Aihe: Edge Pro -tallan vireenpito
1 2
Krice
25.08.2010 14:31:49

cr4b: ja venyttelen ne huolellisesti ennen kielilukkojen kiristämistä.

Jätä mieluummin kielilukot auki pariksi päiväksi kun olet laittanut uudet kielet. En ole koskaan itse venytellyt kieliä, ne venyy kyllä itsestään hitaasti kun kielet on kiristetty vireeseen. Tarkista myös virittimien (lavan päässä olevat) kunto, ettei ne nyt ihan heilu siellä irtonaisina. Jos heiluu niin kiristä mutterit, mutta varo kiristämästä liikaa ettei käy kuten minulle...
aristoteles666
25.08.2010 16:31:37

kannattaa venytellä kielet.
Sotahippi
25.08.2010 17:48:17

Ootko vaihtanut kielten paksuutta viime aikoina? Tuli semmoinen mieleen että jos tallan lukkopalaan ja/tai vastaseinään on painunut ura, joka on isompi kuin uusi kieli, se varmasti aiheuttaisi tuollaisia oireita...
Vain paras on liian hyvää.
aristoteles666
25.08.2010 18:19:55

Sotahippi: Ootko vaihtanut kielten paksuutta viime aikoina? Tuli semmoinen mieleen että jos tallan lukkopalaan ja/tai vastaseinään on painunut ura, joka on isompi kuin uusi kieli, se varmasti aiheuttaisi tuollaisia oireita...

luitko noita aiempia viestejä?
olisi kannattanut.
d3monilaama
25.08.2010 23:26:53
aristoteles666: luitko noita aiempia viestejä?
olisi kannattanut.

Sä oot kyllä yks saatanan sankari.
Menes nyt siitä ryyppäämään, ennen kuin masennut niin pahasti, ettei edes viinakaan enää auta.
slapvete
25.08.2010 23:58:30
Krice: Jätä mieluummin kielilukot auki pariksi päiväksi kun olet laittanut uudet kielet.

Miksi ihmeessä odotella noin pitkään, kun keihään saa pelikuntoon vartissa kun tietää konstit?
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
aristoteles666
26.08.2010 01:21:05

d3monilaama: Sä oot kyllä yks saatanan sankari.

pitäkö jokainen ketju venyttää sadan sivun mittaiseksi että kaikki ehtii kertomaan saman asian?
vai kannattaako niitä ketjuja ensin lukea?
Sotahippi
26.08.2010 18:00:59

Minua ennen puhe oli yläsatulan lukoista. Minä tarkoitin (kuten kirjoitin) tallan lukkopaloja.
cr4b
26.08.2010 19:10:20 (muokattu 26.08.2010 19:17:45)
Sotahippi: Minua ennen puhe oli yläsatulan lukoista. Minä tarkoitin (kuten kirjoitin) tallan lukkopaloja.

Olen käyttänyt muutamia kertoja paksumpiakin kieliä, mutta en viime aikoina. Tarkistin kuitenkin huvikseni tallan lukkopalojen kunnon, ja niistä on ihan selkeät urat kielien kohdalla. Mikä eteen?

Edit. Urat ovat myös vastaseinässä. Onko ainoa keino vaihtaa talla nyt? Olis varmaan kannattanut jättää ne ruuvit vähän löysemmälle...

Edit II. Mites jos laittais ne kielet sinne tallan päähän sen pallopään varassa? Eli ei kiristäisi tallapaloja edes ihan kiinni asti, vain sillein että ne kielten pallopäät pysyisivät siellä tallapalan takana kiinni? Voisi ratkaista ongelman?
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Sotahippi
26.08.2010 19:49:50

Joo, itselläni on nimittäin ihan sama ongelma. Vuosia käytin 11 settiä ja nyt kevensin 10:iin. En ole vielä keksinyt mitä tehdä. Tuo että antaa sen kielen liukua kunnes pallopää/punottu osa tulee vastaan, voisi toimia.
cr4b
26.08.2010 19:54:13 (muokattu 26.08.2010 19:57:53)
Sotahippi: Joo, itselläni on nimittäin ihan sama ongelma. Vuosia käytin 11 settiä ja nyt kevensin 10:iin. En ole vielä keksinyt mitä tehdä. Tuo että antaa sen kielen liukua kunnes pallopää/punottu osa tulee vastaan, voisi toimia.

Tämä menee kokeiluun nyt. Jätän ne tallapalat niin löysälle, että kieli pääsee vapaasti liikkumaan pallopään ottaessa vastaan ja pitäessä kitaran vireessä vähän kuin kiinteätallaisessa kitarassa. Saa nähdä miten toimii, mutta kyllä kitaran ainakin vireeseen sai tällä kielenkiinntystavalla. Tallapalojen kulumisen ei pitäisi tällä tavalla vaikuttaa ainakaan mitenkään, ja satulapaloja käännän kanssa 90 astetta, kuten neuvottu.

Kun ongelma tuntuu olevan nimenomaan se, että kielet hiljalleen löystyvät ajan kuluessa, niin pidän erittäin todennäköisenä sen johtumista noista kuluneista satula- ja tallapaloista, kuten jotkut ovat tässä ketjussa osanneet vinkata. Voisin kuvitella jousien tai veitsipalojen kulumisen aiheuttavan jatkuvaa vireen heittelemistä, mutta tallani pysyy kammetessa täysin vireessä ja palaa oikeaan kohtaan. Vireen löystyminen tapahtuu ainoastaan ajan kuluessa, ja kaikkia kieliä joutuu kiristämään.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
cr4b
27.08.2010 13:18:48
No niin, voin sanoa jo nyt, että nämä toimenpiteet korjasivat ongelman. Kitara pysyy nyt täydellisesti vireessä. Kiitos vastauksista ! Luulin jo, että talla pitäisi vaihtaa.
wilo
27.08.2010 20:08:53
cr4b: No niin, voin sanoa jo nyt, että nämä toimenpiteet korjasivat ongelman. Kitara pysyy nyt täydellisesti vireessä. Kiitos vastauksista ! Luulin jo, että talla pitäisi vaihtaa.

Nyt kun mietin asiaa, voisi selitys olla tuossa voimakkaassa kiristämisessä. Kun kieli lytätään kiristämällä voimakkaasti tallalukkoa, häviää kielestä karheus ja kitka. Tämäkään ei tosin selitä sitä, miksi punomattomatkin kielet luistavat tallalukossa.
Makillah
27.08.2010 20:36:41
Vinkki: Koitahan vetää kunnon raiskausta kammella: kielet aivan löysäks ja sitten kunnolla ylävireeseen niin, että pelottaa kielen katkeaminen. Jos tämän seurauksena jokin kieli menee epikseen niin todennäköisesti se pääsee luistamaan satulalukon palan alta, koska näin tehdessä yleensä kieli katkeaa tallan kohdalta, kun se ei saa löysä mistään.
itselläni on myöskin Edge Pro 7 ja pidä sen etuna sitä, että kieltä ei tarvitse katkaista tallan puolella vaan se jää sinne "jatkoksi" ja kielen ydinlankaa ei tarvitse leikata vaan se jää ehjäksi.

Make / Hervanta
...Joo, tosiaan... nääks..
oiva tumpeloinen
27.08.2010 21:09:04
Makillah: itselläni on myöskin Edge Pro 7 ja pidä sen etuna sitä, että kieltä ei tarvitse katkaista tallan puolella vaan se jää sinne "jatkoksi" ja kielen ydinlankaa ei tarvitse leikata vaan se jää ehjäksi.

Make / Hervanta

Mitä etua tuosta on? Tai on sen verran, että saa kielet vaihdettua, vaikka ei sattuisi olemaan sivuleikkurit lähistöllä, mutta mitä muuta? Mä en ainakaan keksinyt yhtäkään sen kummempaa etua.
aristoteles666
27.08.2010 21:18:09 (muokattu 27.08.2010 21:18:37)

oiva tumpeloinen: Mitä etua tuosta on? Tai on sen verran, että saa kielet vaihdettua, vaikka ei sattuisi olemaan sivuleikkurit lähistöllä, mutta mitä muuta? Mä en ainakaan keksinyt yhtäkään sen kummempaa etua.

mulla oli yamahassa kanssa että ne työnnettiin takakautta ihan kuin stratossa,
siinä oli se hyvä puoli että jos lavalla katkeaa kieli, se on siinä tai lavan takana, ainä hämärässä/pimeässä, helpompi ja nopeampi laittaa paikoilleen kuin leikkaa pää pois/yritä saada suurin piirtein palan keskelle ja tarpeeksi syvälle ettei lipsahda kiristäessä pois/ja muista taas laittaa sivuleikkurit jonnekin josta muistat ottaa ne taas mukaasikin.

pari työvaihetta nopeampi ja yhtä työkalua vaatii vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)