Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edge Pro -tallan vireenpito
1 2
cr4b
25.08.2010 10:18:37 (muokattu 25.08.2010 10:21:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan n. 4 vuotta vanhan Ibanez RG2570:n, jossa on kyseinen talla. Ongelmana on se, että nykyään kitaraa saa olla virittämässä koko ajan. Vire pysyy kammetessa hyvin, ja talla palautuu aina oikeaan vireeseen, mutta kun soittelee jonkin aikaa, joutuu kieliä taas kiristämään. Kielet löystyvät jopa niin paljon, että uusiin kieliin verrattuna virittimiä saattaa joutua kiristämään monta kierrosta viikkojen kuluessa. Ja meinaan siis normaaleja virittimiä, hienovirittimien säätövara loppuu muutamassa päivässä. Kaikkia kieliä joutuu ikään kuin kiristämään pikku hiljaa lisää ja lisää, että vire pysyy samana. Kummallista tässä on se, että kampeaminen ei vaikuta vireessä pysymiseen, mutta normaali soitto löysyttää kielet. Normaalia?
 
Vaihdan kielet suhteellisen usein kaikki kerralla, ja venyttelen ne huolellisesti ennen kielilukkojen kiristämistä. Käytän DR tite fit 9-42 -settiä E-vireessä. Tallan viritys ja säätö on muutenkin tullut hyvin tutuksi vuosien varrella.
 
Muistikuvien mukaan uutena kitara pysyi vireessä tyyliin viikon lähestulkoon edes hienovirittimiin koskematta. Kultaako aika muistot vai pysyykö uusi talla niin paljon paremmin vireessä? Voisitteko jakaa vinkkejänne, miten saada vanhan tallan pitämään virettä paremmin?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aristoteles666
25.08.2010 10:26:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Omistan n. 4 vuotta vanhan Ibanez RG2570:n, jossa on kyseinen talla. Ongelmana on se, että nykyään kitaraa saa olla virittämässä koko ajan. Vire pysyy kammetessa hyvin, ja talla palautuu aina oikeaan vireeseen, mutta kun soittelee jonkin aikaa, joutuu kieliä taas kiristämään. Kielet löystyvät jopa niin paljon, että uusiin kieliin verrattuna virittimiä saattaa joutua kiristämään monta kierrosta viikkojen kuluessa. Ja meinaan siis normaaleja virittimiä, hienovirittimien säätövara loppuu muutamassa päivässä. Kaikkia kieliä joutuu ikään kuin kiristämään pikku hiljaa lisää ja lisää, että vire pysyy samana. Kummallista tässä on se, että kampeaminen ei vaikuta vireessä pysymiseen, mutta normaali soitto löysyttää kielet. Normaalia?
 
Vaihdan kielet suhteellisen usein kaikki kerralla, ja venyttelen ne huolellisesti ennen kielilukkojen kiristämistä. Käytän DR tite fit 9-42 -settiä E-vireessä. Tallan viritys ja säätö on muutenkin tullut hyvin tutuksi vuosien varrella.
 
Muistikuvien mukaan uutena kitara pysyi vireessä tyyliin viikon lähestulkoon edes hienovirittimiin koskematta. Kultaako aika muistot vai pysyykö uusi talla niin paljon paremmin vireessä? Voisitteko jakaa vinkkejänne, miten saada vanhan tallan pitämään virettä paremmin?

 
katso niitä paloja satulassa, onko niihin kulunut uria?
kokeile kääntää ne vaikka 90 astetta.
 
Jusma
25.08.2010 10:29:48 (muokattu 25.08.2010 10:30:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostais enemmänkin lukkosatulan "vialta". Miltäs ne satulan lukituspalaset näyttää?
 
E: Hidas, ku lapamato.
 
Aamulla hilpeenä kaljaa, illalla kalpeena kiljuu!
Decadetroll
25.08.2010 10:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: katso niitä paloja satulassa, onko niihin kulunut uria?
kokeile kääntää ne vaikka 90 astetta.

