Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pienimuotoinen ongelma
1 2
Rockitfromhere
26.08.2010 15:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vasta aloittanut soittamaan bassoa, tässä viikko sitten sain oman sähköbasson.
Mutta eräs ongelma on ilmennyt: kun soitan E-kielen nauhat 6 ja 8, kuuluu inhottava, tärisevä ääni, ja soitosta ei siis niillä väleillä tule mitään. Basso on standardi vireessä;EADG, eli tuskin ongelma on siinä.
Apua kaipailisin, en niinkään viisastelua, sillä vasta-alkaja olen.
Kiitoksia
 
J.Nikkanen
26.08.2010 16:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=41938
Kallekorvola
26.08.2010 17:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siis ongelmahan on basson säädöissä ja/tai rakenteessa (esim. Nauhat nousseet noilta paikoin). Mäkin suosittelen lukemaan ton ylläolevan ketjun, ja jos bassossa ilmenee vikaa, suosittelen käyttämään sitä soitinkorjaajalla.
 
Ihminen?
26.08.2010 17:28:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kielten korkeus säädetty oikein? Ite en tätä toimenpidettä oo joutunu tekemään/teettämään, koska oma basso käytettynä ostettu. Kannattaa ehkä käyttää se tosiaan ammattilaisella mielummin ku säätää ite kielien korkeuksia tai muuta...
 
J.Nikkanen
26.08.2010 17:58:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen?: Onkohan kielten korkeus säädetty oikein? Ite en tätä toimenpidettä oo joutunu tekemään/teettämään, koska oma basso käytettynä ostettu. Kannattaa ehkä käyttää se tosiaan ammattilaisella mielummin ku säätää ite kielien korkeuksia tai muuta...
 
Höpsis! Joskus se soittimen säätö tulee eteen jokatapauksessa, se kun elää kelien mukaan. On hyvä opetella säätäminen itse, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Omat bassot on useita vuosia vanhoja, silti tarkastan säädöt vähintään kerran vuoteen jos tuntuu jotenkin omituiselta.
Funkånaut
26.08.2010 18:03:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Höpsis! Joskus se soittimen säätö tulee eteen jokatapauksessa, se kun elää kelien mukaan. On hyvä opetella säätäminen itse, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Omat bassot on useita vuosia vanhoja, silti tarkastan säädöt vähintään kerran vuoteen jos tuntuu jotenkin omituiselta.
 
Olen tismalleen samaa mieltä säädön opettelemisen suhteen. Ei se loppujen lopuksi ole niin hankalaa. Jopa minä olen säätänyt omat vempeleeni itselleni mieleisiksi.
 
"You can't spell Funk without FUN."
Rockitfromhere
26.08.2010 19:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Sama ongelma oli G kielen kanssa, että 2-4 välejä soittaessa niistä pääsi hassua ääntä. Mutta jostain syystä ongelma katosi.
Olen nyt yrittänyt säädellä tuollaisella rautaisella "kangella", pienellä, noita kieliä ylemmäs. Sääsin ja sääsin, tuloksetta.
 
Isar
26.08.2010 20:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En lukenut ketjussa mainittua muuta ketjua, ja en tiedä mitä siellä lukee...
 
Kauan aikaa sitten itselläni oli halvimmasta päästä oleva presicion basso, muistaakseni Hondo -merkkinen. Härvelin E ja A kielet resonoivat melko monesta otelaaudan kohdasta. Jos kielet vaihtoi toisiin, räminäkohta / resonointikohta saattoi siirtyä toiseen kohtaan. Mitä asialle pystyi tekemään? Ei mitään...
 
hollstro
27.08.2010 07:18:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kielet särisevät vain noin 2-9 nauhan kohdalta niin yleisin vika on että kaula ei ole tarpeeksi luokilla, eli ns relief:iä ei ole. Kaularautaa löysemmäksi. Kieiiä voi myös nostaa. Aivan suora kaula on hankala saada soimaan niin että se ei mistään särise jos ei pidä kieliä melko korkealla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rockitfromhere
27.08.2010 14:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään olen tuolla kuusiokolo jutulla, pienellä sellaisella, yrittänyt siellä volyyminappuloiden vieressä olevista jutuista ruuvata kieliä ylemmäs. Jostain syystä ne eivät enään nouse. Eilen ne nousivat.
 
Ennekuin tuo tärinä ongelma ilmeni, niin basso oli ihan kunnossa. Se vain yhtäkkiä tuli tuollaiseksi. Kohta menee hermot, ja menen oikeasti ammattilaisten puheille.
Enkä järin aloittelijana tiedä, miten sitten korjailla tuota bassoa, ja mistä johtuu että kokoajan erimäärä kieliä tärisee soittaessa välejä.
 
J.Nikkanen
27.08.2010 14:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockitfromhere: Tänään olen tuolla kuusiokolo jutulla, pienellä sellaisella, yrittänyt siellä volyyminappuloiden vieressä olevista jutuista ruuvata kieliä ylemmäs. Jostain syystä ne eivät enään nouse. Eilen ne nousivat.
 
Ennekuin tuo tärinä ongelma ilmeni, niin basso oli ihan kunnossa. Se vain yhtäkkiä tuli tuollaiseksi. Kohta menee hermot, ja menen oikeasti ammattilaisten puheille.
Enkä järin aloittelijana tiedä, miten sitten korjailla tuota bassoa, ja mistä johtuu että kokoajan erimäärä kieliä tärisee soittaessa välejä.

 
Joo, älä tee jos et osaa. Järki käteen, ja tee asia vaiheittain. Ensin otat selvää mikä säätö vaikuttaa mihinkin. Sitten täytyy tietysti tietää kuinka paljon voi kerralla säätää mitäkin. Minkälaiset säädöt haluaa ja vasta sitten säätää. Eli, opiskele ensin, tee vasta sitten. Ei niin että tekee ja höntäilee ja samaan aikaan yrittää googlettaa että-jotta-koska-kun-mitä-vittua-mulla-menee-hermot.
 
Valmistajat tarjoavat myös noita perussäätöjään netissä. Esim. Squju ja Fender sekä Ibanez. Niitä opiskelemalla pystyy jo basson säätämään jos oikeasti on sisäistänyt annetut ohjeet ja mitta-arvot. Jos säätö on täyttä hepreaa, niin sitten bajo ammattilaiselle säädettäväksi.
Rockitfromhere
27.08.2010 15:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Joo, älä tee jos et osaa. Järki käteen, ja tee asia vaiheittain. Ensin otat selvää mikä säätö vaikuttaa mihinkin. Sitten täytyy tietysti tietää kuinka paljon voi kerralla säätää mitäkin. Minkälaiset säädöt haluaa ja vasta sitten säätää. Eli, opiskele ensin, tee vasta sitten. Ei niin että tekee ja höntäilee ja samaan aikaan yrittää googlettaa että-jotta-koska-kun-mitä-vittua-mulla-menee-hermot.
 
Valmistajat tarjoavat myös noita perussäätöjään netissä. Esim. Squju ja Fender sekä Ibanez. Niitä opiskelemalla pystyy jo basson säätämään jos oikeasti on sisäistänyt annetut ohjeet ja mitta-arvot. Jos säätö on täyttä hepreaa, niin sitten bajo ammattilaiselle säädettäväksi.

 
Kiitoksia täsmennyksestä, vaikkakin lueskelin vastauksianne ja aikasemmin annettua linkkiä, ja erästä toista artikkelia ennenkuin lähdin hommiin. Ongelmana nyt on vain että tuo pieni kuusiokoloavain ei suostu pyörittämään ruuveja. Täytynee kokeilla tuota pientä ruuvimeisseliä sitten.
 
Ja oho oho, mainitsit että Ibanezilla on netissä siis jotain? Ellei siitä sattumoisin ole liikaa vaivaa, pystyisitkö linkittämään kyseisen sivun?
 
Kiitos!
 
J.Nikkanen
27.08.2010 15:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockitfromhere: Kiitoksia täsmennyksestä, vaikkakin lueskelin vastauksianne ja aikasemmin annettua linkkiä, ja erästä toista artikkelia ennenkuin lähdin hommiin. Ongelmana nyt on vain että tuo pieni kuusiokoloavain ei suostu pyörittämään ruuveja. Täytynee kokeilla tuota pientä ruuvimeisseliä sitten.
 
Ja oho oho, mainitsit että Ibanezilla on netissä siis jotain? Ellei siitä sattumoisin ole liikaa vaivaa, pystyisitkö linkittämään kyseisen sivun?
 
Kiitos!

 
http://www.ibanez.com/support/manuals
rontoo
27.08.2010 15:44:57 (muokattu 27.08.2010 15:47:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockitfromhere: KOngelmana nyt on vain että tuo pieni kuusiokoloavain ei suostu pyörittämään ruuveja. Täytynee kokeilla tuota pientä ruuvimeisseliä sitten.
 
Kiitos!

 
http://www.guitarpartscanada.com/im … assparts/bridges/4.string/gotoh.jpg
 
Tarkoitatko näillä kuusiokoloilla vastaavassa paikassa olevia kuin kuvassa?
 
Niiden pitäisi pyöriä sopivalla avaimella kevyesti. Älä ruuvi meissellä koita vääntää, jos ei ole meisselille tarkoitetua kantaa.
 
Tossa on säätö ohjeita kitaralle, bassolle pätee kokolailla samat.
http://www.kotiposti.net/aslehtonen … aula/kitara/kitara%20tamminkiin.htm
 
Rockitfromhere
27.08.2010 17:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rontoo: http://www.guitarpartscanada.com/im … assparts/bridges/4.string/gotoh.jpg
 
Tarkoitatko näillä kuusiokoloilla vastaavassa paikassa olevia kuin kuvassa?
 
Niiden pitäisi pyöriä sopivalla avaimella kevyesti. Älä ruuvi meissellä koita vääntää, jos ei ole meisselille tarkoitetua kantaa.
 
Tossa on säätö ohjeita kitaralle, bassolle pätee kokolailla samat.
http://www.kotiposti.net/aslehtonen … aula/kitara/kitara%20tamminkiin.htm

 
Juu, kuvassa olevalla paikalla yritän vääntää kieliä korkeammalle. Mutta tuo ei oikein pure tuo avain vaikka miten liikuttaisi
 
AlaE
27.08.2010 17:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos kielet särisevät vain noin 2-9 nauhan kohdalta niin yleisin vika on että kaula ei ole tarpeeksi luokilla, eli ns relief:iä ei ole. Kaularautaa löysemmäksi. Kieiiä voi myös nostaa. Aivan suora kaula on hankala saada soimaan niin että se ei mistään särise jos ei pidä kieliä melko korkealla.
 
Kysyjä, jolla on vaikea nicki, lopeta se kuusiokoloavaimen kanssa heiluminen siellä tallassa (siis kielten vastakkaisessa päässä kuin lapa ja virittimet)! Kohta olet pyörittänyt ruuvien kolot pyöreiksi ja ihmettelet, mitä sitten tehdään.
 
Lue, mitä sulle on kerrottu esim. tuossa lainaamassani tekstissä. Ongelma on tod.näk. siinä, että kaularauta on liian kireällä. Sitä pitäisi löysyttää. Ruuvi löytynee otelaudan siitä päästä, jossa on virittimet (peitelevyn alta?).
 
Olisiko sulla tuttua, joka olisi säätänyt vaikkapa kitaraa joskus? Tai sitten ihan ammattilaiselle.
 
anapena
27.08.2010 17:53:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlaE: Ruuvi löytynee otelaudan siitä päästä, jossa on virittimet (peitelevyn alta?).
 
Mun Yamahassa se on toisessa päässä, lähellä rungon ja kaulan liitosta kolossa. Basson mukana tuli selkeät ohjeet ja työkalut kaikille säädöille, vaatii vaan keskittymistä lukea ja ymmärtää ne. Onneksi ei ole tarvinnu säädellä vielä mitään. Mutta kyllä säädöt pitää itse opetella tekemään. Eri asia sitten, jos tarvii vaihtaa jotain, esimerkiksi kulunut muovinen satula uuteen.
 
AlaE
27.08.2010 17:57:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iban manuaalin mukaan näytti olevan lavassa ;)
 
Rockitfromhere
27.08.2010 19:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlaE: Iban manuaalin mukaan näytti olevan lavassa ;)
 
Jaa, enpä tuota "ruuvia" mistä puhutte, löydä lavasta
 
AlaE
27.08.2010 20:06:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularaudan säätöruuvi on otelaudan päässä - jommassa kummassa. Se on puun sisässä. Kato siitä manuaalista, jos et löydä kurkkaamalla. Jos sbasson mukana tuli avaimia, jokin niistä sopii raudan päähän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «