Aihe: Kännikitara halvalla
1 2 3
Peku911
23.08.2010 23:12:17
Kylläpähän chisulla on enemmän munaa kun sulla. Ja varmasti taitoakin. Aikamoisen monilahjakkuuden otit nyt (vahingossa?) esimerkiksi.

Ja kylläpähän chisua mieluummin kuuntelee kun karjantappo mättöä. Bodomit ja muut örinät voisi minun puolestani taas tunkea sinne syvimmistä syvimpään koloseen.

Mutta toisaalta jäi kuva, että MUNALLA tarkoitit sellasta hurriganes tyyppistä munaa, etkä örinää ja tämän suhteen ollaan pitkälti samoilla linjoilla.
Poniratsastaja
26.08.2010 11:35:16
tbnoer: Täytyykin harkita sitten Benttonia. Nykyisen kännikitaran soundi menee ikävästi tukkoon löylyissä XD

Jep, pakko myöntää ettei minun harrikka benton ole entisen veroinen ollu saunan jälkeen. Ennen kaikki oli paremmin. Mutta kyllä se silti jytisee. Oikeastaan enemmän kuin mikään, mikä on jytissyt ennen.
KenParker
27.08.2010 10:49:29

Missä muuten soitetaan nykyään esim. uutta ja hyvää suomalaista musiikkia? Radiosta en ole onnistunut kuulemaan sellaista. Enkä sen puoleen ulkomaistakaan uutta kuuntelukelpoista musiikkia. Olis mukava kuulla välillä, jotain uutta mielenkiintoista musiikkia.

Kaikille nykyajan suomalaisen musan arvostelijoille leikkimielinen kommentti: Tehkää itse paremmin, jos muiden tekemiset ei miellytä! =) Se on ainakin uutta ja mielenkiintoista, jos itse tekee...
kimizu
27.08.2010 11:45:21
KenParker: Kaikille nykyajan suomalaisen musan arvostelijoille leikkimielinen kommentti: Tehkää itse paremmin, jos muiden tekemiset ei miellytä! =) Se on ainakin uutta ja mielenkiintoista, jos itse tekee...

No ihan sama tuli mieleen! On toki sallittua arvostella muiden tekemisiä kun ne julkisesti esillä ovat. Mutta jos noin kovasti ahdistaa nykymusiikin taso, lienee ainoa keino tarttua itse toimeen ja tehdä sellaista musiikkia joka itseään varmasti miellyttää. Samalla voi jakaa nämä hengentuotteensa muille arvosteltavaksi ja ottaa itsekin vastaan kritiikkiä ja kommenttia.

Saattaapa käydä niin että vain tekijä omista tekeleistään pitää, mutta on ainakin painoarvoa omille sanomisilleen jatkossa. Myös muut kuulijat ymmärtänevät vaikutteitaan paremmin kun tietää mihin tekijä on kenties pyrkinyt ja millaista musiikkia hän toivoo kuulevansa.

Tässä tapauksessa luulen kuitenkin että tämä vaatimaton toive on kuin tuuleen huutamista...
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
lapio
27.08.2010 16:57:01

Valkoinen Lootus: Jep, pakko myöntää ettei minun harrikka benton ole entisen veroinen ollu saunan jälkeen. Ennen kaikki oli paremmin. Mutta kyllä se silti jytisee. Oikeastaan enemmän kuin mikään, mikä on jytissyt ennen.

Oma "harrikka" on käynyt pari kertaa uimassa ja noin 5 metrin korkeudessa puussa. Hintaluokassaan yllättävän luotettava peli kyllä. Uimareissun jälkeen nauhat ponnahtivat ylös, mutta sain hakattua ne kivellä takaisin sisään. Voin kyllä lämpimästi suositella kännikitaraksi. Hyvän yksilön kohdalla soitettavuus on oikeasti ihan kelpoisa ja soundi välttävä. Omasta tosin on irronnut pari rimaa kannesta ja soundia tämä ei ole järkyttävästi huonontanut.

Jos oikeasti tahtoo kitaran josta voi olla huoleton, niin voin kyllä lämpimästi suositella harley bentonin blues/folk-akkaria.
Markus sanoo: se ei lihoo joka pelkää ::henkselipaukku
Poniratsastaja
27.08.2010 16:59:35
lapio: Jos oikeasti tahtoo kitaran josta voi olla huoleton, niin voin kyllä lämpimästi suositella harley bentonin blues/folk-akkaria.

Lisäksi d-vireessä oleva Harley Benton bluesakustinen omaa yhden kitaramaailman herkimmistä saundeista.
Old Guitar
28.08.2010 00:38:47 (muokattu 28.08.2010 00:39:42)
lapio: Oma "harrikka" on käynyt pari kertaa uimassa ja noin 5 metrin korkeudessa puussa. Hintaluokassaan yllättävän luotettava peli kyllä. Uimareissun jälkeen nauhat ponnahtivat ylös, mutta sain hakattua ne kivellä takaisin sisään. Voin kyllä lämpimästi suositella kännikitaraksi. Hyvän yksilön kohdalla soitettavuus on oikeasti ihan kelpoisa ja soundi välttävä. Omasta tosin on irronnut pari rimaa kannesta ja soundia tämä ei ole järkyttävästi huonontanut.

Jos oikeasti tahtoo kitaran josta voi olla huoleton, niin voin kyllä lämpimästi suositella harley bentonin blues/folk-akkaria.

Toi on jo rikos, kohdella kitaraa noin kaltoin! Hendriksikin huumepäisään hakkasi kitaroitaan mäsäksi. Hänen täytyi olla todella sekaisin, kun tollasta meni tekemään. Ja eikös Pete Townshend perässä matkinut Hendriksiä ja meni pilkkomaan hienoja kitaroita tuusan nuuskaksi. Kitaraa tuota ihmisen parasta, aina uskollista ystävää, pitää kohdella kunnioittavasti, eikä paiskoa sitä pitkin seiniä, oli se sitten benttoni tai Gibsoni.
Gona
28.08.2010 07:03:52
Old Guitar: Toi on jo rikos, kohdella kitaraa noin kaltoin! Hendriksikin huumepäisään hakkasi kitaroitaan mäsäksi. Hänen täytyi olla todella sekaisin, kun tollasta meni tekemään. Ja eikös Pete Townshend perässä matkinut Hendriksiä ja meni pilkkomaan hienoja kitaroita tuusan nuuskaksi. Kitaraa tuota ihmisen parasta, aina uskollista ystävää, pitää kohdella kunnioittavasti, eikä paiskoa sitä pitkin seiniä, oli se sitten benttoni tai Gibsoni.

Wede..? Oletko se sinä?
Real Rokko Bibsy Sound
padaa@dadaa!
28.08.2010 16:26:55

KenParker: Kaikille nykyajan suomalaisen musan arvostelijoille leikkimielinen kommentti: Tehkää itse paremmin, jos muiden tekemiset ei miellytä! =) Se on ainakin uutta ja mielenkiintoista, jos itse tekee...

Tästä tulikin mieleen eräs sutkautus Seppo Heikinheimon muistelmista. Tosin sutkautus ei tainnut alunperin olla Heikinheimon käsialaa mutta kuitenkin:

"Onko lehmä ainoa joka saa kertoa onko maito hapanta?"
Funkånaut
28.08.2010 21:23:13

Old Guitar: Toi on jo rikos, kohdella kitaraa noin kaltoin! Hendriksikin huumepäisään hakkasi kitaroitaan mäsäksi. Hänen täytyi olla todella sekaisin, kun tollasta meni tekemään. Ja eikös Pete Townshend perässä matkinut Hendriksiä ja meni pilkkomaan hienoja kitaroita tuusan nuuskaksi. Kitaraa tuota ihmisen parasta, aina uskollista ystävää, pitää kohdella kunnioittavasti, eikä paiskoa sitä pitkin seiniä, oli se sitten benttoni tai Gibsoni.

Mun mielestä kitara on työkalu siinä missä maalarin pensseli tai kuvanveistäjän taltta. Välineitä itsensäilmaisuun. Nothing less, nothing more. Jos haluaa hajoittaa kitaran niin so not, kuhan show kulkee.
"You can't spell Funk without FUN."
tbnoer
29.08.2010 00:08:11

Minusta taas benttonin tyyliset kitarat sopivat erinomaisesti kaltoinkohdeltavaksi.

Kiinalaislapsen, 2 euron kuukausipalkalla, kasaama muutaman kympin vanerilaatikko ei herätä suojeluviettiä yhtä tehokkaasti kuin joku Gibsoni tai Martini.

Harmi vain, että Jimillä ei ollut Benttoneita rivissä joita olisi voinut laittaa paskaksi, kun sille päälle sattui. Tuholta säästyneet Fenderit olisivat saattaneet olla aika arvokkaita nykyään :)
Old Guitar
29.08.2010 00:21:56
padaa@dadaa!: Tästä tulikin mieleen eräs sutkautus Seppo Heikinheimon muistelmista. Tosin sutkautus ei tainnut alunperin olla Heikinheimon käsialaa mutta kuitenkin:

"Onko lehmä ainoa joka saa kertoa onko maito hapanta?"

Hyvin sanottu! Sama tuli mieleen, tosin hieman eri sanakääntein.
Old Guitar
29.08.2010 00:31:32
Funkonaut: Mun mielestä kitara on työkalu siinä missä maalarin pensseli tai kuvanveistäjän taltta. Välineitä itsensäilmaisuun. Nothing less, nothing more. Jos haluaa hajoittaa kitaran niin so not, kuhan show kulkee.

Pensseliä ja talttaa nyt ei voi verrata kitaraan, vaan mieluummin plektraan. Jos taiteilija ei kunnioita soitintaan, niin hänen on aivan turha odottaa luovansa musiikillisesti jotain merkittävää tai edes hyvää musiikkia.
Old Guitar
29.08.2010 00:37:14
tbnoer: Minusta taas benttonin tyyliset kitarat sopivat erinomaisesti kaltoinkohdeltavaksi.

Kiinalaislapsen, 2 euron kuukausipalkalla, kasaama muutaman kympin vanerilaatikko ei herätä suojeluviettiä yhtä tehokkaasti kuin joku Gibsoni tai Martini.

Harmi vain, että Jimillä ei ollut Benttoneita rivissä joita olisi voinut laittaa paskaksi, kun sille päälle sattui. Tuholta säästyneet Fenderit olisivat saattaneet olla aika arvokkaita nykyään :)

Taidat olla ikäluokkaa, joka saa nautinnon siitä, että hajottaa tavaroita ja pitää älytöntä möykkää ilman minkäänlaista syytä. Kai ootte oppinu sen noilta rokkisankareilta, jotka hajottavat kitaroidensa lisäksi hotellihuoneet, heittelevät televisioita ikkunasta kadulle, syövät lepakoita ja tota rataa. MTV on tehnyt tehtävänsä.
tbnoer
29.08.2010 10:58:17
Old Guitar: Taidat olla ikäluokkaa, joka saa nautinnon siitä, että hajottaa tavaroita ja pitää älytöntä möykkää ilman minkäänlaista syytä. Kai ootte oppinu sen noilta rokkisankareilta, jotka hajottavat kitaroidensa lisäksi hotellihuoneet, heittelevät televisioita ikkunasta kadulle, syövät lepakoita ja tota rataa. MTV on tehnyt tehtävänsä.

Vaikka nimessäni ei lue old, olen sitä ikäluokkaa, että teini-iästä alkaa olla reilusti toistakymmentä vuotta.

Aika pitkälle viedyt päätelmät vain sen vuoksi, että en näe mitään syytä pitää muutaman kympin vanerilaatikkoa kuin kukkaa kämmenellä :D
padaa@dadaa!
29.08.2010 11:20:40 (muokattu 29.08.2010 11:22:17)

tbnoer:
Aika pitkälle viedyt päätelmät vain sen vuoksi, että en näe mitään syytä pitää muutaman kympin vanerilaatikkoa kuin kukkaa kämmenellä :D

wede on aina wede ;)
Topi Nambur
29.08.2010 11:52:17
Old Guitar: Missä muuten soitetaan nykyään esim. uutta ja hyvää suomalaista musiikkia?

Tuohon on helppo vastata: Wedelässä tietenkin! Siksi olisi mukava joskus kuulla uusia ja hyviä suomalaisia kappaleitasi vaikkapa Maihinnousussa.

Lisäksi sinulla on soitinten vaihtuvuudesta päätellen maan suurin valikoima laadukkaiden akustisten kitaroiden ääninäytteitä. Kaiketi olet äänittänyt jokaisella kitarallasi muutaman kappaleen. Olisi reilua, että me muutkin voisimme kuulla edes osan kokoelmastasi.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
KenParker
29.08.2010 12:34:00 (muokattu 29.08.2010 12:35:07)

Topi Nambur: Tuohon on helppo vastata: Wedelässä tietenkin! Siksi olisi mukava joskus kuulla uusia ja hyviä suomalaisia kappaleitasi vaikkapa Maihinnousussa.

Lisäksi sinulla on soitinten vaihtuvuudesta päätellen maan suurin valikoima laadukkaiden akustisten kitaroiden ääninäytteitä. Kaiketi olet äänittänyt jokaisella kitarallasi muutaman kappaleen. Olisi reilua, että me muutkin voisimme kuulla edes osan kokoelmastasi.

Upeeta keskustelua jälleen m.netin akustisen palstalla! Piristää työpäivää kummasti. Kiitos draamankaaresta asianomaisille. =) Hieman off-topic jälleen, mutta menköön...

Pakko vielä mainita, että musiikin luominen ei ole välineistä kiinni. Sen esittämisessä vehkeet ovat ehkä tärkeämmässä roolissa.
Old Guitar
29.08.2010 17:46:36 (muokattu 29.08.2010 17:49:13)
Topi Nambur: Tuohon on helppo vastata: Wedelässä tietenkin! Siksi olisi mukava joskus kuulla uusia ja hyviä suomalaisia kappaleitasi vaikkapa Maihinnousussa.

En ole kerinnyt ääninäytteitä keräämään yhdestäkään niistä monista akustisista, joita minulla on ollut. Rientäisinkö heti äänittämään kappaleitani, vaikka en ole siihen vielä valmis. Minulla on nyt tässä 25 vuoden harjoittelujakso takana ja pikkuhiljaa alkaa löytyä tarvittavaa tekniikkaa kappaleiden esittämiseksi.

Tekniikkani on nyt siinä vaiheessa, että kylvö on tehty todella karuun maaperään, kasvu on sujunut odotetun hitaasti, mutta sinnikkäästi ja periksiantamatta olen hionut tekniikkaani ottaen vaikutteita niin klassisesta, bluesista, folkista, flamencosta, jatsista, rockista, etnisestä, etenkin japanilaisesta koto- ja shamisen- soitannosta, unohtamatta banjomusiikkiakaan ym. musiikista. Monelta suunnalta tulleet vaikutteet elävät omaa elämäänsä aivojen sopukoissa sekoittuen hitaasti, mutta varmasti, luoden kokonaisuuden, jossa nämä tyylit yhdistyvät omaksi persoonalliseksi soittotyylikseni.

Aivojeni rakenne on sellainen, että vaikutteet eivät asetu nopeasti valmiisiin lokeroihin, vaan viettävät useita vuosiakin kiertolaiselämää tutustuen samalla perinpohjaisesti muihin kiertolaisiin ja jo kiertolaiselämään kyllästyneisiin, paikoilleen asettuneisiin kumppaneihinsa. Kiertolaisilla ei ole kiire, vaan ne tekevät työtä kuin muurahaiset kooten kekoaan kärsivällisesti ja uutterasti yhteisön eteen, kunnes majapaikka on valmis.

Tilanne on nyt tosiaan se, että useat kiertolaiset omalla tahollaan ovat pääsemässä tavoitteisiinsa. Kokonaisuus on hahmottumassa uomiinsa, luoden uuden selkeän musiikillisen ja soittoteknisen tietoisuuden, antaen luvan viimeistellä ja luoda musiikkia omatuntoni sallimalla tavalla.

Tunnen, että lähiaikoina valaistun, kuin Buddha aikoinaan, ja astun viimeiset askeleet kohti sitä musiikillista näkemystä ja ilmaisukykyä, jonka eteen olen viimeiset 25 vuotta työtä tehnyt.

Ymmärrät varmaan sinäkin Topi Nambur, että asemassani eivät enää pikkusieluisten lapselliset kommentit hetkauta puoleen eikä toiseen, vaikka tunnenkin lievää surumielisyyttä näitä oman henkisen köyhyytensä ilmentymiä kohtaan.

Kuten sanottu, niin olen kuitenkin varmaan lähiakoina valmis äänittämään koko aikaisemman tuotantoni sekä mahdolliset uudet kappaleet.

Ennenkuin voin niitä äänittää, on päästävä myös luovuuden, ilmaisukyvyn maksimaaliseen tasoon, jotta kappaleet taltioituisivat juuri oikealla fiiliksellä, sävyillä. Vain tällöin ne voivat välittää kuulijoille sävelet ja sanat halutulla tavalla.

Jos pystyn työni viemään loppuun em. tavoin, niin tunnen onnistuneeni, eikä muiden arvostelu minua häiritse. Olen silti varma, että joku voisi jopa pitää kappaleistani.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)