Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: nuppia ja kaappia ostamassa
1 2
kaljupaa
25.08.2010 22:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs edessä olisi nupin ja kaapin osto ja nupiksi olen ajatellut Framuksen Dragonia kun saundiin ihastuin täysin. Kaappia olen katellut ja törmäsin tuohon Harley Bentonin G412A VINTAGE kaappiin jossa on samat elementit kuin tuossa Framuksen Dragonin kaapissa ja paino ja mitat ovat aikalailla samat joten miten nuo kaapit eroavat toisistaan?
 
slapvete
26.08.2010 00:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huoh...
 
Halpaa ja hyvää ei valitettavasti löydy Harley Bentonin tuotteista. Osta kerralla kunnon kaappi nupin kaveriksi. Eipä sitten tarvitse kierrättää sheissea torilla.
 
Kaappi vaikuttaa soundiin paljon. Huonolla skobella pilaat hyvänkin styrkkarin soundin.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Twinkle
26.08.2010 02:38:34 (muokattu 26.08.2010 02:39:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaljupaa: Elikkäs edessä olisi nupin ja kaapin osto ja nupiksi olen ajatellut Framuksen Dragonia kun saundiin ihastuin täysin. Kaappia olen katellut ja törmäsin tuohon Harley Bentonin G412A VINTAGE kaappiin jossa on samat elementit kuin tuossa Framuksen Dragonin kaapissa ja paino ja mitat ovat aikalailla samat joten miten nuo kaapit eroavat toisistaan?
 
Ne on soundiltaan erilaisia, se on makuasia että kummasta tykkää enemmän.
 
Meikäläisen näkemys on se, että jos olet enemmän soittaja kuin kamarunkkaaja niin sitten harrikka on riittävä pöristin, se täytti funktionsa ihan mallikkaasti omassa käytössäni. Soittosi, biisisi ja soundisi (ainakaan kaksi ensimmäistä) eivät todellakaan ole sidoksissa ihan pelkkään kaappiin minkä ostat, joten osta minkä tahdot. Tarvittaessa voit riipaista sen harrikan sieltä thomannilta 30 päiväksi kokeiluun ja jos tuntuu siltä, että teit vikatikin niin palautat. Mie itse katsoisin nimenomaan sen kortin ihan ensimmäiseksi, koska siitä pääsee tarvittaessa vielä karkuun.
 
slapvete: Kaappi vaikuttaa soundiin paljon. Huonolla skobella pilaat hyvänkin styrkkarin soundin.
 
Pikkaisen liioittelua, en meinaan ole kuullut vielä tähän mennessä yhtään vehjettä joka olisi mennyt pilalle siitä, että niitä soittaa "vääränlaiseen" kaappiin.
 
slapvete
26.08.2010 02:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: Pikkaisen liioittelua, en meinaan ole kuullut vielä tähän mennessä yhtään vehjettä joka olisi mennyt pilalle siitä, että niitä soittaa "vääränlaiseen" kaappiin.
 
Ai jaa. Mä oon taas kuullut montaa paskaa kaappia, jotka ovat saaneet styrkkarin kuulostamaan paskalta.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Twinkle
26.08.2010 03:44:44 (muokattu 26.08.2010 03:48:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Ai jaa. Mä oon taas kuullut montaa paskaa kaappia, jotka ovat saaneet styrkkarin kuulostamaan paskalta.
 
Syytön minä siihen olen. Toki minulla on se etu, että mie olen kyllästynyt jo siihen uskomattomaan hinkkaamiseen ja hiomiseen kun sillä lopulta nauhalle tarttuvalla soundilla ei ole mitään tekemistä sen mitä kuulee tai luulee kuulevansa.
 
JuSu
26.08.2010 09:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: kun sillä lopulta nauhalle tarttuvalla soundilla ei ole mitään tekemistä sen mitä kuulee tai luulee kuulevansa.
 
Totta tämä. Useimmille hinkkareille kuitenkin se kuultu tai kuviteltu kuultu soundi on tärkeämpi kuin narulle tarttuva.
 
