Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran huolto vai suosiolla uusi kitara?
1 2
Objectif Lune
25.08.2010 22:29:58 (muokattu 25.08.2010 22:41:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tässä vihdoin kunnon putkivahvistimen (Carvin Vintage 16), mutta 14-vuotiaana ensimmäistä sähkökitaraa ostaessa tehty virhe - ostin kitaran kokeilematta Thomannilta - kostautui. Kitara siis on Epiphone Les Paul Std, mikä kuulemani mukaan on ihan kelpo kitara.
 
Kitara kuitenkin kuulostaa monin verroin tunkkaisemmalta kuin Gibsonin vastaava, jolla vahvistinta koitin kaupassa. En odottanutkaan, yhtä kaunista sointia, mutta ero on häkellyttävä. Onneksi akustinen kitarani magneettimikillä kuulostaa tuon Carvinin edessä lähes taivaalliselta, joten tiedän, että itse vahvistin ei ole hukkaostos. Kielet Epiphonessani ovat alle kuukauden ikäiset, joten siitä ei ole kysymys. Lisäksi yksi sävel kitarassani on kuollut, eikä kaikkien muidenkaan sointi ole ihan kohdallaan.
 
Onko huonoon sointiin keksitty jotain patentiratkaisua? Kyseessä siis ei luultavasti ole särinä, jonka saa korjattua tallalla ja kaularaudalla vaan kuollut sävel ja mielestäni heikko sointi soitettaessa ylemmillä kielillä korkealla..
 
Entä mitä luulette, saisiko mikrofoniremontilla kitarasta kelpo sointinta vai onko korealaiseen ritsaan turha ostaa kalliita mikrofoneja?
 
Vai kannattaisiko kitara viedä suosiolla huoltoon näytettäväksi ja unohtaa tee se itse -säätö?
 
En ole vuosiin soittanut sähkökitaraa bändissä (olen laulanut ja soittanut akustista) ja nyt olisi tarkoitus siirtyä takaisin sähkön maailmaan. Varmasti heti kun tili antaa myöten, aion ostaa jonkun kivan telecasterin, mutta olisi mukavaa, jos Epiphonestani saisi odotteluiksi säädettyä jonkinlaisen soittimen ja mahd. tulevaisuutta ajatellen toimivan varakitaran.
 
Opetus: Älkää ostako mitään netistä kokeilematta, jos joku osaava tyyppi ei ole tilauksen saavuttua kertomassa, kannattaako ostos palauttaa vedoten palautusoikeuteen. Ei toisaalta kannata muutenkaan ostaa soitinta kokeilematta..
 
MUOKKAUS!
Säädin vielä tallaa aikaisempaakin korkeammalle ja se vaikutti aika positiivisesti tuohon sointiin eli mikrofonien vaihtaminen on vakavasti harkinnassa. Minkäköhänlaisilla mikrofoneilla tuosta saisi kirkkaamman. Lähinnä kaunis ja heleä clean-soundi hakusessa.
 
Vladi
25.08.2010 22:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos toi Epi istuu muuten lapaseen hyvin niin itse voisin lähteä modailemaan sitä. Mun mielestä se on hinaisekseen mainio kitara. Kitaran suurimmat heikkoudet on mun kokemusten mukaan sen mikit ja virittimet. Ne kun vaihdat ja ehkä satulan myös, niin sulla on erittäin kova soitin käsissäs. Ja selviät paljon halvemmalla kuin Gibsoniin vaihtamalla. :)
 
Kyllä se siitä.
Objectif Lune
25.08.2010 22:42:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Jos toi Epi istuu muuten lapaseen hyvin niin itse voisin lähteä modailemaan sitä. Mun mielestä se on hinaisekseen mainio kitara. Kitaran suurimmat heikkoudet on mun kokemusten mukaan sen mikit ja virittimet. Ne kun vaihdat ja ehkä satulan myös, niin sulla on erittäin kova soitin käsissäs. Ja selviät paljon halvemmalla kuin Gibsoniin vaihtamalla. :)
 
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
 
Virittiminä toimivat tällä hetkellä Groverit, joita ei jokaisessa tämän mallin kitarassa ole. Ovatko siis nimenoman ne huonot? Vireen pysyminen tosin on ollut jonkinlainen ongelma.
 
Knoppix
25.08.2010 22:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
 
Virittiminä toimivat tällä hetkellä Groverit, joita ei jokaisessa tämän mallin kitarassa ole. Ovatko siis nimenoman ne huonot? Vireen pysyminen tosin on ollut jonkinlainen ongelma.

 
Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut Groverien kanssa ongelmia.
 
Johannes
Vladi
25.08.2010 22:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
 
Virittiminä toimivat tällä hetkellä Groverit, joita ei jokaisessa tämän mallin kitarassa ole. Ovatko siis nimenoman ne huonot? Vireen pysyminen tosin on ollut jonkinlainen ongelma.

 
Oho, siinä olikin jo Groverit. Siinä tapauksessa suosittelen kitaran käyttämistä huollossa. Kerrot että on vireongelmia ja että kuollut sävelkin löytyy. Pyydä satulan vaihtoa, nuo ongelmat kun kuulostavat nimenomaan satulasta johtuvilta, kun kerta viritinpuolen pitäis olla kunnossa.
 
Soundiin tuo ei tietenkään vaikuta, siihen auttaa uudet mikit. Millaista musaa soittelet?
 
Kyllä se siitä.
Räbbänä
25.08.2010 22:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
 
Virittiminä toimivat tällä hetkellä Groverit, joita ei jokaisessa tämän mallin kitarassa ole. Ovatko siis nimenoman ne huonot? Vireen pysyminen tosin on ollut jonkinlainen ongelma.

 
Satulaa myös voi yrittää vaihtaa ensisijassa parempaan. Usein tuppaavat muovia halvemmissa kitaroissa olemaan ja uusi ei loppujen lopuksi paljoa maksa.
Mikitkin kannattaa vaihtaa. Halpaa kiinalaista rautaa ja saunditkin sen mukaiset. Käytettynä saa suht halvalla Duncanin yleisimpiä settejä, sieltä vain valkkaa mieleisensä. Perinteisempään rockiin vaikka Duncanin 59 parivaljakkoa. Jos enemmän potkua kuitenkin kaipaa, voi tallapaikalle hankkia Duncanin Customin ja 59 kaulaan.
 
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
jyrkalt
25.08.2010 22:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Jos toi Epi istuu muuten lapaseen hyvin niin itse voisin lähteä modailemaan sitä. Mun mielestä se on hinaisekseen mainio kitara. Kitaran suurimmat heikkoudet on mun kokemusten mukaan sen mikit ja virittimet. Ne kun vaihdat ja ehkä satulan myös, niin sulla on erittäin kova soitin käsissäs. Ja selviät paljon halvemmalla kuin Gibsoniin vaihtamalla. :)
 
Mä oon vähän eri mieltä. Taas...
Mun mielestä koko kitarasauni lähtee siitä kitarasta.
Tämän mun oman kitaransoitto "uran" pahin kompastus oli se että luulin että paskaan kitaraan mikit vaihtamalla kitarasta tulee hyvä... Jos mä ostan parempaa pedaalia niin mun saundi parane... Kaks tonnia vahvistimeen ja sit kyl rokkaa.. Ei näin.
 
Pointti: Skitta kuntoon ja sitte se vahvistin. Pedaalit.. Niillä tehään ne muutokset siihen jo valmiiksi saatanan kovaan saudiin (mikä sulla jo on) mitä se biisi itsessään tarvitsee.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Simo78
25.08.2010 22:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kandeeko vaihtaa mikki? Kandee(etenkin jos osaa itse tai kaveri osaa kolvata mikit kiinni), kun noita käytettyjä duncanin yms. muita laadukkampia mikkejä saa sen verta halvalla, omaan epiin ostin jb:n 40-50€:llä. Nykyään se on jossain arkistoissa pölyttymässä.
 
Teleä ostaessa, jos ei kokemusta siitä tallasta, niin kandee käydä testaamassa kunnolla. Mä oon aina digannut telestä ulkonäön takia ja parit telet löytyy, mutta ei yhtään "varsinaista" teleä, kun se talla kusee mun mielestä pahasti.
 
koponen
25.08.2010 23:01:40 (muokattu 25.08.2010 23:02:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Minkäköhänlaisilla mikrofoneilla tuosta saisi kirkkaamman. Lähinnä kaunis ja heleä clean-soundi hakusessa.
 