 
Tämä ois munki veikkaus.. Kyllä tuon edge pro:n pitäis säilyttää vireen vuosienkin jälkeen. Itselläkin on 2007 vuodelta 2570 ja hyvin pitää vireen. Ainoa mistä huomaa vehkeen iän on se, että pinnoite on kulunut osittain pois.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
cr4b
25.08.2010 11:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: katso niitä paloja satulassa, onko niihin kulunut uria?
kokeile kääntää ne vaikka 90 astetta.

 
Eipäs ole tullut tämäkään mieleen. Kyllä niissä ihan selvät kulumat on, en nyt tiedä voiko niitä uriksi sanoa, mutta näkee ainakin selvästi minkä paksuinen kieli siinä on ollut.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aristoteles666
25.08.2010 11:47:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Eipäs ole tullut tämäkään mieleen. Kyllä niissä ihan selvät kulumat on, en nyt tiedä voiko niitä uriksi sanoa, mutta näkee ainakin selvästi minkä paksuinen kieli siinä on ollut.
 
sitten käännät ne 90 astetta
 
maggot
25.08.2010 11:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jouset saattaa olla loppu. Niiden vaihto saattaisi auttaa.
 
"What the hell is that??"
oiva tumpeloinen
25.08.2010 11:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maggot: Jouset saattaa olla loppu. Niiden vaihto saattaisi auttaa.
 
Tuskinpa. Jos talla palautuu vireeseen kampeamisen jälkeen, en oikein usko, että siellä päässä on mitään vikaa.
 
aristoteles666
25.08.2010 12:02:25 (muokattu 25.08.2010 12:03:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maggot: Jouset saattaa olla loppu. Niiden vaihto saattaisi auttaa.
 
mä en ole ikinä nähnyt jousia jotka on loppu niin että saat kuitenkin vibrakitaran vireeseen.
(itse asiassa en ole koskaan nähnyt jousia jotka on loppu)
 
maggot
25.08.2010 12:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: mä en ole ikinä nähnyt jousia jotka on loppu niin että saat kuitenkin vibrakitaran vireeseen.
(itse asiassa en ole koskaan nähnyt jousia jotka on loppu)

 
Ai jaa, mä olen. No kai se on joku muu vika sitten.
 
"What the hell is that??"
oiva tumpeloinen
25.08.2010 12:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maggot: Ai jaa, mä olen. No kai se on joku muu vika sitten.
 
Täytyy kyllä sanoa, etten ole itsekään loppuun palaneita jousia nähnyt. Niitä tuli aikanaan vaihdettua useampaankin ritsaan, mutta lopputulos ei oikeastaan koskaan ollut haluttu. Kyllä niitä kitaroita sai aina säätää jostain muualta, että ne sai toimimaan.
 
maggot
25.08.2010 12:11:10 (muokattu 25.08.2010 12:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Täytyy kyllä sanoa, etten ole itsekään loppuun palaneita jousia nähnyt. Niitä tuli aikanaan vaihdettua useampaankin ritsaan, mutta lopputulos ei oikeastaan koskaan ollut haluttu. Kyllä niitä kitaroita sai aina säätää jostain muualta, että ne sai toimimaan.
 
Just, just. No omassa Ibanezissa oli jouset kuluneet loppuun (alkuperäiset vuodelta 1989), sen kitaran vire ongelma korjaantui jousia vaihtamalla. Mut ei siinä ihmeempiä..
 
"What the hell is that??"
aristoteles666
25.08.2010 12:14:06 (muokattu 25.08.2010 12:14:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Täytyy kyllä sanoa, etten ole itsekään loppuun palaneita jousia nähnyt. Niitä tuli aikanaan vaihdettua useampaankin ritsaan, mutta lopputulos ei oikeastaan koskaan ollut haluttu. Kyllä niitä kitaroita sai aina säätää jostain muualta, että ne sai toimimaan.
 
mäkin olen lyhentänyt niitä että ne saa jäykemmälle(oli jo viisi jousta), mutta sekään ei poistanut pulmaa että voisit venyttää toista kieltä ilman että toiset laskee, jos talla on kelluva,
pienennettyä sitä sai, mutta lopulta oli kuitenkin kiristettävä talla kiinni bodyyn.
 
tremsetter vielä kokeilematta omassa kitarassa, mutta siinä on ikävä tatsi, ja tarvitsen sen erilaisen palan johon saa useampia jousia, niitä on, mutta hankalaksi se menee kuitanki, enkä ole varma toimiiko omilla kieltenpaksuuksilla kuitenkaan.
 
tender.insanity
25.08.2010 12:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edge Prosta kun puhutaan, niin mikään ei yllätä =)
 
On se kumma, kun parikymmenvuotiaat Edget ja hivenen nuoremmat Lo-Pro Edget toimivat kuin junan vessa ilman kummempia toimenpiteitä.
 
oiva tumpeloinen
25.08.2010 12:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Edge Prosta kun puhutaan, niin mikään ei yllätä =)
 
On se kumma, kun parikymmenvuotiaat Edget ja hivenen nuoremmat Lo-Pro Edget toimivat kuin junan vessa ilman kummempia toimenpiteitä.

 
Kuvauksen oireista mä en kyllä usko, että vika on tallassa. Enkä mä kyllä huomannut mitään vikaa Edge Prossakaan, kun mulla moinen luutussa oli. Ei mulla tosin ole ollut kuin yhdessä kitarassa moinen, joten otos on aika vähäinen. Enemmän mulla on ollut Edgejä, joiden kanssa on kyllä saanut tapella.
 
tender.insanity
25.08.2010 12:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Kuvauksen oireista mä en kyllä usko, että vika on tallassa. Enkä mä kyllä huomannut mitään vikaa Edge Prossakaan, kun mulla moinen luutussa oli. Ei mulla tosin ole ollut kuin yhdessä kitarassa moinen, joten otos on aika vähäinen. Enemmän mulla on ollut Edgejä, joiden kanssa on kyllä saanut tapella.
 
No eipä sitten paljoa vaihtoehtoja muita ole. Lukkosatula löysällä? Kaula löysällä?
Edge Prossa ei ole edes lukittavia ankkureita (tämä on ilmeisesti aika suositeltava modaus). Oisko ne paskat? Heiluuko tapit?
 
cr4b
25.08.2010 12:53:19 (muokattu 25.08.2010 12:55:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No eipä sitten paljoa vaihtoehtoja muita ole. Lukkosatula löysällä? Kaula löysällä?
Edge Prossa ei ole edes lukittavia ankkureita (tämä on ilmeisesti aika suositeltava modaus). Oisko ne paskat? Heiluuko tapit?

 
Olen tehnyt siihen sen lukittavat ankkurit -modauksen. Ja vire pysyy kammetessa ihan hyvin. Lisäksi olen vaihtanut Edge Zeron kammenpitimen, koska siinä voi ruuvaamalla säätää kammen jäykkyyttä. Suosittelen, se menee suoraan alkuperäisen paikalle.
 
Tulihan tuossa jo se toinen vaihtoehto: kuluneet satulapalat, mitä itse pidän aika todennäköisenä tällä hetkellä. Koklaan hetimmiten kääntää ne 90 astetta.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Decadetroll
25.08.2010 13:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvemmin kyllä oon nähnyt että edge prota parjataan.. Mutta tottahan on ettei sen mukana tule noita lukittavia tukipaaluja.. Suosittelen vaihtamaan.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
oiva tumpeloinen
25.08.2010 13:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Harvemmin kyllä oon nähnyt että edge prota parjataan.. Mutta tottahan on ettei sen mukana tule noita lukittavia tukipaaluja.. Suosittelen vaihtamaan.
 
En kyllä huomannut mitään ongelmaa alkuperäistenkään tolppien kanssa. Mut kyseinen keppi oli kyllä kohtuullisen uusi, tiedä sitten, miten ajan kanssa kävisi.
 
Semmoinen pitikin vielä mainita, että jos vaihtaa ne tolpat, niin saapi samalla vaihtaa tolpan holkitkin.
 
Decadetroll
25.08.2010 14:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Kyllä ne alkuperäiset jonkinverran liikkuivat holkeissaan, joten otin ja tilailin Rich Harrisilta nuo lukittavat ja asentelin paikoilleen. Eipä ollut iso homma, vaikka piti vaihtaa ne holkitkin, eikä enää heilahtele tapit tippaakaan kun kiristää nuo sisäruuvit. Nyt on mieleinen itselle tämä 2570.. Lukittavat tapit ja schallerin kampi alkuperäisen tilalla.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «