Muusikoiden.net
08.05.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rakennus aika
1
1275 A+
27.08.2010 21:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamassa aiheessa oli puhe että koulussa olis aikomus rakentaa kitara.
Nyt rehellisiä vastauksia kuinka kauan ootte rakentanut yhtä projektia.
Itse perheellinen, työelämässä niin ei kauhean paljon vapaa aikaa jää ja se mitä jää, niin ei sais puu verstaassa viettää. Oma PRS prokkis kesti lähes puoli vuotta.
Toki siinä tökki asia jos toinen. Nyt menossa tele thinline, kaks viikkoa takana ja homma puolessa välissä. Tulee yhtäkkiä mieleen nuo koulussa tehdyt kitarat et riittääkö se muutama tunti viikossa alkuunkaan.
 
Ptlepha
27.08.2010 22:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on alkamassa ensimmäinen kitaraprojekti juurikin koulun käsityöntunneilla; ja olen miettinyt juurikin tuota ajanriittämis-kysymystä. Projektina olisi tehdä thinline- tekniikalla rickenbacker 330 ulkonäöllisesti pohjautuva, mutta helpompirakenteinen kitara. Muutama koulukaverikin ovat alkamassa tekemään kitaroita (tosin enemmän hevikeihäs-tyyppisiä :)).
 
Mutta olisi tosiaan kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia muiltakin.
 
Itse olen ajatellut että pyrin miettimään kaikki seuraavalla tunnilla tehtävät vaiheet ennakkoon mahdollisimman tarkasti, jottei aikaa menisi liikoja miettimiseen, juurikin rajallisen ajan johdosta. Suuri osa ajasta menee varmaankin koneille jonottamiseen, koska ryhmä on aika iso, tosin osa porukastahan on niitö metalli-ja mopopuolella enemmän olevia.
 
Ensiviikolla jos sais puut valkattua ja ehkä liimailtuakin.
 
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
wilo
28.08.2010 01:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+: Muutamassa aiheessa oli puhe että koulussa olis aikomus rakentaa kitara.
Nyt rehellisiä vastauksia kuinka kauan ootte rakentanut yhtä projektia.
Itse perheellinen, työelämässä niin ei kauhean paljon vapaa aikaa jää ja se mitä jää, niin ei sais puu verstaassa viettää. Oma PRS prokkis kesti lähes puoli vuotta.
Toki siinä tökki asia jos toinen. Nyt menossa tele thinline, kaks viikkoa takana ja homma puolessa välissä. Tulee yhtäkkiä mieleen nuo koulussa tehdyt kitarat et riittääkö se muutama tunti viikossa alkuunkaan.

 
Jos tarkotat omakuvassasi olevaa prs-mallista skittaa, niin onpa vaan helkatin hieno peli!
 
1275 A+
28.08.2010 08:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä. Kummatkin ovat itse tehtyjä. Ja molemmat ovat onnistuneita yksilöitä.
Ainut mitä kuva ei kerro on lakka pinnan viimeistely. Siitä olikin jo aikaisemmin keskustelua. Eli se pitäis vielä tehdä hienommilla karkeuksilla jotta sais peili kiillon.
 
MPU
28.08.2010 09:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tietää, mitä seuraavaksi tekee (eli on etukäteen ottanut selvää kitaranrakennuksesta ja suunnitellut rakentamisen vaiheita) ei kitaran tekemiseen mene kovinkaan kauaa. Pintakäsittely vie mulla noin puolet ajasta eli sen pari-kolme viikkoa minimissään kuivumisaikoineen. Jos taas kaikki vaiheet pitää kysyä toisilta ja kädestä pitäen näyttää ei käsityötunneilla saa varmasti juuri mitään aikaiseksi. Tietysti aiempi puuntyöstökokemus vaikuttaa paljon. Mun näkemys tarvittavasta ajasta on aika vääristynyt kun on tullu harrastettua ja töinäkin tehtyä kaikenlaisia käsitöitä. Lisäksi työpaikan täydellinen puuntyöstökoneisto helpottaa tekemistä aika lailla.
Summa summarum, jos tiedät mitä milloinkin teet talvi riittää hyvin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
timppis
29.08.2010 00:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No... Mulla meni puolitoista vuotta tuon omakuvassa olevan 1275-kopsun tekemisessä ja kaksi vuotta seuraavan thinline-telen tekemisessä. Tämä siis siten, että teki vain pari tuntia viikossa (kurssilla) ja kotona ei käytännössä mitään. Nopeamminkin varmaan pystyisi tekemään, mutta kun pitää kaikki opetella nollasta, niin tulisi liikaa virheitä hötkyilemällä.
 
arppah8
29.08.2010 08:35:14 (muokattu 29.08.2010 08:37:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa kanssa laittais omia kokemuksia... ekan omatekeleen kanssa meni vuosi soitinrakennuskurssilla (5 h/joka toinen viikko, oiskohan ollut noin 15 kertaa yhteensä) kun ei tiennyt yhtään mitä ja miten on tekemässä :) Kyllä se siitä sitten nopeutui, viimeinen taisi valmistua noin 30 tunnissa.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Jone the Bone
29.08.2010 10:21:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+: Kyllä. Kummatkin ovat itse tehtyjä. Ja molemmat ovat onnistuneita yksilöitä.
Ainut mitä kuva ei kerro on lakka pinnan viimeistely. Siitä olikin jo aikaisemmin keskustelua. Eli se pitäis vielä tehdä hienommilla karkeuksilla jotta sais peili kiillon.

 
Ompa tyylikkäitä teoksia, ei voi muuta sanoa!!!
 
Itse olen rakentamassa uutta pedaalilautaa, ja aihio täyttää tänä syksynä 9 vuotta.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Les Fender
29.08.2010 15:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kaikki on mietitty valmiiksi niin puista kitaraksi tehdään Ikatan kitaranrakennuksen kesäkurssilla 5 (pitkää) päivää + viikonloppu kiillotukseen ja kasaamiseen.
 
Kyse siis Fender tyylisestä kitarasta tai bassosta. ( Strato, tele, thinline, telebasso, jatsari, presari...)
 
Tämä lienee aloittelijalle optimi aika, hyvällä opastuksella ja välineillä. Ens kesänä taas, kiinnostuneet valppaina. Kurssi täyttyy hetkessä.
 
http://ikata.lpkky.fi/dynamic/1/699.html
 
"Living is easy with eyes closed!"
-M-
30.08.2010 22:18:29 (muokattu 30.08.2010 22:30:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitampa minäkin omia ajatuksiani tähän asiaan.
 
Mulla on menossa ensimmäinen Tele-projekti edelleen, aloitus tais tapahtua noin kaksi vuotta sitten. Tunteja on mennyt lukuisia, ei riittäne kymmenet. (EDIT: Nyt projekti odottaa lakkojen kiillotusta ja kokoonpanoa)
 
Pitkähköön projektiin lienevät syynä ensinnäkin itseopiskellen tekeminen, jokaisesta asiasta pitää ottaa selvää kirjoista, netistä kyselemällä ja kokeilemalla. Toisaalta kun harrastelee rakentamista parin varsinaisen työn ohella, se jo rajoittaa käytössä olevaa aikaa. Ehkä myös tarkkaan tekeminen ja jokaisen asian tarkka harkinta vaikuttaa tuntimenekkiin. Niin ja onhan tuohon projektiin nyt tehty jo kaula melkein kaksi kertaa, ensimmäisessä tuli sen verran mokattua, että uusiksihan kaula oli tehtävä. Lisäksi samalla on tullut aloitettua paria muutakin projektia, eli valmisteilla on myös Les Paulin sekä Thinlinen kaulat.
 
Jokainen rakentaja on tietenkin erilainen ja jokaisella on projektissaan erilaiset aikataulutavoitteet. Itselläni ei tärkeintä ole niinkään aikataulu, eikä valmistuminen, vaan ennemminkin työntekeminen ja harrastaminen itse. Parhaiten rakentaminen palkitse, kun kaikki yksityiskohdat on viimeistely niin, että ei itseä jää turha hutilointi harmittamaan. Toisaalta kun päivätöissä saa jo tarpeeksi stressata erilaisista aikatauluista, ei niitä harrastuksissa enää halua miettiä liikaa.
 
Käytettävissä olevat työtilat ja koneet tietenkin aiheuttavat omat rajoitteensa, jos on riippuvainen esim. koulun tai opiston työtiloista, silloin myös projektin aikataulu pitää miettiä tarkemmin.
 
Phuuh...taas susi...
JOPPA
02.09.2010 00:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin ilmeisesti koulussa saatan tehdä kitaran. Meillä on siellä teknologiakeskuksessa CNC-jyrsin, jolle on valmiiksi jo jazz-basson, telen ja straton vektorit piirretty, joten sen homman saa hoidettua siten suht nopeasti. Teen mahdollisesti telen, mutta siinä tapauksessa muutan sen telen lapaa jotenkin, koska se on aika ruma mielestäni se telen lapa normaalisti.
 
Äskeinen kirjoitus ansaitsee plussan. Kuuntele tästä hyvää musiikkiam!
rintapek
02.09.2010 00:35:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+:
Nyt rehellisiä vastauksia kuinka kauan ootte rakentanut yhtä projektia.

 
Rehellinen vastaus on se, et rakennat ny mitä tahansa, niin aika tuplautuu ja budjetti triplautuu. Tai päinvastoin.
 
One kind of music only - the good kind
kulmahiomakone
02.09.2010 09:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Jos osaa puutöitä, niin hyvällä perehtymisellä kitaranrakennukseen, ennen työkertoja tehtävällä suunnittelulla ja valmistelulla jo ensimmäisen (tasakantisen) kepakon rakentaa työviikossa, neljässäkymmenessä tunnissa. Pintakäsittely on ylivoimaisesti eniten aikaa vievä yksittäinen työvaihe ja siihen saa myös tuhlattua aikaa riippuen siitä, miten yhden harrastuskerran pystyy aikatauluttamaan. Helpottaa paljon, jos pystyy maalaamaan/lakkaamaan kertojen lopuksi ja jättää palikat sen jälkeen kuivumaan. Jos taas joutuu olosuhteiden pakosta käyttämään työkertoja maalin kuivamisen odotteluun, niin tunteja menee helposti parikinkymmentä lisää.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että hätäily ei kannata, sillä pääsääntöisesti se tarkoittaa virheitä ja virheiden korjaukseen käytettyä aikaa.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
-rokkijumala-
02.09.2010 17:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekkin aloin rakentamaan koulussa sähkökitaraa, aikaa 4hviikko ja koko vuosi maksimissaan. Riittääkö rakennusaika että ensikertalainen saa siinä tehtyä. Ja mitenkäs tuon laadun kanssa voiko tulla yhtä hyvä kuin ammattilaisen tekemä? Oon kuitenkin laittamassa siihen kunnon osia jos olette sitä mieltä että on mahdollista että onnistun tekemään hyvän.
 
Little Savage
02.09.2010 18:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan täällä niitä perttejä jotka luulee että kerrasta tulee hyvä ilman harjottelua. Ihan kun ammattilaisen saaman kokemuksen voisi sivuuttaa. Yleensä sitä jää sellasia juttuja mihin ei ole tyytyväinen tai mitä olisi halunnut tehdä toisin. Ekasta kitarasta ei kannata odottaa liikoja. Koulussa tehtävää kitaraa ei kannata alkaa sitten hosumaan kun tulee deadlainit eteen. Mielummin sitten jatkaa omalla ajalla joskus. Kunnon osat ei takaa hyvää lopputulosta jossei työnjälki ole siistiä.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
gasser
04.09.2010 20:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laiska ja vähän kärsimätön luonne + vajavaiset työtilat, -koneet ja -taidot takaa sen, ettei mulla valmistu juuri koskaan mikään. :) Tai no, kyllä mä aina johonkin pisteeseen asti juttuja saan tehtyä, mutta viimeistelyt yms. nysvääminen ei vaan ole se mun juttu. Jos peli toimii kutakuinkin, niin se on siinä ja uutta tulille, jolle käy todennäköisesti täysin samoin. Ja semmoinen "ylisuunnittelu/-kehittely" vaivaa myös, että mikään ei ole oikeastaan koskaan valmis, vaikka valmis olisikin. Tiedättehän. "Jos tohon vielä vähän noin ja tuonne näin ja..." Pitäis malttaa pitää asiat yksinkertaisina. Nytkin ollu tele monta päivää auki, kun pitää sähköt tehdä. vola ja tone + switchi -> max. tunnin juttu? Ei, vaan kiertokytkimillä läjä puolituksia, ylipäästöä, sarjaan/rinnan... loppuu poterosta tila.
Vähän aihetta liipaten, mutta täällä näin.
 
-?-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «