttaako kielten korkeus kuinka paljon huiluäänten, varsinkin ns. pinch harmonic, sointiin. Ennen sain kielet kirkumaan suht. vaivattomasti, mutta nyt, säätöjen jälkeen, se on huomattavasti vaivalloisempaa.

Epäilin kyllä itsekin sitä, että olisi vain oma soittotaita (HAHAHAHAHAHA! Mikä ihmeen soittotaito?) päässyt ruostumaan, mutta eipä mulla mitään pitkää taukoa kerennyt olla. Perjantaina vein kitaran liikkeeseen ja seuraavana maanantaina hain pois.

Siitä on nyt viikko tai pari, eikä vain onnistu. :(

Joten; mikäli tallaa nostaa hieman, tarvitseeko kajota muihin säätöihin?
Juicy
21.07.2010 20:32:36 (muokattu 21.07.2010 20:37:53)

Hirvinator: Auotko sä mulle päätäs? ;D

Minä kun ajattelin, että se profiilin kuvaus olisi ilmiselvästi tarkoitettu (huonoksi) vitsiksi. :)

Sori, oli vaan outo nimimerkki tällä palstalla ja mulla on nykyään tapana tarkastaa jäsenkuvaukset peikkojen varalta ennen kuin tuhlaan aikaani vastausten kirjoitteluun. Jäsenkuvauksessahan ei sinällään ollut mitään epäilyttävää, vaan viestin tasossa siihen suhteutettuna. =)

Anyway, takaisin asiaan. Särinää ei ole, ja muutenkin säädöt tuntuu olevan kohdallaan (Hah! Niinkuin minä niistä jotain ymmärtäisin!).

Edellisessä viestissäni oli tarkoitus udella lähinnä sitä, että vaikuttaako kielten korkeus kuinka paljon huiluäänten, varsinkin ns. pinch harmonic, sointiin. Ennen sain kielet kirkumaan suht. vaivattomasti, mutta nyt, säätöjen jälkeen, se on huomattavasti vaivalloisempaa.

Pinchit onnistuu kyllä melkein millä tahansa kielisoittimella, mutta se juju (mun mielestä) on sen sustaini ja kirkkaus. Paskaisilla kielillä, rajuilla intonaation heitoilla ja matalalla gainilla oon huomannut olevan eniten heikentävää vaikutusta.

Onko kitaraan mikkejä vaihdeltu? Aktiiveillahan pinchien pitäisi soida helpommin ja pidempään. Tai sitten jos on passiivit, niin ovatko kenties liian lähellä kieliä? Niiden magneettinen veto voi lyhentää kielten sointia paljonkin. Erityisesti kaulamikin kohdalla, ja kun kerran niitä kieliä on laskettu...

Joten; mikäli tallaa nostaa hieman, tarvitseeko kajota muihin säätöihin?

Intonaation säädöt menee uusiksi.
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Hirvinator
21.07.2010 21:15:19 (muokattu 21.07.2010 21:37:16)
Edelleen on aktiiviset EMG:t kitarassa. Pariston vaihtoakin kokeilin. :D

Kielet, kuten loputkin kitarasta, pyrin pitämään puhtaina, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Hienosäätökin näkyy olevan kohdallaan. High Gain tietenkin auttaa pirusti pincheissä (huom. alkusointu. Olen runoilija!*), mutta kyllä ne onnistui ennenkin vääntämättä sitä gainia kaakkoon asti.

Eivätkä ne huiluäänet kuitenkaan kokonaan kadonneet ole, niiden aikaansaaminen vaan tuntuu huomattavasti vaikeammalta.

Edit: Saattaahan se olla, että koko juttu on vain minun pääni sisällä (IS: Opiskelijan psykoosi puhkesi - luuli kitaransa olevan epäkunnossa!). Tai mahdollisesti sormeni eivät vain ole tottuneet tuohon (pienehköön) korkeuden muutokseen. Tai jotain. Soitan huomenna vielä sinne liikkeeseen.

Googlesta löytyy sitä ja tätä:

http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=157550

http://www.ultimate-guitar.com/foru … 692.html%253Cbr%2520/t-1126798.html

http://www.jemsite.com/forums/f35/pinch-harmonics-66926.html

*Ironia.
Hirvinator
22.07.2010 14:56:53
Noniin. Teknikon mukaan kielten korkeuden ei itsessään pitäisi vaikuttaa huiluäänten sointiin, vaan kyse on mitä luultavimmin soittotyylistä. Vaikka tekniikassa ei sinäänsä olisi vikaa, sillä minähän soitan niin virheettömästi, voi pincheissä olla vaikeuksia jos kieltä lyö liian kovaa suhteessa sen korkeuteen. Selitinköhän selkeästi? Noh, anyway..

Käyn ensi viikolla liikkessä, että saan asian kondikseen.
Insane Kane
22.07.2010 19:54:19
Hirvinator: Noniin. Teknikon mukaan kielten korkeuden ei itsessään pitäisi vaikuttaa huiluäänten sointiin, vaan kyse on mitä luultavimmin soittotyylistä. Vaikka tekniikassa ei sinäänsä olisi vikaa, sillä minähän soitan niin virheettömästi, voi pincheissä olla vaikeuksia jos kieltä lyö liian kovaa suhteessa sen korkeuteen. Selitinköhän selkeästi? Noh, anyway..

Käyn ensi viikolla liikkessä, että saan asian kondikseen.

Noh, tuota, periaatteessa kielten korkeus mikrofoonista voisi vaikuttaa jollain tavalla pintchien "lähtemiseen".
Laske hiukan sitä tallamikkiä?
Sen minkä taakseen jättää on sitten selän takana.
Hirvinator
23.07.2010 00:05:13
Mä tarkoitin lähinnä sitä, että kun lyö liian kovaa niin kieli sitten osuu vaikkapa nauhoihin eikä huiluääni soi kunnolla. Luulisi, että EMG 81TW/89 hoitaa pinch harmonicit vaikka olisikin kielet lähellä mikkejä.

Eiköhän tästä selvitä pienellä tallan nostolla. Raportoin sitten ensi viikolla.
jööö
11.08.2010 20:31:59
Hei mulla tuli vastaan tällänen ongelma. osaisko joku neuvoo mitä tehdä?
Eli ostin tossa viikko sitten tokain straton ja mitä en kerennyt säädättä kitaraa kaupassa, mutta ite tsekkasin hienovireet yms perus säädöt.
Kitara toimi ekaks ihan moitteettomasti, mutta yhtkkiä pari päivää sitten se ei enää pitänytkään virettä kummoisesti ja kielet alko poikkeileen. Poikkes eilen neljä kieltä parin tunnin sisään(kaikki eri kieliä). osaisko joku viisas neuvoa mikä mättää? pitäiskö vaan viedä takas kauppaan säädettäväks vai saanko ite säädettyy?
kiitos
ReBeat
12.08.2010 08:09:39

jööö: osaisko joku viisas neuvoa mikä mättää?

Mistä kohtaa ne kielet katkesivat? Tallasta vai virittimistä? Missä vireessä pidit kitaraa? Käytitkö kampea?
jööö
13.08.2010 13:45:18
ReBeat: Mistä kohtaa ne kielet katkesivat? Tallasta vai virittimistä? Missä vireessä pidit kitaraa? Käytitkö kampea?

Kolme poikkes ihan tallan päästä ja yks keskeltä kaulaa, kampee en oo käyttäny ja iha perus EADGBE virityksellä pidän sitä kymppi setillä.
ReBeat
14.08.2010 15:43:58

jööö: Kolme poikkes ihan tallan päästä ja yks keskeltä kaulaa, kampee en oo käyttäny ja iha perus EADGBE virityksellä pidän sitä kymppi setillä.

Tallassa on sitten jotain teräviä pintoja (ei näy välttämättä silmällä) tai liian terävä kulma siinä missä kieli tulee reiästä ja taittuu tallapalalle. Tutki ja sipaise niitä hienojakoisella hiomapaperilla. Tallapalojen uriin kannattaa hinkata vähä lyijykynää.

Jos kieli katkeaa keskeltä kaulaa ni tarvii olla kyllä tosi paska kieli. Se on sen vika ihan tyystin. Ei voi katketa keskeltä ellei oo paska kieli tai ihan ylikireällä ja sitten vielä bendaa sitä oktaavin ylös.
Vainaja
16.08.2010 14:40:13
Tulipas tuossa väännettyä skeba droppi-ceehen ja näin jälkikäteenhän on hieno miettiä että tulikohan tehtyä virhe.

Eli lähtö tilannehan oli tämä: Kitara oli droppi D:ssä ja kielisettinä 10-52

Ja nyt tilanne on tämä: Kitara on droppi C:ssä ja settinä muistaakseni 10-60

Ja kysymys kuuluu: onko kaula kohta rupellina vai ei? ja jos on niin onko mitään tehtävissä? kun en siis ole rautaa säädellyt kaulassa.
''Mä mitään nuotteja tarvi! Mä vedän fantasialla!''
Ripatee
16.08.2010 17:20:22
Vainaja: Ja kysymys kuuluu: onko kaula kohta rupellina vai ei? ja jos on niin onko mitään tehtävissä? kun en siis ole rautaa säädellyt kaulassa.

Ei se kaula siitä miksikään muutu. En ole kuullut kertaakaan tapausta, jossa kielien vaihdolla paksumpaan olisi saatu kaula pilalle. Varsinkin kun kerta madalsit virettä, huolet ovat aiheettomia. Ja jos kaula rupeaa menemään mutkalle (mikä on todella epätodennäköistä), niin säätää sitten sitä kaularautaa.
Mitä ei voi tehdä itse, sitä ei tarvita!
Vainaja
16.08.2010 21:48:59
Ripatee: Ei se kaula siitä miksikään muutu. En ole kuullut kertaakaan tapausta, jossa kielien vaihdolla paksumpaan olisi saatu kaula pilalle. Varsinkin kun kerta madalsit virettä, huolet ovat aiheettomia. Ja jos kaula rupeaa menemään mutkalle (mikä on todella epätodennäköistä), niin säätää sitten sitä kaularautaa.

Kiitän tiedoista! Saanpa nukkua taas yöni rauhassa.
''Mä mitään nuotteja tarvi! Mä vedän fantasialla!''
TBZ
24.08.2010 13:56:59 (muokattu 04.11.2015 15:44:39)
....
cr4b
29.08.2010 14:53:32
Mikä on järkevin tapa säätää intonaatio floikkaskebassa? Olen huomannut uusien ja vanhojen kielien intonaation poikkeavan jonkin verran toisistaan, ja samoin se vaikuttaa, ovatko kielet paskaiset vai onko ne puhdistettu. Aina sanotaan, että kitara pitäisi säätää uuden kielisetin kanssa, mutta toisaalta useimmiten kitarassa ovat vanhat ja likaiset kielet. Olisiko hyvä kompromissi soittaa uusilla kielillä muutama päivä ja säätää intonaatio sitten?

Toisekseen, jos kitarassa on 24 nauhaa, niin miksi ei verrata 24. nauhan huiluääntä ja vastaavasti painettua ääntä? Toisaalta useimmiten tulee kyllä soitettua 12. nauhan kohdalta ja se olisi tärkeä saada oikeaan intonaatioon. Minua myöskin häiritsee se, että jos intonaation säätää esim. 12. nauhan kohdalta kohdalleen, ei se kuitenkaan ole todellakaan kohdallaan koko kaulalta. Ilmeisesti tälle ei voi mitään, ellei sitten hommaa jotain Buzz Feiten viritystä?
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)