Mä olen kanssa vahvasti sitä mieltä, että on höhlää pilata hyvän nupin soundi huonolla (tai ehkä oikeammin vääränlaisella) kaapilla. Toki soundi on aina makuasia, joten jonkun korvaan halpa kaappi voi tuottaa juuri sen halutun soundin.
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
McNulty
26.08.2010 10:20:51 (muokattu 26.08.2010 10:21:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Ai jaa. Mä oon taas kuullut montaa paskaa kaappia, jotka ovat saaneet styrkkarin kuulostamaan paskalta.
 
Olen samaa mieltä. Huvittavaa kun ostetaan 3000 euron nuppi ja sen alle sitten satasen tai kahden kaappi. Eihän sitä eroa huomaa kotisoittelussa... niillä äänenvoimakkuuksilla hiplaaminen ei tosiaan kerro koko totuutta. Jyvät erotellaan akanoista siinä vaiheessa, kun laitetaan esimerkiksi se Dual Recto kiinni omaan Recto412-kaappiinsa tahi sitten johonkin kaukoidänihmeeseen ja käännetään sitä volumea sinne osastolle "reilusti".
 
Monesti myös valmistajilla on "mätsättyjä" kaappeja nupin tahi combon alle, jonka ansiosta laite kuulostaa siltä miltä valmistaja on halunnut/ajatellut. Sehän ei tarkoita sitä että käyttäjän tulisi diggailla, mutta kertoo sen mitä valmistaja on ajatellut laitetta suunnitellessa/tehdessä.
 
Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Twinkle
26.08.2010 11:33:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Mä olen kanssa vahvasti sitä mieltä, että on höhlää pilata hyvän nupin soundi huonolla (tai ehkä oikeammin vääränlaisella) kaapilla. Toki soundi on aina makuasia, joten jonkun korvaan halpa kaappi voi tuottaa juuri sen halutun soundin.
 
Avainsana on tuo "vääränlainen", koska ne on korkeintaan juuri sitä, mitään manuaalia ei ole olemassakaan siitä miltä jonkun tuotteen "pitää kuulostaa": oleellisempaa on se ettei kukaan ole vielä onnistunut tekemään prosyyriä siitä mistä kukin tykkää. Meikäläisen näkemys on vain se, että ihmisiä pitää nimenomaan suosittaa kokeilemaan itse sen sijaan että ne luottaa sokeasti muiden sanomisiin ja kun siihen on täydelliset mahdollisuudet, niin miksi sitä sitten ei käyttäisi.
 
Lähtökohtaisesti sen pitäisi olla periaate, että ostaa omalle kukkarolleen sopivan ja jos ei näe parannettavaa niin on tyytyväinen. Kuitenkin se harrikka täyttää nimenomaisesti sen funktionsa mitä näillä vehkeillä yritetään tehdä, eli toistetaan kitaran ääntä ja riippuen käyttäjän suunnittelemasta kontekstista se saattaa toimiakin. Ainakin siinä on on logoa lukuunottamatta paperilla kaikki hyvin, vanerinen kuori ja samat elementit mitä kalliissa kaapeissa on. Se mitä minulla tommoinen harrikan kaappi oli, niin pystyn jo kokemuksesta sanomaan ettei sillä kauas metsään mene, ei ainakaan silloin mene jos sitä käyttää treeniksellä nimenomaan bändisoittoon.
 
Kuten todettua, saksalaisessa nettiputiikissa on täysi 30 päivän palautusoikeus, hyödyntäisin sen, ottaisin vaikka kummatkin mööpelit kotiin sietä thomannilta ja testaisin vierekkäin. Sitten ainakin olisi mistä sanoa eikä kaikki olisi pelkkää arpomista.
 
Simo78
26.08.2010 13:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisen näkemys on se, että jos olet enemmän soittaja kuin kamarunkkaaja niin sitten harrikka on riittävä pöristin,
 
Vähän kanssa veikkaan, että ne "oikeat" soittajat ei paskaakaan nakkaa kamarunkkauksesta, käyttävät tyytyväisinä bossin vehkeitä jne. Tossa kun kattelin taannoin tartu mikkiin-hevispesiaalia niin siinnä se vieraileva kitaristi veteli ihan komeasti framuksen halpiskaapilla, ja ihan riittävän hyvällä soundilla. Mä ostin joskus framuksen ja tuskinpa musta parempaa soittajaa tulee, jos ostaisin jonkun kalliimman v30 kaapin.
 
JuSu
26.08.2010 15:08:12 (muokattu 26.08.2010 15:14:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Mä ostin joskus framuksen ja tuskinpa musta parempaa soittajaa tulee, jos ostaisin jonkun kalliimman v30 kaapin.
 
Juu, tuskin tulee. Mutta soundisi saattaa parantua... =) Tosin tämä on sitten toki, kuten mainittua, henkilökohtainen makuasia.
 
Olen kuullut ja omistanut V30:llä ladattuja lootia, jotka soundaavat 'paremmilta' kuin Framuksen esitys aiheesta. Kotelolla on väliä, paperilla speksienkin puolesta samankaltaiset lootat voivat kuulostaa erilaisilta. En itse ymmärrä kaiutinrakennuksesta paljoakaan, mutta uskon korviani.
 
JuSu
 
'aristoteles666: soundi joko paranee tai ei.'
Mr. Speed
26.08.2010 15:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Vähän kanssa veikkaan, että ne "oikeat" soittajat ei paskaakaan nakkaa kamarunkkauksesta, käyttävät tyytyväisinä bossin vehkeitä jne. Tossa kun kattelin taannoin tartu mikkiin-hevispesiaalia niin siinnä se vieraileva kitaristi veteli ihan komeasti framuksen halpiskaapilla, ja ihan riittävän hyvällä soundilla. Mä ostin joskus framuksen ja tuskinpa musta parempaa soittajaa tulee, jos ostaisin jonkun kalliimman v30 kaapin.
 
Niin noh.. Ittelläni moinen kaappi nauhotuksissa kävi pieremään aikas selkeesti heikohkon rakenteen takia, ja tää on musta aika monessa halpakaapissa ongelmana. Kyllä ne kunnolliset kaapit vaan tuppaa soundaa erilaiselta, yleensä vieläpä paremmilta.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
McNulty
26.08.2010 16:35:34 (muokattu 26.08.2010 16:37:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Vähän kanssa veikkaan, että ne "oikeat" soittajat ei paskaakaan nakkaa kamarunkkauksesta, käyttävät tyytyväisinä bossin vehkeitä jne. Tossa kun kattelin taannoin tartu mikkiin-hevispesiaalia niin siinnä se vieraileva kitaristi veteli ihan komeasti framuksen halpiskaapilla, ja ihan riittävän hyvällä soundilla. Mä ostin joskus framuksen ja tuskinpa musta parempaa soittajaa tulee, jos ostaisin jonkun kalliimman v30 kaapin.
 
Tässä kun päivittäin ammattilaisten kanssa touhuan, niin onhan tuossa postauksessasi perää. Peruskama kelpaa ja monesti riittää. Eräs kitaristi sanoikin että: "Saman rahan mä tienaan tällä Epiphonella kuin Gibsonillakin". Juu, ja soittaa illasta toiseen humppabändissä siellä sun täällä.
 
Mutta on myös se toinen ääripää, jolloin pitää olla originaalia kamaa 60-luvulta, mieluiten vielä Hank Marvinin ruumiinnesteellä koristeltuna... eihän se rautalanka muutoin lähde. Tai kitarat, bassot ja rummut sävysävyyn. Mitä nyt milloinkin...
 
Taivahan tosi on kuitenkin se, että hyvillä kamoilla on kiva vetää. Siitä ei pääse ylitse, ohitse eikä lävitse.
 
Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
antnis
26.08.2010 17:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Tässä kun päivittäin ammattilaisten kanssa touhuan, niin onhan tuossa postauksessasi perää. Peruskama kelpaa ja monesti riittää. Eräs kitaristi sanoikin että: "Saman rahan mä tienaan tällä Epiphonella kuin Gibsonillakin". Juu, ja soittaa illasta toiseen humppabändissä siellä sun täällä.
 