Monissa halvoissa LP-kopioissa on tummemman soundin toivossa laitettu humppareille 250k -potikat. Tarkistapa omasi ja jos löytyy, niin vaihda ne ensitöiksi 500k -potikoihin. Jos ei ollut toivottu lopputulos, niin ei ole hukka ostos, koska 99% humbuckereista toimii paremmin juuri 500k potikoilla ja olist sellaiset kuitenkin joutunut vaihtamaan.
 
I'm endorsed by Marshall
Vladi
25.08.2010 23:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mä oon vähän eri mieltä. Taas...
Mun mielestä koko kitarasauni lähtee siitä kitarasta.
Tämän mun oman kitaransoitto "uran" pahin kompastus oli se että luulin että paskaan kitaraan mikit vaihtamalla kitarasta tulee hyvä... Jos mä ostan parempaa pedaalia niin mun saundi parane... Kaks tonnia vahvistimeen ja sit kyl rokkaa.. Ei näin.
 
Pointti: Skitta kuntoon ja sitte se vahvistin. Pedaalit.. Niillä tehään ne muutokset siihen jo valmiiksi saatanan kovaan saudiin (mikä sulla jo on) mitä se biisi itsessään tarvitsee.

 
Ei sun pointti huono ole. Mulla itellä on vaan just toisenlaisia kokemuksia, vaihdoin usein kitaraa ja soitin saman surkean transistoriPeaveyn läpi. Sitten iski valaistuminen, että vahvistinkin vaikuttaa soundiin.
 
Mun mielestä tuo Epin Standard on erittäin hyvä kitara hintaisekseen ja parilla pikku modilla siitä saa vielä paljon paremman. Nimenomaan satulan ja mikkien vaihdolla saadaan todella paljon aikaiseks. Sen operaation hinnaks tulee korkeintaan 200e kun taas uuden kitaran hankkimiseen menee tonni, jos Gibsonia lähdetään hankkimaan. Siksi mielestäni mikkien vaihto olis parempi vaihtoehto :)
 
Kyllä se siitä.
Objectif Lune
25.08.2010 23:20:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos valaisiveista vastauksista! (taas) En nyt jaksa lainata, kun lainattavia viestejä olisi niin suuri määrä, joten vastaan yleisesti käyttäen kaikkea lukion äidinkielessä oppimaani tekstin tiivistystaitoa, joka tänä iltana irtoa.
 
Voisin päätellä, että ensin kannattaisi käyttää kitara huollossa ja asennuttaa uudet mikit ja satula (kolvia en jaksa alkaa heti metsästämään, vaikka eittämättä sellainenkin pitää jossain välissä hommata, jos sähkökitarainnostus karkaa lapasesta). Ja heti kun on rahaa, lähteä metsästämään niin hyvää kitaraa, kun vain talous antaa myöten.
 
Vai onko kolvaaminen niin helppoa puuhaa, että rahaa säästyy enkä suuria virheitä onnistu tekemään, jos olen huolellinen. Eli jos iskuporakone ja puukko pysyy kädessä, onnistuu kolvaaminenkin?
 
Potikat ovat 500k, joten se ei ole ongelma. (Tulipas ekaa kertaa avattua tuo takapleksi
 
Kysymykseen siitä, millaista musiikkia soitan, voisin vastata, että pop-musiikkia, jossa toivotut soundit varmaan viihtyvät Röyhkän & Nartun ja The Smithsien välimailla.
 
Kommenttiin telestä: Ilman muuta kokeilen kitaran ennen ostamista. Vahingoista viisastuneena aion käyttää parin työpäivän verran kokeilemiseen, jos 1000e aion kitaraan laittaa. Ja voi toki olla, että seuraava kitara on Gibsonin Les Paul eikä Fenderin Telecaster. Kokeilu näyttää.
 
Simo78
25.08.2010 23:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus ei hyvän skitan lavassa ees tarvii lukea "oikeaa" merkkiä. Taas piti eilisten reenien jälkeen ihmetellä, miten onnistuin aikoinaan ostamaan 400€:llä niin hyvän skitan, tosin nykyisellään hintaan pitää lisätä 200€:n mikit. Enkä missään nimessä sano, että olis ollut taitoa, vaan puhdasta tuuria ton kyseisen kitaran kanssa:-D.
 
s8na
26.08.2010 00:20:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolvaaminen on kyllä aika näpertämistä välillä, puukko ja muut vehkeet ovat vähä isompaan työstöön, joten niiden käsittelytaidoista ei liene apua. Kylmät hermot, hyvä näkö ja näppärät sormet auttavat tinailussa. Periaatteessa homma on aika helppo juttu mutta joskus tulee jotain mutkia matkaan. Maajohdon tinaaminen potikoiden kuoriin on joskus kiusallisen hankalaa, kuori imee lämmön ja tina ei sula.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
trih
26.08.2010 16:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti kirkas soundi haussa? Lespoista kirkkain soundi on tallamikki + vola ja tone täysillä.
 
Onko kielet miten vanhat?
 
Onko mikki tarpeeksi lähellä kieliä? Jos liian kaukana niin tummempi ja heikompi soundi.
 
Mulla on ollut monia epejä ja laatu on ollut hyvä. Groverin virittimet ovat paljon paremmat kuin muissa saman hintaluokan kepeissä. Syy on isompi ratio eli tarkempi viritys. Tuo kuollut nuotti on hieman epäilyttävä jos kielet eivät ole vanhat. Aina voi olla kyseessä se maanantaikappale. Jonkun osaavan kannattaisi tarkistaa keppi koska voihan aina olla että se on vaan lespan ominaissoundi ja haet telecasterin kirkkautta väärästä kitarasta. Ne epin omat tehdasmikit ovat aivan toimivat, t. kokemusta on. Nyt puhutaan kuitenkin uudesta epistä eikä vanhoista korealaisista.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Kenis
26.08.2010 18:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä nyt ala mikkejä turhaan vaihtamaan, kun sua ihan selvästi polttelee paremman kitaran hankinta. Mä alkaisin suosiolla säästämään rahaa uutta varten, koska ennemmin tai myöhemmin tulet sen kuitenkin hankkimaan.
 
Musiikki on välineurheilua
Simo78
26.08.2010 20:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=445122
Esim. tosta lähtee 50€:n "sijoituksella" tallaan jb, mikä parantaa suurella varmuudella tuon kitaran soundia, tai ainakin mulla paransi. Eiköhän ton joku kaveri tai tuttu osaa kolvailla kiinni.
 
trih
26.08.2010 21:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=445122
Esim. tosta lähtee 50€:n "sijoituksella" tallaan jb, mikä parantaa suurella varmuudella tuon kitaran soundia, tai ainakin mulla paransi. Eiköhän ton joku kaveri tai tuttu osaa kolvailla kiinni.

 
Kuten kirjoitin ylempänä: se on aivan turhaa ruveta fiksaamaan lespaa jos lespan soundi ei ole mitä haetaan. Kaveri haluaa käsittääkseni teleä. Parempi laittaa se lespa vaihdossa vaikkapa squierin cv 50's teleen.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
trih
26.08.2010 21:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenis: Älä nyt ala mikkejä turhaan vaihtamaan, kun sua ihan selvästi polttelee paremman kitaran hankinta. Mä alkaisin suosiolla säästämään rahaa uutta varten, koska ennemmin tai myöhemmin tulet sen kuitenkin hankkimaan.
 
Vieläkään ei ole selvillä onko kitara edes oikeaissa säädöissä ja uusilla kielillä. Ennen kuin ne on selvillä ei kannata puhua "paremmasta" ku ei peruskäyttäjälle hirveästi parempia soittimia hintaluokassa ole kuin vaikkapa epin lp std. Sen pitäis toimia helvetin hyvin ja olla helvetin hyvä kitara.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Kummiseta
26.08.2010 22:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sama skeba johon vaihdettu Gibsonin mikit 496r ja 500t. Groverin virittimetkin on. Ylimmillä nauhoilla ei nuotit kauaa jaksa soida ja mä oon luullu sen johtuvan siitä kun nauhavälit on todella kaposet ja mun koko sormi täyttää sen. Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan?
 
Juicy
26.08.2010 22:42:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan?
 
Nakkisormet? :D
 
Ostakaa Mesa, ja ehkä jopa pedaalit!? | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «