Aihe: Spruce vai Cedar ? | 1 |
---|
|
Suunnitelmissa tilata T-kaupasta Art & Lutherie merkkinen parlor kitara. Tehtaan Ami-sarjaa ja taitaa olla tällä hetkellä T-kaupan myyntilistan ykkösenä folk kitaroissa. Mutta, mutta. Täsmälleen samalla hinnalla myydään spruce ja cedar kantisia versioita. Että hyvähän se on, että on valinnanvaraa, mutta osaisiko joku neuvoa millä perusteella voisi osata valistuneesti päättää kumpaan versioon kallistuu? |
|
AaBeeCee: Suunnitelmissa tilata T-kaupasta Art & Lutherie merkkinen parlor kitara. Tehtaan Ami-sarjaa ja taitaa olla tällä hetkellä T-kaupan myyntilistan ykkösenä folk kitaroissa. Mutta, mutta. Täsmälleen samalla hinnalla myydään spruce ja cedar kantisia versioita. Että hyvähän se on, että on valinnanvaraa, mutta osaisiko joku neuvoa millä perusteella voisi osata valistuneesti päättää kumpaan versioon kallistuu? Ne on suomeksi kuusi ja seetri. PAremmuusjärjestystä ei ole kuin mielipiteissä. Kopiseerasin tuohon mielestäni aika hyvän tiivistelmän. Google löysi aika paljon matskua haulla "spruce or cedar". Ikuisuuskysymys. What are the differences between guitars with Canadian cedar front and ones with European spruce front? This can only be described in generalised rules but remember that some guitars will have characteristics that dont follow these typical norms. In draft. When comparing two guitars otherwise constructed in a very similar, the cedar will:- - have a warmer, possibly darker sound - have a little more power and volume - may have a little less treble sustain - may have a less clear, less focussed sound - may have more overtones around the central note - may sound more open; more ready to go than the spruce, when new Conversely, the spruce guitar:- - may have not such a warm sound - may not be quite as loud; particularly at first - may have more treble sustain; particularly when played in - may have greater clarity and separation - may have a more pure, clean sound - may feel a bit stiff and tight in the treble; particularly when new - will change more with playing in Lähde: http://www.kentguitarclassics.com/faqs I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
Punapuu on paras, mutta jos noista pitäis valita niin Cedar, koska sen äänet syttyvät nopeammin. Riippuu mitä soittaa ja millaisella tekniikalla. Sorminäppäilyyn tarkoitetut klassiset kitarat on usein seetriä. Ehkä rajumpaan plekukomppaukseen valitsisin kuusen. |
|
Seetri tuoksuu paremmalta kuin kuusi, ainakin kitaroissa. Seetrikantista kitaraa, kun vähän aikaa soittaa, niin se alkaa erittään miellyttävää tuoksua vastaten näin soittajan säveliin. |
|
KenParker: Riippuu mitä soittaa ja millaisella tekniikalla. Sorminäppäilyyn tarkoitetut klassiset kitarat on usein seetriä. Ehkä rajumpaan plekukomppaukseen valitsisin kuusen. Kyllä yleisyystilasto klassissakin kitaroissa taitaa edelleen kääntyä kuusen hyväksi. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
samueld: Kyllä yleisyystilasto klassissakin kitaroissa taitaa edelleen kääntyä kuusen hyväksi. Tilastoja en tiedä, mutta usein ne ovat myös seetriä. Ehkä ainakin useammin kuin teräskielisissä. Mutua... =) |
|
Kuusia on myös paljon erilaisia: eurooppalainen, engelmann, sitka, adirondack,... ja kullakin on tiettävästi omat ominaisuutensa. Mutta milläs noista selvän saa, ja pakko kitara on kumminkin kokonaisuutena ostaa. |
|
Syy Cedarin käyttöön tehdaskitaroiden kansipuuna lienee usein materiaalin hinta.Kuusi kansipuuna on n. 2- 3 kertaa Cedaria kalliimpaa. Halvemman hintaluokan (alle 500 €) kitaran Cedar-kansipuun saa reilusti alle 10 € isoissa erissä ostettuna. Cedar on myös stabiilimpi kosteusvaihtelujen suhteen joten sen käyttö tehdasvalmistuksessa on helpompaa. |
|
On luontevampaa käyttää sanoja Fichte ja Zeder. Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen. |
weelie 24.08.2010 15:24:35 (muokattu 24.08.2010 22:01:11) | |
|
AaBeeCee: Suunnitelmissa tilata T-kaupasta Art & Lutherie merkkinen parlor kitara. Tehtaan Ami-sarjaa ja taitaa olla tällä hetkellä T-kaupan myyntilistan ykkösenä folk kitaroissa. Mutta, mutta. Täsmälleen samalla hinnalla myydään spruce ja cedar kantisia versioita. Että hyvähän se on, että on valinnanvaraa, mutta osaisiko joku neuvoa millä perusteella voisi osata valistuneesti päättää kumpaan versioon kallistuu? Valitse vaikka sopivan värinen, sillä väristä riippuu tuo kannen matskukin. Sunburst ja musta mielestäni ovat kuuleimmat värit, ja ne on seetriä ne. Mä jotenkin kyllästyin seetrikantiseen Amiini parissa vuodessa. Siksi että sitä ei oikein voinut soittaa plekulla. Uskoisin että pitäisi kuusikantisesta lopulta enemmän. Nyt kun kokeilin Waldeneita, totesin saman: kuusikantiset ovat raskaita soittaa mutta seetrikantiset helposti "rätisevät". Pieni kitara lienee tarpeeksi herkkä kuusikantisenakin, ajattelisin. Seetri myös kolhiintuu helposti, ja noiden kanssa ei tule kuin varsin kevyt pussi. Mulla on nytkin miniakustinen jossa seetrikansi, mutta se on laminaatti. Sitä mielestäni voi soittaa plekullakin, toisin kuin sitä vieressä ollutta jossa oli kokopuukansi. mutua on ja silleen. http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
|
AaBeeCee: Suunnitelmissa tilata T-kaupasta Art & Lutherie merkkinen parlor kitara. Tehtaan Ami-sarjaa ja taitaa olla tällä hetkellä T-kaupan myyntilistan ykkösenä folk kitaroissa. Mutta, mutta. Täsmälleen samalla hinnalla myydään spruce ja cedar kantisia versioita. Että hyvähän se on, että on valinnanvaraa, mutta osaisiko joku neuvoa millä perusteella voisi osata valistuneesti päättää kumpaan versioon kallistuu? Mun mielestä kitaraa ei kannata ostaa kokeilematta. Miten kuvan perusteella voi tarkistaa kannen paksuuden/ jäntevyyden puiden laadun sun muut? Halvat soittopelitkin tahtovat olla yksilöitä ja vertailemalla muutamaa löytää niistä yleensä eroja jne... Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa |
|
Mulla on jo olemassa akustinen Yamaha mallia FG730, jossa speksien mukaan sitka spruce kokopuinen kansi. Ei ole korva ja soittotaito niin kehittynyt, että osaisin tästä sanoa mitään erityisen analyyttistä soundin lämpimyyden tai äänen syttymisen suhteen... Tuota pienempikoppaista Amia olen suunnitellut lähinnä sen takia, että fingerstyle tyylillä soittaessa olisi helpompi ylettää kaulan "etäpäähän". Tässä Amissa, kuten parlor-kitaroissa yleensäkin, koppa alkaa otelaudan 12 nauhan kohdalta. Kyllä minä tätä Yamahaa ennen ostamista kokeilin, mutta enpä tiedä onko kokeilusta vajaalla soittotaidolla kaupan jakkaralla myyjän seisoessa vieressä mitään varsinaista hyötyä. Jos olisikin jossain sellainen oikeasti palveleva soitinkauppa, jossa katsottaisiin sormenpäistä alkaen, että minkähänlainen kaulan leveys olisi hyvä ja niin edelleen. Ja saisiko vaikka kolme kitaraa viikoksi kotiin kokeiltavaksi. Hieman kyllä hirvittää se, että uuden teräskielisen akustisen ostamisen jälkeen olisi kotona kaksi kaukaa katsoen samanlaista kitaraa, ja kun kukaan ei varsinaisesti osaa soittaa, niin. Niin. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|