Mutta on myös se toinen ääripää, jolloin pitää olla originaalia kamaa 60-luvulta, mieluiten vielä Hank Marvinin ruumiinnesteellä koristeltuna... eihän se rautalanka muutoin lähde. Tai kitarat, bassot ja rummut sävysävyyn. Mitä nyt milloinkin...
 
Taivahan tosi on kuitenkin se, että hyvillä kamoilla on kiva vetää. Siitä ei pääse ylitse, ohitse eikä lävitse.

 
Noita Kitaraklubeja kun katseli niin ei ollut kovinkaan peruskamaa ukoilla käytössä...mutta eivät ne humppaa veivanneetkaan (paitti Björninen :D)
 
Simo78
26.08.2010 20:36:25 (muokattu 26.08.2010 20:42:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Niin noh.. Ittelläni moinen kaappi nauhotuksissa kävi pieremään aikas selkeesti heikohkon rakenteen takia, ja tää on musta aika monessa halpakaapissa ongelmana. Kyllä ne kunnolliset kaapit vaan tuppaa soundaa erilaiselta, yleensä vieläpä paremmilta.
 
Mä en oo viime aikoina nauhoituksissa käyttänyt omia kamojani, kun studion ukolta löytyy mesat ja vermeet. Ja rakennehan tossa on just paras, etenkin roudatessa. Niin ja mörkömetallissa kamat joutunee kovemmalle?
 
Treenit ja satunnaisilla räkäläkeikoille framus riittää ihan hyvin. Toki paremmalla soundi paranisi, mutta mun nähdäkseni tollakin pärjää ihan riittävän hyvin. On mulla toki toinen kaappi käytössä, joku vanha calsbron kaappi med celestion g12t-75.
 
Taivahan tosi on kuitenkin se, että hyvillä kamoilla on kiva vetää. Siitä ei pääse ylitse, ohitse eikä lävitse.
 
Tämä pitää paikkaansa. Ja varmasti olisin framukseni pois vaihtanut, jos oisin siinnä jotain vikaa nähnyt. Ja voisinpa heittää pienen muistelun kehiin, että joskus eräs nimim. bonecrusher tais myös käyttää kyseistä lodjua ja jopa kehuvan sitä jonkun verran;-)
 
novo
26.08.2010 21:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kyllähän se Framuksen loota on kiva roudata ja sinänsä saundaa jeessiltä, mutta kyllä mä joudun ite omastani luopumaan, kun Genz-Benzin hommasin. Pitää kumman paljon paremmin soundin läjässä toi Benziini kuin Framus, mutta onhan niillä syvyys- ja hintaeroakin selkeesti.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
pekurides
26.08.2010 21:36:18 (muokattu 26.08.2010 21:38:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku tällä on aina välillä kehunut että yllättävän hyvin harlikan v30 kaappi saundaa ja referenssiksi kertonut omistaneensa myös mesan skoben.
 
Jos tiukka budjetti niin varmaan järkevintä on aluksi ostaa se halvempi kaappi ja päivitellä sitten budjetin kohotessa.
 
Niin ja mielestäni kaappi vaikuttaa saundiin kyllä about 50%, ainakin jos reeniksellä kovaa vedetään ja vielä jos oikein hevisaundia ajellaan isolla alkerralla niin heikommin rakennetut jää auttamattomasti jalkoihin.
 
se on jännää myös miten samanlaisilla spekseillä ja mitoilla rakennetut kaapit voivat saundaa ihan erilaisilta keskenään valmistajasta riippuen.
 
tuosta dragonista vielä että jos yhtään tiukempaa metallia meinasit joskus vedellä suosittelisin katsastamaan myös Cobran!

 
Itellä oli tuo Cobra jonkun vuoden ja vaikkakin turpaanvetoriffittelyssä parhaimmillaan niin siitä sai yllättävän kivat kliinit ja myös AC/DC henkinen fiilistely pikusäröillä luonnistui suht kivuttomasti..... vaikken juuri mitään reunarosoista tiedäkkään:=)
 
dragonia testatessani en saanut siitä mitään sellaista irti mitä cobrasta en saanut ja Cobrasta tuli lisäksi "SE" kunnon juntta mikä dragonista aika pitkälti puuttui.
 
tosin makuasioita nämäkin hyvin pitkälti edelleen:=)
 
They see me rollin, they hatin.
Simo78
26.08.2010 21:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohtaisesti sen pitäisi olla periaate, että ostaa omalle kukkarolleen sopivan ja jos ei näe parannettavaa niin on tyytyväinen.
 
Tästä on aika hyvä lähteä, pitää kompata T:tä. Ite oon mennyt siihen suohon, että oon ostanut muka parempaa ja silti vaikutus soundin parantamiseksi minimaalista. Tietenkin jos ei ois muuta elämää, niin silloin vois kamoihin pistää enemmänkin. Sen takia välistä korpee lukea tätä palstaa, kun muka millään muulla kuin topoftheline-kamalla ei muka tee mitään...
 
jumara
26.08.2010 22:03:37 (muokattu 26.08.2010 22:08:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm...mitä enemmän soitan ja keikkailen, sitä enemmän olen vakuuttunut siitä, että kaappi (=> musatyyliin ja soittotilaan nähden oikea kaappikonstruktio ja elementtivalinta) on ihan yhtä tärkeää kuin hyvä kitara ja vahvistin. Missään niistä ei sovi erityisesti tinkiä...mun mielestä.
 
Framus: rokkaa ihan tanakasti, sillä et tod.näk. mene pahasti mettään.
Harley Benton: en maksaisi n. kolmea ja puolta sataa HB:sta, neljälläsataa saa käytettyjä 4x12 Marsuja ja muita "wanhoja brändejä". Sitä paitsi sopivasti sisäänajettu kaappi soundaa hitosti paremmalle kuin uusi.
 
Pohdippa myös käyttötarkoitustasi ja mahdollista keikkailua - tarviitko välttämättä 4x12 kaapin? Useimmiten 2x12 riittää enemmän kuin hyvin. Voisit ehkä saada samalla rahalla pienemmän, mutta laadukkaamman kaapin.
 
antnis: Noita Kitaraklubeja kun katseli niin ei ollut kovinkaan peruskamaa ukoilla käytössä...mutta eivät ne humppaa veivanneetkaan (paitti Björninen :D)
 
Tää on täysin off-topicia, mut perusteleppa em. väitteesi. IMO, monen Kitaraklubi-vieraan keikkakalusto edusti aika lailla perusosastoa...laadukasta ja ammattimaista kyllä, mutta harvemmin mitään kovin eksoottista ja poikkeavaa. Ja tätä pidän ainoastaan ja vaan terveenä ilmiönä.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
kaljupaa
27.08.2010 12:28:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites osaako kukaan sanoa kuinka tuo kyseinen Framuksen Dragon toimii sitten Greenbackin elementeillä?
 
antnis
27.08.2010 18:03:08 (muokattu 27.08.2010 18:03:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara:
Tää on täysin off-topicia, mut perusteleppa em. väitteesi. IMO, monen Kitaraklubi-vieraan keikkakalusto edusti aika lailla perusosastoa...laadukasta ja ammattimaista kyllä, mutta harvemmin mitään kovin eksoottista ja poikkeavaa. Ja tätä pidän ainoastaan ja vaan terveenä ilmiönä.

 
Njooh minähän tuolla kommentoin sitä Epiphone-juttua lähinnä. Näkyihän noilla vierailla sellaiseen verrattuna paljon harvinaisempaa soitinosastoa. Fordin Sakashta, ja Björnisen Ruokangas lienevät melko one-offeja ja olihan siellä Flying Finniä ja -54 Es-175:ä ja Custom Shop Stratoja jne. Jonkun mielestä nuo eivät ehkä ole kovinkaan eksoottisia mutta eivät (luulisin) perus humppaveivarinkaan laitteita. Se on sitten eri juttu, että miten paljon nuo saavat keikkasoittoa osakseen (Foorti tosin vetää tuolla aina Telen lisäksi) mutta esittelivätpähän niitä kuitenkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «