Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 517 18 19 20 21244 245 246 247 248
Tankero
26.08.2010 23:24:50
markkuliini: No tää on tällaista freelancerin/tuuraajan arkea. Paha alkaa huutelemaan kun on vierailevana soittajana. Ja tää tanssilavakulttuuri on mitä on, melko erilaista. Esim. yhden lavan takahuoneessa oli lappu johon oli kirjoitettu isoilla kirjaimilla "Järjestäjä tarjoaa soittajille YHDEN kahvin!".
:D

Monilla lavoilla ei mitään keittiötä edes ole, eli sinänsä ymmärrettävää.
Kannattaa muuten lukea "Ei kokolihaa soittajille", jos danceskenen anekdootit kiinnostavat. Itkettävän naurattavia tositarinoita. http://www.omakustanne.fi/ok/compon … n,com_virtuemart/Itemid,1/vmcchk,1/
Kirjastoistakin pitäis löytyä.

Missähän maailmassa mahdatte elää? Eihän tuollaista nykyään ole missään. Tai ainakaan meidän keikoilla.
Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
markkuliini
26.08.2010 23:42:00 (muokattu 26.08.2010 23:45:01)

Tankero: Missähän maailmassa mahdatte elää? Eihän tuollaista nykyään ole missään. Tai ainakaan meidän keikoilla.

Tuo "YKSI kahvi"-lappu on Kemijärven Perävaaran (LOL!) takahuoneen seinällä. Toivat kyllä sitten muutaman limupullon kun alkoi olla tupa täynnä. :)
Tuo -25% oli eilisessä keikkapaikassa, Pohjanmaan mustassa keskipisteessä.
Mitä tässä nyt olen käynyt tuuraamassa noin 10 keikkaa, niin enemmän nuo on sääntöjä kuin poikkeuksia nuo takahuoneessa-tuurilla-enintään-vettä-ja-ruoasta-ei-edes-puhuta-tapaukset. Joskin on ollut enemmän näitä todella perinteisiä tanssipaikkoja ja pohjoisessa suurin osa.

En tässä ala huutelemaan minkä orkan kanssa olen ollut tuuraamassa, mutta siis tosi suosittu "eturivin akti" tässä genressä on kyseessä. Hienoa jos teillä on paremmat tarjoilut, ei se ole multa pois.
Mä otan tän ihan kasvattavan ja karaisevan vaihtelun kannalta. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
26.08.2010 23:46:36

"Järjestäjä tarjoaa soittajille YHDEN kahvin!".

Voiko sitä kuitenkin välillä lämmittää mikrossa, kun ei kaikki halua ehkä juoda samaan aikaan? Kannattaa niiden aloittaa jotka ei käytä kahvissa mitään. Vaikeuksia tulee niiden kesken, jotka haluavat pelkän maidon tai sokerin. Tietenkin jos kaataa sen oman osuutensa mukiin (kannattanee ottaa oma mukaan), niin voi laitella mitä vaan sekaan. Paitsi ei se ravintelioitsija varmaan anna kuin 2 palaa sokeria ja 2 senttilitraa maitoa.
markkuliini
27.08.2010 00:04:33

Kailis: Paitsi ei se ravintelioitsija varmaan anna kuin 2 palaa sokeria ja 2 senttilitraa maitoa.

Aika ruusuiset kuvat sulla...
Kailis
27.08.2010 00:07:54

markkuliini: Aika ruusuiset kuvat sulla...

Juu, myös Smailiksena olen minä tunnettu =D
Tankero
27.08.2010 00:50:24
markkuliini: Tuo "YKSI kahvi"-lappu on Kemijärven Perävaaran (LOL!) takahuoneen seinällä. Toivat kyllä sitten muutaman limupullon kun alkoi olla tupa täynnä. :)
Tuo -25% oli eilisessä keikkapaikassa, Pohjanmaan mustassa keskipisteessä.
Mitä tässä nyt olen käynyt tuuraamassa noin 10 keikkaa, niin enemmän nuo on sääntöjä kuin poikkeuksia nuo takahuoneessa-tuurilla-enintään-vettä-ja-ruoasta-ei-edes-puhuta-tapaukset. Joskin on ollut enemmän näitä todella perinteisiä tanssipaikkoja ja pohjoisessa suurin osa.

En tässä ala huutelemaan minkä orkan kanssa olen ollut tuuraamassa, mutta siis tosi suosittu "eturivin akti" tässä genressä on kyseessä. Hienoa jos teillä on paremmat tarjoilut, ei se ole multa pois.
Mä otan tän ihan kasvattavan ja karaisevan vaihtelun kannalta. :)

Perävaaran! Vieläkö siellä järjestetään tanhuja?
Ok, oudolta kuulostaa kyllä tarjoilu.
Ruutikallo
27.08.2010 06:17:07
markkuliini: "Järjestäjä tarjoaa soittajille YHDEN kahvin!".

No onhan sekin parempi kuin ei mitään =)
Samaan kategoriaan mennee seuraava: Takahuoneessa on kaksi termospulloa ja kaksi kakkukuvuntyylistä, noh kupua, joiden ala on tarkasti lasketut sämpylät.

Kupujen alla tarkka määrä sämpylöitä kummankin orkesterin jäsenmäärää kohden =)
Täytteissä ei kursasteltu, ns."nimekkäämmän" orkan sämpylöissä oli myös tomaatiti toisissa ei.
Eikä tiloija suotta oltu lämmitetty, noin +15c.

Tämä yltäkylläisyyden paratiisi todella kirvoitti nauruja puolin ja toisin.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Vallu-Veke
27.08.2010 08:06:02
Kuuluuko ne sapuskat ja kahvit sopimuksiin ja palkkoihin?

http://www.muusikkojenliitto.fi/

Ehkä se on enemmän kirjoittamaton sääntö.

Mutta jos ei ole sovittu mitään, niin eikö se ole enemmän sitä, että lahjahevosen hampaita siinä arvostellaan?

Jos heitän oman alan keikan Helsinkiin täältä Varsinaisesta Suomesta, niin itse pitää ostaa ruuat. Joskus joku asiakas tarjoaa ja laittaa oman firmansa piikkiin. Yleensä ei tarjoilla. Ei ole mitään velvoitetta laitettu asiakkaille.
Ehkä musa-alalla on ruokapuoli kiinni vähän siitä, minkälainen mamma siellä keikkapaikalla on emäntänä ja mitä ikäluokkaa hän edustaa? Vieraanvaraisuus menee sen mukaan. Nuoremmat "emännäthän" eivät edes tiedä, miten kahvia keitetään.
Maailma muuttuu ja bisnes raaistuu ;)
hollmi-5
27.08.2010 10:04:41
Vallu-Veke: Kuuluuko ne sapuskat ja kahvit sopimuksiin ja palkkoihin?

http://www.muusikkojenliitto.fi/

Ehkä se on enemmän kirjoittamaton sääntö.

Mutta jos ei ole sovittu mitään, niin eikö se ole enemmän sitä, että lahjahevosen hampaita siinä arvostellaan?

Jos heitän oman alan keikan Helsinkiin täältä Varsinaisesta Suomesta, niin itse pitää ostaa ruuat. Joskus joku asiakas tarjoaa ja laittaa oman firmansa piikkiin. Yleensä ei tarjoilla. Ei ole mitään velvoitetta laitettu asiakkaille.
Ehkä musa-alalla on ruokapuoli kiinni vähän siitä, minkälainen mamma siellä keikkapaikalla on emäntänä ja mitä ikäluokkaa hän edustaa? Vieraanvaraisuus menee sen mukaan. Nuoremmat "emännäthän" eivät edes tiedä, miten kahvia keitetään.
Maailma muuttuu ja bisnes raaistuu ;)

Sopimuksessa on mainittu lämminruoka, majoitus, vettä lavalle, pyyhkeitä, kantoapu (jos keikkapaikkaan roudataan hankalaa reittiä)...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
27.08.2010 10:32:32
hollmi-5: Sopimuksessa on mainittu lämminruoka, majoitus, vettä lavalle, pyyhkeitä, kantoapu (jos keikkapaikkaan roudataan hankalaa reittiä)...

Juu. Hyvät sopimuksethan teillä on. Sopimuksista kannattaa pitää kiinni porukalla.

Täälläpäin on sanonta:

"Siellä syödään, missä työt tehdään"

Mun työnantaja ei ymmärrä tuota sanontaa ikävä kyllä :)
jazzmies
27.08.2010 10:52:36
Cimble: Voin puhua kanssasi vaikka kaljalla ollessa siitä, mikä on mielestäni taiteellisempaa musaa ja mikä ei.

Taiteellisuuden määrittäminen on kyllä vaikeaa. Taidekäsitykseen liittyy useita perinteisiä taiteeksi hyväksymisen näkökulmia, kuten esim. 1) institutionaalinen käsitys, missä instituutio (esim. arvostettu kriitikko tai säveltäjäauktoriteetti) antaa työlle taide-siunauksen, 2) intentionaalinen käsitys, missä taiteilija sanoo työnsä olevan taidetta, 3) tekijälähtöinen käsitys, missä kaikki taiteentekijän työskentely ymmärretään taiteena tai 4) esteettinen käsitys, missä taidekappaleeksi hyväksytään työ, jossa täyttyvät lajityypille ominaiset piirteet.

Nyt kun tiedämme, mikä kaikki voi olla taidetta, voi jokainen mielessään vertailla taidekappaleiden taiteellista arvoa edellisten kriteereiden täyttymisen osalta kumulatiivisesti. Jos ensimmäisessä työssä vain yksi kriteeri täyttyy ja toisessa kaikki neljä, on luonnollisesti toisella enemmän painoarvoa taidekappaleina. Voitaneen olla siis yksimielisiä siitä, että täällä käsitellyt musiikkiesimerkit ovat kaikki taidetta jokaisen neljän kriteerin osalta.

Sitten taiteellisuuden arvon mittarin voi jokainen luoda edellisten kriteerien perusteella oman painotuksensa mukaan:
- käytetäänkö musiikkiesimerkkiä/taitelijian tuotantoa taidealan opetusinstituutiossa?
- mainitaanko musiikkiesimerkki/taiteilijan tuotanto tämän tästä taidelajin kaanonissa (historiankirjoitus)?
- miten kriitikot ovat arvioineet musiikkiesimerkin/taiteilijan tuotannon?
- mitä taiteilija itse sanoo musiikkiesimerkistään ja sen onnistumisestaan (vaatii hieman aikaa ja uutta tuotantoa sen jälkeen)?
- liittyykö musiikkiesimerkki millä tavalla taiteentekijän tuotantoon ja ydinosaamiseen?
- onko musiikkiesimerkki/taiteilijan tuotanto lajityypilleen ominaisten piirteiden runsaudenlähde vai sisällöltään niukka?
- täyttyykö musiikkiesimerkissä/taiteilijan tuotannossa lajityypilleen ominaiset kauneusihanteet?

Näin ollen "kumpi on taiteellisempi" keskustelu on vietävä yksilötasolta paljon laajempiin konteksteihin, jotta heitoillemme tulisi edes jonkinlaista syvyyttä. Steve Vai vs. Eric Clapton -keskusteluun jokainen voi perstuntumalla heittää arvionsa heidän panoksestaan rockkitaramusiikkiin. Tässä oma heittoni edelliseen vastaten ilman sen syvempää kulttuurintutkimuksen näkökulmaa 1-5 arvioin, mikäli mahdollista.
- opetusinstituutioissa Clapton vie voiton 2-4
- taidelajin kaanonissa Clapton vie voiton 2-5
- kriitikoiden silmissä Vai vie niukan voiton 4-3
- molemmat ovat nöyriä ja kriittisiä taiteen tekijöitä (tasan)
- tuotannossa Vailla on hieman enemmän kunnianhimoa viedä asiaa eteenpäin 4-3
- tuotannon monipuolisuudessa molempien tilanne on yhtä rajallinen 2-2
- kauneusihanteissa Clapton vie niukan voiton 3-4

Näiden kriteerien valossa perstuntumalta, ilman sen suurempaa henkilökohtaista motiivia tai tosi tarkkaa taustatutkimusta tulokseksi tulee 17-21, joten kokonaisuutena Eric Claptonilla tuntuisi pääpiirteittäin olevan jonkin verran enemmän taiteellista painoarvoa kuin Steve Vailla.
Pottery Is Gay!
zak69
27.08.2010 11:29:38
Onko tää topicci nykyään : vapaamuotoista keskustelua rumpaleiden lääkityksen tarpeesta?
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Epämuusikko
27.08.2010 11:29:50
Hieno kirjoitus Jazzmieheltä.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Bobana
27.08.2010 15:02:59
hollmi-5:

Toisissa tanssimestoissa on muuten niin komeaa, mutta bäkkäri on henkilökunnan pukuhuoneen peltiikaapit ja penkit. Paikalla on pitänyt kuitenkin olla joo "kuuteen mennessä soundcheck"-tyyliin ja veto alkaa aamuyöllä...

Tää on kaikista paskin homma keikoilla. Se 6 tunnin molemmin puolinen venaaminen.
Oma enkka taitaa olla 9,5 tuntia venaamista kun karvaranteet vaati että pitää olla kamat kasassa klo 16 ja chekattuna tietenkin jotta kanta-urpot saavat lipittää kaljansa rauhassa. Päästiin soittamaan joskus klo 1 jälkeen. Sillon kävi kyllä mielessä että jos tää on tätä niin loppuu kyllä meikäläisen osalta.

Onneks toi ei oo yleistä. Ainakaan näissä räyhähommissa. Yleensä venausta on semmoset 2-4h joka menee ihan kivasti kun käydään porukalla skruudaamassa yms.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Ruutikallo
27.08.2010 16:44:57
hollmi-5:

Toisissa tanssimestoissa on muuten niin komeaa, mutta bäkkäri on henkilökunnan pukuhuoneen peltiikaapit ja penkit. Paikalla on pitänyt kuitenkin olla joo "kuuteen mennessä soundcheck"-tyyliin ja veto alkaa aamuyöllä...

Mulla on pari melko mielenkiintoista bäkkärikuvaa tallessa, laitan ne tänne kaikkien nähtäville kunhan löydän ja joudan.
Siitä oli lysti kaukana, kun joutui köökkihenkilöstön jaloissa sähläämään.

Varmasti joku täältä saattaa tunnisytaa ko. paikan.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
markkuliini
27.08.2010 18:10:39 (muokattu 27.08.2010 18:10:53)

Vielä tuli yksi tarinanpoikanen mieleen tuolta ke-illalta kun saavuttiin keikkapaikalle viimetipassa.
Järkkäri oli melko jäyhä perus-pohjasmaalainen vanhan liiton lantapaakku, ja aloitti tervetulo-toivotuksella:

-Jäittekö viikseen vetämään, vai mikä kesti niin julmetun kauan?
-Ei jääty, sori vaan, kyllä tämä tästä. (Meinasin sanoa: Eiku kato, jäätiin Lapualla P-paikalle **mostelemaan, tuu haistaan mun sormea.)

Ennen ekaa settiä järkkäri oli kysellyt multa myös seuraavat olennaisuudet:
-Onko tuo kaikki sun omaa tukkaa
-Joo, on se. (Meinasin sanoa: Ei kun vuokrallahan tämä on.)
Ja
-Onko sun molemmat vanhemmat suomalaisia?
-On joo. (Meinasin sanoa: Ei ole. Molemmat on Nigerian **kereitä, ja mä olen vaan tällainen suvun valkea lammas. Onko muuten sun molemmat vanhemmat lähisukulaisia?)
Tankero
27.08.2010 20:19:52
markkuliini: Vielä tuli yksi tarinanpoikanen mieleen tuolta ke-illalta kun saavuttiin keikkapaikalle viimetipassa.
Järkkäri oli melko jäyhä perus-pohjasmaalainen vanhan liiton lantapaakku, ja aloitti tervetulo-toivotuksella:

-Ei jääty, sori vaan, kyllä tämä tästä. (Meinasin sanoa: Eiku kato, jäätiin Lapualla P-paikalle **mostelemaan, tuu haistaan mun sormea.)

Ja
-On joo. (Meinasin sanoa: Ei ole. Molemmat on Nigerian **kereitä, ja mä olen vaan tällainen suvun valkea lammas. Onko muuten sun molemmat vanhemmat lähisukulaisia?)

HOHO. Oisit kuitannut. :)
OPJ1974
27.08.2010 22:50:56

markkuliini: Vielä tuli yksi tarinanpoikanen mieleen tuolta ke-illalta kun saavuttiin keikkapaikalle viimetipassa.

Ja

Ei perhana. Tää oli niin hyvä, että p l o p s.... :)
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
Tankero
27.08.2010 23:13:44
markkuliini: Kaijan kanssa oltiin keikalla Jyväshovissa jossa hlö.kuntaa on ohjeistettu olemaan myymättä olutta soittajille edes ruokailun yhteydessä koska "ovat silloin heidän palkkalistoilla". No, tekniikkan pojat tiesivät tämän käytännön ja olivat varautuneet. :D

-3 x bändiruoka ja 3 x keskiolut.
-Me ei saada myyd...
-Haetko ravintolapäällikön paikalle.
(päällikkö saapuu) -Niin, tosiaan, pojat, me ei voida myyd...
-Lues tosta! (ojentavat työsopimukset)
-"Aa, Bb ja Cc ovat alihankintasopimuksella töissä äänentoistofirmalla Xx, jolta artisti Kk ostaa äänentoisto- ja kuljetuspalvelut." Juu... Eli kolme oluttako se oli? Tulee, ihan pieni hetki.

Kaijan kans? Kaija Koo?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)